Kirjoittaja Aihe: 50cc kilpurin rakentelut ja vinkit (katteet löydetty)  (Luettu 528176 kertaa)

Helmikuu 10, 2011, 07:38:14 ap
Vastaus #135

simo Solja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 20
Morjensta Simo, tervetuloa forumille, rekisteröinti onnistui sitten kuitenkin. :D

Tuleppa joskus käymään Saareksiinmäen mopokerhossa katsomassa projektin etenemistä, vinkkejä näistä vehkeistä nääs otetaan halukkaasti vastaan.

Jouko
Kiitos kiitos. käymään tullaan ilmanmuuta. Jostain kumman syystä en pystynyt rekisteröitymään oikealla nimelläni,mutta tällä "taiteilija" nimellä sitten onnistui, höh? mutta ei kai tuo haittaa kun kaikki kuitenkin luulee minua Martti Soljan veljeksi tai isäksi.

Helmikuu 10, 2011, 20:18:04 ip
Vastaus #136

Jouko Pajunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 658
Lisää apuja Jussille videoiden kanssa.

Minarelli penkissä ennenkuin kameran akku loppui.

ja Jussi sitten kertoo lisää mitä löytyi  :D


Jouko

Helmikuu 10, 2011, 20:49:12 ip
Vastaus #137

Jouko Pajunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 658

Helmikuu 10, 2011, 20:53:05 ip
Vastaus #138

jussi veijalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 389
Lisää apuja Jussille videoiden kanssa.

Minarelli penkissä ennenkuin kameran akku loppui.

ja Jussi sitten kertoo lisää mitä löytyi  :D


Jouko


Kiitoksia taas, oon itse näissä tietokoneissa oikea specialisti  ::)

Juu, Minarelli käytetty penkissä, varusteilla:

Vakio Gilardonin sylinteri, 30mm. Mikuni, sekä (ehkä raisuun) jonkunväätämä "tehoputki".
ideana oli nähdä koneen luonnetta ja toimivuutta.

Positiivisia havaintoja oli että öljyt pysyy sisällä ja vaihteet, kytkin yms. toimii hienosti.  :D

Kaasutin temppuili kaikin tavoin, neulaventtili vuoti ja suutintakin oli porailtu, en ollut ajatellut suuttimen kokoa sen numeroon, ja rikkaallahan se kävi. Jarilta löytyi kuitenkin osat ja saimme säätöjä pikkuhiljaa kohdalleen.

Lopputuloksena oli 9.6 hp/ 9800 rpm ja vetoalue on laaja n.8000- 12000  ::) Tosin irto rpm. mittari näytti max. 12700 rpm.
Sikäli ihan ok , sillä putki on sinnepäin, tai ainakin putken näköinen ja mielestäni putki on 2t moottorin sydän.

Eli nyt pytty pois ja hipistellä aavistuksen kanavia ja laittaa männän ja kannen välykset kohilleen sinne 0.8 luokkaan (nyt 1,05mm) sekä sitten tehdä oikeanlainen putki tälle sylinterille.

Joten hommia piisaa tälläkin saralla, jos siihen tavoitteeseen päästäisiin, eli n.14hp ja kierroksia pitäisi saada se 3000 lisää, jottei pitkillä suorilla kokonaan ikävysty  ;D

PS. Kiitoksia Jarille, meni hieman ylitöiksi !!



[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 10, 2011, 21:34:48 ip kirjoittanut jussi veijalainen »
Kaikki menee kun sovittelee... lauloi Jope

Helmikuu 13, 2011, 22:21:01 ip
Vastaus #139

Jouko Pajunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 658
Väliaikakuvia:

Minarellin edistymistä.

Kreidler odottelee yhä takahaarukkaa koneistajalta (puslat ja ketjunsäädöt), runkoon saatiin kuitenkin viikonloppuna kiinni takaiskarin yläpään korvakkeet sekä satulan ja "välitankin" kiinnikkeet.

Hiljalleen edetään.

Jouko


Helmikuu 13, 2011, 22:50:40 ip
Vastaus #140

jussi veijalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 389
Hieman taas edistymistä.

Nuo takaiskarit on vaan hemmetin pitkät (310mm.), nyt etsitään n.260, ehkä 280mm. iskareita. Niillä saataisiin tuo takaosa kohilleen. Sisäänjoustoa riittäisi 50mm.
Tosin tuo pituus varmistuu kun saadaan keulan osat valmiiksi ja pääsee mallailemaan keulan pituuksia. Jotta saisi pyörän balanssiin.

Takahaarukan päädytkin on vielä lyhentämättä, kun niihinkin saadaan ketjunkiristin osat, niin saisi senkin valmiiksi.


[ylläpito on poistanut liitteen]
Kaikki menee kun sovittelee... lauloi Jope

Helmikuu 13, 2011, 23:00:25 ip
Vastaus #141

Markku Taurama

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 218
Kysäisepä iskareiden lyhentämistä Pieksamäeltä Honkasen Jarkolta http://www.mphuolto.fi/.
Jarkko lyhensi HuVo Casalini iskarin, joka oli alunperin moottorikelkasta.

Helmikuu 14, 2011, 13:27:41 ip
Vastaus #142

Kalle Rahkasuo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 131
Moron,
juurikin tuo 270mm ja 50mm joustoa työn alla...lapsellisia moponiskareita kyllä löytyy ja kunnolliset taas liian järeitä ja pitkiä. Turun Stormilla "löytöosastolla" 30 egen jousipaketteja mutta ei ollut Kreidleriin sopivia. :(
Teen vanhojen "racing"-Konien sisälmysten päälle uudet kuoret, kamalan homma mutta en viitsi ainakaan mitään uustuotanto tai vanhoja Marzoccheja tilailemaan, budjetti on jo räjähtänyt...
T:KR


Nuo takaiskarit on vaan hemmetin pitkät (310mm.), nyt etsitään n.260, ehkä 280mm. iskareita. Niillä saataisiin tuo takaosa kohilleen. Sisäänjoustoa riittäisi 50mm.
Tosin tuo pituus varmistuu kun saadaan keulan osat valmiiksi ja pääsee mallailemaan keulan pituuksia. Jotta saisi pyörän balanssiin.


Helmikuu 14, 2011, 22:37:50 ip
Vastaus #143

Jouko Pajunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 658
Moron,
juurikin tuo 270mm ja 50mm joustoa työn alla...lapsellisia moponiskareita kyllä löytyy ja kunnolliset taas liian järeitä ja pitkiä. Turun Stormilla "löytöosastolla" 30 egen jousipaketteja mutta ei ollut Kreidleriin sopivia. :(
Teen vanhojen "racing"-Konien sisälmysten päälle uudet kuoret, kamalan homma mutta en viitsi ainakaan mitään uustuotanto tai vanhoja Marzoccheja tilailemaan, budjetti on jo räjähtänyt...
T:KR

Terve Kalle, mitäs sitä sitten enää budjettia suremaan, NOS osaa kehiin vaan: Nieuwe Marzocchi achter schokbrekers,voor van Veen racer 73   ;D

Ei ihan kolmellakympillä lähde tuolta tarjouskorista.

Jouko
 

Helmikuu 14, 2011, 22:55:47 ip
Vastaus #144

jussi veijalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 389
Lainaus
Teen vanhojen "racing"-Konien sisälmysten päälle uudet kuoret, kamalan homma mutta en viitsi ainakaan mitään uustuotanto tai vanhoja Marzoccheja tilailemaan, budjetti on jo räjähtänyt...
T:KR

Tuo voisi olla hyvä ja hieman noita NOS iskareita edullisempi vaihtoehto, noista 310 maroista en lähde lyhentelemään, ne kun on periaatteessa laittomat (lisäsäiliö) niin tyrkkään ne cafe racer 400 rd jammuuni.

Nurkissa olisi yhdet konit joita pitääkin alkaa tutkimaan jos niistä sais  lyhennettyä, ja kenties kuorittamaan.   :o

Koneen korvakkeet olisi nyt heftattuna paikoilleen ja ketjulinjakin kävi hienosti, pitäisi vaan tuota kameraa käyttää ahkerammin...

Jalkatapeille pitäisi alkaa tehdä kiinnikkeitä, funtsin tekisikö alumiini levystä, vai putkesta, molempia Minarellissä on kyllä käytetty  ???

PS. Löytyisikö keneenkään nurkista ko. mittaisia kunnollisia iskareita ?
Kaikki menee kun sovittelee... lauloi Jope

Helmikuu 15, 2011, 21:35:22 ip
Vastaus #145

jussi veijalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 389
Isot poijaat on puhunu joskus kymppikerhosta, päästiinköhän nyt sinne itekkin, vai mitä se tarkoittanee....  ;D   ;D
10 000 kävijää, maaginen luku rikottu  ;D

Nimimerkin:  lisää mopoja radalle !
Kaikki menee kun sovittelee... lauloi Jope

Helmikuu 15, 2011, 22:17:27 ip
Vastaus #146

Markku Taurama

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 218
Hienoa Jussi, hyvän keskusteluaiheen ja samalla itsellesi "kevyen" ilta- ja viikonloppupuhteen olet kehitellyt. Nyt kun vielä löytyisi se kymppitonnis kävijä, niin tarjoaisit hänelle varmasti kylmät tyypit sekä -tuopit ::)

Helmikuu 15, 2011, 22:34:59 ip
Vastaus #147

Jouko Pajunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 658
Kymmenentuhannen lukukerran kunniaksi jokainen kävijä saa ostaa itselleen palkinnoksi munkkikahvit.  ;D

Helmikuu 16, 2011, 07:28:42 ap
Vastaus #148

Kalle Rahkasuo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 131
Moron,
kyllä tästä kymppitonnista nähdään että aihe on mielenkiintoinen...
Jahka saan kuvia räpsittyä ja verstaan siivottua ( toivotonta ) niin pistän tilannekatsausta tänne. Välillä tulee mieleen että pitäisikö säikeen nimi olla" 50cc kilpurin osien odottelu, väärien osien tilaaminen ja masentavien linkkien katselu" ?
Masentavaa siksi että se Helametaal photo gallery kyllä vetää ainakin minut hiljaiseksi ja nöyräksi...
Juu ja tuli eräästä paikasta kysyttyä, löytyisi aitoja Van Veen pyttyjä jotka kunnostusta vailla ja 6-vaihteinen Van Veen loota. Hinta oli sitä luokkaa että se magnesium Fontana replikakin alkoi tuntua käsirahalta...  :o
Aikataulua minulla ei enää ole sikäli että pyrin vaan tekemään valmiiksi sitä mukaa kun on osia ja fiilistä, tavoite 2012 Imatralla? Kesä 2011 taitaa olla jo pian käsillä? ::)
T:KR

Helmikuu 16, 2011, 17:43:42 ip
Vastaus #149

jussi veijalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 389
Kiitoksia Markku ja Kalle !

Uskomaton jobi, tai jos kaikki ois selvää pässinlihaa ja h###tin hyvä sponsori, niin näähän ois jo valmiina  ;D

Kyllä 10k kävijälle huurteiset tarjotaan, mutta taitaapi olla mahdoton selvittää,
  ;D säästyi nekin pennoset vaikkapa renkaan venttiileihin  ;D

Toivottavasti tässä säilyy itellään mielenkiinto yllä, ettei kesä tule ennemmin kuin savut ?
Silloin päädyn Kallen kanssa samaan aikatauluun 2012 Imatra  ???
Kaikki menee kun sovittelee... lauloi Jope