Kirjoittaja Aihe: 50cc kilpurin rakentelut ja vinkit (katteet löydetty)  (Luettu 528166 kertaa)

Huhtikuu 16, 2014, 23:22:40 ip
Vastaus #465

Jouko Pajunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 658
Morjensta.

Tuosta moottorista ensin. Yleisin moottori Keski-Euroopassa taitaa olla Kreidler. Niin kuin Juha tuossa kertoi, niin uustuotantona saa kaikkea: 6-vaihteisia kisa-askeja, kuivakytkimiä, kampiakseleita, sylintereitä, mäntiä ja Ron Ponti tekee jopa upeita uusia lohkoja. Rahaa tosin saa palamaan myös ihan kohtuullisesti. Martijn Stehouwer on varmaan suurin apu paitsi Kreidlerin suhteen, myös yleisesti 50cc kilpureitten suhteen: http://www.emot.nl/

Koneita löytyy kahta sorttia: ns. indirect jossa vaihteensiirto koneen ulkopuolella, valmistettu 1967-74 ja sitten direct malli jossa vaihteensiirto lohkojen sisällä, valmistettu 1974-1981. Noita indirect malleja on vielä kahdenlaisia pinnapulttien mitoituksen suhteen, ehdottomasti pitää etsiä sellainen jossa pinnapulttien väli on 56mm.

Tuohon luokkaan 2B eli pre-72 käy siis tuo indirect-malli, ja 2C-luokkaan direct (tai itse asiassa molemmat mallit). Kreidlerin kone on mitoituksiltaan jotain aivan toista kun nämä "kotimaiset" mopon moottorit. Itse ajoin pari kautta vakiokampuralla, vakioaskilla ja yhden kauden vakiokytkimellä sekä toisen kuivakytkimellä. Ei ongelmia.

Etelä-Euroopassa eli lähinnä Italiassa on lähes kaikki koneet Minarellin P6:sia, kuten Jussilla ja Juhalla. Entisestä Jugoslaviasta löytyy Tomoksen koneella varustettuja kilpureita. Hyviä kuvia löytyy tuolta: http://www.tomosgp.com/

Sitten kun olet koneen valinnut niin minulta ja Rahkasuon Kallelta saa neuvoja Kreidleriin ja Juhalta ja Jussilta Minarelliin.

Kannattaa aloittaa koneen osalta tosiaan lukemalla Ruotsin säännöt niin kuin Juhakin kehoitti.

Huhtikuu 16, 2014, 23:42:43 ip
Vastaus #466

Miika Valtonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 55
Ok.
Pitänee tulla kohteliaisuus käynnille ihmettelemään noita teidän mopoja kun tässä samalla kylällä asustellaan.
Ollaan me törmättykkin useasti kun joskus menneinä vuosina kävit tilailemassa Tz:an osia kun olin itse vielä kisassa sielä tiskin takana vuoksenniskalla.

2-t puremasta voidaan syyttää tuota meidän Marttia  ;D

PV Sutsukin konetta käytin muutamana kesänä mopoendurance laitteen sydämenä classic luokassa ja ainakin niiden kokemusten perusteella hyvän tuntuinen aihio. Samalla koneella 24h kisa about 85km/h kulkevana ja vielä perään 6 tunnin kisa (ilman koneen avausta). Ainoastaan sylinteri vaihdettiin 6h kisaan astetta kireämmäksi (2 pakoaukkoiseksi RM pytyksi) jolla pääsi vakio välityksellä mikroautoradalla reilusti 90km/h kyytiä. En usko että olisi ihan mahdotonta tehdä tosta vaikka luistiohjattuakin jne.... Mutta katsellaan miten homma tästä rupeaa vaivaamaan.

Ekana on kuitenkin saatava tuo piikkinen RM (1979) tuosta pöydältä johonkin kuosiin..........

Terv: Miika V
First Class In The WhiteTrash

Huhtikuu 16, 2014, 23:51:36 ip
Vastaus #467

Jouko Pajunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 658
Minut löytää nyt siitä Lappeentien Kisan vastapäätä, oranssisessa paidassa  ;D

Tervetuloa katsomaan Kreidleriä, ja eiköhän se Jussikin nosta huppua Minarellin päältä.

Laitetaan tuohon Juhan linkkiin sen verran korjausta että ne ruotsalaisten viralliset säännöt löytyy tuolta MCHK-racingin sivuilta. http://www.mchk-racing.org/wp-content/uploads/2011/12/Maskinreglemente_swe_2013-1_v20130530.pdf





Huhtikuu 17, 2014, 00:00:17 ap
Vastaus #468

Miika Valtonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 55
Kiitokset kutsusta!

Katsotaan tossa pääsiäisen jälkeen sopiva ajankohta.

Yst terv: Miika Valtonen
First Class In The WhiteTrash

Huhtikuu 17, 2014, 00:11:00 ap
Vastaus #469

Jouko Pajunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 658

Meikäläisellä olisi mielessä joku semmoinen budjet moottorin perusaihio jonka osia saa lähes joka kaatopaikaltakin... 8)


Tuo budjet sana on ollut tässä ketjussa ennenkin esillä  ;D

Sen yhteyteen sopii Simpsonien Nelson:


Huhtikuu 17, 2014, 00:46:33 ap
Vastaus #470

Miika Valtonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 55
Mie mitään mistään tiedä....
Mutta oli se laji Road racing, Motocross, Supermoto, scooter "rr", mopoendurance, minimoto, mini supermoto tjms.... Niin joka ainut homma on mennyt överiksi juurikin sen kaluston varustelun takia. Hommat karkaa ihan liian varhain normi ropelihattupäiden ja rakentelijoiden ulottumattomiin nimen omaan sen takia että ne osat maksaa ihan ihan liikaa millä voisi osallistua saati vähänkin pärjätä..... Ja niin sitä moottorikerhoissa sitten ihmeellään miks ei tuu harastajia lajin pariin? No koska se on vaikeeta ja varmasti ihan liian kallista perheen isille ja äitille jne.....

Tän puoleen peräänkuulutankin just sitä ruohonjuuritason budjetti toimintaa ja sitä nääkin moottoriurheilulajit on joskus olleet. Heput veti monet lähdöt samalla kalustolla marlborot huulessa ja hauskaa ilmeisesti oli ja onpa sitä jätkät ajaneet lähes motocross kalustolla jopa RR kisojakin vielä 80 luvulla.

Takas vaan vapaammat säännöt ja tekemisen meininki niin kaikilla on parempi mahdollisuus pitää lystiä moottoriurheilun parissa.

Yst terv: Miika Valtonen
First Class In The WhiteTrash

Huhtikuu 17, 2014, 08:38:23 ap
Vastaus #471

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1792
moro
kyllä hinta konetta rakentaessa ylläti, P6 italiasta ei hirveästi maksa 200-300 mutta jos aikoo saada tehoja luisti ohjaus ehkä pakollinen
eli koneen valinta tämän mukaan,sylinteri ja mäntä maksoi muistaakseni vajaa 900 mutta sen ymmärtääkseni saa halvemmalla suoraa valusta
eli itselle koneistus ja pinnoitus,kampiakseli 500,kytkin suorahampainen ensio veto 100 kytkin akseli pitää vaihtaa ei kestä noin 380
itse sai kytkin ja akseli paketin halvemmalla rakennus sarja mallia uusi akseli vaatii pari uutta ratasta a 20-30
luisti osat alle 150 pohja oli oma tekemä,pytty oli 56mm jaolla vaatii hitsausta että saa pytyn sopimaan ja epksia luistin kungon alle
saa mittoja multa lohkon muutoksiin,runkoonkin varmaan 
kannattaa tietysti suunnitella ja miettiä mitä tekee,kopioko jotain vai suunnitteleeko itse kaiken
http://www.vrm.se/ tuolta saa minarelliin tietoa ja paloja roffe ajaa itsekin minarellilla
rungon saa valmiina noin700 jos haluaa päästä helpommalla,navat vanhemmista japseista, keula 30mm, vanteet Ismolta huom.koko
katekin löytyy teidän suunnalta
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2014, 09:48:03 ap kirjoittanut juha p salonen »

Huhtikuu 17, 2014, 16:50:14 ip
Vastaus #472

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1792
moro
meikäläisen lähtökohtana on ollut Derbi juttu motorrad lehdestä vuosimalli -72,siinä on pyörä ilman katteita,hiukka suurennettu valokopio
ja siitä tönärillä mittoja josta suhteella syntyi rungon piirustukset ja hiukan soveltaen runko
tankki ja satula valmistui ensin uretaani levystä niistä muotit joista lopputulos,aika hidasta hommaa
etu jarru on hondasta (CB77) takajarru yamaha 125 RD
keula on aspeksen joku malli
Maico on tietysti mikä mahdollinen jos jostain löytyy,tuli mieleen, ruotsissa muutama
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2014, 23:39:05 ip kirjoittanut juha p salonen »

Huhtikuu 17, 2014, 20:38:41 ip
Vastaus #473

Miika Valtonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 55
Kiitokset vinkeistä.

S.W.M:ään vääntelin joskus lokarit ja satulan samalla "kuvakaappaus" metodilla.

http://diffrentstrokers.com/phpBB2/viewtopic.php?t=900
Vanhana Ducati miehenä tommonen runkomalli lämmittää kyllä mieltä. Nätti on.  :P

Yst terv Miika Valtonen
First Class In The WhiteTrash

Huhtikuu 17, 2014, 21:19:39 ip
Vastaus #474

Jouko Pajunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 658
Näköjään 70 tuhannen lukijan raja pamahti rikki  ;D

Moro Miika, minulla on tuon rungon mittapiirustukset, 1:1 paperilla. Joutavat kyllä jos tarvetta on.

Jouko


Edit: Niin ja tuohonhan käy vanteiksi Kawa AR50 pyörät.

Huhtikuu 17, 2014, 22:02:36 ip
Vastaus #475

Miika Valtonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 55
Tossa hahmottelin runkojigiä ja kaivelin tuolta kellarin uumenista vanhat sopivan kapeat grimecan 17" aluvanteet (vanteet on Tunturista kas kas) ja pöydällä lojuva Piikkinen RM moottori sai toimia koneena. Kunhan fiilistelin ja asettelin osia sopivasti kohdilleen jotta saa kuvaa mimmoista Jigiä lähtee tekemään..... Voi se olla että Jokke voi lainata ne piirustukset vaikka ihan vaan inspiraation lähteeksi kunhan tossa pidetään miittingi...... Nyt jäi autotallin lattiaankin muutama puumerkki  ;D
Yst terv: Miika Valtonen
First Class In The WhiteTrash

Huhtikuu 18, 2014, 12:13:15 ip
Vastaus #476

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1792
moro
mietin sitä pv:n konetta,että mitäiskö olla esikuva,eli onko konetta käytetty jossain oikeassa kilpurissa ja jos ei niin silloin ei kelvollinen
olihan suzukilla parikin 50cc konetta ei kuitenkaan ihan pv:stä
kannattais mennä läpi elsbergin kilpuri listaa,sieltä löytyy aika paljon vaihtoehtoja 
http://www.elsberg-tuning.dk/machines.html

Huhtikuu 18, 2014, 13:20:12 ip
Vastaus #477

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2300
moro
mietin sitä pv:n konetta,että mitäiskö olla esikuva,eli onko konetta käytetty jossain oikeassa kilpurissa ja jos ei niin silloin ei kelvollinen
olihan suzukilla parikin 50cc konetta ei kuitenkaan ihan pv:stä
kannattais mennä läpi elsbergin kilpuri listaa,sieltä löytyy aika paljon vaihtoehtoja 
http://www.elsberg-tuning.dk/machines.html

Upea linkki! Kyllä on hämmästyttäviä laitteita esim. tehdas- Hondat, Suzukit (mm. 3-syl) ja Bridgestonet!
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 18, 2014, 13:29:12 ip kirjoittanut Tapsa Leskinen »

Huhtikuu 18, 2014, 19:56:57 ip
Vastaus #478

Miika Valtonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 55
First Class In The WhiteTrash

Huhtikuu 19, 2014, 16:58:57 ip
Vastaus #479

Jouko Pajunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 658
Lärvikirjassa oli tänään kuvia Alastarosta, ja parissa kuvassa esiintyi vihreä Tunturi. Kenen, kenen? Saatiinko yksi 50cc pyörä lisää viivalle?


Hei Miika, soittele jos haluat käydä katsomassa vätkytintä, nyt viikonloppuna sopisi. Olen ensi viikolla vain satunnaisesti Imatralla ja silloinkin 19 asti töissä. Telehvooni on nolla5nolla-viisi84465nolla.