Kirjoittaja Aihe: 50cc kilpurin rakentelut ja vinkit (katteet löydetty)  (Luettu 528170 kertaa)

Toukokuu 14, 2014, 19:57:09 ip
Vastaus #525

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1792
moro Jokke
teillä on poikkeutus (telarien emäputken keskipisteiden etäisyys) 54mm,onko tukeva ajaa,jättö mielestäni aika pieni
vai onko teidän keulakulmat reilummat sillähän se paranee

Toukokuu 14, 2014, 20:06:07 ip
Vastaus #526

Jouko Pajunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 658
Kreidleri menee hiton tukevasti, en muista millään keulakulmaa  ::)

Ehkä Jussi muistaa kun tulee linjoille.


Toukokuu 14, 2014, 20:54:41 ip
Vastaus #527

jussi veijalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 389
Keulakulmaa muutettiin, muistaakseni nyt 24´

Juha on oikeassa, kaikki pitäisi laittaa paperille ylös, muutama vuosi ja ei muista enää mtn  :o

Tuossa kuva emäputkesta, jonka keskireikä koneistettiin aluksi sinnepäin, ja kaikkien hitsauksien jälkeen sorvattu ja linjattu suoraksi.
Nuo kartiot on jigiin tulevat osat jotka puristuu tuohon emäputkeen.
https://picasaweb.google.com/117297454946998130210/50ccKilpuri#5541377418825327106

Ja tuolla kuvia koko projektista (Kreidleri ja Minarelli) jos sieltä ois jotain apuja:
https://picasaweb.google.com/117297454946998130210/50ccKilpuri#

- Juve
Kaikki menee kun sovittelee... lauloi Jope

Toukokuu 14, 2014, 21:05:21 ip
Vastaus #528

Jouko Pajunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 658

Toukokuu 14, 2014, 21:51:21 ip
Vastaus #529

Miika Valtonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 55
No nyt löytyy kuvaalbumitkin samalta sivulta. On niiltä tosin suoritettu "teollisuusvakoilua" jo hyvän aikaa :D.......
Kiitokset mitoista ja loistavasta keulakolmio piirrustuksesta.

Varmasti nämä on useimmille peruskauraa mutta otan nämä nyt esille jos näistä jollekkin mopoeinarille on jotakin apuva.
Minimi keulakulma taitaa käsittääkseni pyöriä siellä reilussa 21.5 asteessa jotta etukihveli toimii niinkun sen kuuluu, joten turvallisilla vesillä seilataan raaserin rakentelussa jos enempi kun 22 astetta (22astetta on kuitenkin edelleen todella "hard core" arvo ja vaatii keulan iskunvaimennukselta jo ihan oikeita ominaisuuksia...).

Keulakulman vertailussa väittäisin että jättö on vieläkin tärkeämpi ellei erittäin tärkeä mittayksikkö ja hyvä tosiaan selvittää mitä se omassa mopedissa on, se selvittää osaltaan paljon pyörän käyttäytymistä ihan niinkuin kuivanut lian tiukkaama ohjainlaakerikin.
Jättöä mittaillessa turvallista kuitenkin jatkaa projektia jos lukemat näyttää reilusti + merkkistä. Miinusmerkkinen jättö on käsittääkseni hyvinkin vaarallinen (pahimmillaan Mopo ei kykene menemään suoraan jos tangosta irroittaa) tässä vaiheessa ei auta paljoa öhlinssit tai ohjausiskarit enää.
Eli mitä isompi jättö sen parempi suuntavakaus ja pienempi jättö niin ohjaus kevenee ja suuntavakaus kärsii....

Huomenna jos pääsisi pajan puolelle jotain viimein ropottamaan.......  8)





« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2014, 22:22:32 ip kirjoittanut Miika Valtonen »
First Class In The WhiteTrash

Toukokuu 14, 2014, 22:07:00 ip
Vastaus #530

jussi veijalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 389
Tukeva tuo Minariittikin on ajaa, voisi ajaa vaikka paljon kovempaakin, ja kädetön kuskihan sitä nytkin ohjastaa :D

Juurikin tuon jättökulman takia tuota emäputken kulmaa muutettiin, noille Kreidlerin kolmioille sopivammaksi.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2014, 22:08:39 ip kirjoittanut jussi veijalainen »
Kaikki menee kun sovittelee... lauloi Jope

Toukokuu 14, 2014, 23:20:52 ip
Vastaus #531

Miika Valtonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 55
Kumit on syytä ottaa mukaan keskusteluun.
Vanteen mitat 1.4 edessä ja 1.6 takana (jos tehdään raaseria tohon uudempaan luokkaan). Mites noi renkaat? 18x2" edessä ja 18x 2",25 takana olis se "vet dream" mutta saatavuus aika kehnonlaista. Onko 18x 2.5 edessä ja takana jo sallitun ulkopuolella? Joo joo tiedetään tiedetään eihän se 50cc tollaisilla "läskikumeilla" kulje enää mihinkään mutta onko sallittua? Saatavuus ainakin Heidenau K40 2.50 45S on ilmeisen hyvä ja hintakin sopiva muuten ei tietoa mimmoinen on pito jne.....

Yst terv Miika Valtonen
First Class In The WhiteTrash

Toukokuu 14, 2014, 23:27:35 ip
Vastaus #532

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1792
Jokke muistaa varmaan isommat
http://www.northernvikingsmc.com/helsinki/vinkit/keulakulmalaskuri.html
tollasen löysin en ole ite kyllä käyttänyt,piirsin paperille ja siitä mittasin

Toukokuu 14, 2014, 23:41:43 ip
Vastaus #533

Jouko Pajunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 658
2.00x18 ja 2.25x18 saatavilla helposti, luulisin että Suomestakin mutta jos ei, niin Hollannista ja Saksasta löytyy Heidenauta ja Bridgestonea monesta paikasta.

www.jutako.fi

http://www.motorradgummis.de/mcTyres/search/group/raceTyres
 
Valitse tuosta alemmasta linkistä "Width" joko 2.00 tai 2.25 niin sieltä saa molempia Heidenaun malleja sekä Bridgestonea. Tuo uudempi Heidenau K40 on vasta tullut markkinoille, joten sen saatavuus ei ole varmaa.

Nuo läskimmät renkaat ei vaan näytä oikealta  :P

Edit: Jos tilaamaan alat niin minäkin tarvitsen uudet renkaat, eli tilaan nuo K40:set kun niitä saa varmasti.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2014, 23:43:50 ip kirjoittanut Jouko Pajunen »

Toukokuu 15, 2014, 09:38:14 ap
Vastaus #534

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1792

Toukokuu 15, 2014, 10:26:28 ap
Vastaus #535

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1792

Toukokuu 15, 2014, 11:46:02 ap
Vastaus #536

Kalle Rahkasuo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 131
Moron,
mullakin 54mm tuo kolmio, jättöä ja kulmaa en muista mutta hiton mukava ajaa...jättö ja kulma sama kuin TA125:ssä ihan tarkoituksella koska sekin kiva ajella.
T:KR

moro Jokke
teillä on poikkeutus (telarien emäputken keskipisteiden etäisyys) 54mm,onko tukeva ajaa,jättö mielestäni aika pieni
vai onko teidän keulakulmat reilummat sillähän se paranee

Toukokuu 16, 2014, 00:56:52 ap
Vastaus #537

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1792
moro miika
pitäis ottaa vielä huomioon että Elsberg antaa ohjeeksi joustoiksi edessä takana 50mm (voit vielä tarkistaa) telarin putkia voi tietysti lyhentää
tarvittavasti ja jousesta pois,alumiiniputkea tilalle
takaiskarit voi valita valmiiksi että pyörä tulee oikeaan asentoon ja voi takahaarukan kulmaa, ketjulinjaa ja konetta miettiä
 

Toukokuu 17, 2014, 20:53:46 ip
Vastaus #538

Miika Valtonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 55
Moro Juha.

Vinkki otettu vastaan... Millä konstilla muuten kairasit/kairautit nuo omat kolmiot 28:sta 30mm?

Katselin että ainakin noissa Raisun kolmioissa on komeesti varaa tehdä moinen jobi.... Tuskin vaikuttaa kestävyyteen.
Noi omat oli kyllä yhdet maailman surkein kuntoiset joten aika varmasti vaan mallikappaleet. Tai tiedä häntä... mutta hyvin mielin noi jouti uhraamaan tonne 50cc alttarille.

Tilasin romu ukolta arskan etuteleskoopit... Sain sitten kaksi paria (ilmeisesti säälistä :P).
Sisäkalut hyvin saman tyyppiset kun tossa Elsbergin marsussa mikä levälään siellä sivuilla.
Yksinkertaiset lyhentää joten hyvä niin.... Vakiona toi AR:n teleskoopin kokonaispituus on 74cm.
Paljon teillä on koko teleskoopin pituus nyt kun ne on lyhennetty?

Muutama hassu kuva tuli räpsittyä samalla.

Terv Miika
First Class In The WhiteTrash

Toukokuu 17, 2014, 21:25:52 ip
Vastaus #539

Jouko Pajunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 658

Etupää lyheni tänään 140mm, ja alaputketkin 35mm. Kuva siitä. Kasauskin onnistui (paitsi yhdet prikat meni väärään paikkaan  :-[ ) ja etupäälle jäi lopulta pituutta 635mm sekä joustoa n. 60mm.

Nyt pääsee sovittamaan katteita paikoilleen ja tekemään niihin tilaa etupään putkille.


Tuosta löytyi telarin pituus. Tuota joustoa on nyt 50mm.

Millään en ketään haluaisi pelotella hienon viiskymppisharrastuksen parista, mutta tänään ajattelin kokeilla Kreidleriä käyntiin syksyn jäljiltä. Ei sitten jää viime tippaan  :P kun on ne kisat ensi viikonloppuna siellä Jurvassa.

Mopo lähti tulille ekalla pyöräytyksellä ja kävi ihan OK, tosin tuntui käyvän vähän liian rikkaalla. Vaihdoin sitten sylinteriin uudet O-renkaat ja samalla pääsuuttimen 200 => 190. Sitten ei inahtanutkaan, ei minkäänlaista elonmerkkiä.

Puristuksia oli, bensaa tuli, kipinää löytyi, tulppa tuli vaihdettua ja akku ladattua sekä joka välissä kokeilu. Vaijeriryyppy tuli vaihdettua originaaliksi. Ei mitään. Kun ei edes luvannut.

Vaihdoin sitten pääsuuttimen takaisin 200:ksi. Ja välittömästi käyntiin kuin palmun alta.

Että nämäkö muka herkkiä vehkeitä. Kyllä ovat.  :)