Kirjoittaja Aihe: Hydrauliikkaa  (Luettu 1605 kertaa)

Marraskuu 10, 2023, 23:47:38 ip
Luettu 1605 kertaa

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 898
Moi,


Mietin että onko tuo otsikko kaksmielinen ja uskaltaako sen laittaa, ettei johtokunnan kukkahattusedät (ei tarkoita Artoa) suutu?


Kuusnollakakkosessa on Vilske / Valtra 1300 kaksitoiminen etukuormaaja Nordhydraulikin kaksikaraisella lohkolla, jossa toisessa karassa on kauhan kääntö ja toisessa nosto, lasku ja kellunta (eli hyvin kivikautinen laitos).


Ongelmana on että kun laskee aisat alas ja kauha maata vasten, niin vie muutaman sekunnin aikaa ennekuin öljyä virtaa aisan nostosylinterien miinuspuolelle ja kauhalla voi painattaa. Normaalisti aisat liikkuu kyllä ylös ja alas samantien kun vivusta liikuttaa, ainostaan tuo kun haluaa kauhalla painattaa, niin siinä on tuo ärsyttävä viive.


Kaikissa sylintereissä on uudet tiivisteet.




//Frank

Marraskuu 11, 2023, 07:17:16 ap
Vastaus #1

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1436
tuleeko aisa omalla painolla nopeemmin alas kun mitä pumppu lykkää öljyä perään ?

Marraskuu 11, 2023, 10:17:38 ap
Vastaus #2

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 5999
  • MC Debit
tuleeko aisa omalla painolla nopeemmin alas kun mitä pumppu lykkää öljyä perään ?

Ja jos tulee, niin jostain se vetää ilmaa systeemiin. Tai sitten on letkuissa/sylintereissä reilusti ilmaa (tiivisteremontin jäljiltä?), onko tullut ajeltua ylös-alas liikettä eestaas monta kertaa?

Erikoinen juttu, aika hoikat nuo sylinterit, ei luulisi pienenkään pumpun jäävän jälkeen.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 11, 2023, 10:19:28 ap kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 11, 2023, 12:27:01 ip
Vastaus #3

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 898
Moi,


Toista vuotta sitten vaihdettu kaikki tiivisteet, joten ilmaa ei järjestelmässä ole. Jotenkin tuntuu siltä että aisat laskee nopeammin kun mitä pumppu / venttiilipöytää ehtii lykäämään öljyä. Tuossa oma suht iso nokkapumppu jossa muuten kyllä paineet ja tuotot kohdillaan ja muuten on kyllä suht nopea liikkeissään tuo kuormaaja.


//Frank

Marraskuu 11, 2023, 12:48:01 ip
Vastaus #4

Taito Nuutinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 760
  • Triumph T100ss,Nimbus 19??
Oletkos tuolta kysellyt vinkkejä ?

https://www.masinistit.com/




Marraskuu 11, 2023, 15:10:36 ip
Vastaus #5

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 898
Moro,


Masinistiosastolta en oo vielä kysellyt, siellä(kin) löytyy kyllä monenlaista osaajaa.


Testailin tuota vähän tänään kun kävin täyttämässä noita kylätien monttuja, niin kyllä tuo ehkä vaan on ominaisuus, eikä vika.


Tuntuu siltä että jos koneessa on kierroksia vähän ja nostaa aisat korkealle esim. kauhan tyhjennykseen ja siitä pudottaa kauhan maahan, niin kestää monta sekuntia että kauhalla voi painattaa.


Taas jos on enempi kierroksia kun työskentelee, niin tuo viive on lyhyempi, sama jos kauhan esim nostaa suuremmilla kierroksilla 30-40 cm ja siitä pudottaa maahan, niin tuo viive on olematon.


Eli, kyllä tuo vähän viittaa siihen että vaikka tuo pumppu on jonkin kokoinen, niin tuotto pikkukierroksilla on niin pientä, ettei se pienillä kierroksilla pysy vauhdissa mukana.




//Frank

Helmikuu 03, 2024, 19:54:05 ip
Vastaus #6

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 898
No niin, selvis tämäkin homma.


 Työmaalla poikkes kaveri jolla on hydrauliikka hanskassa ja kyselin olisko hänellä visioita tähän. Kaveri vähän aikaa tenttas venttiilipöydän mallia ja oireita ja tuumas että asia selvä: Ei ehdi täyttää nostosylintereiden miinuspuolta kun aisoja laskee ja vetää alipaineen sinne, laita lohkoon imuventtiili miinuspuolen lähtöön, joka antaa sen sylinterin vetää pluspuolelta palautuvaa öljyä miinuspuolelle laskun yhteydessä.


Kehui että aika yleinen ongelma tuo kun porukat esim. vaihtelee lohkoja puutavarakuormaimiin ja vanhoihin kaivuulaitteisiin ja jää tuo venttiili laittamatta niin kaivuupuomiin tulee semmonen "tyhjä kohta" kun puomi menee osan matkaa omalla painollaan, eikä saa vedettyä oljyä matkaan.



Tuossa lohkossa on lähtöporttien kohdalla sokeat tulpat, johon voi esim. asentaa linjashokkiventtiilit. Löysin tommosen imuventtiilin (anti cavitation valve), joka käytännössä on vain yksinkertainen kuulaventtiili, joten sokea tulppa pois, tuo kuulaventtiili tilalle ja avot, toimii kuin ihmisen mieli! Heti kun kauhan laskee maahan, niin voi hydrauliikalla painattaa kauhaa, minkäänlaista viivettä ei enää ole.


Kyllä ammattimies vaan on ammattimies!
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 03, 2024, 20:53:45 ip kirjoittanut Frank Nylund »

Helmikuu 03, 2024, 20:12:00 ip
Vastaus #7

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4396
Moro

Hydrauliikasta puheen ollen tarvitsisin sellaisen liittimen kun   DKL-M 18 x 1,5 - 90° - DN 08  ,ken sellaisesta jotain tietää niin olisin innoissani sellaisen hankkimahan.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Helmikuu 04, 2024, 07:44:34 ap
Vastaus #8

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11388
Tarkoittaako hän tämmöistä?

Kaipa Suomestakin löytyy- mutta tämä on tsekeissä  :  https://www.skarab.cz/fitting-with-nut-dkl-dn-10-m18x1-5-90-grad-102835en872/

t. Markku

Helmikuu 04, 2024, 07:58:39 ap
Vastaus #9

Taito Nuutinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 760
  • Triumph T100ss,Nimbus 19??
Vähä on pienellä tuo linkki jostain syystä..

https://www.salhydro.fi/fi/din-letkuliittimet/p759-90-dkl-sisakierreliitin





Pääkonttori ja logistiikkakeskus
Ilvesvuorenkatu 1001900 Nurmijärvi[/size]
Asiakaspalvelu ja myynti020 1133 500salhydro@salhydro.fi[/size][/font]
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2024, 08:06:44 ap kirjoittanut Taito Nuutinen »

Helmikuu 04, 2024, 10:14:15 ap
Vastaus #10

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4396
Moro

Juurikin tuollaista,Salhydrossa kans huomasin olevan mutta sinne pitää ilmeisasti soittaa kun en nähnyt verkkokauppaa siellä.

Myivät väärällä kierteellä olevan mulle Hydoringiltä vaikka kokeilivat mun mallikappaletta,pahus ja maksoikin 14,60 €.

Sakemanni on vuonna -62 laittanut tollasella Neckarsulmissa letkun öljytankista moottorille taikka suoralla liittimellä mutta mun modificaatio vaatii kolmaliittimen.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2024, 10:16:27 ap kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Helmikuu 04, 2024, 11:35:07 ap
Vastaus #11

Ismo Hakamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 36
  • Kyä tää tästä...
Käy Tampesterin Salhydrossa, kun läpi ajelet...Juvelankatu 6.

Helmikuu 04, 2024, 11:46:58 ap
Vastaus #12

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4396
Moro

Kiitos,pitää poiketa.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Helmikuu 04, 2024, 17:48:52 ip
Vastaus #13

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 5999
  • MC Debit
Nestepaine Pirkkalassa (muistaakseni) siinä Bauhauksen kulmilla on ihan hyvä firma kanssa, töihin on sitä sun tätä hommattu sieltä, kuten myös Salhydrosta.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”