Lyhyt vastaus.
EFB-akut – perustason Start-Stop-järjestelmille
AGM-akut – edistyneisiin Start-Stop-järjestelmiin
https://autotoday.fi/start-stop-jarjestelma-vaatii-akulta-enemman/Meidän stop&start autoon piti vaihtaa akku seitsemän vuoden ikäisenä.
Uusi 72Ah AGM-akku maksoi 230€ tai jotain ja vaihdon jälkeen auto kysyi, että onko akku vaihdettu uuteen, johon vastasin kyllä on.
Nykyautot lataa valikoiden.
Silloin kun kiihdytetään, niin latausta ei tapahdu ollenkaan ja moottorijarrulla ladataan hiilet punaisia.
Muu aika niin kuin ohjelmoitu lataussysteemi päättää.
Myöskään nykysysteemi ei lataa akkua täyteen, vaan hyvin yleisesti maksimivaraus on n. 80% luokkaa.
Tästä syystä reaaliaikainen jännitemittaus saattaa näyttää aika höpöjä lukemia 11,5V-14,8V välillä.