Kirjoittaja Aihe: Lämpöä johtava liima  (Luettu 4497 kertaa)

Tammikuu 20, 2024, 17:30:30 ip
Vastaus #30

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4450
Moro

Niijja kohtahan on taas kasä ja mitä sitä silloin asentais kun on lämmintä eihän rännejäkään poudalla tarvita ;D
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Tammikuu 20, 2024, 22:08:54 ip
Vastaus #31

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1122
Itse en laittais sitä lämmitintä tuohon pohjaan vaan takapäätyyn..se lämmitinhän jää sitten ensimmäiseen kantoon sinne mettään jos se pohjassa kiinni..

Nuhvi on jo eläkkeellä metsätöistä. Ei sillä ajeta enää kannokossa.  ;)

Toisekseen siellä takana ei ole tilaa. Runko alkaa heti kun öljypohja loppuu.
Kolmannekseen öljypohjassa on väliseinä tai loiskelevy suunnilleen keskellä. Jos lämmittää takaosaa niin pumppu imee edelleen kylmää öljyä etuosasta.

Tammikuu 21, 2024, 10:33:27 ap
Vastaus #32

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1823

Nuo kemialliset metallit ovat kiinnostavia mutta kun niissä ei kerrota lämmönjohtavuutta niin en uskalla laittaa. Se defan oma tahna on kuitenkin juuri tuohon tarkoitettu lämmönjohde.


Ja se Defan tahnakaan ei ole mitään liimaa, vaan saman kaltaistaväliainetta kuin elektroniikassa käytetään.
Itse kiinnitys pitää tehdä mekaanisesti, tai jollakin muulla aineella.
Minusta tuon pitäisi lämmittää riittävästi öljyä, vaikka se ei aivan kiinni alupohjassa olisikaan. Itse mötläisin kemiallisella metallilla yltäpäältä möykyksi niin, että itse vastus on pohjassa kiinni.

Tammikuu 21, 2024, 10:57:20 ap
Vastaus #33

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1122

Nuo kemialliset metallit ovat kiinnostavia mutta kun niissä ei kerrota lämmönjohtavuutta niin en uskalla laittaa. Se defan oma tahna on kuitenkin juuri tuohon tarkoitettu lämmönjohde.
Ja se Defan tahnakaan ei ole mitään liimaa, vaan saman kaltaistaväliainetta kuin elektroniikassa käytetään.

Niinhän mä tuossa edellä taisin manita:

Tuon Defan mukana tulee tuubillinen piitahnaa jota levitetään kappaleiden väliin lömmönjohtimeksi mutta se ei kuivu eikä ole liimaa.

En ole piitahnaa kiinnittämiseen ajatellutkaan vaan mekaanisen kiinnityksen lisänä siirtämään lömpöä vastuksesta öljypohjaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2024, 11:22:14 ap kirjoittanut Juha Pohjamo »

Tammikuu 21, 2024, 12:55:10 ip
Vastaus #34

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1122
Eiköhän se tällä keksinnöllä pysy. Tahnaa väliin.
Toi panta tulee niin päin, että mutterit jää alapuolelle.

Sitten pitää vaan osata paikan päällä katkaista hännät juuri oikean mittaisiksi. Mä luulen, että se on projektin vaikein pala.

Tammikuu 21, 2024, 14:24:50 ip
Vastaus #35

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1122
Noi pultit oli vaan rekvisiittana pitämässä muttereita injassa reikiin nähden hitsauksen ajan.

Hänillä tarkoitan noita pannan päitä jotka sukeltavat kuvasta ulos.
Pantahan pitää kaulita ja kääntää öljypohjan kurveja nuollen sekä päät katkaista ja taittaa niin että ne ovat juuri oikean mittaiset nojaamaan oljypohjan kaulukseen pulttien alle. Ei liian lyhyet eikä pitkät.
Onhan se nähty, että kun tommoseen lattaan teet merkin, että tästä kun taivuttaa niin mitta on oikea.... No, eipä se taivutuksen jälkeen ole.  ;D

Hiihtolomallahan tuo nähdään kun menen tykötarpeineni rattorin alle makaamaan.

Tammikuu 21, 2024, 14:35:16 ip
Vastaus #36

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11465
Tuo kun hyvin onnistuu-täytyyhän meidän selkiämme taputella,
että tehtiinpä hyvä.

Mutta jos pieleen menee, niin sitten kyllä ihmetellään,
että miten se Juha noin nyt munasi... ;D

t. Markku

Tammikuu 21, 2024, 17:31:37 ip
Vastaus #37

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1122
Nuhveissa on kolmen sorttista öljyn imusihtiä ja tämä pystytörppö on tässä mielessä huonoin.
Kuitenkin kone on 60 vuotta vanha ja sietänyt särkymättä öljynpaineen hetkellisen laskun pakkasilla kylmäkäynnistyksen jälkeen.
Mutta mun perfektionistin luonne ei vaan kestä tuijottaa painemitaria kun sen neula vajoaa alaspäin.
Siksi pitää alkaa kikkailemaan lämmittimien kanssa.

Tässä vilkkaassa keskustelussa tuli väistämättä mieleen, että onko hiljentyneessä foorumissa syntynyt patoutunutta keskustelun tarvetta kun tämä näin lähti laukalle  :D

Tammikuu 22, 2024, 08:11:32 ap
Vastaus #38

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1823
Siihen kiinnityksen mittailuun....
Jos olis pitemmät pultit niissä, joihin latta tulee kiinni ia kolme mutteria.
Saisi kahdella mutterilla lukittua latan oikeaan kireyteen ja kolmannella kiristää pohjan.


Kyllä siinä varmaan perää on, että öljy ei heti lähde kiertämään.
Eikös nuhveissa kampiakselivikoja tullut ainakin joissakin malleissa enemmänkin.


Tammikuu 23, 2024, 17:02:51 ip
Vastaus #39

Paavo Harola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 311
Helou!Joskus 60-70 luvulla ostin öljynlämmittimen silloiseen autoon. Siinä on kahva ja alumiinirunkoon upotettu sähkövastus,  kaksi magneettia ja pari metriä töpselijohtoa. Teho on 80 Wattia.Kun autossa oli rautapeltinen öljypohja. Illalla, tai tarvittaessa asetettiin laite öljypohjaan kiinni. Myöhemmässä autossa, Fiat 850 Sport Coupe, oli alumiininen öljypohja, asettaminen oli hankalampaa, kun magneetista ei ollut apua. Laite kiristettiin tiiliskivellä paikoilleen. Se pitää nyt ulkosaunan vesijohtoa sulana, vaikka onkin 220 voltin jännitteelle. Saa nähdä vieläkö kauan kestää.Paavo

Tammikuu 23, 2024, 20:47:35 ip
Vastaus #40

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1823
Helou!Joskus 60-70 luvulla ostin öljynlämmittimen silloiseen autoon. Siinä on kahva ja alumiinirunkoon upotettu sähkövastus,  kaksi magneettia ja pari metriä töpselijohtoa. Teho on 80 Wattia.Kun autossa oli rautapeltinen öljypohja. Illalla, tai tarvittaessa asetettiin laite öljypohjaan kiinni. Myöhemmässä autossa, Fiat 850 Sport Coupe, oli alumiininen öljypohja, asettaminen oli hankalampaa, kun magneetista ei ollut apua. Laite kiristettiin tiiliskivellä paikoilleen. Se pitää nyt ulkosaunan vesijohtoa sulana, vaikka onkin 220 voltin jännitteelle. Saa nähdä vieläkö kauan kestää.Paavo

Siinä taitaa lukea Virtanen


Tammikuu 23, 2024, 21:33:08 ip
Vastaus #41

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1289
Pesuvatiin grillihiiliä reilusti, sytyttää kannattaa vähän sivummalla, mutta kun saap tasasesti hehkumaan, työntää sen besufatin sinne ratkorin tahe auton alle öljypohjan kohalle ja männee ite tuppaan lämpimään keittelemmään kohvit...

Tammikuu 24, 2024, 14:55:12 ip
Vastaus #42

Timo Salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 78
Ennen oli kaikki paremmin.
Kannattaa kumartaa koneen alle ennen Jaakon perinnemenetelmän aloittamista:
https://www.proxel.fi/tuotteet/moottori/voitelujarjestelma/oljypohja-volvo-fhfm-d12df-muovinen

Tammikuu 24, 2024, 22:59:28 ip
Vastaus #43

Risto Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 459
Pesuvatiin grillihiiliä reilusti, sytyttää kannattaa vähän sivummalla, mutta kun saap tasasesti hehkumaan, työntää sen besufatin sinne ratkorin tahe auton alle öljypohjan kohalle ja männee ite tuppaan lämpimään keittelemmään kohvit...


Ja kahvia ryystäissä voi ikkunasta ihailla kaunista autopaloa. Yksi sukulainen lämmitti Mininsä 60-luvulla muutamat kerrat tuolla tyylillä kunnes paloi auto, melkein talli ja koko talokin.

Helmikuu 19, 2024, 15:26:58 ip
Vastaus #44

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1122
Tommonen siitä lopulta tuli