Kirjoittaja Aihe: Sähköinen huoltokirja  (Luettu 1238 kertaa)

Helmikuu 15, 2024, 10:34:34 ap
Luettu 1238 kertaa

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Mites on- oletteko päässeet autojenne sähköisesti
kirjoitettuihin huoltotietoihin käsiksi?

Lähinnä kiinnostaa AutoSalvan tiedostot,että pääseekö ja miten.

t. Markku

Helmikuu 15, 2024, 14:40:15 ip
Vastaus #1

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Puhutaanko nyt auton sähköisestä huoltokirjasta vai autoliikkeen huoltohistoriasta?

Jos saa veikata, niin korjaamoiden huoltohistoriat ei ole julkista kamaa.
Kun taas sähköinen huoltokirja on luettavissa valmistajan omasta lähteestä sinne kirjautumalla.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 15, 2024, 15:28:29 ip
Vastaus #2

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Huoltotietoja kaipaan.

Onhan tuossa myös paperinen
kirja sille asialle- mutta kiinnostaa tietää hiukan syvällisemmin, mitä ja milloin on tehty.

Se leima itsessään ei kerro paljoakaan siinä läpyskässä. Kun ei sitä huollossa tehtävien listaakaan
oikein mistään löydy-eikä varsinkaan lisätöistä ,jos tehty jotain on.

t M

Helmikuu 15, 2024, 16:21:25 ip
Vastaus #3

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Voipi olla, että kolmannelle osapuolelle tietojen luovuttaminen on laitonta.
Toki jos on itse huollot maksanut, niin varmaan saa kuiteista uusintatulostukset

Helmikuu 15, 2024, 16:50:11 ip
Vastaus #4

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Jos olen auton nykyinen omistaja- kyllähän ne
nyt mullekin pitää kertoa.

Hintatietoja en kaipaa-mutta
listan siitä,mitä on tehty.Etenkin jos on jotain ylimääräistä
hommaa ollut ja niihin osiakin laitettu.

t. Markku

Helmikuu 15, 2024, 16:55:09 ip
Vastaus #5

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Helpoiten se kokeilemalla selviää.

Helmikuu 15, 2024, 17:23:35 ip
Vastaus #6

martti_jyryla

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Henkilökohtainen mielipide on se, että koko sähköinen huoltokirja on osaltaan yksi iso vitsi.
Kun oman autoni sähköistä huoltokirjaa katsoo kirjautumalla yrityksen intraan, näkee esimerkiksi seuraavaa:
- Huollon B ja + paketin suoritus
- Pikatestin suoritus
- Koritarkastus
- Tiiviste S ja suodatin Y jne
- Käytetyn öljyn luokituksen ( tuntuu että tämä on nykyisin se kaikista tärkein kirjaus )
- Päiväys ja kilometrit näkyy

Mistään maahantuojan sivuilta ei näe, mitä nuo eri huoltokirjaimet tai testit pitävät sisällään, ja huoltoaikaa varatessakin kysytään että mitä huoltoa se auto pyytää. Käytetyistä tarvikkeista täytyy sitten päätellä että mitä on tehty.

Myöskään ainakaan minun tapauksessa ei missään minun näkymässä ole niitä käyntejä, mitkä ovat menneet joko takuuseen tai takuuajan jälkeen valmistajan virhevastuun piikkiin.
Mutta erikseen laskutetut korjaukset tuolta kyllä näyttäisi löytyvän, joten näyttäisi siltä että lasku on se paras erittely. Mutta noita tuskin annetaan auton mukana.

Helmikuu 15, 2024, 21:28:16 ip
Vastaus #7

PenttiXS2jammuDanbom

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos olen auton nykyinen omistaja- kyllähän ne
nyt mullekin pitää kertoa.

Hintatietoja en kaipaa-mutta
listan siitä,mitä on tehty.Etenkin jos on jotain ylimääräistä
hommaa ollut ja niihin osiakin laitettu.

t. Markku

Nykyisen tietosuojalain mukaan ei saa antaa niitä tietoja jotka ei ole sun omistuksen aikana olleet.

Helmikuu 15, 2024, 21:49:54 ip
Vastaus #8

Frank Nylund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi,

Sähköisistä huoltokirjoista en osaa sanoa juuta eikä jaata, mutta meillä ainakin ohjeistus (joka perustuu AKL:n) linjaukseen ollut jo pitkään että huoltohistoria voidaan tulostaa ulos sille joka on ollut huoltojen ja korjauksien maksajana, myös jäljestäpäin.

Mutta jos joku on esim. ostanut auton tai haluaa ostaa auton, niin sille henkilölle meillä ei ole lupa tulostaa huoltohistoria ulos. Onnistuu toki että lähetämme sen edelliselle omistajalle ja hän välittää sen sitten eteenpäin uudelle omistajalle, se on ihan ok.
Tuo juttu tuli meille jo varmaan 15 vuotta sitten. Mutta niinkuin joku tuossa totesi, niin tuossa on varmasti autoliikekohtaisia eroja, että miten ohjeistuksia / suosituksia tulkitaan.

EU:n suht tuoret GDPR ukaasit tekee tuosta varmasti vielä vaikeamman tänä päivänä, kun siellä siellä huoltohistoriassa monesti näkyy esim. toisen henkilön nimet, osoitteet, puhelinnumerot, sähköpostiosoitteet jne.

Mahdolliset sakot voivat vissiin ollaa pahimmassa tapauksessa miljoonia. Jossain juristin pitämässä GDPR-koulutuksessa oli juttua että pahimassa tapauksessa sakko voidaan määrätä niin että jos esim. Bulgarialaisen autonvalmistajakonsernin Hyrysysyn maahantuoja, tai oma jälleenmyyjä Suomessa tekee GDPR rikkomuksen, niin sakon määräksi voidaan määrätä joku tietty prosenttiosuus autonvalmistajakonserni Hyrysysyn liikevaihdosta. Sillloin ruvetaan jo puhumaan isoista rahoista!

Tuntuu että nykyään kaikki on vähän takajaloillaan tuon GDPR:n kanssa.

//Frank

Helmikuu 15, 2024, 22:34:38 ip
Vastaus #9

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Kun mä ostin uuden VW T-Crossin 1,5 huhtikuussa 2022 niin ekan huollon jälkeen "huoltoheppu" sanoi, että laita mappiin kaikki huollosta saamasi paperit niin on helpompi seurata, että mitä on autotolle tehty.
Eilen tuli mittariin, että jo 50.000 km. on ajettu.

Helmikuu 16, 2024, 07:18:49 ap
Vastaus #10

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
No- tuohon autoon tehtiin pyynnöstäni huolto
ennen laitteen hakemista kauppiaalta. Se kirjattiin
oikein ostosoppariin. Ja teki ne huollon-ja myyntikaveri
näytti pyynnöstäni koneelta sen huollon kohteet ja tehdyt hommat.Ihan OK siis.

Mutta muita "papereita" ei tullut kuin se leima sinne vihkosen. Ja Autosalpa-klubin
kautta ei löydy kohtaa, mistä näen oikeastaan mitään tuon auton tietoja. Mainitaan se kyllä,
mutta mitään jatkotarinaa ei aukene.

Mutta kiinnostaa ne aiemmatkin hommat- onhan tuo huollettu pari kertaa aiemminkin.
En epäile ollenkaan mitään failua asiassa- mutta vanhakantainen kun hieman olen. Haluaa
pappereita rapistella...

Ja mistähän aloitan,että päädyn tilanteeseen : "Helpoiten se kokeilemalla selviää."?

t. Markku

Helmikuu 16, 2024, 08:18:18 ap
Vastaus #11

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Joo- tuota kyselen kun satun sinne kulmille. Tai johonkin
muun paikkakunnan Salpaan.

Edellisen omistajan tiedän muutenkin-se kun luki siinä huoltokirjan
avaussivulla.

Mutta on se vaan tämäkin,että on niin salaiset nuo kansiot nykyään...

t. Markku

Helmikuu 16, 2024, 10:16:04 ap
Vastaus #12

Timo Kuosmanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Täytyyhän huolloista saada tietoa. Mistä sitä muuten tietää onko autoa huollettu  ja päivitetty koskaan. Aika riskaabelia ostaa 100.000 km ajettu auto mitä ei ehkä ole koskaan huollettu.

Helmikuu 16, 2024, 10:33:22 ap
Vastaus #13

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ainakin nettiauton myynti-ilmoituksissa on lukenut "sähköinen huoiltokirja". Silloinhan tietää jo ennen ostoa, että tieto on kivien takana ja voi etsiä paperivihkollisia vaihtoehtoja. Ainakin mun 2 viimeistä autoa 2020 ja  2021 käyrtöönotetut on paperivihkolla ja lisäksi  huolloista erittelyt A4-muiodossa

Maaliskuu 18, 2024, 18:55:10 ip
Vastaus #14

Frank Nylund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi,

Tämä on aikalailla jo sivuraiteilla siitä mikä Markun alkuperäinen aihe oli, mut kun tuo gdpr asia nousi tuossa esiin, niin melkoiset rapsut määrätty rikkomuksesta:
Verkkokauppa.com sössi – Tästä megasakoissa on kyse (iltalehti.fi)

//Frank