Kirjoittaja Aihe: AGM ja EFB- akkujen vastaavuus.  (Luettu 587 kertaa)

Helmikuu 16, 2024, 08:23:36 ap
Luettu 587 kertaa

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11388
Tuota huoltokirja-asiaa hiukan siksikin kysyn
kun jossain kohdassa kumminkin joutuu akkukaupoille.

Ei ehkä vielä-mutta joskus... Ja siksi noiden akkujen eroista
tietää ihmeellinen nettimaailma seuraavaa:

"Ampeerituntimäärä kasvattaminen on sama asia kuin kasvatettaisiin auton polttoaine tankkia, tässä tapauksessa virtaa mahtuu enemmän varastoitumaan akkuun. Ainoa mikä on tärkeää, on että normaalit akut voi korvata EFB- tai AGM-akulla, mutta EFB- ja AGM-akkuja ei voida korvata muilla kuin EFB- tai AGM-akuilla."

No tuo on juuri nyt taas semmoinen sepustus,että jättää tulkinnalle tilaa. Kun tuossa autossani on Stop/Start ja AMG-akku,jota
startstoppia en käytä koskaan-niin voiko AGM-akun korvata tuolla EFB:llä...tai peräti aivan normaalilla lyijyakulla?

Ja jos ei- niin siihen lienee syykin?

t. Markku

Helmikuu 16, 2024, 10:33:21 ap
Vastaus #1

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1790
Ei ka mikään estä korvaamasta tavallisella....halvemmalla lyijyakulla.
AGM-akusta saadaan enemmän potkua kuin perinteisestä "mehuakusta" ja siksi niitä käytetään noissa sammuvissa.
Periaatteessa AGM tarkoittaa väkevämpää mehua, joka on imeytetty huokoiseen aineeseen.
Harrikan akussa eron huomaa, kun iso mäntä pitää saada puristustahdin yli. AGM pyörittää, mutta perinteinen "pyyyyyööööörrrräääääyyyttttäääääähhhh" 8)


Helmikuu 16, 2024, 10:57:07 ap
Vastaus #2

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 815
Eikös AGM vaadi isomman lataus jännitteen myös autossa ollessaan? Tai ainakin toimii paremmin oikealla latausjännitteellä. Tai toisinpäin: AGM:lle säädetty laturi keittää perus akkua. 

Helmikuu 16, 2024, 13:28:43 ip
Vastaus #3

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11388
Hyvä!  Kehittyy...lisää tietoa pöytään vaan!

t. M

Helmikuu 16, 2024, 15:12:42 ip
Vastaus #4

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4241
Lyhyt vastaus.
EFB-akut – perustason Start-Stop-järjestelmille
AGM-akut – edistyneisiin Start-Stop-järjestelmiin
https://autotoday.fi/start-stop-jarjestelma-vaatii-akulta-enemman/


Meidän stop&start autoon piti vaihtaa akku seitsemän vuoden ikäisenä.
Uusi 72Ah AGM-akku maksoi 230€ tai jotain ja vaihdon jälkeen auto kysyi, että onko akku vaihdettu uuteen, johon vastasin kyllä on.


Nykyautot lataa valikoiden.
Silloin kun kiihdytetään, niin latausta ei tapahdu ollenkaan ja moottorijarrulla ladataan hiilet punaisia.
Muu aika niin kuin ohjelmoitu lataussysteemi päättää.
Myöskään nykysysteemi ei lataa akkua täyteen, vaan hyvin yleisesti maksimivaraus on n. 80% luokkaa.
Tästä syystä reaaliaikainen jännitemittaus saattaa näyttää aika höpöjä lukemia 11,5V-14,8V välillä.

Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 16, 2024, 15:33:02 ip
Vastaus #5

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11388
Kiitos.

Tuo ei liene niin "kehittynyt",mutta on kumminkin.


Nuo voltitkin juuri jotain tuollaista. Esim. tänä aamuna
yön levon jälkeen näytti 12,4V- ja kun käynnisti-
hetken n. 11,9V. Sitten ihan hetikohta 14,7V kun oli
käynnissä. Sitten tasaantui n. 13,6V jännitteeseen.

Onhan tuo Varta jo muutaman vuoden ikäinen-alkuperäinenkin-
mutta hyvin on startannut kovillakin pakkasilla.  Lohkolämmitin
on aika nimellinen- näyttää n. 300w olevan ottoteho kun tökkää
töpseliin.

No- katellaan ja kuunnellaan. Kyllä se sitten kertoo,milloin haluaa
tuo akku luovuttaa.

t. Markku