Kirjoittaja Aihe: Tallissa tapahtuu  (Luettu 876781 kertaa)

Tammikuu 18, 2024, 13:07:11 ip
Vastaus #2235

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 917
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tuo on varmasti aivan totta mitä Pertti kertoilee,ei liian hyvää kannata tehdä,ennemmin tekee nippanappa kelvollista niin talous pyörii monessa portaassa valmistuksesta jälleenmyyjiin ja kuluttajakin saa kuluttaa...
Hyvällä säkällä nuotkin laakerit esimerkissä voisi olla jopa samasta tehtaasta alihankintana tilattuja eri logojen pusseihin ja rasvatippojen määräkin saattaa olla sovittu tai sattumanvaraista erienkin mukaan,kukas sinne kurkistelee huvikseen...

Tammikuu 25, 2024, 16:16:42 ip
Vastaus #2236

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 681
Gessun talvihuolto etenee. On vaihdettu moottoriöljyt suodattimineen, perän öljyt, säädetty venttiilit, tarkastettu vaihteiston öljyt, vaihdettu jarrupalat, asennettu uudet renkaat.... vieläkö tuohon jotain. Renkaista sen verran että uusien myyjä sanoi noista Mitaksen renkaista että ne ikääntyessään murenee ja saattaa vuotaa. Mullakin etunen ei pitänyt ilmaa ja vaihtaessa oli kuulema renkaiden reuna siihen vanteeseen vähän murentunut semmoisiksi pieniksi muruiksi. Yllättävän kauan kesti nuo E07+ renkaat.

Tammikuu 25, 2024, 22:30:23 ip
Vastaus #2237

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1823
Taisit muistaa seurata ilmanpaineita, kun hyvin kesti renkaat.
BMW-matkapyörien kuskit ajaa vaan, niiden ei tarvitse ilmoja, eikä muitakaan asioita tarkistella huollon välissä.....kunhan navigaattori ja kahvanlämppärit toimii, niin kilsoja vaan mittariin.
Huoltoon tullaan takki auki suoraan välimereltä ja eturenkaassa on painetta alle 0,5bar....takarenkaassa saattaa olla jopa 1,5bar.
Sitten vielä ihmettelevät, kun kummallisesti kuluvat nykyrenkaat.
Parikesää olin sellaisessa firmassa ruuvarina, jossa noita havaintoja pelonsekaisin tuntein tein.

Tammikuu 26, 2024, 05:39:20 ap
Vastaus #2238

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 681
Ne "huoltoon tullaan takki auki" siis huollattaa pyöränsä marmoritiskin varjossa, ei mulla ole sellaiseen varaa... ja tuollaista 16 v vanhaa pyörää.

Tammikuu 26, 2024, 11:18:15 ap
Vastaus #2239

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4450
Moro

Tallissa tapahtuu ja nyt pitäisi maalata ölytankki sisältäpäin,mikä maali sinne olisi soveltuvaa.Teollisuuden vähän isommat vaihteistot on maalattu sisältä jollain eli on varmaan öljynkestävää se maali,mitähän se on.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Tammikuu 26, 2024, 14:17:18 ip
Vastaus #2240

Peter Rulamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 307
Taisit muistaa seurata ilmanpaineita, kun hyvin kesti renkaat.
BMW-matkapyörien kuskit ajaa vaan, niiden ei tarvitse ilmoja, eikä muitakaan asioita tarkistella huollon välissä.....kunhan navigaattori ja kahvanlämppärit toimii, niin kilsoja vaan mittariin.
Huoltoon tullaan takki auki suoraan välimereltä ja eturenkaassa on painetta alle 0,5bar....takarenkaassa saattaa olla jopa 1,5bar.
Sitten vielä ihmettelevät, kun kummallisesti kuluvat nykyrenkaat. Parikesää olin sellaisessa firmassa ruuvarina, jossa noita havaintoja pelonsekaisin tuntein tein.

Tämä kuvaus hymyilytti. Tuotahan se touhu nykyään on. Kulttuuri on muuttunut, Suomi on muuttunut. Sitten vedetään keltaliivi päälle ja ajetaan mutkat viittäkymppiä jäykkänä kallistamatta:) Ei ne nappulakumit tosin hirveästi asfaltilla pitäisikään kai. Muistan joskus 80-luvulla oli vielä kunnia-asia, että huolsi ja korjasi oman pyöränsä itse. Toki ne pyörätkin olivat silloin vielä vähän simppelimpiä, ei ollut nintendoja. Jonkun laitteen voisi periaatteessa kesäksi hankkia, kattoo nyt tuleeko sopiva vastaan. Ideaali olisi pieni ja 80-luvun alusta tai 70-luvun lopusta.
Ex: Honda ST70, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, VFR750F(3), CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX(2). Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Honda VFR750F RC24 1986 USA

Tammikuu 26, 2024, 15:46:50 ip
Vastaus #2241

Ilpo Ikonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 278
  • Yamaha FJR 1300, Honda CB 900F , Yamaha YGS1F
Taisit muistaa seurata ilmanpaineita, kun hyvin kesti renkaat.
BMW-matkapyörien kuskit ajaa vaan, niiden ei tarvitse ilmoja, eikä muitakaan asioita tarkistella huollon välissä.....kunhan navigaattori ja kahvanlämppärit toimii, niin kilsoja vaan mittariin.
Huoltoon tullaan takki auki suoraan välimereltä ja eturenkaassa on painetta alle 0,5bar....takarenkaassa saattaa olla jopa 1,5bar.
Sitten vielä ihmettelevät, kun kummallisesti kuluvat nykyrenkaat.
Parikesää olin sellaisessa firmassa ruuvarina, jossa noita havaintoja pelonsekaisin tuntein tein.
Ei ole kokemusta alle 0,5 bar paineesta eturenkaassa, mutta väittäisin että siitä on lyhyt matka taivaalliseen ajeluun  :angel: Joku vuosi sitten meiltä muutaman kilometrin päässä ajautui motoristi ulos tieltä s-mutkassa . Ihmetttelin silloin miten on mahdollista ettei ole kääntynyt tien mukaisesti kun nopeuskin oli ollut alhainen. Nyt siinä kohdassa on valkoinen puuristi.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 26, 2024, 16:57:25 ip kirjoittanut Ilpo Ikonen »

Tammikuu 26, 2024, 16:49:42 ip
Vastaus #2242

Taito Nuutinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 762
  • Triumph T100ss,Nimbus 19??
Moro

Tallissa tapahtuu ja nyt pitäisi maalata ölytankki sisältäpäin,mikä maali sinne olisi soveltuvaa.Teollisuuden vähän isommat vaihteistot on maalattu sisältä jollain eli on varmaan öljynkestävää se maali,mitähän se on.
En tiiä suoraa vastausta kysymykseen mutta  linkissä yks vaihtoehto=
https://www.ebay.com/itm/131533414063

Tammikuu 26, 2024, 17:27:44 ip
Vastaus #2243

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11465
Kävin tuolla tallissa aamulla-ja tapahtui niin,
että tulin alta minuutin takaisin tupaan kun
siellä tallissa oli niin helvatan kylmä olla.

t. Markku

Tammikuu 26, 2024, 19:59:16 ip
Vastaus #2244

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4450
Moro

Lainaus
En tiiä suoraa vastausta kysymykseen mutta  linkissä yks vaihtoehto=
https://www.ebay.com/itm/131533414063

Itsellä kävi myös mielessä nämä tanksealerit joita  löytyy myös vähän edullisempiakin kuin edellinen.Jätin brobleeman kaverille jolla maalaamo,lupasi maanantain kysellä.
Jos oikein muistan niin sellaisella kun INERTA maalilla niitä vaihteistoja maalaillaan.

Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Tammikuu 27, 2024, 09:15:52 ap
Vastaus #2245

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 917
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Äärettömän yleiseen ilmiöön Markku törmännyt veikkaisin...on joko liian kylmä mikäli perustason talli jossa eristys ja lämmityspuoli riittää muutamaan pakkasasteeseen kunnolla mutta ei siellä t paitasillaan puuhastella vaan takki päällä.
Ei senpuoleen...voi olla kosteatakin tai ei vaan muuten huvita kuin käydä ihailemassa romujaan,hakea joku työkalu tai ...linnunsiemeniä.

Tammikuu 27, 2024, 09:31:39 ap
Vastaus #2246

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1823
Öljytankissa voi olla vaaran paikka, jos maali alkaa irtoilemaan ja tukkii imupuolen.
Näin äkkinäisesti ajateltuna...tarvitseeko maalata, kun säiliö on kumminkin aina ympäri rasvainen.

Tammikuu 27, 2024, 10:44:23 ap
Vastaus #2247

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6044
  • MC Debit
Joo, Inerta on tuttu nimi. Joku epoksipohjainen kaiketi, myydään suht isoissa astioissa.

Tämän ketjun perusteella on aikas tymäkkää tavaraa:

https://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=119094.0
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Tammikuu 27, 2024, 11:01:57 ap
Vastaus #2248

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1523
Joo, Inertalla on maanpuolustuskalustoa maalattu. Mutta ainakaan tykin putkien sisäpintaa ei maalattu, joten sisäpuolisen maalauksen kestävyydestä ei ole näkemystä... Ja samoilla linjoilla oon Pertin kanssa, ettei öljypyttykään taida oikeasti tarvita maalia sisäpintaansa?
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Tammikuu 27, 2024, 11:55:34 ap
Vastaus #2249

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4450
Moro

Miksiköhän ne teollisuuden vaihteistot on maalattu ko. maalilla kun sielläkin öljyä yleensä on ja joissain on jopa pumppu ja painevoitelu.
Mulla tankin lähtöpuolella on siivilä ja tulopuolella suodatin,en epäile maalin pysyvyyttä kun pinta on jo hiekkapuhallettu maalin pysyvyyden parantamiseksi ja yksi + puoli vielä maalilla on,jollakulla toisella hitsatessa voisi jäädä huokosia jolloin maali tiivistäisi ne.Ko. maalin lämmönkestävyyskin vielä riittää hyvin moottoriöljyn öljytankin lämpötilassa.

Tulevaisuus näyttää sitten mitenkä äijän käy ja näitä tankkeja on muutkin maalanneet tällä tuotteella menestyneesti eli en ole pioneeri tässäkään asiassa.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63