Kirjoittaja Aihe: Tallissa tapahtuu  (Luettu 921746 kertaa)

Kesäkuu 09, 2024, 13:44:03 ip
Vastaus #2250

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 969
Se on LBB-1699. Päkillä oli, vaihdossa meni vanha kone.

Kesäkuu 09, 2024, 14:10:32 ip
Vastaus #2251

Ari Nousiainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 363
Se on LBB-1699. Päkillä oli, vaihdossa meni vanha kone.
Kyllä sitten on isompi/uudempi kuin mun. Se on LBB-1499.

Heinäkuu 09, 2024, 17:51:51 ip
Vastaus #2252

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4290
Pyörä sai taas häädön talvisäilytyspaikasta, joten uuden etsintä edessä.
Koska pyörä on hetken kotona, niin jarrunesteiden vaihto ja moottorin pyörittämisen starttimoottorilla, että öljyvalo sammuu.
Samalla voisi räplätä kaikki sähkökatkaisijat, lukot yms, koska seuraava paikka on ympärivuotinen talvilepo.

Pyörää ei tietenkään käynnistetä, koska tankki ja kaasutin olleet bensattomia ainakin sen seitsemän vuotta.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 10, 2024, 12:12:27 ip
Vastaus #2253

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1369
Taitaa Petrilla olla oletusarvona, että muotoilun kukkasen arvo nousee tulevaisuudessa enemmän ko  Helene Schjerfbeckin ja Huuhaa-Innasen taiteen yhteensä?
PS.  Käin kattomassa toisen taiteilijan nimen kirjotusasun, ja lisäsin yhen ähvän.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 10, 2024, 12:14:17 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Heinäkuu 10, 2024, 22:50:25 ip
Vastaus #2254

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1884
Mikä tuo taideteos on? Tankkikin kuin Häkä Häkkisen kypärä ::)

Heinäkuu 11, 2024, 00:10:28 ap
Vastaus #2255

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1369
Vastaan Petrin puolesta.  Aprilia Moto 6.5.  90-luvun tuote, ulkomuodon takana on ranskalainen muotoilija Philippe Starck, kuuluisa huonekalujen, sisustuselementtien ynnä muun suunnittelija.  Valmistettu alle 2000 kappaletta?  Ei varsinainen massatuote.  Pyörä perustuu mekaanisesti siihen Rotaxinko se oli ykspyttyseen kuuspuolikkaaseen, mikä kuljettaa montaa muutakin laitetta, jos yhtään oikein muistan.  Olin aika vähällä ostaa tuollaisen yhdessä vaiheessa, mutta ostamatta jäi.  Petrillä ei jäänyt.

Kun tuon pyörän nimen lataa kuukkeliin, saattaa törmätä ainakin yhteen mielenkiintoiseen artikkeliin...

jaakkovaakko

PS. Korjasin valmistusmäärän yhteen netin arvioon, säilytin kysymysmerkin siinä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 11, 2024, 00:18:50 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Heinäkuu 11, 2024, 10:50:32 ap
Vastaus #2256

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 6115
  • MC Debit
Oliskohan Lahden motskarimuseossa sijaa Apikalle? Tai nykytaiteen :)

Melkoinen urakka varmaan se viimeinen 2%, eli tehdä 97.999-prosenttisesta 99.999% täydellinen. 100% täydellistähän ei ole kellään ;) Jossain sivulla oli laitettu painoksi 150kg, onko tosiaan noin kevyt? Varmaan ketterä kaupunkipyörä.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Heinäkuu 11, 2024, 11:40:39 ap
Vastaus #2257

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1369
Tuon vierelle kuuluisi sekä omassa - siis Petrin omassa - tallissa että mahdollisessa museossa Solifer Export, sillähän on samanlainen historia.  Muoto on muusta kuin ajoneuvojen suunnittelusta tunnetuksi tulleesta kynästä ja kädestä lähtöisin.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 11, 2024, 11:42:58 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Heinäkuu 11, 2024, 11:54:33 ap
Vastaus #2258

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4290
Oliskohan Lahden motskarimuseossa sijaa Apikalle? Tai nykytaiteen :)


Laitoin Riku Roudolle joitakin vuosia sitten aiheesta postia. Asia jäi roikkumaan ja ainakin viime kesänä Lahden moottoripyörämuseossa oli Aprilia Moto 65, toki melko ajetun oloinen.

Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 11, 2024, 11:58:06 ap
Vastaus #2259

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4290
Keväällä oli CMS:n näyttelyn yhtenä teemana "omistajien helmet"
Ilmoittauduin, mutta äänet ei riittäneet jatkoon.
Alla tarina siitä, miksi minulla on ko. "taideteos".

Kauan sitten posti toi Tekniikan Maailman numeron 18/1996.
Lehdessä oli juttu erilaisesta moottoripyörästä Aprilia MOTO 6.5. Se ei silloin herättänyt muuta kuin “ahaa, tuommoinenkin on pitänyt mennä tekemään”.
Vuodet kului ja eräänä päivänä näin pyörän jossain ja sitähän piti mennä ihan vierestä katsomaan. Hetki meni muistellessa, että missä olen ko. moottoripyörän nähnyt ja sitten muistin Tekniikan Maailman ja ymmärsin, että vuonna 1996 lehtijuttu oli jättänyt uinuvan jäljen aivolohkoon ja se jälki heräsi, kun näin moottoripyörän elävänä.

Aluksi ajattelin, että menee se ohi, mutta aikaa kului ja ei se mennyt ohi.
Sitten tuli Elokuu 2012 ja Nettimotossa oli myynti-ilmoitus harmaa-oranssista MOTO 6.5:sta.

Hävisin väittelyn itseni kanssa ja ajoin Lahteen katsomaan moottoripyörää. Sen verran olin saanut väittelyssä pidettyä puoliani, että ilman peräkärriä. Pyörä oli juuri sellainen kuin sen muistin olevan ja hinta sopiva (4 500 €).
Jatkoin väittelyä itseni kanssa ja lopputulos oli, että järki hävisi 6-0. Sanovat, että moottoripyöräily on tunnelaji… Seuraavan viikonloppuna, Syyskuussa 2012, ajoin uudestaan Lahteen peräkärrin kanssa. Maksoin pyyntihinnan ja MOTO 6.5 työnnettiin peräkärriin.
Ajoin sillä syksyn aikana muutama sata kilometriä ja mietin mitä sillä teen.

Koska kyseessä on aika erikoisen näköinen pyörä, harvinainen pyörä (tehty 1700? kappaletta ja Suomessa 13? kappaletta), niin päätin, että mutterientisöinti on ainoa vaihtoehto. Entisöinti kesti muutaman vuoden ja maksoi ehkä 3 500 €. Yhteensä pyörään on siis mennyt rahaa 8 000 €. Ja menee edelleen, koska säilytys ja osakasko maksaa. Kun entisöinti oli valmis, pyörä koekäytetty, niin kiillotin vielä viimeisen kerran pakoputkiston alkukäyrät ja sen jälkeen ei ole moottoria käynnistetty.

Unelmat ei aina tarpeen sanelemia ja jos jotain haluaa riittävästi, niin ei se auta kuin tehdä päätös. Nyt minulla on tallissa erikoinen moottoripyörä, joka ei ole kaikkien mielestä se kaikkein kaunein lajinsa edustaja, jonka käyttö on aika rajoitettua, varsinkin siitä syystä, että en raaski edes käynnistää sitä. Kaikesta huolimatta se on minun moottoripyörälaivueen helmi.

https://classicmotorshow.fi/aprilia-moto-6-5-1997-petri-behm-savonlinna/

Aprilia odottelee vuotta 2027, jolloin se katsastetaan museoajoneuvoksi.
Sen jälkeen raaskin ehkä ajaa sillä.

Talvisäilytys museossa ja jossain moottoripyöräliikkeessä ei olisi ollenkaan pöhkömpi ajatus, varsinkin nyt, kun pyörä on kotitallissa.
Pitääpä kysellä hieman.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 11, 2024, 12:02:12 ip kirjoittanut Petri Behm »
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 15, 2024, 10:46:55 ap
Vastaus #2260

Timo Kuosmanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 304
Öljysin Benellin ketjut ja tarkistin öljytason silmästä, kaikki ok. Huomenna vois heittää lenkin ja syödä matkan varrella. Ilmakun näyttää suosivan ja Motonetiiin olisi asiaa.
Siinä ohjelma huomiseksi.

Heinäkuu 16, 2024, 18:25:03 ip
Vastaus #2261

Timo Kuosmanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 304
No hyvin meni ajelu paitsi syöminen. Ajelin vanhalle Porvoontiellä Boxin kohdalla olevaan hampurilais paikkaan. Rytkyt pois ja syömään, keittiö aukeaa klo11. Olin paikalla klo10.30. En jäänyt odottelemaan vaan pyyhälsin Porvoon Motonetin kautta oman kylän Kesämopoon. Rytkyt pois ja syömään. Paikka aukeaa klo12, olin paikalla 11.30.
Siitä sitten varmaan paikkaa eli kotiin syömään.

Lokakuu 27, 2024, 20:28:47 ip
Vastaus #2262

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 969
Tulin juovuspäissäni luvanneeksi tehdä Triumph T140 koneremontin. Purettuna se jo onpi ja osasia tuijoteltu, muutamia jo kunnosteltukin. Sangen englantilainen tuote, mutta täytyy tunnustaa, että kiehtova sellainen.

Seuraavana olis ohjelmassa vaihtokuntoon eskaloituneiden osien tilalle uusien hankintaa. Joe of America näyttää tekevän siistinnäköisiä palikoita, MAP Cycleltä kattelin mäntiä ja veivejä, Megacycleltä nokka-akseleita. Jos voi virittää, niin pitää virittää.😁

FAG Engineltä kaikenlaista muuta, kuten tiivisteitä.

Täällä lie minua kokeneempia Triumphin konemiehiä, onkos jotakin vinkkejä tarjolla?