Kirjoittaja Aihe: Tallissa tapahtuu  (Luettu 902955 kertaa)

Marraskuu 26, 2010, 07:17:49 ap
Luettu 902955 kertaa

Harri Kauranen

• Vieras
No juttu sai alkunsa jo muutama vuosi taaksepäin.Päätin sillon,että vietän tallissa joka päivä vähintään tunnin.No arvatkaas kuinka homma on toteutunut,no ei sinne päinkään.En ole tallissa nytkään edes käynyt viikkoon,paitsi eilen ja sekin vaan kun tuli kerrostalokaveri illalla viilaileen yhtä kiväärin osaa.
No kaveri tulla tupsahti siinä seitsemän maissa ja koska sillä ei kotona ole viilapenkkiä,tuli viilaileen jotain kiväärin lukon osaa.No viilaaminen vei kai vartin ja sen jälkeen istuttiin tasapersein liki puoleen yöhön.No keskiolutta siemailtiin muutama tölkki,ei siis mitään hönöö vedetty,vaan pikkuhiljaa ja puhuttiin paskaa.Itselläni olis kyllä talli täynnä touhua,mutta ei toi inspiraattio tahdo aina iskee ja olis niitä hommia tuola pohjolan tallissakin.
Kyllähän se vaan on niin,että joskus on vaan parempi parantaa mailmaa ja olla vaan,jos kerta ei inspiraattio iske.Kyllä mä olen tossa naapurissa joka päivä tallissa vähintään tunnin ollu,olen tänäänkin.Sais vaan inspiraattion omiin touhuihin jossain välissä.Jos se tänään tulis.

Marraskuu 26, 2010, 08:22:31 ap
Vastaus #1

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pakkoko sitä, jos ei inspis iske... Monesti sitä vaan istuskelee, kuuntelee rytymänbluusia ja ihmettelee, jotta on ne kauniita vekottimia nuo moottoripyörät...
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Marraskuu 26, 2010, 09:27:34 ap
Vastaus #2

Antti Törmälä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
minä laitoin aamulla ennen töihin lähtöä talliin, Porin-Mattiin vähän valkeeta ja esitin toivomuksen emännälle että josko kerkeis siinä lapsenhoidon välissä lisäileen puita et olis kotiin päästessä edes plussan puolella ilmasto. Tarkotus ois kokeilla vähä maalata sivuvaunupyörää.
Ei taida pienellä porin-Matilla oikein mitään maalamo lämpöä saaha isoon talliin, mutta lämmitetään nyt niin paljo ku mahollista ::)

Mutta kyllä tallissa siis tapahtuu. Naapuri kävi viime talvena naureskelee ku minä siellä istun lattialla (tuolejakin on) ja räplään -10 asteen pakkasessa jotain uralin vaihdelaatikkoo. Projekteja on kyllä monen näköisiä mutta itsekin välillä huomaa viikonloppuna vain istuvansa sohvalla kalja kädessä, miettimässä että mistäs aloittais.

Marraskuu 26, 2010, 09:59:01 ap
Vastaus #3

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Kyllä paras on, että harrastus palvelee miestä, eikä mies harrastusta.
Muuten sillä ei ole tulevaisuutta.

Ja tänne ne romut aikanaan jää, tehdyt ja tekemättömät.

Jep. Samaa mieltä. Harrastaminen ei saa, tai ei ainakaan saisi, olla suorittamista. Suorittaa saa yhtä mittaa muutenkin. Tämä nyt tosin tällaisen jokseenkin kilpailuvietittömän, ei-adrenaliinihakuisen yksilön mielipide. Määräajat ja tavoitteellisuus ovat hyviä esim taloremonttihommissa ja muissa sellaisissa jotka koskevat muidenkin elämää, mutta ne ovat juuri sitä suorittamista.

Kun joskus yömyöhään käyttää pari tuntia ja nauttii samalla pullon-pari hyvää olutta verstaalla, ja saa siinä sivussa järjesteltyä työkalut paikoilleen edellisen auton- tai talonkorjauksen tms "suorituksen" jäljiltä, purettua muutaman heikkokuntoisen etu- ja takapyörän (kumit irti, pinnat mahd. ehjänä irti, kunnon arviointia, putsailua, saisko näistä tehtyä yhdet hyvät...) niin kylläpä on rauhaisa olo sen jälkeen. Joku Zen-henkinen kokemus? Jokseenkin hyödytöntä ja ei-pakollista puuhaa, siis puuhista parasta :)

nimim. Honda leväällään (kahdettakytä)kolmatta vuotta :D
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 26, 2010, 10:39:53 ap
Vastaus #4

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Miten niin Tallissa tapahtuu.
Ei mun tallissa ole aikoihin tapahtunut mitään. Käyn kyllä siellä istumassa ja kattelemassa mitä kaikkea voisi tehdä jos sattus huvittaan....

Marraskuu 26, 2010, 10:46:31 ap
Vastaus #5

Harri Kauranen

• Vieras
No mä nyt taas jo olen tallissa jo kerinny käymään,kun iski inspiraatio.Otin Kawasakista venttiilikopankannen auki (joku päivä säädän venttiilit).Laitoin velosoleksiin takajarrun paikoilleen.Nyt tulin kahvitteleen ja menen takasin talliin ton ase caprin kimppuun.Capriin tarvis saada pakoputki paikoilleen (omatekoinen).No ei onneksi ole mikään pakko,eli voi olla menee ihan istuskeluksikin,mutta talliin kuitenkin menen,ainakin istuskelemaan.Mulla on tallissa sentään yheksän astetta lämmintä ja kulku on ihan sisäkautta.Tarvii mennä tohon naapurinkin talliin vielä tänään kattoon tota Timpan solkkuoperaatiota,kun siihen vaihdetaan virtavehkeet.Hörään vielä kupillisen kahvia ja sitten menen talliin.

Marraskuu 26, 2010, 11:50:00 ap
Vastaus #6

Vesa Takala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • V.I.P. jäsen
Mä kanssa heräsin muutama vuosi sitten projektien paljouteen tallin perukoilla, tai oikeastaan nuorin poikani herätti.
Hän kysyi, arvaanko montako moottoripyörää meillä on?
En tiennyt, mutta hän oli laskenut. Niitä oli silloin 16 kappaletta, joista 12 vaiheessa, enemmän tai vähemmän.
Suoritin puntaroinnin ja päädyin pistämään muutaman myyntiin.
Mutta sellainen juttu se on, että vaikka päästiin myydessä jo alle 10, niin lisää on taas tullut hankittua.
Toivoton romuhulluus, mutta erittäin nautinnollinen sellainen! ;D
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Marraskuu 26, 2010, 12:33:05 ip
Vastaus #7

jorma vilppolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä paras on, että harrastus palvelee miestä, eikä mies harrastusta.
Muuten sillä ei ole tulevaisuutta.

Ja tänne ne romut aikanaan jää, tehdyt ja tekemättömät.

Jotenkin noin.

Tietysti joskus olisi kiva saada jotain omia projektejakin etenemään, eikä vaan lykätä niitä hamaan tulevaisuuteen.

Mutta talvella on kiva suunnitella että mitä kaikkea sitä ehtisi puuhata ennen kevättä, ja sitten toukokuussa todeta, että tekemättä ne jäi kuitenkin...

Marraskuu 26, 2010, 12:35:24 ip
Vastaus #8

Heikki Salmén

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Återfallsgubbe
Tallifilosofoinnista kiinnostuneille suosittelen Matthew B. Crawfordin kirjaa "Shop Class as Soulcraft" Siinä korkeasti oppinut tohtorismies ylistää käsillä tekemisen, ja nimenomaan moottoripyörien korjaamisen, merkitystä hengen ja ruumiin hyvinvoinnille.

Mielestäni parempi (ja helppolukuisempi) kuin Robert Pirsigin "Zen & The Art of Motorcycle Maintenance"

http://www.amazon.com/gp/product/images/B003YDXCZ0/ref=dp_image_0?ie=UTF8&n=283155&s=books

Marraskuu 26, 2010, 12:42:56 ip
Vastaus #9

Harri Kauranen

• Vieras
Tää päivä oli sitten tässä.Menin taas tonne talliin ja käänsin skootterin ohjaustangosta.Pentele en muistanu,että lamppu oli vielä irti.Toi halvatun lamppuhan otti ja putos betonille.Paskaksihan sekin tietysti sitten meni.Eli pysyn taas ainakin tämän päivän pois taas tallista,niin tulee vähemmän vahinkoo.

Marraskuu 26, 2010, 14:51:27 ip
Vastaus #10

Kari Vähäkainu

• Vieras
Tallipuuhastelun pitäisi olla rentouttavaa ja mukavaa, ei suorituskeskeistä eikä stressaavaa. Itsellä touhu lipsahti ensinmainituista jälkimmäisiin joten lopetin tallilla käynnin eikä ole tietoa milloin jatkan harrastamista vai jatkanko ollenkaan. Sielläpä tallilla ne projektit odottavat tekijäänsä mutta odottakoot, eipä ne ruokaa kaipaa. Talli pitäs ensin siivota ja järjestellä ennenkuin siellä mitään voisi edes alkaa tekemään. Ehkä sitten joskus...

Tästä vanhojen ajopelien harrastamisesta olen sitä mieltä että niin kauan kaikki on ok kun mies hallitsee romujaan mutta sitten asiat on huonosti kun romut alkavat hallita miestä.

Marraskuu 26, 2010, 15:02:07 ip
Vastaus #11

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Vaihtelevasti on mennyt, nyt on semmonen pyörä mille ei tarvitse tehdä mitään, no ohjaustangon vaihdan matalampaan, mutta siinä ne talven hommat onkin.

Aiempina talvina on ollut työläämpiä projekteja, mutta nyt se ei houkutellut yhtään, joten möin "rojektit" pois  ja hankin "pese-ja-pidä" pyörän vaihteeksi, mutta tallilla voi silti käydä, onhan se mopo hyvä syy mennä sinne.
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Marraskuu 26, 2010, 21:45:49 ip
Vastaus #12

Kari Pääkkönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
[quote ]

Tästä vanhojen ajopelien harrastamisesta olen sitä mieltä että niin kauan kaikki on ok kun mies hallitsee romujaan mutta sitten asiat on huonosti kun romut alkavat hallita miestä.[/quote]

Minulle tuli stressiä jo kun oli 2 pyörää tallissa ;D  nyt on hyvä kun on vain yksi; pystyy keskittymään siihen kunnolla.
Mutta sille ei voi mitään että aina joskus katselen BSAn kuvia haikeudella. 
BSA A65LB 1968
Mercedes W220 S500 2000

Marraskuu 26, 2010, 21:46:24 ip
Vastaus #13

Vesa Salmu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oon rakentanu talliani jo yli 17 vuotta eikä oo vielä valmis. Eristystyöt on kohta tehtynä ja sitte ku sais jostaki vielä sähköt. Tallin käyttöjärjestelmä toimii slaavilaismelankolisen röykkiötalous statuksen alaisena.

Tallia on alettu alunperin pykätä volkkariharrastuksen takia. On siellä nytkin yks volkkari täynnä roinaa.

Viime viikolla kuitenkin innostuin ja kirjoitin yhteen seinään tekstin "Tälle seinälle Särestöniemi".

Lisäspähän ainaki taiteellista vaikutelmaa.
Kommentteja uuninpankolta.

Marraskuu 26, 2010, 21:51:38 ip
Vastaus #14

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Tänäänkin istuin tallissa ja laittelin pyörien akkuja lataukseen.
Ajopyörille ei tarvitse tehdä mitään, öljytkin vaihdoin kun ajokausi loppui.

Mutta mitä tekis tuosta Saab 96:n moottorista joka on tuossa tallin ovenpielessä ollut jo muutaman vuoden?
Moottori on vuoden -80 mallista ja hienolla kakskurkkusella kaasarilla.
Sen peruskorjasin eukon autoon, ja kun sain koneen kasaan, tuumasi emäntä että ei enää kajakkisaabia tarvitse.
Saab 96 vm. -80 pukattiin tallin taakse ja kone jäi talliin.

Tekiskö pöytämoottorin?
Se siitä tulis pirun hyvä, ja saundit olis viimeisen päälle.
Pöytämoottori olis kyllä hyvä olla joka tallissa.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2010, 21:54:07 ip kirjoittanut Pekka Puoskari »