Kirjoittaja Aihe: Tallissa tapahtuu  (Luettu 881467 kertaa)

Helmikuu 20, 2023, 10:59:06 ap
Vastaus #2175

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1301
Lukenu tai kuullu joskus väärinkäytöstä, ja ihmetellykkii, että mitä se semmonen on... luullu aikasemmin, että se tarkottaa sitä, jos viiniä yrittää ja etikkaa tullee.

Maaliskuu 21, 2023, 21:31:15 ip
Vastaus #2176

Jussi.helo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 91
Vihdoinkin sain HVA:n navat purettua, puhallettua ja maalarille kiikutettua. Kesti tuon etunavan ja jarrukilven löytäminen ikuisuuden, ne kun tuppaa ole harvemmassa kuin maailman vanhimman ammatin edustajan hampaat.

Maaliskuu 27, 2023, 11:36:11 ap
Vastaus #2177

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 962
Hankin lisää työkaluja. Jyrsimeen tommonen liipotin, jolla sain lapiopään kannet oikaistua. Ja hoonauskoneeseen sylinterinhoonauskara. Hyvin toimi molemmat. Ihminen on onnellinen, kun sillä on hyvälaatuisia työkaluja! :)

Maaliskuu 27, 2023, 15:53:28 ip
Vastaus #2178

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 681
Youtubessa on video kun se nappisilmä rallilada tiimin kartturi (Petri Seppänen ?) tekee Ladan vauhtipyörästä tuollaisen kannen höyläys"kiekon" jyrsinkoneeseen. Kiinnitysosat jotta saa koneen karaan kiinni ja vauhtipyörän ulkokehälle koneistukset mihin tuli teräpalat kiinni. Sileää jälkeä näytti tulevan. Vauhtipyörän massa on vissiin eduksi siinä koneistuksessa.

Maaliskuu 27, 2023, 18:01:01 ip
Vastaus #2179

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 962
Ladasta on moneksi!

Joo tuollainen yksiteräinen liipotin ei toki ole sofistikoitunein mahdollinen kannenoikaisutyökalu. Mutta ajaa asiansa, kunhan pitää syötön mahdollisimman hitaalla. Ainetta poistetaan hyvin vähän (pari kymppiä) ja aine itsessään on näissä vanhoissa romuissa kovin höttöistä. Lasikuulilla kun puhaltaa vielä leikkuun jälkeen, niin hyvin toimii.

Maaliskuu 27, 2023, 22:32:43 ip
Vastaus #2180

Kai Vuori

  • Vieras
Korjautin joskus tutussa pajassa lapiopiän kantta, oli kierteet korkannut siitä ainokaisesta pakoputken kiinnityspultin reijästä. Asentaja sanoi että poralastut mitä näistä kansista lähtee on kun kaurahiutaleita. ;)  S&S kannet ostin sitten myöhemmin.

Maaliskuu 28, 2023, 09:05:11 ap
Vastaus #2181

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1829
Minä tein joskus laipan, johon kansi laitetaan rokkerikoppien pulteilla kiinni.
Laippa sitten sorvinpakkaan ja taas alkoi sutta syntyä.
Harvoin on tarvinnut oikoa, mutta joskus on ollet kansipulttien kierteet koholla. Isot pojat on kyllä sanoneet, että kansi on entinen, kun kierre alkaa nousta. En tiedä, jollakin on ainakin oikaisun jälkeen ajettu paljonkin. Jos käyttää tehtaan malliin massatiivisteitä, ei taida niin tuhannesosan tarkkaa suoruuden kanssa olla.

Maaliskuu 28, 2023, 11:32:07 ap
Vastaus #2182

Kai Vuori

  • Vieras
Jos puhutaan shovelin kansista niin kyllä niihin mun vanhoihin kansiin tehtiin joskus upotukset kierreinserttien kohdille ja sen jälkeen ajettiin vielä paljon, ja tulee ne vieläkin käyttöön. Kuparitiivisteet on toiminut hyvin mun fillarissa.

Maaliskuu 28, 2023, 14:26:12 ip
Vastaus #2183

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 962
Alkuperäisissä shovelin kansissa se kierreinsertti ei ole mikään helicoil tai kierreholkki, vaan melko iso rautajööti, joka on sinne laitettu jo valuvaiheessa. Kyllä minäkin olisin sitä mieltä, että jos se sieltä pääsee liikahtamaan, niin kansi on morjerns. Mutta näköjään toimii siltikin...

Maaliskuu 28, 2023, 17:18:01 ip
Vastaus #2184

Kai Vuori

  • Vieras
Voi olla että mun kannet on oikastu ja jätetty upotukset tekemättä. Ne sais olla kuulemma tiivistepinnan alapuolella. Ja jäljistä päätellen niitä (kansia) on oikastu useampaan kertaan, pakoporttien reunoissa selkeet jäljet.
Ei ne insertit välttämättä ole liikkeelle lähteneet, eikä kait ihan helposti edes lähde.

Billettikansien valmistajat antaa paljon pienemmät momentit kannenpulteille, ja niissä on jonkinlaiset ruuvattavat insertit.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 28, 2023, 17:57:45 ip kirjoittanut Kai Vuori »

Maaliskuu 28, 2023, 18:00:42 ip
Vastaus #2185

Kai Vuori

  • Vieras

Huhtikuu 05, 2023, 21:29:39 ip
Vastaus #2186

Jussi.helo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 91
Husqvarnan runko ois vihdoinkin pätkitty ja jatkopalat tehtynä. Vielä pitäis se hitsata kasaan. Onneks näppäriä kavereita…



Huhtikuu 06, 2023, 22:03:16 ip
Vastaus #2187

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4272
Värivertailuja Moto Guzziin
Sain maalarilta paksun viuhkan värivaihtoehtoja alustan ja korin osiin
Ostin sen perusteella purkin spray-maalia alustaosia varten ja maalasin sillä koepalan, jonka jälkeen totesin, että pikkuisen tummempaa sävyä haluan.
Samalla katselin punaista maalia koriin. Moto Guzziin olisi se Ferrarin kirkas punainen oikein sopiva, sama sävy millä miun Ducati maalattiin, mutta päädyin hieman tummempaan, koska se sointuu paremmin Moto Guzzin kotka kultaväriin.

Pieni askel tallissa, mutta iso askel kokonaisuutta.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Huhtikuu 07, 2023, 16:15:17 ip
Vastaus #2188

Jussi.helo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 91
Maalari pääsi yllättämään, oli saanut Husqvarnan tankin valmiiksi. Tai no, siirtokuvia odotellaan vielä Englannista. Ne paikalleen ja vielä lakkaa päälle.

30SV mallia ei tehty näissä ”kisaväreissä”, joten otin vapauden tyylitellä maalauksen. Eihän tässä olla muutenkaan mitään museokikkaretta tekemässä.
Tämä ei oo maksettu mainos, mutta Karhusen Kari on pirun kova maalari😉
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2023, 16:45:17 ip kirjoittanut Jussi.helo »

Huhtikuu 07, 2023, 16:27:11 ip
Vastaus #2189

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 901
Tyylikäs väritys :)


//Frank