Kirjoittaja Aihe: Tallissa tapahtuu  (Luettu 881457 kertaa)

Kesäkuu 06, 2023, 22:37:01 ip
Vastaus #2205

Ari Nousiainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 356
Hankin lisää työkaluja.  Ja hoonauskoneeseen sylinterinhoonauskara. Hyvin toimi molemmat. Ihminen on onnellinen, kun sillä on hyvälaatuisia työkaluja! :)
Minkin sain oman hoonauskoneen vihdoin pyörimään. Käyttöä opeteltu.

Kesäkuu 07, 2023, 06:56:55 ap
Vastaus #2206

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 962
Hankin lisää työkaluja.  Ja hoonauskoneeseen sylinterinhoonauskara. Hyvin toimi molemmat. Ihminen on onnellinen, kun sillä on hyvälaatuisia työkaluja! :)
Minkin sain oman hoonauskoneen vihdoin pyörimään. Käyttöä opeteltu.

Hienoa!

Kesäkuu 07, 2023, 21:11:54 ip
Vastaus #2207

Ari Nousiainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 356
Testattu tallista löytyneeseen mopon sylinteriin. Onkohan Tunturista? Alareunassa teksti TRM.


Halkaisija d38 mm. Hoonasin puhtaaksi niin päätyi mittaan 38,55 mm.


Kesäkuu 08, 2023, 10:37:46 ap
Vastaus #2208

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1525
Ihan mielenkiinnosta, millä mittasit? Onko mitattavissa olevaa muotovirhettä, soikeutta tai kartiokkuutta?
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Kesäkuu 08, 2023, 10:47:14 ap
Vastaus #2209

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1829
Jos on vastaavan tyyppinen kone kuin Teemulla, ei tule muotovirheitä.
Hooni lukitaan säädettyyn kokoon ja se tekee suoran reiän.
Toimiva mitta on lukittava T-mitta.

Kesäkuu 08, 2023, 12:09:20 ip
Vastaus #2210

Ari Nousiainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 356
Ihan mielenkiinnosta, millä mittasit? Onko mitattavissa olevaa muotovirhettä, soikeutta tai kartiokkuutta?
Mitattu 2-piste reikämikrolla, yllä olevan mallisella tikku-mikrolla, Tesa digitönärillä ja Lidlin digitönärillä.

Kesäkuu 08, 2023, 14:13:31 ip
Vastaus #2211

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 604
Pakko heittää kommentti.

Vaikka digitönäri näyttää sadasosatkin, niin sen mittaustarkkuus ei ole sadasosia! Aivan sama minkämerkkinen tönäri on kyseessä.

Tönärillä pääsee 0,1mm:n haarukkaan, sadasosat on mitattava paremmalla välineellä!
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Kesäkuu 08, 2023, 14:31:08 ip
Vastaus #2212

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1301
Onkos kuka sillä lailla testannu digitönäriä, että saako sillä vertailulukuja kuinka tarkasti?  Siis nyt tarkoitan sitä, että kiinnostaisi esim akselin pyöreys, ei sen absoluuttinen läpimitta.  Jos digitönärillä mittaa samaa akselia samasta kohtaa useamman kerran peräjälkeen, saako aina saman luvun?  Jos saa, silloin voisi saada oikean arvion siitä, onko halkaisija joka kohdasta sama, ja paljonko ero on.  Jos vain eroa tarvii, ei absoluuttimitalla ole niin väliä, vai?  Kymmenesosien tarkkuudella lienee absoluuttiarvotkin oikein, niinkuin perinteiselläkin tönärillä, mutta perinteistä ei oikein voi lukea kymppejä tarkemmalla edes erojen kohdalla.

Tää nyt taas minun kohdallani on tietoa tiedon itsensä vuoksi; tuskin tulen koskaan sellaista teknistä askartelemaan, missä tätä tietoa tarvisin...

jaakkovaakko

Kesäkuu 08, 2023, 17:04:24 ip
Vastaus #2213

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 604
Ei sillä saa edes vertailukuja tarkasti. Tönäri on niin hento väline, että eri puristusvoimilla tulee erilaisia lukemia. Poikeamat voivat olla jopa 0,1mm.
Jos joku sanoo, että ihan hyvin ja tarkasti sain mitattua, niin ne on niitä Esson baarin juttuja.

Mikrometrilläkin saa erilaisia lukemia, jos ei toimi oikein...
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Kesäkuu 08, 2023, 19:32:07 ip
Vastaus #2214

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 962
Jos on vastaavan tyyppinen kone kuin Teemulla, ei tule muotovirheitä.

Arilla on vähän järeämpi ja hienompi kone kun mulla, mulla on semmoinen pöytämalli. Mekanismi sinänsä on kuitenkin sama.

Käsikoneella saa kyllä aikaiseksi myös muotovirheitä, kartiokkuutta, tynnyrimäisyyttä tai tiimalasimuotoa, mutta ne mitataan millin tuhannesosissa. Mitä pienemmällä paineella ja suuremmalla määrällä toistoja sylinterin hoonaa, sen parempi lopputulos. Mutta tällöin kympin työvara vaikkapa shovelin sylinterissä tarkoittaa pari tuntia hoonausta per sylinteri. Kärsivällisyyttä vaatii siis se.

Mittaamisesta: Osmo on erittäin oikeassa. Vanhan kansan viisaus kuuluu, että tönäriä ei pitäisi käyttää ollenkaan, jos mittatarkkuus pitää olla suurempi kuin kaksi kymppiä.

Tämän sanottuani sanon kuitenkin myös, että olen kokeillut itse tönäritarkkuutta mittaamalla saman kappaleen mikrolla ja laadukkaalla tönärillä. Jos osaa käyttää sitä tönäriä hyvin, niin kyllä sillä hyvinkin tarkkoja tuloksia saa. Virheiden eliminoimiseksi en kuitenkaan tästä huolimatta ite käytä tönäriä kriittisissä hommissa, joissa hyväksymäni toleranssi on satkun taikka kaksi.

T-mitta, jonka päässä on kello, on reikien mittaamiseen mun mielestä paras työkalu. Pystyy nopsasti ja tarkasti mittaamaan halkaisijan lisäksi myös kartiokkuutta tai tynnyrimäisyyttä. Lontooksi se on dial bore gage, en tiiä mitä se on Suomeksi.

Kesäkuu 08, 2023, 23:36:40 ip
Vastaus #2215

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 604
Reikämittakello.

Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Heinäkuu 04, 2023, 16:36:01 ip
Vastaus #2216

Ari Nousiainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 356
Nyt jatkettu hoonausopettelua. Löytyi käytetty Jawa 552 (mopo) sylinteri.


Hoonailin sitä niin että tuli puhtaaksi.


Sitten taas mittailua.


-reikämittakello 38,23
-Sunnen AG-300 mittalaite päätyi samaan
-Lidlin digitönäri ja Tesan vastaava päätyivät 0,01 mm päähän kumpikin.


-Kartiokkuuta ab 1/100 mm

Heinäkuu 04, 2023, 23:20:56 ip
Vastaus #2217

Risto Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 460
Soli sit taas semmone Jonsered iltapäivä. Ei ollu puristuksii päältämaattavas Jonsered leikkuriss, tiesin siis heti että imuventtiilin seetihän sieltä on hypänny paikaltansa ja pitää venaa auki jottei puristusta synny, kolmas kerta tuon koneen kanssa. Päästelin kamat irki ja varmistin vian, nyt seevasin raatirenkaan ulkoreunan ja naputtelin sylinterin reunaa sevverran että ei varmana enää tuo renkas pääse pois paikaltaan vaikka täyres laukas konehen sammuttas.. samalla huomasin miks nuo erelliset kerrat oli näin käyny, kaasarin kurkun tiiviste oli murkunu.. kones käyny kuumana eikä semmone lämpösovites pitäny.

Elokuu 31, 2023, 11:33:26 ap
Vastaus #2218

Jussi.helo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 91
Edistystä se on pienikin edistys. Hva:n runko tuli maalarilta, niin pakkohan se oli katsoa miltä näyttää tankin kans. Eiköhän tuosta pikkuhiljaa tuu jonkinlainen 30-luvun raaseri. 

Joulukuu 28, 2023, 00:27:10 ap
Vastaus #2219

JariLehikoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 597
  • B.S.A.
Jotain pitää tehdä ettei tapa unohdu. Ei vielä museopeli, mutta mökkimopoksi ajattelin rakennella.
Jos jollain on Ducatin tai smoton ylimääräiset vanteet niin saa tarjota.
0503038395