Kaavailtu moottoripyörävero ei koske museorkisteröityjä moottoripyöriä.
Kaikilla ei ole kaikki motskarit kuitenkaan museorekisterissä, joten
Epätietoisuus tuhoaa turhaan suomalaista liikennehistoriaa.
Hallituksen kaavaileman moottoripyöräveron seurauksena hätäisimmät motoristit ovat ryhtyneet poistamaan rekisteristä muun muassa entisöintiä odottavia, rekisterissä olevia vanhoja moottoripyöriä. Ainakin osa näistä saattaa olla esimerkiksi olennainen osa suomen 100 vuotisen itsenäisyyden ajan liikennekulttuurin historiaa.
Moottoripyörän rekisteristä poisto edellyttää nykyisin ajoneuvon romuttamista tai todistusta sen tuhoutumisesta. Lakiesityksen mukaan kaavailtu moottoripyörävero ei kuitenkaan koske moottoripyöriä, jotka on koko verokauden poistettu liikenteestä. Moottoripyörän liikenteestä poisto on täysin eri asia kuin moottoripyörän poistaminen rekisteristä.
Liikenteestä poisto on hieman sama kuin aiemmin oli ns. seisontavakuutus. Nyt se vaan pitää ilmoittaa Trafiin. Rekisteristä poisto on peruuttamaton toimenpide. Sen jälkeen moottoripyörää ei enää koskaan saa rekisteröityä Suomeen. Siksi kannattaa harkita kahteen kertaan, ennen kuin säntää poistamaan esimerkiksi entisöintiä odottavan moottoripyörän rekisteristä.
Lisätietoja:
https://projectmp.yhdistysavain.fi/rekisterista-poisto-vs-liikennek/Oheistietoa;
lakiehdotuksen kohta; Verotusmenettely
Moottoripyörien liikennekäyttö on kausiluonteista. Jos verotus perustuisi autojen tapaan niihin päiviin, joina ajoneuvo on ilmoitettu liikennekäyttöön, päiväkohtaisen veron määrä muodostuisi erittäin suureksi verolla tavoitellun vuotuisen verotuoton saavuttamiseksi (25 milj.€). Verolla olisi tällöin huomattavia käyttäytymisvaikutuksia. Olisi siten tarkoituksenmukaista kantaa vero vuoden mittaiselta verokaudelta riippumatta siitä, kuinka paljon sitä vero- kauden aikana tosiasiassa käytetään (vero omistamisesta).
Jos ajoneuvo olisi kuitenkin poistettu liikennekäytöstä verokauden päättyessä, veroa ei pantaisi maksuun ennen kuin ajoneuvo otetaan uudelleen (liikenne-)käyttöön. Liikennekäyttöön otto käynnistäisi tällöin uuden verokauden.
Ensimmäinen verokausi alkaisi lain voimaantulopäivänä (tavoite 1.5.2017) niille moottoriajoneuvoille, jotka silloin (1.5.2017) on merkitty rekisteriin liikennekäytössä oleviksi. Myöhemmin rekisteriin merkittävien tai liikennekäyttöön ilmoitettujen moottoriajoneuvojen verokausi alkaisi rekisterimerkinnästä.
lihavoinnit ja
kursiv. = toim. huom.
PS. Trafin tietojen (Tieliikenne liikennekäytöstä poistetut 2010-2016/ tilasto LP_30-09-2016) mukaan moottoripyöriä on tähän mennessä poistettu liikennekäytöstä 260% enemmän kuin viime vuonna (2015 poistettiin 19304 kpl). Tänä vuonna syyskuuhun mennessä oli liikennekäytöstä poistettu jo 69568 moottoripyörää. Rekisteröityjen moottoripyörien liikennekäytöstä poistot ovat lähteneet syksyn mittaan hurjan nousuun verokeskustelun kiihtyessä. Pelkästään kesä-syyskuun aikana poistettiin liikennekäytöstä 26727 moottoripyörää. Veroesityksen kanta-arvio on laskettu kesäkuun lukujen mukaan. Näin se ei huomioi syksyllä liikennekäytöstä poistettujen moottoripyörien määrää.