VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Kilvanajo => Aiheen aloitti: Kari Sairanen - Huhtikuu 10, 2022, 14:55:46 ip

Otsikko: Milloin TT kilpailuista poistui työntöstartti??
Kirjoitti: Kari Sairanen - Huhtikuu 10, 2022, 14:55:46 ip
Hoi
Koska TT-ajoissa poistui kilpailun lähdöstä työntöstartti?? Ihmetellä täytyy miten esim. yksipyttyinen 500cc Norton työnnettiin käyntiin!! Mikähän tämän työntöstartin idea oikein syntyjään oli??
Otsikko: Vs: Milloin TT kilpailuista poistui työntöstartti??
Kirjoitti: Pertti Rintamaki - Huhtikuu 11, 2022, 07:19:25 ap
Eihän siinä mitään kummallista ole.
Se, jonka pyörä lähti kerralla käyntiin, sai lähdössä edun.
Pyörät ja kuskit piti olla sellaisessa kunnossa, että lämmitettynä lähti heti.
Varmaan oli monia kikkoja ja taikoja, jotka tehtiin ennen starttia....
Otsikko: Vs: Milloin TT kilpailuista poistui työntöstartti??
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Huhtikuu 11, 2022, 08:17:48 ap
Haku wikipedia - grand prix motorcycle racing - history, lainaus:  1987: Push starts (https://en.wikipedia.org/wiki/Push_start) are eliminated.

Tuossa ei tarkasti ottaen ilmene, päätettiinkö silloin vai oliko 1987 ensimmäinen vuosi, milloin sallittiin startti käyvin konein, luulen että jälkimmäinen.  Sitä aikaisemmin oli sellaisia yksittäisiä tapauksia, että joku ittiään kolhinut kilpailija sai luvan lähteä käyvällä koneella, kun ei ollut kyvykäs työntämään pyörää käyntiin, mutta joutui silloin lähtemään muiden takaa.

Miksi tuo työntöstartti on alunperin ollut?  Juontaako juurensa sinne 1907 Mansaarelle?  Alusta alkaenhan kilpailuilla oli tarkoitus myös verrata moottoripyörien paremmuutta, ei vain ajajien.  Olisiko tuo sammutetuin moottorein tapahtuva startti jonkunlainen luotettavuuden testi ollut?  Hajontaa lähdössä syntyi enemmän, mikä oli ehkä pieni turvallisuuden lisä, kun ensimmäiseen kurviin ei tultu ihan yhtä sumpussa?

Yksisylinterisen nelitahtisen käynnistämisessä on paljon kikkoja; moottori on saatava siihen kohtaan, mistä puristukseen on mahdollisimman pitkä matka, eli esim. vaihde päällä takaperin työntäen puristusta vasten.  Kaasarien "keittäminen" eli bensan höyrystyminen, kun lämmin kone on sammuksissa ennen starttia, oli kaikilla yksi ongelma, ja tähänhän Pentti "kikka" Korhonen kertoi perustuneen hänen salamastarttinsa; hanat kiinni ja kaasarit tyhjiksi ennen starttigridiin sammuttamista, ja vasta juuri ennen lähtöä hanat auki ja tuoretta ja kylmää bensaa uimureihin.  Mutta kyllä niihin työntöstartteihin enemmän sääntö kuin poikkeus oli se, että joku jäi työntämään pyöräänsä käyntiin muiden kadottua ensimmäiseen mutkaan.

Kakspyttyset piikkiset Yamahat tais olla melko ensimmäisiä vehkeitä, joiden kuskit istuivat rauhassa satulassa odottamassa starttivaloja tai -lippua, ja vain pienellä eteenpäin nykäsyllä kone tulille ja matkaan?

- muisteli jv sen ajan kisojen seuraajana -
Otsikko: Vs: Milloin TT kilpailuista poistui työntöstartti??
Kirjoitti: Ilkka Heinänen - Huhtikuu 11, 2022, 09:52:33 ap
Muistelen vuoden olleen 1967 kun olin Imatralla katsomossa siinä kohdassa rataa jossa kuskin avustajat olivat näyttötauluineen. Mike Hailwood ajoi Hondan 6-sylinteristä 250-koneella. Lähes kierroksen johtoasema antoi mahdollisuuden pysähtyä mekaanikkojen juttusille. Kuvitelkaa tilanne tämän päivän RR-kisoihin!Aikansa siinä tarinoituaan Mike the Bike päätti lähteä, otti vain muutaman kävelyaskeleen Hondan vieressä, lompsautti kytkimen kiinni ja lähti matkaan. Kuusisylinterinen kone oli tietenkin helpompi käynnistää, aina joku sylinteri työvaiheessa. Ei tarvi haeskalla puristusvaihetta erikseen.Speedway ja maaratakuskien käynnistysyrityksiä seuranneena se tuntui erikoiselta. Jappi-kuskit joutuivat joskus työntämään niin ettei enää jaksanut ajaa.
Otsikko: Vs: Milloin TT kilpailuista poistui työntöstartti??
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Huhtikuu 11, 2022, 10:27:47 ap
Maarata- ja speedwaykoneiden polttoaineena oli ja taitaa olla vieläkin metanoli, ei bensa.  Metanoli on sinällään vähemmän tehoa antava polttoaine kuin bensiini, mutta metanoli kestää huomattavasti enemmän puristusta, ja sitä kautta saman kokoisesta moottorista saadaan enemmän tehoa.  Olikohan niitten JAPpien puristussuhteet jotain 17 luokkaa?  Semmoisella puristuksella varustetun 500-kuutioisen yksisylinterisen nelitahtimoottorin käynnistäminen sorapinnalla työntäen on aika haasteellista, mutta eihän maaratakilpailuissa ole koskaan itse kilpailustarttia työntölähtönä ollut, vai onko tässä minulla aukko tiedoissa?  Varikolla ne tietysti piti jollain konstilla käynnistää, ja niitä sähköisiä rullia ei tainnut silloin vielä olla?  Varikolla työntäjänä saattoi olla joku muu kuin kuski toki.

Ite nuoruuden kilpamoottoripyöräharrastuksen aikana osallistuin yhteen "TT-kilpailuun", lainausmerkit siksi että soraa oli lähtösuoraa lukuunottamatta rata Lahden Mukkulassa.  Ajokkina Yamahan ensimmäinen kakspuolikas enduromalli, YT-1 vai mikähän se tyyppi oli?  Sitä starttia vähän epäilin, ja nyt en kyllä sata varmasti muista, mutta saattoi olla, että Mukkulassa lähtö oli reiluun alamäkeen, ja työnsin muutaman askeleen vaihde vapaalla, kapusin kyytiin, ja polkaisin valmiiksi esiin käännetystä kiksistä koneen tulille, kun olin tullut siihen tulokseen että en saa sitä pyörähtämään hyppäämällä satulaan.  Muut asiat, mitä tuosta kilpailusta muistan, on aamusta asti ja koko päivän lohduttomasti ja rankasti valunut vesisade, mikä teki olosuhteista samanlaista savilillinkiä joka paikassa, ja kamalat pesuhommat kaikelle kalustolle jälkeenpäin.

- pysy melko lähellä alkuperästä aihetta tällä kertaa jaakkovaakon muistelu -

PS. Piti guuglata se pyörän tyyppi, kyllä se oli DT-1, tällänen:

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fmotocrossactionmag.com%2Ffi%2Fyamaha-dt-1-paras-asia%252C-joka-koskaan-on-tapahtunut-motocross%2F&psig=AOvVaw3PrESxtS8Gl89_CnUSqVOT&ust=1649749518250000&source=images&cd=vfe&ved=0CAcQjRxqFwoTCPCsvoLCi_cCFQAAAAAdAAAAABAK (https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fmotocrossactionmag.com%2Ffi%2Fyamaha-dt-1-paras-asia%252C-joka-koskaan-on-tapahtunut-motocross%2F&psig=AOvVaw3PrESxtS8Gl89_CnUSqVOT&ust=1649749518250000&source=images&cd=vfe&ved=0CAcQjRxqFwoTCPCsvoLCi_cCFQAAAAAdAAAAABAK)
Otsikko: Vs: Milloin TT kilpailuista poistui työntöstartti??
Kirjoitti: Markku Nissilä - Huhtikuu 11, 2022, 21:33:35 ip
Viime vuosituhannella 500:n maaratakilpakoneen sai käyntiin takapyörästä nykäisemällä. Uudempien kanssa ei ole kokemuksia, mutta tuskin ovat tuon suhteen siitä muuttuneet.
Saman kokoista 2T-urheilu- ja voimistelukonetta, siis maaradalle muokattua crossipyörää ei niin helposti saa käyntiin. Nelarissa kun vetää liikkuvat, eli ne 3 turhaa tahtia taakse, niin siinä on 1½-kierrosta aikaa saada hyrrävoimaa. Sitä ei 2T:ssä ole kuin ½-rinkiä. Toki maaratakilpakoneet ennen vanhaan käynnistettiin pääosin työntämällä apumiehen kanssa ja helposti lähti laitteen ollessa kunnossa.

Latvanen kertoi jo vastauksen Sairaselle, joten tämä oli sinnepäin höpötystä.
Otsikko: Vs: Milloin TT kilpailuista poistui työntöstartti??
Kirjoitti: Kari Tirkkonen - Huhtikuu 11, 2022, 21:53:42 ip
ei liity suoraan aiheeseen mutta ehkä hiukan tuli vaan mieleen että jossain autokisoissakin johonkin mailman aikaan äijät juoksi radan yli autoon ja siitä menoksi mikähköhän ihme siinä oli takana ?
Otsikko: Vs: Milloin TT kilpailuista poistui työntöstartti??
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Huhtikuu 11, 2022, 22:02:21 ip
Se on Le Mans -lähtö.  Siihen kuulusaan 24-tunnin kisaan lähdettiin ennen niin, että kuskit seiso toisella puolella rataa ja autot oli toisella puolella vinoparkissa, tosin keula menosuuntaan, ettei peruutella tarvinnu.  Lipun heilautuksella äijät juoks tien yli, sulloutui autoon ja lähtivät.  Sitten kun kilpa-autoissa oli jo jonkinlaiset monipisteiset turvavyöt ja kuuppaistuimen tapaiset, olisko ollu Jacky Ickx? juoksi autoonsa, kytki kaikki vyöt asianmukaisesti kiinni ja lähti muitten perään.  Ja liputettiin hänen autokuntansa 24 tuntia myöhemmin voittajaksi kilpailussa, eli ohittivat kaikki muut, olihan siinä koko vuorokausi aikaa.  Sen jälkeen taisi tulla sellainen malli, missä toinen kuski istui autossa vyötettynä, ja toinen juoksi radan yli ja käänsi ulkopuolisesta päävirtakytkimestä autoon sähöt päälle.  Kun autot eivät ihan yhtä nopeasti siinäkään käynnistyneet, oli se lähtö varsinaista hässäkkää kuitenkin.  En ole vuosikausiin seurannut, mikä lie nykyinen starttitapa Le Mansissa?  Vai ajetaanko sitä enää koko 24-tunnin kisaa?  Ja montako kuskia on autoa kohti, aikojen alussa oli vain kaksi?

Tähän asiassa pysymiseen.  Minun mielestäni sen jälkeen kun kysytty kysymys on ratkennut, on näiden keskustelujen suola juuri siinä, kun tarina sinkoilee.  Jos topiikin aloittaja on toista mieltä, olen valmis poistamaan omat höpinäni.

jaakkovaakko
Otsikko: Vs: Milloin TT kilpailuista poistui työntöstartti??
Kirjoitti: Markku Juusela - Huhtikuu 12, 2022, 08:19:29 ap
Moro

Juurikin  (Pågens) näin kuten Jaakko sanoi,onhan tämä keskustelupalsta eikä kysymys ja vastaus palsta,olisi se kovin lyhyttä keskustelua jos vaikka tässä kun kysyttiin että koska se työtöstartti poistui joku vastaisi sen vuosiluvun ja keskustelu olisi siinä,ei hyvä,mennään rönsyilemällä :)
Otsikko: Vs: Milloin TT kilpailuista poistui työntöstartti??
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Huhtikuu 12, 2022, 10:49:54 ap
Kun Heinäsen Ilkka kirjoitti maaratakoneiden käynnistämisestä, minulle tuli hämärä muistikuva siitä, että olisin nähnyt takapyörästä kädellä pyöräyttämällä sellaisen käynnistettävän; silloin puoli vuosisataa sitten osallistuin muutamaan maaratakilpailuun urheilu- ja voimistelukoneluokkaan, ja niissä kisoissa yleensä oli myös varsinaisten kilpakoneiden luokka.  Sieltä tuo muistikuva on varmaan mieleen jäänyt, ja Nissilän Markun teksti tämän vahvisti, ettei se unennäköä ehkä ollutkaan.

Trialpyörien kanssa vielä vanhana pelasin, nyt ovat jo jääneet taakse nekin.  Kaksitahtiseen moottoriin kun halutaan hyvä alakierrosvääntö ja moottori tottelevaiseksi, ovat huuhtelukanavat ja pakoaukko varsin alhaalla, ja se tekee käynnistykseen aika tiukan puristuksen.  Suurin osa kuskeista hakee käynnistimen puristusta vasten, mutta siitä tarvitaan aika jämäkkä polkaisu eli jalassa tehoa, ja kun kampi on vielä melko korkealla maassa seisovalle kuskille, ei ne ihan leikkipelejä ole käynnistää.  No samasta syystä kuin ne aukot ovat alhaalla, on niissä moottoreissa melkomoiset vauhtipyörämassat.  Kun laittaa vaihteen päälle, vaikka kakkosen, vetää pyörää taaksepäin kunnes se pysähtyy puristusta vasten, on käynnistimellä reilu puoli kierrosta matkaa puristukseen, ja vauhtipyörään saadaan kerättyä apuvoimaa; lähtee huomattavasti heiveröisemmällä jalalla tulille!  Ongelma on vielä siinä, että käynnistysrattaiden haku kosketukseen helposti vie jo moottorin väärään asentoon.  Mutta kun vetää vaihde päällä takaperin sen moottorin oikeaan kohtaan, niin kytkintä ei kannata vetää, vaan ensin hakee polkimen rattaille, ja vetää kytkimen vasta samalla kun lähtee polkemaan.  Tekniikkalaji, ei ole voimalaji, kuten niin moni muukin.  Isojen kaksitahtisten krossipyörien vauhtipyörämassat varmaan olivat suhteessa puristukseen pienempiä, eli yhtä radikaalia eroa ei niissä saavuttanut tekniikalla kuin trialmoottoreiden kanssa.

Ollaankohan nyt taas päästy riittävän kauas alkuperäisestä aiheesta?

jv
Otsikko: Vs: Milloin TT kilpailuista poistui työntöstartti??
Kirjoitti: Pekka Lankinen - Huhtikuu 12, 2022, 11:16:55 ap
No, jos ei vielä, niin nyt ainakin, kun mä palaan siihen LeMans-lähtöön.
Sieltä juontaa se, että Porschessa on virtalukko ratin vasemmalla puolella.
Kun starttaamisen aikana on jo oikea käsi hämmentämässä laatikkoa, niin lähtöhän nopeutuu merkittävästi!
Otsikko: Vs: Milloin TT kilpailuista poistui työntöstartti??
Kirjoitti: Urpo Laine - Huhtikuu 12, 2022, 19:35:06 ip
Jokainen, joka on tutustunut aikoinaan Suomen ""Autourheilun sääntökirjaan"  ja "Karting sääntökirjaan" on voinut lukea näistä että " ns. LeMans-lähtö on kielletty"
Otsikko: Vs: Milloin TT kilpailuista poistui työntöstartti??
Kirjoitti: Kari Tirkkonen - Huhtikuu 12, 2022, 22:38:01 ip
No, jos ei vielä, niin nyt ainakin, kun mä palaan siihen LeMans-lähtöön.
Sieltä juontaa se, että Porschessa on virtalukko ratin vasemmalla puolella.
Kun starttaamisen aikana on jo oikea käsi hämmentämässä laatikkoa, niin lähtöhän nopeutuu merkittävästi!

mul on ollu noita alffoja niin 80 luvulla taisi olla kanssa virtalukko vasemmalla puolella . . . .
Otsikko: Vs: Milloin TT kilpailuista poistui työntöstartti??
Kirjoitti: Markku Juusela - Huhtikuu 13, 2022, 07:19:06 ap
Moro

Ja nyt vastaus alkuperäiseen kysymykseen,armon vuosi jolloin ainakin mm kisoista ja ilmeisesti muuallakin kiellettiin työntökäynnistys oli 1987.
Otsikko: Vs: Milloin TT kilpailuista poistui työntöstartti??
Kirjoitti: Pekka Lankinen - Huhtikuu 13, 2022, 09:18:11 ap
No, jos ei vielä, niin nyt ainakin, kun mä palaan siihen LeMans-lähtöön.
Sieltä juontaa se, että Porschessa on virtalukko ratin vasemmalla puolella.
Kun starttaamisen aikana on jo oikea käsi hämmentämässä laatikkoa, niin lähtöhän nopeutuu merkittävästi!

mul on ollu noita alffoja niin 80 luvulla taisi olla kanssa virtalukko vasemmalla puolella . . . .

Juu, niin varmaan. Mullakin oli 80-luvulla Ladoja ja niissä oli myös. Mutta en usko, että LeMans'in takia kuitenkaan. :-D
Otsikko: Vs: Milloin TT kilpailuista poistui työntöstartti??
Kirjoitti: Kari Sairanen - Huhtikuu 13, 2022, 10:16:41 ap
Hoi
Kiitos kommenteista, hyvä että keskustelua syntyy laajemminkin kuin alkuperäisen kysymyksen osalta!!!!!
Minä, Ilkka ja Jakko ollaan ilemisesti seurattu 60-luvun lopun Imatran TT-kilpailut ja nähty tuo työntöstartti isojen 500 cc yksipyttyisten nelarien lähdössä, -ennen kuin kaksitahdit astui kuvaan 70-luvun alussa. Ei se aina ollut helppoa kaksitahtisillakaan, siinäkin yleensä jäi joku jo starttiviivalle!!!

Sain itse ison yksipyttyisen, Norton Manx?? työntökokemuksen Savonlinnan muistoajoissa noin kymmenen vuotta sitten kun olin tutustumassa varikkotoimintaan. Varkolla muuan kilpailija pyysi työntöapua käynnistykseen. Kahteen mieheen työnnettiin pyörää ja saatiin jonkun kerran pyörähtämään yli puristustahdin kovalla yrityksellä, mutta ei saatu tulille. Tästä kokemuksesta tuli kyllä kunnioitus 60 luvun kilpailijoihin ja mekaanikkoihin, startissa kaiken piti olla 100 prosenttisessa kunnossa että kone saatiin käyntiin ensiyrityksellä!!!!   

Tuohon 60-luvun starttiin liittyi aina yksi rituaali jota ei nykyään näe, eli tulppien vaihto. Tuolloin koneet käytettiin starttiviivalla kuumuksi ja sitten vaihdettiin kisatulpat hetki ennen starttia!!
Tästä laitankin lisäkysymyksen tietäjille; mikä ero oli lämmittely- ja kisatulpilla?? Ilmeisesti lämpöarvot olivat erilaiset, vai pantiinko varmuudeksi udet kuivat samanlaiset tulpat startin varmistamiseksi??
Otsikko: Vs: Milloin TT kilpailuista poistui työntöstartti??
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Huhtikuu 13, 2022, 13:59:19 ip
Miun ymmärryksen mukaan tuo tulppien vaihto liitty ennenkaikkee ensimmäisten ilmajäähytteisten kakstahtisten aikaan.  Ne vaati kisakäyttöön erittäin kylmät tulpat, etteivät leikanneet tai sulattaneet mäntiin reikää.  Niin kylmillä tulpilla eivät lähteneet kylmänä käyntiin, eli ne koneet lämmitettiin suunnilleen katupyöriin lämpöarvoltaan käypäsillä tulpilla, ja sitten ne lämpöarvoltaan erittäin kylmät - eli palotilasta lämpöä pois johdattavat tulpat - vaihdettiin tilalle.  Norton Manx ajan tulppajutuista ei oo käsitystä.  Kakstahtisen, missä huuhtelukanavat on korkeella ja iso kaasutin, ongelma on se, että kone kylmänä ja niin pienillä kierroksilla, mitä käynnistykseen saatiin työntäen aikaiseksi, tahto seos jäähä aika pisaraiseks, mikä pimens kylmän tulpan.  Vesijäähyt tasas lämpöjä kuumasta päästä, läpät toi seoksen saantiin parannusta, tehokkaammat kipinät elektronisten sähköjen myötä, ja myös lämpöarvoltaan laajempialaset uudet tulpat pienens tulpan pimentymisen riskiä, mitkä tekijät yhessä alko poistaa tulppien vaihto -voimistelua.


Imatralla en varsinaisesti muista olleeni koskaan lähtöä katsomassa, vaikka taidan olla muuten ollut paikalla kaikki kisat 1962-1986? Ratavarikolla oon ollu toimitsijatehtävissä joskus.

Norton Manx ajoista vielä, että niillä alotti kilpauransa esimerkiksi Bill Ivy, ja mikäs se yks brittikuski oli, joka oli vielä Bill Ivyakin pienempi mies, ja niin vain hörähti pelit tulille heilläkin!
Otsikko: Vs: Milloin TT kilpailuista poistui työntöstartti??
Kirjoitti: Kari Sairanen - Huhtikuu 19, 2022, 09:09:19 ap
Hoi
Tuosta pienestä miehestä ei minullakaan ole varmaa tietoa, mutta jos Luichi Taveri oli tuolloin mukanma niin hän on ainakin pienikokoinen. Totesin sen Imatran muistojenajoissa muutama vuosi sitten.

Ollaan oltu Jaakon kanssa näköjään ajojen järjestelypuolella. Itse olin viimeiset MM ja EM kilpailut ajanotossa. Ajanoton on hoitanut ilmeisesti aina Imatran ilmailukerhon purjelentäjät.
Sen voi sanoa että oli se melkoista säpinää kun jokaiselle kuljettajalle otettiin jokaisena päivänä jokaiselle kierrokselle aika!! Ajanotto tapahtui manuaalisesti, pyörissä ei ollut mitään "transpondereita" kuten hykyään, nykyään lienee paremminkin satelliittipaikantimia ja automatiikka hoitaa tilastoinnin.
Oli Imatran MM-ajoissa kuitenkin yksi asia ensimmäisenä koko maailmassa, eli apuna oli tietokone ja tämä tapahtui muistaakseni 60-luvun lopulta lähtien. Ajanotto tapahtui tuon jälkeen aina viimeiseen kisaan asti seuraavasti:Ajanotossa oli kellokone jossa oli paperinauha -kuten kauppojen kassakoneissa- ja aina kun kilpailija meni maaliviivan yli, painoi kellomies nappia ja aika ilmestyi paperinauhaan, näin saatiin esim. yhden kierroksen ajat allekkain nauhaan.
Samaan aikaan otettiin maaliviivan ylittäneiden pyörien kilpailunumerot toiselle nauhalle allekkain, maaliviivan ylytysjärjestyksessä tietenkin. Tämän jälkeen nämä nauhat vietiin tietokoneenkäyttäjälle ja hän syötti ajat ja niitä vastaavan numerojärjestyksen tietokoneelle joka laski kierrosajat näiden tietojen perusteella, ja nämä olivat heti lopulliset viralliset tulokset. Tämä oli uutta silloin koko MM-sarjassa kun 60 luvun lopulla saatiin viralliset tulosket heti kun kisa , tai aika-ajot, oli ohi!! Moni kilpailija oli vielä kysellyt tämän jälkeen milloin saadaan viralliset tulokset, kun oli totuttu että virallinentulolaskenta valmistuu vasta seuraavana päivänä.
Sen voin sanoa että kyllä teki kiirettä kellomiehellä kilpailustartin alkukierroksilla kun ajajat tuli yli kahtasataa peräkkäin maaliviivan yli! Mutta vielä kiireempää oli työparilla jossa toinen luki ajajien pyörien numeroita maaliviivan ylitysjärjestyksessä ja toinen yritti kirjoittaa numerot paperinauhalle samaan järjestykseen!!
Tuo tietokoneen käyttö tuli mahdolliseksi 60-luvun lopulla siten että, ajanotosta aika-, ja numerojärjestyslitat vietiin radan läheisyydessä olevaan Imatran Rautatehtaan tietokonekeskukseen jossa siirto ja laskenta tapahtui. Myöhemmin kun mikrotietokoneet tuli, niin koneet sijaitsivat maalipaikalla ajanoton alakerrassa, me ajanottajat olimme yläkerrassa.   
   
Otsikko: Vs: Milloin TT kilpailuista poistui työntöstartti??
Kirjoitti: Kyösti Honkanen - Toukokuu 03, 2022, 20:12:04 ip
Savonlinnan Vauhtikisoissa joskus -60 luvun alkupuolella junioriluokan lähdössä oli Imatralainen Keijo Parkkinen Husqvarnalla, lähdössä hän yritti työntökäynnistystä mutta moottori ei suostunut pyörimään, jäi vaan takapyörästä pätkä jälkeä hiekkapintaiseen rataan. Parkkinen potkaisi pyörän lakista käyntiin ja lähti toisten perään jotka olivat menossa jo Tuokkolanlahden sillalla, ohitti kilpailun aikana kaikki ja tuli voittajana maaliin.
Otsikko: Vs: Milloin TT kilpailuista poistui työntöstartti??
Kirjoitti: Ilkka Heinänen - Syyskuu 13, 2022, 18:07:02 ip
Miun ymmärryksen mukaan tuo tulppien vaihto liitty ennenkaikkee ensimmäisten ilmajäähytteisten kakstahtisten aikaan.  Ne vaati kisakäyttöön erittäin kylmät tulpat, etteivät leikanneet tai sulattaneet mäntiin reikää.  Niin kylmillä tulpilla eivät lähteneet kylmänä käyntiin, eli ne koneet lämmitettiin suunnilleen katupyöriin lämpöarvoltaan käypäsillä tulpilla, ja sitten ne lämpöarvoltaan erittäin kylmät - eli palotilasta lämpöä pois johdattavat tulpat - vaihdettiin tilalle.  Norton Manx ajan tulppajutuista ei oo käsitystä.  Kakstahtisen, missä huuhtelukanavat on korkeella ja iso kaasutin, ongelma on se, että kone kylmänä ja niin pienillä kierroksilla, mitä käynnistykseen saatiin työntäen aikaiseksi, tahto seos jäähä aika pisaraiseks, mikä pimens kylmän tulpan.  Vesijäähyt tasas lämpöjä kuumasta päästä, läpät toi seoksen saantiin parannusta, tehokkaammat kipinät elektronisten sähköjen myötä, ja myös lämpöarvoltaan laajempialaset uudet tulpat pienens tulpan pimentymisen riskiä, mitkä tekijät yhessä alko poistaa tulppien vaihto -voimistelua.


Imatralla en varsinaisesti muista olleeni koskaan lähtöä katsomassa, vaikka taidan olla muuten ollut paikalla kaikki kisat 1962-1986? Ratavarikolla oon ollu toimitsijatehtävissä joskus.

Norton Manx ajoista vielä, että niillä alotti kilpauransa esimerkiksi Bill Ivy, ja mikäs se yks brittikuski oli, joka oli vielä Bill Ivyakin pienempi mies, ja niin vain hörähti pelit tulille heilläkin!

Olisko ollut Fred Stevens?