VMPK ry Foorumi
Moottoripyörät => Kilvanajo => Aiheen aloitti: Ilkka Heinänen - Toukokuu 15, 2014, 18:13:25 ip
-
Ostin pyörän talvella, hiljalleen sitä on kohenneltu mutta ajamaan ei ole päästy vielä. Sytkästä oli mm. puute, mutta huomenna pitäisi Saksasta tulla uudet pelit. Osaisikohan joku sanoa minkä kokoisella pääsuuttimella lähtisi yrittämään? Nyt näyttää olevan 190. Ja mitä bensaa pitäisi antaa.
Kone on R5, jossa RD 250 sylinterit ja läppäventtiilit 28 mm. Mikunilla. Kaasuttajien tyyppiä en tiedä, en ole löytänyt mitään numeroa tai tunnusta karpuraattorista.
-
Riippuu miten sylintereitä modattu.
Jos viilattu "oikein" ja paukut kohallaan,ja sylintereihin on käypäset pakoputket, niin alkuperäisen ko. Mikunin seosputkella muistaakseni
P sarjan O-0 ja omalla neulalla Oliko DP7, niin tuo 190 pääsuutin voisi olla aika lähellä totuutta.
Valmista vastausta tuohon ei ole kellään, on vaan nuo koneet niin yksilöitä.
- Juve
-
Kiitos Jussi. Tossahan on jo hyvä alku. Onkohan mitään keinoa selvittää ko. kaasuttajan tyyppi? Tai ovatko nämä kiinni olevat kaasuttajat RD 250 kaasuttajat? Kone ei ole ollut minulla auki koska myyjä väitti sen olevan kunnossa. Kulmatkin pitäis olla vakiot, mitähän ne muuten erdeessä on? Siis imu, huuhtelu ja pakoaukon aukioloaika asteina kampiakselilta mitattuna?
Pakoputket on aika tilavat, silmämääräisesti katsottuna ne näyttävät liian isoilta. Voisivat olla vesikoneen putket.
-
Tere.
Helppo keino selvittää. Nimittäin 1 kuva kertoo enemmin kuin 1000 sanaa.....
Räpsi kuvia moposta, erityisesti karburaattoreista ja pakoputkista niin eiköhän se selvene kun pistät niitä tänne jotenkin näytille.
Aukioloajatkin varmaan löytyy kun tarpeeksi kyselee.
Terv: Miika V
-
Tuossa mitat, ehkä mulla jossain on ne asteetkin.
keke#409
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Kiitos Keke. Hyvä kuva, mulla on vaan nyt ne sylinterit ja kannet paikallaan. Sytkä tuli tänään iltapäivällä, osat oli sellaiset kuin pitikin. Kakspuolikkaaseen kaipaan osia kun ajattelin tehdä siitä varsinaisen ajomoottorin. Eilen avasin 250-koneen, vaihdelaatikko näytti ehjältä mutta kampisaakelista ei tiedä. Voisi olla viisasta uusia veivit ja runkolaakerit.
-
Moi, jos et tiedä ajettuja kilometrejä, tee ihmeessä kampuraremontti, on tuossa vaiheessa kannatettavaa.
Tiedät jatkossa ajetut kilometrit, ja seuraavan huolto-ajankohdan.
t. Janne 246
-
Tere.
Helppo keino selvittää. Nimittäin 1 kuva kertoo enemmin kuin 1000 sanaa.....
Räpsi kuvia moposta, erityisesti karburaattoreista ja pakoputkista niin eiköhän se selvene kun pistät niitä tänne jotenkin näytille.
Aukioloajatkin varmaan löytyy kun tarpeeksi kyselee.
Terv: Miika V
Terve Miika. Kuvia kyllä räpsin mutten osannut niitä liittää tähän. Jotain numeroita löytyi garboraattorin kyljestä. Ryyppyvivun alla oli A1 00, sylinterin puoleisessa kurkussa Z 76. Neula on 5L1. Seosputki näyttää kiinteältä eikä siinä näkynyt mitään numeroita. Panen kuvia kun ehdin opiskella kuinka ne liitetään sähköpostiin. Se kuitenkin lienee selvää että pyörässä kiinni olevat kaasuttajat eivät ole 34 milliset niin kuin myyjä väitti.
-
No eihän se tähän liittäminen voi olla helpompaa, tämän laatikon ,mihin kirjotetaan, alla on teksti "liitteet ja muut asetukset" klikkaat sitä niin sieltä aukeaa sellainen kapea laatikko, minkä oikealla puolella namikka "selaa", klikkaat sitä niin aukeaa oman koneesi työpöytä, sieltä valitset "kuvat" ja kansiosta valitset kuvan ja klikkaat liitä, se on siinä. Pienennä kuvat ennen lähettämistä, tämä foorumi ei näköjään osaa ite pienentää kuvia sopivan kokoisiksi ;)
-
Kiitos neuvosta. Sillä konstilla yritin mutta ei toiminut. Pitää vaan jatkaa yrittämistä.
-
Aina vaan tulee vanhalle Jawa-kuskille uusia ja ihmeellisiä asioita vastaan. Seosputken ongelma ratkesi. Se lähtikin helposti irti kun napautti sitä puupalikalla oikeaan suuntaan. Putkessa on merkintä 175 P-2. Neula 5L1. Mutta kun Mikunissa pääsuuttimessa oleva numero ei tarkoitakaan reiän kokoa milleinä kuten Bingissä ja Jikovissa. Onkohan siitä olemassa joku muuntotaulukko?
-
Muuntotaulukkoa tuskin löytyy, eikä sitä oikeastaan tarvitse.
Olemassa oleva 190 aluksi , ja jos pitää rikastaa niin isompaa kokeilemaan esim. 200 ja ylöspäin. Ja laihemmalle 180 jne.
Jos pyörässäsi vakio pytyt, niin vaikuttaisi perstuntumalla aika rikkaalta nuo nykyiset neula ja seosputki (
175 P-2. Neula 5L1)
Taulukoita ja mitoituksia neuloihin ja putkiin:
http://www.sudco.com/CatalogJPG/114.jpg (http://www.sudco.com/CatalogJPG/114.jpg)
http://www.sudco.com/CatalogJPG/117.jpg (http://www.sudco.com/CatalogJPG/117.jpg)
http://www.sudco.com/CatalogJPG/116.jpg (http://www.sudco.com/CatalogJPG/116.jpg)
http://www.sudco.com/CatalogJPG/113.jpg (http://www.sudco.com/CatalogJPG/113.jpg)
-
tässä amerikassa pulataan http://2stroker.createforumhosting.com/td3-replica-t584-150.html (http://2stroker.createforumhosting.com/td3-replica-t584-150.html)
tämä on kyllä joskus jo laitettu tänne sivuille
-
Pantiin Powerdynamon sytkä paikoilleen. Muuten sopi hyvin mutta sytytysennakko jäi vaivaamaan. Ohjeissa neuvottiin panemaan roottorin ja staattoorin merkit kohdakkoin kun on sytytyshetki, mitä se sitten lieneekään on. Yamahan kirja antaa ohjearvoksi vasemmalle pytylle 2.02 ja oikealle 2.06 mm ennakon, jos ymmärsin englanninkielistä tekstiä oikein.
-
No nyt on savut otettu. Kylä meinasi usko välillä jo mennä, tuupattiin ja tuupattiin eikä mitään. Ei edes yhtä pientä savuntupsahdusta. Oltiin jo työntämässä pyörää takaisin autoon kun Leksa sanoi että jos kerran vielä koetetaan. Sitten se vaan pärähti, mutta ei iloa kauan kestänyt kun ensiövedon puolelta alkoi kuulua pahanenteinen rahina ja kytkin lakkasi irrottamasta. En ole vielä avannut koppaa, voisikohan se olla kytkimen mutteri joka on auennut?
-
No ei ollut kytkimen keskiön mutteri auennut vaan akseli oli tullut muutaman millin ulos jolloin se osui kytkinkoppaan ja aiheutti äänen. Analyysi oli se että koneen edellinen kasaaja oli jättänyt laakerin urassa olevan lukitusrenkaan pois ja koettanut ilmeisesti jollakin lukitteella saada laakerin pysymään paikallaan.
-
Eli se Jannen neuvo edellä oli ohan osuva, älä luota kehenkää ketä et tunne, on ollut kavereita jotka eivät luottaneet edes Yamahan tehtaaaseen vaan purkivat ennen ensimmäistä käynnistystä motin.
-
Nyt on sitten toinen kone kasassa ja kiinni. RD:n kone näytti hyvältä, vaihteisto ehjältä ja kampura aivan tehtaan mitoissa. Ensiöveto ja kytkin piti ottaa R5-koneesta mutta ne sopi hyvin. Pantiin kasaan ja Leksa sääti sytkän, ennakoksi pantiin 1.8 mm. Vaikka varsinainen vaihdelaatikko ainakin näytti ehjältä, vaihteen siirtomekanismissa joku kangertaa. Ilmeisesti se ulkopuolinen hilpatin, olisiko sihifteri oikea nimi, vaatii tarkkaa säätöä. Esim. ykkösvaihde meni itsekseen paikalla huudattaessa päälle. Ja koko vaiheensiirto tuntuu pirun jäykältä. Tosin keppikin on lyhyt. Vai voisiko olla niin että R5-koneen shifteri ei toimi RD:n rummussa, sehän on vähän isompi kuusivaihteisessa laatikossa. Onkohan joku perehtynyt RD 250 koneen vaihteenvalitsimen säätöihin?
-
Kaasuttajan säätöjä lukuunottamatta erdeen kone toimii hyvin. Ensin epäilin että sytkä on liian aikaisella, pantiin ennakoksi 1,80 jota alan miehet suosittelivat. Saksalaisilta sivuilta löytyi kuitenkin suositus samasta ennakosta. Joten kaasuttajan säädöistä vikaa on alettava hakemaan. Ilmeisesti kaasuttajat ovat R5-koneen kaasuttajat ja saman koneen säädöissä. Mutta kun Mikunissa ei ole mitään tyyppimerkintää ei voi olla varma. Ainakin neula ja neulaputki ovat silloin väärää kokoa. Mistähän kannattaisi kysellä vanhan Mikunin osia? Onko kokemuksia? Moottori on muuten vakio mutta ilmanpuhdistajat puuttuvat ja pakoputket ovat vesikoneen kilpaputket. Ilmeisesti. Tai ainakin jonkinlaiset tehoputket.
-
http://www.mikunioz.com/needle_jets.htm (http://www.mikunioz.com/needle_jets.htm)
tuolta voi ainakin ihmetellä
-
Tuolta olen tilaillut mikunin osia, jos ei löydy tarvittavaa osaa listoilta niin kannattaa kysyä.
http://stores.ebay.co.uk/nichecyclesupply/Carburetor-/_i.html?_fsub=348506012 (http://stores.ebay.co.uk/nichecyclesupply/Carburetor-/_i.html?_fsub=348506012)
keke#409
-
Kiitos neuvosta. Sillä konstilla yritin mutta ei toiminut. Pitää vaan jatkaa yrittämistä.
Aioin laittaa kaappauskuva sarjan kuvien liittämisestä foorumiin, mutta minusta sallittujen liitekuvien koko tänne 150 Kt on naurettavan pieni.
Keksin kierto tien.
;) :)
Eli lähde kuvien kaltaisessa järjestyksessä liittämään tiedostoja kun kirjoitat viestiä.
Kuva saa olla näemmä 150 Kt tavun kokoinen....
(http://kari07.kuvat.fi/kuvat/Testi%20kansio/Liitekuva%20foorumiin%201.jpg?img=img900)
(http://kari07.kuvat.fi/kuvat/Testi%20kansio/Liitekuva%20foorumiin%202.jpg?img=img900)
(http://kari07.kuvat.fi/kuvat/Testi%20kansio/liitekuva%20foorumiin%201_1.jpg?img=img900)
(http://kari07.kuvat.fi/kuvat/Testi%20kansio/Liitekuva%20foorumiin%203.jpg?img=img900)
(http://kari07.kuvat.fi/kuvat/Testi%20kansio/Liitekuva%20foorumiin%205.jpg?img=img900)
Jos noista on apua niin OK!
-
Tämän näköinen karpuraattori on kiinni nyt RD 250 koneessa. Mikähän mahtaa olla tyyppi?
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Kaasuttaja sylinterin puolelta kuvattuna.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Tämän näköinen on pakoputki. Mitta on metrin pituudessa että voi hahmottaa vähän putken kokoa pituutta. Halkaisija on paksuimmalta kohdalta 120 mm. Äänenvaimentajat kotitekoiset.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Jyräkät putket vakio koneeseen ;D, Laittelin yv viestiä.
- Juve
-
Nyt on koeajot ajettu ja RD 250 moottori hyväksi havaittu. Kaasuttajan säädöt ovat vielä vähän pielessä. Paksua saa sekä ylhäällä että alhaalla. Suuttimia ei saanut joten päätin jättää tulevaan kesään enemmät hienosäädöt. Pyörää vaivannut voimattomuus isoilla vaihteilla selvisi ainakin osittain. Kun ei ollut RD250-koneen ensiövetoa, laitoin R5-koneen ensiövedon joka on paljon harvempi, yli kymmenen prosenttia.
Pyörän purkamisen jo aloitin ja rungon, jousituksen ja pakoputkien muutostyöt on tarkoitus talven aikana saada tehtyä. Se R5-kone joka oli pyörässä kiinni kun ostin sen, on koneistajalla jyrsittävänä. Tarkoitus on jyrsiä kytkinakselin kytkimen puoleisen laakerin lukkorenkaalle ura myös toiseen lohkon puolikkaaseen. Kun mulla on osia kahteen moottoriin, ajattelin tehdä siitä varamoottorin tai myydä tarvitsevalle. Kaikkia tarvittavia osia ei ole mutta yritän löytää.
-
Hiano pyärä ennen kuin alettiin särkemään.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Tämän näköinen se oli kun oli pari päivää käytelty rälläkkää, rautasahaa ja metrimittaa.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Pihainsinöörit, jotka kävivät arvostelemassa keskeneräistä työtä, epäilivat pakoputkien sijoitusta. Että "siinä suattaapi pallaa ukkoloihe perskarvattii" kuten Rahikainen asian ilmaisi. Rokka se oli joka asian noin muotoili.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Ja tämän näköinen. Kyllä se on niin että katteet ne pyörän tekevät.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Uudet pakoputket paikoillaan.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Tämän näköiset edestä nähtynä.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Classic-yamahan rungon muutostyöt tulivat talven aikana tehdyksi. Takajalkatapit oli kiinnitetty alkuperäisten takajalkatappien paikalle pultattuihin alumiinilevyihin. Kävin Rikun moottoripyörämuseossa Lahdessa ottamassa mallia ja hitsattiin putkesta alkuperäisen näköiset kolmiot. Kun tankin ja satulan paikkaa muutettiin, tuli katteen kiinnityksen kanssa ongelma. Pieniä harmeja ja kaikki saatiin ratkaistuksi.
Alkuperäinen YR-5 moottorikin on kasattu kun koneistaja sai lohkon jyrsittyä. Hyvä kone mutta puuttuu sylinterit , männät ja kannet. Runko on hiekkapuhallettavana ja maalattavana. Alkaa näyttämään että kesällä voi päästä ajamaan.
-
Yritin liittää muutaman kuvan joita olen ottanut runkoon talven aikana tehdyistä muutoksista. Ei taas onnistu millään. Että on osattu tehdä vaikeaksi kuvakoon muuttaminen. Aina vaan on liian iso.
-
Panin tohon kuvan lohkosta johon se ura jyrsittiin. Tämä taas johtui siitä että vanhanmallisessa laakerissa clipsi on puolikuun muotoinen mutta uudessa "circkle". Jälkeenpäin selvisi että puolikuun muotoisia olisi löytynyt alan miehiltä.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Jalkatappien paikat hitsattiin putkesta aidon näköisiksi. Myös tankin ja satulan paikkaa muutettiin. Etujarrun muuttaminen rumpujarruksi jää ensi talveen.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Iltoja. Olikos Ilkka testailemassa Yamahaa eilen 30.5 Pennalan Kuivistonmäellä? Ajelin mopolla (Solifer Speed -66) siitä ohi, ja oli hieno TT Yamaha siinä ja pari ukkoa vierellä.
-
Iltoja. Olikos Ilkka testailemassa Yamahaa eilen 30.5 Pennalan Kuivistonmäellä? Ajelin mopolla (Solifer Speed -66) siitä ohi, ja oli hieno TT Yamaha siinä ja pari ukkoa vierellä.
Hyvin tunnistettu. Kyllä oltiin Kuivistonmäellä testaamassa, tai paremminkin kokeilemassa lähteekö edes käymään. Tuli vähän kiire niin kuin aina. Olen ilmoittanut pyörän Mukkulan TT-ajoihin, kuskina pitäisi olla vanha pärtsärikaveri, alkuaan lahtelainen Sakke Sunna.
-
Alkaa taas näyttämään TT-pyörältä.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Muistuttaa jo huomattavasti TT-konetta.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Kyllä se sitten huomenna komeeta tepastella tallipäällikkönä Mukkulan TT-ajoissa ;D
-
Kahden vuoden kokeilun, rakentamisen ja muuntelun jälkeen pääsin oikein radalle kokeilemaan omatekoista TT-Yamahaa. Alastaron ajopäivä 17.7. oli ensimmäinen mahdollisuus ajaa oikealla radalla. Kiitos siitä järjestäjälle. Oikea moottorirata ja varsinkin meno siellä näytti hurjalta miehestä joka oli ajanut kilpamoottoripyörää yli 50 vuotta sitten. Silloinkin hiekalla ja raviradalla. Nyt tuntui että tonne en pkle mene. Ensimmäisellä yrityksellä olinkin vaaraksi enemmän muille kuin itselleni. Pyörä ei kuitenkaan toiminut kunnolla ja tulin pois yhden kierroksen jälkeen.
Olin pudottanut neulaa kaksi pykälää ja vanha viisaus piti taas paikkansa. Ei pidä alkaa muuttamaan mitään mikä toimii ja mitä ei ole ehditty kokeilla.
Sorvalin Pekan neuvojen "älä kattele taakkes, aja vaan oma ajo, takaatulija kyllä väistää" jälkeen toinen yritys sujui paremmin. Välitys oli liian tiuha, muuten pyörä kulki ihan odotusten mukaisesti. Kaikki runkoon, jousitukseen ja jarruihin tehdyt muutoksen tuntuivat oikein suuntaisilta. Lievä aliohjautuminen johtuu todennäköisesti siitä että kuski istuu aika takana. Takapyörän päällä. Vai pitääkö TT-pyörän ollakin aliohjautuva?
-
Ihan vaan lukijan mielenkiinnon vuoksi kuva pyörästä.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Panen tohon kuvan hienosta ja hyvin tehdystä 1000 metrin kilpakoneesta. Jappiukot varmaan tietävät kenen maaratapyörä on kyseessä. Ajaa suomalaisella lisenssillä.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
moro
miten Ilkka olet päätynyt tuollasiin pakoputkiin onko ne vakio sylintereihin tehty näyttää että olis matalille kierroksille
kyllä se radalla ajaminen vaatii harjotusta että sujuu mallikkaasti,vanhaan aikaan näyttäs että ajettiin takapyörän päältä
nykyään ollaan vähän kun sammakot etupyörällä ei varmaan väliä miten ajaa jos itestä tuntuu hyvältä
-
Terve. Vanhoja valokuvia kattelin ja kuvista silmämääräisesti mittailin. Kun kone on RD:n vakiokone, ei noilla putkilla ole kovin paljon merkitystä. Vähän pienet ne ilmeisesti ovat, Sunnan Sakkekin ne jo pieniksi arvosteli. Itte piirtelin, levitin ja taivutin ne. Kaikon Hemppa hitsasi kasaan, ittellä silmä fokusoi jo niin hitaasti ettei tarkka kaasuhitsaus enää onnistu. Uudet ne oli tarkoitus vielä tehdäkin, vähän isommat ja muodoiltaan sellaiset että sopivat koneen alle. Kyllä siellä Alastarossa tuli mieleen että olisiko pitänyt pysytellä vaan peltikenkälajeissa.
-
Ilkka tää rakentaminen meidän iässä voipi olla antoisampaa kun ajaminen.
-
Panen vielä toisen kuvan maaratamiehen hienosta japista. Se mikään J.A.Prestwich ole mutta hieno kuitenkin...
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Juu, niin se on Erkki, mutta onpahan pitkäaikainen haave toteutunut. Aloin haaveilla TT-pyörästä n. 10 vuotiaana. Sukulaiselle tuli Uusi Suomi-lehti jossa kerrottiin Itävaltalaisesta Rupert Hollauksesta joka voitti TT:n Maailmanmestaruuksia NSU-pyörillä. Lehdessä oli kuvakin täyskatteella varustetusta NSU:sta. Olikohan Rennmax? Hollaus taisi ajaa molemmilla, myös Rennfoxilla. Puusta sitten rakensin oman Rennfoxin jolla laskettelin läheiseltä kalliolta. Seuraava TT-kone oli sitten Pitkäsen Hugelta (Eero) ostettu Csepelin runkoon tehty ja 125 CZ-moottorilla varustettu jolla kuvittelin pääseväni ajamaan Eläintarhan Ajoon. Äkkiä selvisi että minun TT-koneeni ei pärjännyt edes naapurin pojan 150 vakio-CZ-pyörälle.
Koneen viilaus oli mennyt täysin pieleen. Tai ei varsinaisesti sylinterin aukkojen ajoitus, mutta kun kaasuttaja oli liian pieni ja pakoputket suorat, pitkän imuajan vuoksi alavääntö puuttui ja pienen kaasuttajan vuoksi ei ylhäälläkään tapahtunut mitään. Jo alkeellisilla tehoputkilla olisi autettu paljon mutta kun piti olla megafonit kun NSU:kin oli. Hitsasin megafonit 1,25 paksuisesta alumiinipellistä koritehtaalla. Olin jostain lukenut että kilpakoneissa käytetään paljon alumiinia.
Moottoriurheilu-lehden numerossa 1960/9 on kuva pyörästä Lahden maarata-ajoista. Siinä kaverini Helmer Elomaa Iitin Kausalasta ajaa ja megafonit näyttävät olevan paikoillaan.
-
mieleen tuli että 2-tahtarin voi saada sekasin pakoputkillakin eli ei ole silloin merkitystä missä kohtaa neula on
ite olisin tehnyt putket jonkun toimivista putkista(mitoilla) varmaan netin ihmeellisestä maailmasta töytyis mitat,tossa mopo projektissa olen noin toiminut,laskureita(ohjelmia) on aika monella joilla löytyis mittoja pakoputkeen
hieno pyörä ja tyylikkäät putketkin
-
Juu, totta puhut. En ole itsekään putkiin ihan tyytyväinen, mutta kun tehtiin niitä, kävi ensimmäinen moka siinä että ensin hitsattiin kartiot kasaan ja vasta sitten sovitettiin paikalleen. Putken paksu kohta, vai pitäisikö sanoa laajin, osuu rungon ahtaimpaan rakoon. Samaan paikkaan pitää saada mahtumaan takahaarukan akseli, vaihdekeppi, ketjut ja pakoputki. Putkea olisi voinut siirtää eteenpäin jolloin takimmainen kartio olisi tullut ketjun kohdalle ja yksi ongelma olisi poistunut. Mutta kun ei voinut, kuten kuvastakin näkyy putket tuli hitsattua symmetrisiksi eivätkä yläpinnaltaan suoriksi kuten olisi pitänyt. Silloin ne voisi tehdä tilavammaksi ja siirtää lähemmäksi sylinteriä. Pitkä etukäyrä taas ainakin Saken mukaan parantaa alavääntöä.
Hitsari, peltikenkämies Kaikko kertoi tehneensä kymmeniä versioita erilaisia putkia speedway- ja maarata-Jawaan. Aina tehtaan putki osoittautui paremmaksi.
Pyörässä oli isot putket kun ostin sen, ne eivät vaan mahtuneet katteen alle. Tuli myytyä ne kun tavaraa on niin paljon ja pieni varasto. Mutta kun syksy tulee ja sateet, hitsataan Villikkalassa uudet putket, piirretty on ja palaset leikattu ja taivutettu 0.7 pellistä.
-
Yritän liittää kuvan omatekoisesta puu-NSU Rennfoxista joka on ensimmäinen TT-koneeni. Kuva on jostain 1950-luvun alkupuolelta, ajalta jolloin NSU:t olivat pikkuluokkien voittajapyöriä kuskeina saksalainen Werner Haas ja itävaltalainen Rupert Hollaus. Veljeni istuu takana varmaan pakotettuna. Vapaaehtoisesti hän ei kyytiin tullut. Ilmeestä voi päätellä että "tylsää puuhaa nämä isonveljen motskarileikit".
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Olisikohan herra Heinäselle tullut moninverroin halvemmaksi se Suzuki jota puoli ilman olit ostamassa ja nyt olisit jo ainakin kaksi kautta saanut ajaakin, heh
-
Olis!
-
Jos meidän harrastuksissamme olisi jollain tavoin järki osallisena, harrastaisimme varmaankin pitsinnypläystä.
-
Ensimmäinen moottoripyöräni oli Puch 125 SVS. Kaksoismäntämoottorilla ja kahdella kaasuttajalla varustettu peltirunkoinen vuosimallia 1952. Ei ollut mikään helppo kone 16 vuotiaan ensimmäiseksi pyöräksi. Ei se koskaan oikein pelannutkaan, useita mäntiä piti ostaa. Jos sai paksua, ei kulkenut, jos laihaa, kulki kauheasti muttei pitkään.
Vaihdoin sen sitten, kuten edellä ketjussa kerroin, Pitkäsen Hugelta omatekoiseen CZ-kilpakoneeseen. Hugella oli silloin moottoripyöräkorjaamo Lahdessa Vähäntalonkadulla. Siellä lahtelaiset pärtsärit usein parveilvat.
Yritän liittää kuvan Zetistä tähän. Vanhoilta CZ-miehiltä voisi kysyä mitä erikoista huomaavat moottorissa.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Yritän korjata kuvan oikeaan asentoon. Ei onnistunut, mikähän vikana?
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Olisikohan kuivahko kytkin.
-
Perin kuiva. Itsekin kiinnitin siihen huomiota vasta pari vuotta sitten. Sitä en enää muista kuinka se oli toteutettu. Mutta sanoppa Erkki mistä pyörästä on otettu bensatankki?
-
Jos meidän harrastuksissamme olisi jollain tavoin järki osallisena, harrastaisimme varmaankin pitsinnypläystä.
Ei kai kukaan estä silti käyttämästä järkeä?
-
Minäkin haluaisin olla viisas, mutta kun tuo äly ei oikein kohdallani tahdo riittää.
-
Tankki voisi olla -63 Silverpilenistä, Helkama sport, tai Garelli
-
Hopeasiipi Sport
-
Minäkin haluaisin olla viisas, mutta kun tuo äly ei oikein kohdallani tahdo riittää.
[/i]
Terve Pekka. Äly ja viisaus ovat eri ominaisuuksia. Minua molemmat ovat onnistuneet väistämään. Kaikki on pitänyt kokeilla ja lyödä päätä seinään, eikä sittenkään opi.
-
CZ oli minulla jo kesällä 1959 joten Silverpilen-63 tankki se tuskin on. Mielikuva on Helkama moposta joka oli vähän TT-koneen näköinen, mm. juuri tankki ja taisi ohjaustankokin olla vähän matalampi ja kapeampi. Moottori saattoi olla Demm. Olisko ollut joku pieni katteentapainenkin lampun ympärillä.
Vanhoista Moottoriurheilu-lehden numeroista voi löytyä mainos. Livenä en ole tällaista Helkaman mopoa koskaan nähnyt.
-
Minulla oli -60 luvulla tuollainen mopo Hopeasiipi Sport vm 1961 oli TT-koneen näköinen just tuollainen bensakorkki.
-
Anssin tieto on varmaan oikea. Nyt muistin itsekin että siinä tankin korkissa oli sellainen vipu joka käännettiin siihen korkin päälle lukitukseksi. Kiitoksia lukijoille mielenkiinnosta.
-
Veikkaisin tankkia kuvioiden perusteella Helkama Hopeanuoli 70cc kevyt mp:n tankiksi. Hopeasiipi Sport mopon tankissa erilainen kuvio. Tankinkorkkisydeemi molemmissa samanlainen. On niissä muodoissakin eroa, molempia löytyy tallista.
-
Terve Sakke. Tuntuu vielä tutummalta tuo Helkaman kevyt-mp. Voisiko etuhaarukka ja jarru olla samasta pyörästä?
-
Moro...Olisko 75cc Vasaman tankki. ::)
-
Mulla on ASE Garelli 70 joka on sama peli kuin Hopeanuoli. Sen etunapa on ainakin pienempi ja erimuotoinen kun kuvan CZ:issä. Etuhaarukkakin näyttää erilaiselta.
Edit. Voi se etupyörä ollakkin Hopeanuolesta kun kattoo tota alemman linkin kuvaa.
-
http://s53.photobucket.com/user/samppa79/media/Mopot/IMG_3681.jpg.html (http://s53.photobucket.com/user/samppa79/media/Mopot/IMG_3681.jpg.html)
-
Moottoriurheilu-lehden 9/1960 sivuilta löytyi kuva Lahden maarata-ajoista samalta vuodelta. Kuvatekstin mukaan siinä on "muuan pienemmän luokan vakio-kone ajajista ottanut perstuntumaa rataan ja parempionninen kilpakumppani - SsMk:n Heinänen ajaa ohi".
Kuski on kaverini Helmer Elomaa, joka osti minulta CZ:n josta olen aiemmin kertonut. Elomaa kaatui Lahden vanhan raviradan hautausmaan puoleisessa päässä mutta ei satuttanut itseään ja ajo jatkui.
Kun pyörä oli minulla, se oli paha ajaa hiekalla sen vuoksi että etupää lähti yllättäen alta. Muistaakseni lensin kolme kertaa näreikköön ennenkuin uskoin että ei onnistu. Jotain Kausalan pojat ovat rungolle tehneet kun kuvasta voi päätellä takapään lähteneen alta. Alumiinipellistä itse hitsatut megafonit näyttävät olevan paikoillaan. Ei tunnettu vielä kaksitahtisen sielunelämää.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Mutta mikähän mahtaa olla kuvassa oleva toinen, CZ:taa ohittavan kuskin pyörä? Autan sen verran että se on monen merkin yhdistelmä jonka runko on englantilainen. Pyörä esiintyi englantilaisessa tv-poliisisarjassa.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Alkuperäisen brittipyörällä oli kaksiosainen nimi joka olisi voinut olla tehtailijan nimi. Niin kuin melkein kaikki sen ajan pienet englantilaiset valmistajat, tehdas käytti Vlliersin moottoria. Minulle tullessaan pyörään oli jo vaihdettu keski-Eurooppalaista valmistetta oleva 175 ksm. moottori.
-
Francis-Barnett ?
-
Francis-Barnett ?
Kyllä, se on Francis-Barnet, johon oli asennettu Puch 175 SVS moottori, yläpakoputket ja CZ:n etupyörä. Puchin ensiövälitys oli mitoitettu 16 tuuman pyörälle ja tässä oli 19 tuuman pyörät. Kovasti ihmeteltiin kun jaksanut 4. vaihteella vetää. Kenenkään mieleen ei juolahtanut että harva välitys. Kyllä on jälkeenpäin harmittanut, olis sillä paremmin pärjännyt kun olisi vaihtanut taakse 10 hammasta isomman ratttaan.
-
Aloittelen uuden pyörän tekoa. Jonkin verran osia on jäänyt nurkkiin ja pikkuhiljaa keräilen lisää. Tai sitten vaan teen vanhaan omatekoiseen TD-pyörään uuden rungon. Tosta allaolevasta on hyvä aloittaa.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Avasin RD 250 koneen tarkoituksella mitata imu-, pako- ja huuhteluaukkojen auki-oloajat asteina kampiakselilta. Siihen tarvitsen täyspyöreän 360 asteen astelevyn. Vanha, 60-luvulla käytetty astemitta oli kadonnut. Olisin ostanut uuden, mutta eipä löytynytkään. Puolikkaita, 180 asteisa kyllä löytyy. Osaisiko veljet kertoa mistä voisi sellaisen löytää? V8-miehillä niitä on kuvissa näkynyt.
Numero on 044 7089906.
-
Minulta saat maanantaina on Lahdessa. eli valokopio jonka käyt laminoimassa valokopiolaitoksessa. Jos vielä tarvii t. laita puh. no. edelliseen juttusi. Niin soitan. Terv. Erkki
-
Moro
Mullakin olisi,voisin skannata sen ja lähettää sulle vaikka sähköpostina niin voisit itse kopioida ja laminoida sen työkaluksi.
-
Laiton YV:ta.
-
Moro
Tässä astelevy:
(https://lh3.googleusercontent.com/0nTnf2CVvT8EtZlSvM9omkS5KJU5uEkDGQX6Xavbx7B6jwleCwKIjtFBX4NFpK29LoJ0igRcKSDQ50EQXoLhWoxD2wLiqbm9R-jzUjQPVkeQzm-Qxjy__u86NUZtI8YLGGvNEnFiZy1PxPFHTtxwqWt_GuRTxbdHC4czD9mwPl9cCvXb9LiPb1RgDnxBrbyfk5o1WZq3xm1NIwD8JJoT4_3rRLTv9TWIugHo7b_gpzwpFnhBZgps4G6yfGC6LfBOUhU6zloT-a87MSWhO8LgyaJ53oFRLr2juCLO9jQeGkVGiRsXx5cyctDszXaKurCbqvr3rmiuvOD7jBQN443Q-Xl_tGSmPX9E63UFjs8HyeT2Q7ttQA1jft0ZdJpOxrnsxd7KR9yk5HjRuoTsNcuL3ftXxiFF58ts5r5an3SG8zSIPTxnXV2uFRvtB6mBwBZJ0ZnR07YKnT6Jwl94-hYs2hwSVpGhiPXoNSbB6Pp0ewsK4Aazjtl4JAOKXIfSogGZqAoAeErB74VZzXmyNMN9VOHTu7ErilepTHFYaNaI5YjdL9FSx8InXRiUZ_y9FfyI8ztOmcSHJAI5RJcnnsyXjpRqlyjj-SpBVQ8Cl5qR=w660-h932-no)
-
Motonetissä tuommoinen astelevy: http://www.motonet.fi/fi/tuote/765054/MTX-Automotive-Astelevy-ajoituksen-saatoon-171-mm (http://www.motonet.fi/fi/tuote/765054/MTX-Automotive-Astelevy-ajoituksen-saatoon-171-mm)
-
https://www.rd250tuned.de/index.php/en/15-tuning250
tuolla jotain juttua,alempana englannin kieltä
-
Terev Juha. Yritin lukea noita saksmannin viilausohjeita. Oikein mielenkiintoinen artikkeli, kiitoksia postauksesta. Oli siinä uuttakin. Omaa moottoria en taida alkaa viilailemaan, vanha moottori joutuu koville muutenkin. Kestäisikö vanha kampiakseli korkeampaa puristussuhdetta ja väkisin nousevaa kierroslukua. Näytösajoissa pärjää hyvin vakiomoottorilla. Vauhtia riittää näytösajoihin aivan tarpeeksi, joskus tuntuu että liikaakin. Ei tässä enää ole parikymppisen veroinen, ei edes melkein.
-
moro äkkiä kun tuosta vilkasin niin oli tuossakin tuloksena tehon alenema racing sylinterillä versus vakio mutta helpoin kuitenkin kopioda toisen onnistuneet muutokset kuin itse erehtyä vakiona tehoalueet laajenpia eli helpompi ajella jos ei ole kiire
-
Moro! Tehonalenema oli yksi mitä ihmettelin. Vanha vitsihän on että jos teho virityksen tuloksena alenee vähemmän kuin 10 %, on viritystä pidettävä onnistuneena.Jos oikein ymmärsin niin saksmannin koneessa on 28 mm. karporaattorit, ne on pienet jos tehoa haetaan yläkierroksille. RD-kilpamoottorissa on 34 mm. kaasuttajat.Viime talvena panin koneeseen uudet männärenkaat, uudet läppäventtiilin "leafit" - racinmalli - väitti Yambit'sin esite. Sytytysennakoksi pantiin 2.0 entisen 1.8 tilalle. Ainakin perstuntumalta voimaa tuli lisää. Toisiovälitys on paljon harvempi kuin edelliskesänä - 2,64, silti jaksaa ottaa täydet kierrokset 6. vaihteella. En osaa arvioida mitä nopeus silloin on. Voisiko 150 km/t mennä rikki? Pyörä on paljon kevyempi kuin vakiopyörä kun tieliikennevarustus ja kaikki ylimääräinen on riisuttu pois. Katteella luulisi olevan myös vaikutusta ilmanvastuksen alenemisen myötä huippunopeuteen.
-
juu eihän tuosta ymmärrä tai selviä vaitoivatko vakioon pelkän kisapytyn,kaikki palat kaasarista pakoputkeen tarvitaan että tehot nousis
hienoa että jammu toimii,ei muuta kuin lisää harjotusta niin ajaminen maistuu paremmalta
-
Tämän näköinen se oli.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Tällainen siitä tuli kun Pälkäneen Benellimies oli käyttänyt metrimittaa, rautasahaa, rälläkkää, putkentaivutuskonetta ja TIG-hitsiä. Mielenkiinto kohdistuu nyt toisentyyppiseen kilpuriin ja ajattelin pärjätä yhdellä Yamaha-replikalla. Panen myynti-ilmoituksen "Myydään osat ja tarvikkeet"-palstalle.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Moro! Mittasin Yamahan huuhtelu- ja pakoajat asteina kampiakselita. Huuhtelu 135, pako 190 astetta. Aika kohtuulliset mutta riittävät. Imua ei voikaan mitata läppäventtiilien vuoksi. Saksmannin ohjeita lukiessa panin merkille pienet suuttimet. Itse käytän pääsuuttimena 190 ja tyhjäkäynti suuttimen kelloseppä porasi 0,5 mm terällä. Nämä toimii hyvin kun ilmanpuhdistajat ei ole kiinni.
Kirjoitin tuolla edellä että pyörän huippunopeus voisi olla takapuolituntumalla n. 150. Laskin sen nyt aikani kuluksi. Ei olisi kannattanut. Käytin moottorin kierroslukuna tehtaan ilmoittamaa suurimman tehon kierroslukua joka on 7500 rpm. Toisiovälityksellä 2,64 huippu on 129,9 kmt. Vanhat rd-kuskit puhuvat 160 huipuista. Amerikassa joku on kuulemma ajanut 180 kmt.
-
moro En ole yamaha tietäjä,Jussi Veijalainen olis,katoin tz 250 arvoja huuhtelut 109-114 ja pako 79-83(x2)mulla mopon huuhtelu 125(ei nyt tarkkaan muista) ja pako 190,eli toi huuhtelu olis mun mielestä liikaa
noista kierroksista,luulis että 10 tuhattakin vois löytyä,sittenhän nopeuskin olis heti parempi
pyttyä alemmaks,niin sen vois korjata,lastu pois pytystä? ja kanteen männälle tilaa ja niin edelleen.....
https://sites.google.com/site/vpcrabtree/home/yamaha-rd350ypvs-porting (https://sites.google.com/site/vpcrabtree/home/yamaha-rd350ypvs-porting)
https://books.google.fi/books?id=A9KsF2rtSmQC&pg=PA67&lpg=PA67&dq=yamaha+350+porting&source=bl&ots=iaebtAAYrf&sig=tOpon6GfBNqSH1GeI8oO4hAr-i8&hl=fi&sa=X&ved=2ahUKEwj0_fCVgNrfAhVpgaYKHb2WAPA4FBDoATAHegQIAxAB#v=onepage&q=yamaha%20350%20porting&f=false tuolta nappasin 250 arvot
-
Tuning 250 and 350 Yamaha Steve Robinson ja sitten kaasarit Mikuni VM Carburetor Super Tuning Manual näitä oppaita olen itse käyttänyt
-
http://www.tz350.net/reviews.htm (http://www.tz350.net/reviews.htm)
sulla on kirja vai löytyykö netistä sisältöä
http://www.tz350.net/speedcharts_and_performance.htm#phil_williams
mullakin termit/asiat epäselviä,tuosta kun katsoo huuhtelu asteet jotain 116 niin siitä duration on 131
joku varmaan osaa tietää mistä ero syntyy??
-
Löytyy paperiversioina englanninikielisinä 21 sivua konepuolesta 14 sivua kaasareista ja kaavakuvat aukotuksista ja mäntien ynnä muiden virityksistä sitä en muista mistä nämä minulle tulivat.
-
Yamahan RD 250 LC on erityyppinen kone. Vesijäähdytteinen ja pakoaukon säätimellä varrustettu. Muitakin eroja löytyy.Mulla on koneessa 28 mm kaasuttajat. Ne ovat pienet jos viilaamaan aletaan. Ja mitatut aukioloajat ovat tehtaan, sylinterit ovat siis aivan vakiot. Puristussuhteen nostokin on vähän arveluttavaa kun on ilmakone. Saksmannin ohjeessa nostettiin kyllä puristusta. Pakoputkia teen ensi kesää varten uusia. Yhdet äänenvaimentajalla, toiset äänillä.
Muistaakseni Veijalainen joskus sanoi että vakio-RD:n pitäisi kiertää lähes 9000. Voi se alamäessä ja pienemmällä kuskilla kiertääkin.Toinen pyörä taitaa jäädä tekemättä. Jää runko ja moottori lojumaan nurkkiin. Toisen tyyppistä pyörää havittelen. Jalkaa pitäisi päästä laahaamaan. Edes vähän.
-
Noi minun ohjeeni ovat NÄILLE MALLEILLE DS1,DS2,DS3,DS5/TD1A.TD1B,TD1C DS6,R1,R2,R3/TD2,TR2 DS7,R5/TD3,TR3 RD250,RD350/TZ250,TZ350
-
Pitää hankkia kirja. Varmaan löytyy hyvät ohjeet mulla käytössä olevaan RD 250 A moottoriin v. 1973. Toisaalta - jos löytyisi edes sellaisia nopeuksia joista vanhat RD-miehet puhuvat, ei mitään viilauksia tarvita. Näytösajoissa pärjää vakiomoottorilla oikein hyvin. Kaksi kertaa olen päässyt mukaan, kummallakaan kerralla pyörällä ei voinut ajaa kovaa. Se ei kulkenut yhtään suoraa.
Vanhojen muistiinpanojen joukosta löytyi paperi jossa oli Jawa 250 Sixin aukkojen aukioloajat. Panen ihan vaan vertailun vuoksi ne tähän. Imu 145, huuhtelu 130 ja pako 165. Nykyään ilmoitetaan mieluummin aukkojen mittoja milleinä, itse luotan enemmän asteisiin näissä vanhoissa moottoreissa.
-
jotenkin tuntuu hurjilta nuo mittaamasi asteet jos on vakio moottori?
aukko alat ehkä kertois enemmän joista motocross miehen käsikirja puhuu kun verrataan uudempiin sylinteriehin joissa enemmän reikiä
vakio pytty kuljettaa näytösajoissa hyvin kun saat vielä hyvän pakoputken
-
Oikein onnistuneilla pakoputkilla voisi huippukierrosluku nousta, luulen että isompi tehonnosto vaatisi isommat kaasuttajat. Välitys on jo nyt harvempi kuin vakio RD:n 2,66. Lisäksi mulla 6. vaihde käytössä. RD:t tuli Suomeen 5 vaihteisina. Vähän eppäilen kykeneekö 30 hv. moottorilla 160 nopeuksiin. Onhan pyörä toki kevyempi kuin vakio streetmalli ja kate korjaa ilmanvastusarvoa jonkinverran.
Voisikohan noissa aukkojen mittaustavoissa olla jotain eroa? Toki pitää muistaa että uusissa kaksitahtimoottoreissa huuhtelukanavaa on käytännössä puolet sylinterin kehästä. Pinta-alaa on siis paljon enemmän, ehkä sitten pärjätään matalammilla ajoituksilla.
-
Yamahan RD 250 LC on erityyppinen kone. Vesijäähdytteinen ja pakoaukon säätimellä varrustettu.
Riippuu kummasta mallista puhutaan. Yamaha RD250LC ei ole pakoaukon säätimillä varustettu, Yamaha RD250LC YPVS on. Perusmallissa on 35hv, YPVS-mallissa 45hv. Näitä molempia on Suomessa 80-luvun peruja, minulla oli yksi johon tein kaksi koneremonttia, ja lopulta heitin runkoon 350-koneen joka käy suoraan. Kyseinen moottorityyppi on hyvin tuttu, olen tehnyt sen korjaamiseen jopa erikoistyökaluja. Omassa 350 YPVS-koneessa, joita minulla myös oli kaksi, purimme pakoaukon säätimet pois ja hitsasimme aukot umpeen. Kivempi ajella ilman säätimiä, bensaa tosin vie.
-
En tunne noita vesikoneita lainkaan, ilmakoneitakin aika vähän. Tämä on melkein ensimmäinen Yamaha minulla. Sitä moottoria kuitenkin tarkoitin jossa on pako-aukon säädin. Vesikoneessa voi käyttää korkeampaa puristussuhdetta kun ilmakoneessa. Kansi jäähtyy, ei tule nakutusilmiötä.
-
http://www.aircooledrdclub.com/smf/index.php?topic=22734.0 (http://www.aircooledrdclub.com/smf/index.php?topic=22734.0)
oliskohan tuo jotain samanlaista kun sulla,jos ymmärrän niin 160 pako asteet
http://www.pattakon.com/tempman/Yamaha_RD350LC_port_map.jpg (http://www.pattakon.com/tempman/Yamaha_RD350LC_port_map.jpg)
joidenkin toisten aukkoja
https://www.instructables.com/id/Build-a-Tuned-pipe-for-a-2-stroke/ (https://www.instructables.com/id/Build-a-Tuned-pipe-for-a-2-stroke/)
kakkarasta selviää se duration eli montako astetta on auki
ps.Ilkka olitkin ilmoittannut aukioloajat etkä aukeamis asteita,minulla taas huono lukutaito,yleensä puhutaan niistä toisista asteista eli aukeamis asteista
-
Tervehdys Tampereelta
Kyllä se Salosen Matin aikanaan Imatran varikolla tokaisema lause pitää vieläkin paikkansa
ELI VIRITYS ON ONNISTUNUT JOS 75 % TEHOSTA ON JÄLJELLÄ !
Minulla ei ole kokemusta RD250 mallista, mutta sitäkin enemmän RD350 A/B mallista.
Kyllä tuollainen vakiokuntoinen 6 -vaihteiseksi vapautettu ja kuristukset ilmanputsarista
poistettu ja suuttimet vaihdettu RD350 kelaa mittarinäyttämäksi 200 km/h joten kyllä siinä
todellistakin nopeutta on sen verran, että Tuutit ja muut isommat pelit jäivät haistelemaan savuja.
Ja kun ajaa ykkösellä kävelyvauhtia ja vääntää tupin nurin, niin kyllä siinä etupyörä on aika korkealla.
Minulla oli aikanaan yhtä aikaa RD350 sekä Tuutti, joten kokemukset ovat paikkansa pitäviä.
Kun piti ajaa lujaa niin silloin lähdin RD:llä, mutta kun piti lähteä neitoja metsästämään, niin Tuutti
oli paljon parempi.
Juhan viittaamat kuvat kanavista ovat oikein hyviä ja tuolta www.TZ350.net (http://www.TZ350.net) sivustoilta löytyy selkeät
kuvat TD3 mallin kanavista ja pakoputkista, mutta tuo TD3 ei ole läppäkone.
Itselläni on vakiokuntoinen museorekisteröity RD350 ja kyllä kulkee reippaasti ja kelaa Jurvan
pääsuoralla mittariin 170 km/h ja lisäksi minulla on TD3 palikoilla paranneltu katulook RD millä
olen osallistunut Classic lähtöihin ja se kulkee vieläkin paremmin.
Suurin ongelma kulun puutteeseen löytyy varmasti kaasuttimien säädöistä ja niistä rakennellluista
putkista. Näytös ajoissa vakio kuntoinen peli toimii varmasti parhaiten.
Kyllä Japanilaiset insinöörit ovat kuitenkin melko viisaita ja osaavat hommansa, joten olen aina
luottanut niiden vakio palikoihin ja pelit toimii paremmin ja rahaakin tuppaa säästymään.
Itse olen unohtanut Pelle Pelottomien kokeilut, sillä olen niitä seurannut lähes 50 vuotta ja todennut
kuinka kaalliiksi ne ovat tulleet ja ajokilometrit ovat jääneet hyvin vähäisiksi.
Ei ole mitään iloa jos peli laulaa niin pirusti pari kierrosta ja ruutulippu jää näkemättä.
Toki toisille se rakentaminen ja kokeilu on tärkeämpää kuin itse ajaminen.
Minä ainakin olen nauttinut siitä ajamisesta ja ruutulipulla ne pisteet jaetaan ja historiaa kirjoitetaan ja
ovathan isot pojat kertoneet , että radalla ajaminen on sitä parasta hommaa mitä housut jalassa voi tehdä !
Kesän kisoja odotellessa
Vesa "Jupi" Kaartinen
vanhempi RD mopopoika Mansesta
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Morjens herra Kaartinen. Koneen alakerran ostin sinulta, mutta sillä ei liene merkitystä huippuihin? Sylinterit ovat pyörän mukana tulleesta R5-moottorista. Ei tässä ole tarkoitus lähteä kanavia mulkkaamaan. Pakoputkilla kaksitahtisessa on merkitystä mutta ei niin paljon kuin pärtsäriporukoissa kuvitellaan. Kaasuttajalla on. Enempi ihmettelin noita eroja mittarinopeuksissa ja lasketussa nopeudessa. Muistan TM-lehdessä joskus 70-luvulla olleen Yamaha DS5 mallin koeajon. Tehdas ilmoitti pyörän huippunopeudeksi 155 kmt, TM mittasi 127,5. En ala kinaamaan, hyvähän se vaan on kun poikien pyörät on kulkeneet kovaa.
Jos RD 250A moottori tosiaan kiertää tuon 9000 rpm, jää nopeus vieläkin alle 160 kmt, kun toisiovälitys on 2,64 vaikka takapyörän kehäksi laskisi 200 senttiä. Uudella renkaalla se voi olla sen ja enemmänkin. Harvempaa välitystä voisi kokeilla, sopiiko kysyä mikä on Kaartisen pyörän kokonaisvälitys?
Kyllähän moottorin teho viilauksen jälkeen nousee jos kaikki palikat on on kohdallaan. Kaksitahtisessa vaan usein kaasuttaja on pieni sen vuoksi että tehdas on koettanut kuristamalla pienentää bensankulutusta. Joskus vaan sattuu kaikki kohdalleen, aukkojen ajoitus, puristus, sytytysennakko, pakoputki ja kaasuttaja. Useimmiten ei.
Niissä kahdessa näytösajossa johon ehdin mukaan pyörän nopeus kyllä riitti mainiosta mutta ajettavuus ei. Syynä oli liian kireälle vedetty ohjauslaakeri ja ehkä vähän vaikutti jättökulmakin. Oli paha ajaa sekä suorilla että mutkissa. Nyt on opeteltu kiristämään ohjauslaakeri ja takapäätä on vähän laskettu.
-
Tervehdys
Eipä ole tullut noita välitys suhteita laskeskeltua, mutta mikäli oikein muistan niin rattaat
ovat 15 / 38 ja kiertää vitoseen asti helposti pitkälle punasta aluetta ja kutosella lähelle
punaista.
Kaasarit ovat museopelissä vakiot, kaikkia suuttimia on joutunut testauksen myötä suurentamaan
ja neulat vaihtamaan hieman ohuempiin kun tuo lyijytön 98 ei kulje yhtä pienistä rei´istä kuin
lyijyllinen aikoinaan ja ilman putsarin vaikutus on merkittävä ja vaatii suutin muutoksia heti jos
vain läpivirtaus muuttuu jotenkin.
Jos sulla on R5 sylinterit niin nehän on 64 milliset ja ilman läppiä ja niiden portitukseen malliksi
kelpaa TR3 mallin jotka löytyvät myös sieltä samoilta sivuilta.
Rd250 sylinterit ovat 54 milliset ja varustettu läpillä.
Kisapeleissähän kaasarit ovat 34 milliset ja sylinterit ilman läppiä sekä 250 vaatii imupuolelle
n 20mm vahvat välipalikat joita 350 ei tarvi.
Kyllä ne pakoputket vaan merkkaa toki paljon, ei kilpuri 250cc kulje 350cc putkilla, eikä päin vastoin.
Vakioissa katu peleissä toimii samat vakio putket.
Niin ja sytkät pitää toki vaihtaa kärjettömiksi jotta toimivat myös ylhäällä hyvin.
Vesa "Jupi" Kaartinen
-
Terve. Vai kuuluuko tamperelaiselle sanoa moro?
Sylinterit ovat kyllä RD 250 mutta ne olivat kiinni R5 moottorissa joka oli pyörässä kun ostin sen. Postauksessani oli vähän kehnoa Suomea, huomasin sen mutten viitsinyt enää korjata. Sorry että siitä sai väärän kuvan.Mutta se tästä kirjoittelusta tuli mieleen että en tiedä mistä RD-mallin moottorista ne ovat. Alan miehet ovat kertoneet että sinulta ostamani moottori olisi v. 1974 mallinen. Mahtaako A-B-C mallien sylinterissä olla eroja?Välityksesi 2,53 on vähän harvempi kun mulla 14/37 rattailla. Vanhan koulun miehet puhuvat aukkojen aukioloista asteina ja rattaiden piikkiluvun sijaan välityssuhteesta. Kun puhutaan välityssuhteilla on aina mahdollista vertailla eri pyörämerkkien välityksiä. Aukkojen tönärillä mittaminen on epätarkempaa kuin astelevyllä kampiakselilta. Kun Jawojen 60-luvulla lohkoja hitsailtiin ja jyrsittiin, iskua ja kiertokankea lyhennettiin oli astemittaus luotettavampi tapa.
-
Moro.Varmaan vakiomoottorinen RD kulkee parhaiten vakioputkilla. Mutta kun on yritetty tehdä kilpakone TD:tä mahdollisimman paljon muistuttava replika. Siihen ne pitkät kiiltävät vakiopyörän pakoputket eivät oikein istu. Sitten on vielä sellainenkin vaikuttaja että japanilaisen vakiopyörän pakoputkia suunniteltaessa on pitänyt ottaa huomioon muutakin kuin niiden toimivuus. Näitä muita ominaisuuksia on ulkonäkö, istuvuus ja niiden muotoilun sopivuus pyörän muuhun desingiin sekä äänenvaimennus joka ei varmaan ollut se vähemmän tärkeä tekijä. Oman pyörän putkien malli ja mitat on otettu kilpakoneen putkia silmämääräisesti mittaamalla ja vähän pienentämällä. Siitä sitten piirsin, levitin, leikkasin, taivutin ja kaveri hitsasi kasaan.
-
https://www.youtube.com/watch?v=tXFf940ec1M
mittauksia
-
Ihan oikeaoppisesti siinä kaveri mansea murtaen ja aukkoja katsellen mittauksia tekee. Mulla koskaan ollut noin hyvää astelevyä. Noi nykypyörien pytyt on sellasia pitsisylintereitä. Huuhtelukanavan mittaamisen aloitin siitä kun ensimmäinen kanava alkoi aukeamaan.Laskin RD 350 huippunopeuden. Jos se tosiaan noin harvalla välityksellä kiertää 6. vaihteella 9000 kier/m. tulee huippunopeudeksi 180. Se on kunnioitettava nopeus kolmejapuolisataselle. Saattaa se sitten kakspuolikkaasta oikeilla välityksillä löytyä 160.Saan ensi kesäksi pyörään kierroslukumittarin, jatketaan keskustelua nopeuksista sitten.
-
Mulla kulki viimeiseen ylikokoon Wisecon männillä porattu muuten vakio RD350LC YPVS 190 km/h. Vähän OT, mutta sivukommenttina. Tehoa siinä oli varmaan n.60hv. Uutena 59hv.
F2-mallissa on 63hv vakiona. Sellainen Gauloises-sininen olisi vielä joskus magee. Noissa pyörissä on sitä ajamisen fiilistä ehkä enemmän kuin missään.
-
Mulla kulki viimeiseen ylikokoon Wisecon männillä porattu muuten vakio RD350LC YPVS 190 km/h.
Muistatko mikä oli moottorin kierrosluku silloin kun nopeus oli 190 km/h?
-
Mulla kulki viimeiseen ylikokoon Wisecon männillä porattu muuten vakio RD350LC YPVS 190 km/h.
Muistatko mikä oli moottorin kierrosluku silloin kun nopeus oli 190 km/h?
En muista, punarajalla se oli siinä vaiheessa, mikä se punaraja siinä nyt oli, olisiko ollut kymppitonni.
Kiva kierroskone YPVS pois kytkettynä ja lukittuna auki. YPVS kytkettynä se on vähän liian sivistynyt ja tehoalue liian tasainen.
Lisäksi muistaakseni YPVS toimi myös kierrosrajoittimena, alkoi puna-alueen lähestyessä pienentää aukkoa. YPVS lukittuna auki se hengitti paremmin, ja väänsi alhaalta ihan riittävästi johonkin kaupunkiajoon ja kävi kuten kireän kaksitahdin kuuluu, eli rynkytti, räki ja oli hermostunut.
-
moro
se että sulla on eriparia alakerta ja pytyt tekee hommasta vaikeamman,perus asetukset pitäis olla kunnossa minä en usko kaasarin koon vaikuttavan paljoakaan,mieluummin helpottaa alakierroksilla ajoa,pakoputkeen kun saisit jonkun laskemaan oikeat mitat,on olemassa monenlaisia laskureita tai ohjelmia
-
Ei toi eriparisuus pitäis vaikuttaa kun kanavat ja muut liitokset vaan huolella sovittaa. RD:n sylinterien pitäisi olla vaihtokelpoiset toiseen samantyyppiseen koneeseen. Enkä oikein jaksa uskoa että sarjatuotannossa olevan moottorin sylintereitä tehtaalla sovitetaan erikseen jokaiseen moottoriin. Ja kun iskunpituus on sama, on aukkojen ajoituskin sama. Tarkoitan siis että sylinterit tuskin ovat moottorikohtaisia, lohkot kyllä pitää olla parit.
Jos RD 250 oikeasti kulkee 160, ei mitään lisäviilauksia tarvita. Vauhti riittää hyvin, liiankin hyvin. Kuski on melkein 80 vuotias. Fyysisesti. Mieli on kuin rippikoulupojalla.
-
hyvä että sopii toisiinsa ja olet varma ettei ole mistään otettu lastua pois,vieläkin ihmetyttää noin reilut asteet,ehkä tuohon aikaan asteet oli noin reiluja,toisaalta reippailla asteilla kyytihän on huimaa
http://www.aircooledrdclub.com/smf/index.php?topic=22734.0
tuossa 250rd aukotus:noihin kun vertaat niin olet varma että ei ole muokattu!!!
-
Olen minä "aukkoja katsellut" kun moottori on levällään ollut. Mitannut en ole kun reijät on näyttäneet olevan tehtaan jäljiltä. Kokenut viilari näkee helposti jäljestä onko vinkua käytetty. Mielestäni ei ole. Sylinterit ovat yleensä vaihtokelpoisia noissa sarjatuotantokoneissa. En oikein ymmärrä mikä ero sylintereissä voi olla.
Yamahan kohdalla puhutaan kuitenkin osista jotka kuuluvat samantyyppiseen RD250- moottoriin.
-
anteeksi jos takerruin noihin asteisiin,jos olet mitannut 190 pakoasteiksi niin tuossa viimeisessä linkissä RD250 pakoasteet on 160 jostain pitäis tuo huima ero löytyä???
-
anteeksi jos takerruin noihin asteisiin,jos olet mitannut 190 pakoasteiksi niin tuossa viimeisessä linkissä RD250 pakoasteet on 160 jostain pitäis tuo huima ero löytyä???
Älä suotta, varmojen totuuksien kyseenalaistaminen on aina paikallaan. Joskus tällaisesta filosofisesta pohdiskelusta joku jyväkin löytyy. Yamahan RD-kone on tutumpi nuoremman polven kuskeille. Varmasti tuntevat sen paremmin kuin me Jawa-kauden kuskit. Koneen avaamiselle ei nyt vaikuta olevan tarvetta, mutta jos avaan niin mittaan sitten asteet uudestaan. Mulla on sellainen muistikuva että kun vuosi sitten mittasin asteita, oli langan päässä Sunnan Sakke. Konserttimestari Sunna on viilannut monen voittajan moottorin. Pitää pirauttaa Sakelle, josko muistaisi.
Mulla paha tapa kyseenalaistaa noita huippunopeuksia. Siitä saa helposti riidan aikaiseksi joten nyt en viitsi enempää että säilyy välit kirjoittajiin.
-
Huiput selviää kokeilemalla.
190/135 aukiolot kuulostaa ihan järkeviltä. Melkein aukioloja tärkeämpää on huuhteluiden suuntaus joka onkin sitten oma mystiikkansa. Sama homma palotilojen kanssa. Sytytyksen ennakkokäyristä puhumattakaan.
Mutta kokeilemallahan nuo selviää aika pitkälle.
-
Huiput selviää kokeilemalla.
Milläs kokeilet kun ei ole omaa tutkaa ja poliisia ei sattuneesta syystä viitsi pyytää paikalle.Pitää vaan luottaa laskettuun nopeuteen. Moottorin kierrosluku, kokonaisvälitys ja takapyörän kehän mitta. Siitä se tulee.
-
https://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?t=10966&start=1950 (https://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?t=10966&start=1950)
tuola juttua 350:stä
https://www.scc-racing.com/250-x7.html# (https://www.scc-racing.com/250-x7.html#) ei ole ajoituksia muuta kuitenkin,väärä merkkikin mutta 250 http://www.saltmine.org.uk/shoeman/cylinders.htm tekstiä 350cc aukkoihin
-
moro
se että sulla on eriparia alakerta ja pytyt tekee hommasta vaikeamman,perus asetukset pitäis olla kunnossa minä en usko kaasarin koon vaikuttavan paljoakaan,mieluummin helpottaa alakierroksilla ajoa,pakoputkeen kun saisit jonkun laskemaan oikeat mitat,on olemassa monenlaisia laskureita tai ohjelmia
Näyttäisi että mulla onkin liian tilavat pakoputket. Ainakin kun vertaa noihin
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
http://forums.tz350.net/showthread.php?t=2839
-
Ilkka mikä meno oletko päässyt pyörää kokeilemaan tai asteista selville,mites pakoputki?
-
Moro! En ole tehnyt talven aikana mitään moottorille, pakoputketkin on vanhat. Pakoputkien kiinnitystä muutin sen verran ettei ole rauta vasten rautaa eikä nojaa runkoon. Ihme juttu - äänet hiljeni vähän. Vasta tänään illallla pääsin kokeilemaan lähteekö edes käyntiin. Bensatankin korkki oli jotenkin väärin kasattu, ei saanut ilmaa, meno loppuin muutamaan kymmenen metriin. Korjattiin ja sitten lähti käyntiin mutta kävi huonosti Oikea sylinteri alkaa käymään vasta kunnolla kun noin 2000 kierroksesta ylöspäin. Täytyy purkaa kaasuttaja.
Vaihdelaatikko puhalsi öljyt pihalle. Öljyvuodolle mielestäni löysin syyn. Vetorattaan alla olevat holkki ja simmilevy oli väärässä järjestyksessä. Holkki meni niin vähän stefaan että välistä tihkui öljyä. Holkin pitää nojata laakerin ja simmilevyn kuuluu olla holkin ja rattaan välissä. Tässähän näitä. Onkelmia.
Turkuun on tarkoitus tulla ajamaan Itähärjun TT Ajot. Ilmoittauduin Itäharjun Ajoihin ensimmäisen kerran 60 vuotta sitten, 1959. CZ-pyörällä jota olen tässäkin ketjussa kuvaillut. En silloin saanut pyörän kuljetusta järjestymään. Nyt kyyti kunnossa, en vielä tiedä onko pyörä.
-
Onkohan toisilla erdee-kuskeilla ollut harmia oikean sylinterin käynnin kanssa? Kun illalla muistelin, tässä pyörässä oikea sylinteri on vaivannut varmaan koko ajan kun moottori on minulla ollut. Kaasuttajistakaan en ole varma, ovatko ne -74 mallin RD 250-koneeseen kuuluvat Mikunit.
-
hyvä että yritystä,voisko sytkä palikoita vaihtaa ristiin että varmistuis toimivuudesta,kaasareihin voi matkanvarrella tulla vääriä suuttimia jos löytyis tiedot mitä pitäs olla,itse varmistan osamilli poranterillä että on oikeita kokoja,mikuneissa esim pääsuuttimen numerot on erilaiset vaikka reikä sama uudet mitä on ostanut vaikka 190 vastaa 120 vanhassa mikunissa
-
noissa mopoissa käytetään samoja 28mm mikuneita,jos noista on jotain apuja neulaputki O-0 tai O-2 neula 5DP7 tyhjäkäyntisuutin 50
pääsuutin 190 tai 200 , uusien kaasareitten arvoja pääsuutin 170-200 neulaputki N-8 neula 5DP39 ja tyhjäkäynti suutin 60
aika huonosti antavat arvoja nämä mopo tietäjät ulkomailta,ajatus tietysti että ei tule annettua vääriä mitkä johtaa tuhoon niin titty näissäkin varauksella ja mieluummin rikasta kuin laihaa
-
Moro. Aika lähellä samat säädöt on. Mulla pääsuutin 190, putsareilla ja ilman niitä. Voisi olla 200 kun ei putsareita. Tyhjäkäyntisuutin 45 tai 50. Putki on Yamahan omalla numerolla. Putki 175 P-2 ja neula 5L1. Putkea Nakkilan mies ei tuntenut. SUDCOn kirja antaa 250A mallille putken O-8 ja neulalle 5J6. Se saksalainen viilari väitti B-tyypin neulaputkea paremmaksi. Mistä olet Mikunin osia tilannut?
-
neulaputki tuntuis tosi isolta,sudco listasta kun katsoo siinä on 7 putkea välissä ja vielä sinne rikkaampaan?
suurimmassa osassa noita kaasareita mitä mulla on O-0 neulaputket
Roffelta VRM:ltä kun ajatus oli että tulis vinkkiä mutta ei tullut ite piti arpoo mitä tilasin
http://www.mikuni.com/pdf/vmmanual.pdf (http://www.mikuni.com/pdf/vmmanual.pdf) josko mitään apuja https://www.economycycle.com/shop/yamaha-rd250350400r5ds6ds7-parts/fuel-and-airintake/carburetor-rebuild-kits-parts-related/popular-carb-mod-kit-for-rds/ (https://www.economycycle.com/shop/yamaha-rd250350400r5ds6ds7-parts/fuel-and-airintake/carburetor-rebuild-kits-parts-related/popular-carb-mod-kit-for-rds/)
yllättävästi P-0:aa tarjoaa eli varauksella tuohon neulaputki arviooni
http://www.nichecycle.com/ncs/categories/carburetor/mikuni-parts-by-category/jettting-tuning/needle-jets/vm30-169-169-series-needle-jet-by-mikuni.html
-
No nyt alkaa näyttää hyvältä. Avasin kaasuttajat vielä kerran, panin neulaventtiilien alle uudet tiivisteet, nostin neulaa pari pykälää ja vaihdoin tyhjäkäyntisuuttimet 50 kokoon.
Pyörä ja muut kamat on jo pakattu autoon ja aamulla aikaisin kohti Turkua.
-
hyvä että pääsit sulle tärkeään tapahtumaan toivotaan että toimii
http://meyerf.free.fr/kawa-h1/doc/carbspec.html (http://meyerf.free.fr/kawa-h1/doc/carbspec.html) jammun kaasarityyppi mikuni vm28sc kavassakin käytetty,mutta eri asetuksilla
http://www.zweitakte.de/knowhow/yam_vergaser.htm ei löytynyt helpolla piilossa mutta alkupään pienet pääsuutin numerot on eri numeroinnilla jos mun poranterä mittaus pitää paikkansa,noissa mun kaasarin raadoissa 110-120 pääsuuttimia mutta se reikä oli sama kuin190:ssä
-
Moro Juha. Itäharjun Ajot on ajettu. Kolmesta lähdöstä sain kaksi ajettua. Eilen tehty kaasuttajien säätö meni metsään. Liian suuri tyhjäkäyntisuutin ja neula liian ylhänä. Toiseen lähtöön startattaessa sai paksut ja kasteli tulpat. Ei heti keksitty miksei lähde käyntiin ja lähtö meni ohi. Epäilin että kone ei nyt siedä kuumana ryyppyä, kun tyhjäkäyntisuutin on isompi. Oikean sylinterin käynti korjaantui yksinkertaisesti ruuvaamalla tyhjäkäynnin ruuvia niin että luisti oli samalla korkeudella.Vaihteiston öljyt eivät tulleet ulos vetorattaan stefasta vaan ketju roiski ölyä ympäriinsä. Olin talvella pannut sen purkkiin jossa pohjalla oli moottoriöljyä.
Muuten Turun reissu oli oikein mukava. Paljon väkeä ja kuskeja, loistava sää ja muutenkin hyvä meininki.
-
Olen käyttänyt 4% sekoitusta koneessa, tavallista TB:n kaksitahtiöljyä. Kun ostin pyörän oli tankin pääällä tarra jonka mukaan tuli käyttää Castrol R-öljyä 4% sekoituksella. Myyjä ei tosin ollut koskaan ajanut pyörällä. Eikö öljyt tosiaan ole yhtään tulleet 60 vuodessa paremmiksi? Jawassa käytin jo 60 vuotta sitten 4% sekoitusta. Castrolin öljyyn en sentään ole sortunut, sotkee vaan paikat.
-
käytin kilpurissa 747 castrolia ei tullut mitään sotkua mutta ongelma oli öljyn tiivistyminen pieniksi öljypalloiksi tässäkin oli että käytin vanhaa öljyä ja seisotin tankissa liian pitkään,öljyn saatavuus huono löytyy 77 castrolia mutta ei ehkä niin hyvää.
Hinnasta voi päätellä miten hyvää öljy on?ei kannata rikkoa konettaan huonolla öljyllä halvempaa kuin koneen korjaus,motulin 800 on nyt käytössä mutta sormella ei tunnu öljykavo niin paksulta kuin castrol 747
-
Avattua 747 öljyä ei saa käyttää noin 2-3 kuukatta avaamisen jälkeen.
-
Varmaan öljyjä on monenlaisia, hyviä ja huonoja. Ja vielä huonompia. Vanhoilla kaksitahtimiehillä on sitkeessä käsitys että Ärrää ei voi 2-T koneessa käyttää kun se ei sekoitu kunnolla bensiiniin.
Varsinainen kysymys olikin että arvaisko lähteä yrittämään 2% sekoituksella? Muistan lukeneeni että MZ-kuskit ajoivat jo 1960-luvun puolivälissä 1% sekoituksella. Aika harvoin tosin pääsivät maaliin asti.
-
Itse vuosikausia käyttänyt Rää 2t. kilpurissa mm.TZ kun oli Bernerin kanssa soppari Casrolista,tosi että vaatii kunnon sekoituksen.Miks lähteä hullutteleen % kanssa,saavutettu etu on pientä mahdolliseen tuhoon nähden.
-
Pienkoneissa näyttävät suosivan 2% sekoitusta. Paikkakunnalta löytyy vain TB:n kaksitahti öljyä, pitänee pysyä 4% sekoituksessa. Eihän tällä moottorilla kilpaa ajeta, mutta savuttais se vähemmän.
-
Tervehdys Mansesta
Kyllä kannattaa tehdä kaupunki reissu ja ostaa MOTUL 800 öljyä tuliaisiksi, niin kyllä
voitelu toimii, eikä savuta liikaa ja sekoaakin melko mukavasti ?
Itse käytän 3,5 - 4 % seosta, eikä se niin tarkalla ole, mutta kyllä on kone hienossa kunnossa
aina kun avaa, eikä ole ollut voiteluongelmia viimeisen 20 vuoden aikana kun olen Motulia käyttänyt ja
ehkä rahapussikin on pysynyt paremmassa kunnossa kun ei ole vaurioita tullut.
Vesa "Jupi" Kaartinen
Vanhempi mopopoika Mansesta
-
No uskotaan uskotaan. Pienensin tyhjäkäyntisuutinta, laskin neulaa, ostin uudet bensat ja öljykin oli Mobilin 2T öljyä. Ei se savuttanut enää niin paljon, lähti hyvin käyntiin ja kulkikin ihan mukavasti. Tosin Oriveden Classic TT-näytösajossa ei päässyt kokeilemaan kulkua ihan oikeasti. Tulpan kastumista piti pelätä kun pienillä kierroksilla hörpöteltiin.
-
Morjens! Katselin netistä Mikuni VM-kaasuttajan osia ja vastaan tuli Economy Cycle nimisen firman luettelo. Toimittaa mm. VM-kaasuttajan neuloja, suuttimia ja suutinputkia. Onkohan kenelläkään kokemusta firmasta?
-
Morjens! Katselin netistä Mikuni VM-kaasuttajan osia ja vastaan tuli Economy Cycle nimisen firman luettelo. Toimittaa mm. VM-kaasuttajan neuloja, suuttimia ja suutinputkia. Onkohan kenelläkään kokemusta firmasta?
Ei ole Economy Cyclesta kokemusta. Lähempääkin löytyy. Allensilta olen paljon tilannut:
http://www.allensperformance.co.uk/
Heidän verkkokaupassa näkee myös varastotilanteen.
-
http://www.sudco.com/jetting_assistance.html tuolta kun vielä tutkii ja ihmettelee mitä tilaa
-
https://froggy.se/skalmanmc/rd350/index.htm ruotsalaiset sivut
-
http://2strokefans.www2.50megs.com/cycles/2strokelinks.htm ei ole kaikki sivut aktiivisia mutta paljon linkkejä
-
Moro Juha! Mulla pyörä palasina ja osatkin ympäri pitäjää. Moottorin avasin jo syksyllä heti Forssan jälkeen. Sai vähän vettä sisään ja meni siinä hienoa hiekanpölyäkin veden mukana. Kone on kasassa mutta runko, pakoputket, pyörät ja etuhaarukka on vielä työn alla. Muutan etupään rumpujarrulle ja se vaatii toisen haarukan. Tai ei välttämättä mutta kun sattui sellainen olemaan. Taakse ostin uuden vanteen, renkaat puuttuu vielä. Katteen ja pakoputkien kiinnitystä korjailen hiukan.Haikean surullinen olo kun ei ole enää Leksaa jonka puoleen kääntyä, Leo oli aina valmis auttamaan. Hyvä kaveri kymmenien vuosien takaa, Orimattilan Moottorikerhon perustamisajoista, 1960-luvun alkuvuosilta.
-
maalla Padasjoella kävin niin huomasin Leksan kuolin ilmoituksen paikallis ledessä,ei kun pyörää kasaan!!
-
Terve Juha. Oletko menossa Turkuun? Ja ajetaanko Itäharjun näytösajo edes? En ole huomannut sellaistakaan tietoa ettei ajettaisi.
-
yleisöksi tarkotus mennä,ei ole peruutusta näkynny,vähän kattelin paikkaa millä menee ja mihin parkkaa
-
Moro Juha. Mitenkäs pyöräasiat? Itse sain pyörän kasaan vasta lokakuussa. Kerran kävin kokeilemassa toimiiko vaihteet ja uusi etujarru. Rumpujarru kahdella nokalla onkin kinkkinen säädettävä. En tullut ajatelleeksikaan sitä. Mitenkähän 70-luvun nelinokkaisten kanssa oli. No on mulla se levyjarrukeula tallella.
-
moro,derpi on lepäillyt tyttären miehen töissä hyllyllä,pakker kreider on kanssa lepo asennossa eikä vielä valmis
hondalla rs 125 yritin ajella tasanopeutta mutta liian kovaa menee ja etujarrukin tehokas,tyttären tytölle mopo skootterin fiksasin
grimecaan vaihdoin kenkien jouset että jakso puristaa jarrukahvaa,säätöä en niin viimesen päälle laittanut,painoa sillä on reilusti
nyt kesällä muuten kävin Turussa näytösajoissa,se sentään järjestettiin
-
moro,miten yamaha onko nyt kone iskussa ja toimiva,löytyikö säädöt kaasariin ja miten pakoputket???
-
Moro! Kone on läjässä, nyt käy hyvin. Panin sytkyä vähän aikaisemmalle, 2,2 mm ennakko, pienensin tyhjäkäyntisuutinta vielä, nyt 35. Käy hyvin, voi ajaa pienillä kierroksilla, ei kastele tulppaa eikä aja pakoputkeen palamatonta polttoainetta. Eikä likaa pakoputkia. Muuten pyörä on palasina. Teen muutamia muutoksia runkoon. Katteen kiinnitykseen, jalkatappien paikkaan, etulokasuojaan ja iskunvaimentajien yläpäähän. Pakoputkia on yhdet tehty ja kahdet tekeillä, vielä talven aikaan on tarkoitus hitsata kasaan. Kyllä se tästä vielä.
-
Terve Juha. Huimapyörässä oli ilmoitus Itähärjun Ajoista. Näyttää sellaiselta että ne ajetaan. Mulla on ollut vähän motivaatio kateissa. Voi se vielä löytyä kun lumet sulaa.
-
Moro,ei viälä tiedä miten ajot toteutuu rajotusten suhteen,Pyynikin ajot olis listoilla tiedä niistäkään
kyllä se intokin löytyy jos pyörä on kunnossa ja kesä kelit
-
Mitenkäs Tampereella? Joko on koeajot ajettu? Itäharjun Ajot sitten siirrettiin elokuulle. Ehdin jo innostua kasaamaan pyörää ajokuntoon. Mahdetaanko Pyynikin Ajot järjestää?
-
moro,kaikki vaiheessa honda rs elvyttänyt jos taas tasanopeutta yrittäis,derbi on vielä muualla varastossa
pikkasen talvi horrosta ja kylmää,projekteja liian kanssa pitäis keskittyä eikä yhteen hyppiä innostuksen mukaan
mopo luokasta ei tiedä ajaako muita,pitäis kysellä
-
Taas on läjässä Yamaha. Kaikki muutokset vaikuttavat onnistuneen. Vielä. En ole ajanut metriäkään. Laiton oikein kuvan pyörästä kun se taas näytti niin hyvältä.
-
tyylikäs,onko katteet maalattu vai teipattu,ei muuta kuin päräytteleen
-
Moro! Teipattu on. Punainen ei ole aivan oikea sävy, Yamahan alkuperäinen on keltaisempi. Ehkä tulevan talven hommia on uudistaa teippauksia. Lauantaina pääsin ajamaan ensimmäiset koeajot ja oikein hyvältä tuntui. Tosin huippuja ei päässyt maistelemaan kun oli niin lyhyt tienpätkä käytössä. Piti alkaa jarruttamaan oikeastaan heti kun sai kuutosen päälle. Kaksinokkaisen rumpujarrun säätö onkin aika kinkkinen, mutta kyllä sen nyt jotenkin sai pysähtymään. Mitenkähän TD-jammun nelinokkainen säädettiin?Otetaankohan Pyynikin näytösajoon taviksia mukaan? Vai pitääkö olla kilpailuhistoriaa Pyynikiltä?
-
https://www.svkmk.com/kutsut2021/pyynikki_21_3.pdf tuo oli tapahtuma infossa
-
Itäharjun Ajon peruutus tuli eilen ja Pyynikin tänään. Oli ne tietysti arvattavissa, Pirkanmaan koronatilanne on niin vaikea. On sitten aikaa rakentaa pyörä ensi kesäksi viimeisen päälle. Ajattelin tämän olevan viimeisen kesän kun ajelen. Nyt pitää jatkaa ensi kesään. Ainakin.
-
Ei kai Itäharjun ajoja ole peruttu? Just eilen juttelin aiheesta erään aktiivin kanssa.
-
https://itaharjunajot.fi/index.html
-
No niin näyttää olevat että Itäharjun Ajot ajetaan. Mulla oli jostain syntynyt käsitys että ne on peruttu. Hyvä että että kaverit ovat tarkkoja ja oikaisevat väärän tiedon.
-
tupla
-
No nyt näyttää hyvältä. Pyörä läjässä, lauantaina viimeiset koeajot ja pyörä kyytiin. Sunnuntaina aikaisin liikkeelle ja kohti turkkustee. Vai kuinka se kirjoitetaan.
-
hyvää synttäriä myöhästyneeti,huomasin että tasa vuosia pyörähti,mukavia ajoja Turkuun
-
Kiitos! Etkö itse ole tulossa ajamaan Turkuun?
-
en Kemorassa viime viikonloppuna mopoilin,se vakuutuksen ottaminen on vähän ollu huonoo kun ei ole rungossa eikä moottorissa numeroa jotain hätäpäissäni keksin että sain vakuutuksen,olisko tuo crossi käytössä ollu kone kun ei ole kuin alkukirjaimet mutta ei numeroita
-
https://www.youtube.com/watch?v=5eGN1FHHaq4 aika pitkää videoo,mutta harppoo jos ei kaikkia
-
Hyvän tapahtuman olivat turkulaiset taas järjestäneet. Erinomaiset järjestelyt, hyvin yleisöä ja paljon pyöriä kuskeineen. Vaikka ajot ovat näytösajot, entisten aikojen kihelmöivää tunnelmaa varikolla on.
-
Powerdynamon kipinää on porukalla ihmetelty. Hyvin heikolta se näyttää ja värikin on sellainen punertava. Jawan PAL-sytytyksen kipinät oli kuin "ketunhäntiä". Powerd:n kilpamallin (ilman valokäämiä) kipinä on niin huono ettei meinaa silmällä erottaa.
-
taitaa akuttomissa virtavehkeissä olla pienellä pyörityksellä hentoa häntää,eikö kuitenkin käy ja toimi
tallilla on kanssa yamaha pienemmästä luokasta ei ole helppo työntämällä käynnistää siksi osti startterin
-
Kipinä tulee, mutta heikko, eikä lähde käymään. Helposti tämä on työntämälläkin lähtenyt nyt ei lähtenyt startterillakaan. Pitäiskö olla erilaiset tulpat kun alkuperäisellä akkusytkällä? Nyt on Yamahan suosittelema NGK B8HS. On se näilläkin lähtenyt jo vuosia. Powerdynamo Gmh on lopettanut toimintansa, varaosien saanti voi olla vaikeaa.
-
Powerdynamon laitteet rakentuvat nähtävästi (ainakin osittain) Vapen palikoille
-
uskon että samat tulpat kelpaa akuttomaan ja akulliseen mutta kokeile uusilla tulpilla jos vaikka pimentynny,toinen mitä vois käydä on että ottaa paksut kone tynnä bensaa?
-
No nyt se lähti käymään kun saatiin starttilaite paikalle. Siitä iso kiitos Kellokosken Kallelle. Ja startti-pilotille. Kipinä tuli hyvin mutta bensan kanssa oli vaikeuksia. Ja kun se saatiin kuntoon, hävisi vaihteet. Vika on hyvin erikoinen. Paikallaan ja seisovalla koneella kaikki pykälät löytyvät mutta kun panet koneen käyntiin, löytyy vain (ilmeisesti) kaksi suurinta vaihdetta. Rummun päässä tai haarukoissa on jotain liikaa tai liian vähän.
-
Yamahan käyntiinlähdön vaikeutta kun ihmeteltiin, tuli mieleen että voisiko syynä olla imukurkun läppiin jäänyt öljy. Kone oli pitkään ajamatta ja kurkuissa ollut bensa haihtunut mutta öljy jäi ja piti läpät kiinni kun virtaus oli heikko. Kone lähti heti käyntiin kun suihkaistiin starttipilottia kaasuttajaan. Sekin eilen selvisi että Power Dynamon sytkä ei tee kipinää takapyörästä käsin pyörittämällä.
-
Moro
Sekin eilen selvisi että Power Dynamon sytkä ei tee kipinää takapyörästä käsin pyörittämällä.
Jos näin on en sitä epäile mutta mistä se johtuu,eikö moottori pyöri takapyörästä pyörittämällä ihan samalla tavoin ??? vai pyöriikö liian hitaasti :o
-
Pitkillä välityksillä pyörii liian hitaasti.
-
Power Dynamon sytkä ei ole samanlainen kuin esim. Jawaan tarkoitettu. Tämä on kilpakoneeseen tarkoitettu ja roottori on hyvin pieni (n. 60 mm halk) ja pyörii staattorin "sisällä". Valmistajan mukaan tarvitaan vähintään 600 rpm jotta kipinä syntyy. Jawaan, Mitziin tai IC:n laitettu Vape on vauhtipyörämangneetto kärjettömällä sytytyksellä. Roottorin (vauhtipyörän) halkaisija on isompi ja se pyörii staattorin ulkopuolella. Näin on myös kehänopeus suurempi. Muuta selitystä en keksi.
-
Pitkillä välityksillä pyörii liian hitaasti.
Moro
Sekin eilen selvisi että Power Dynamon sytkä ei tee kipinää takapyörästä käsin pyörittämällä.
Jos näin on en sitä epäile mutta mistä se johtuu,eikö moottori pyöri takapyörästä pyörittämällä ihan samalla tavoin ??? vai pyöriikö liian hitaasti :o
Takapyörästä yritettiin sen vuoksi kun etupyörästä pyörittämällä ei lähtenyt.
-
Moro
Jaa,miten se veto etupyörään on järjestetty jos ei sieltä käsin lähtenyt?
-
Moro
Jaa,miten se veto etupyörään on järjestetty jos ei sieltä käsin lähtenyt?
Paikallaolijat arvelivat juuri tuon vedon puutteen olleen syynä siihen ettei lähtenyt. Kyllä on hyvä olla prätkässä kaksi pyörää. Jos ei yhdestä lähde niin aina on varaa yrittää toisesta.
-
Moro
Ja ettei vara venettä kaada ajelen kolmipyöräsellä :)
-
No nyt on tyhjäkäyntisuutin 30, pääsuutin 180 ja ennakko 2,5 mm. Harvalla toisiovälityksellä (2,64) kiertää kuutosella 9000 jolloin vauhti about 150 km/t. Se on 30 hv. koneelle kova lukema. Pääsuutinta voisi ehkä vieläkin pienentää, vakio on 120. Puuttuva ilmanpuhdistin ja pikapakoputket tekevät sen että 150 voisi olla sopiva. Ja nykybensakin on laiskempi virtaamaan. Kokeneemmat RD kuskit ehkä osaavat sanoa?
-
Moikka
Tuut Alastaron syksyn tapahtumaan kokeileen radalle, sieltä löytyy laitteista kokemusta ja
pääset testaamaan kunnolla.
-
Moro. Onhan se Alastaron reissu mielessä ollut. Joitakin vuosia sitten oli joku ajopäivä jossa oli mukana. Ei ollut kovin kannustava kokemus.
-
Avaudu enemmän tai soita 0400652011, niin puidaan, miten voisimmme auttaa.
-
V. 2017 olin paikalla ja itse Alastaron tapahtuma oli hyvin järjestetty ja mukava. Pyörätkin oli jaettu karkeasti nopeuden mukaan. Kuski ja pyörä eivät vaan olleet ihan radan mukaiset. Kuski ei ollut koskaan ajanut asvaltilla kovaa, pyörässä oli monenlaista lastentautia, mm. liian tiheä välitys ja kuskin varusteetkin vääränmallisia.
Niin että en osaa sanoa miten tapahtumaa voisi kehittää. Paikalla ollaan jos elossa.
-
Kahdeksan vuoden suunnittelun, rälläkän käytön, hitsaamisen, sorvaamisen, hakkaamisen, työntämisen jne jälkeen pyörä toimi loistavasti. Olisi ollut nautinto saada ajaa Pyynikillä lujempaa. Ainoat muutokset oli neulan laskeminen yhdellä pykälällä ja ennakon kääntäminen vähän myöhäisemmälle. Lähti helposti käyntiin, kävi pienillä kierroksilla röpöttämättä ja lähti nöyrästi vetämään kun käänsi kaasua. Nyt se on sellainen kun olen siitä halunnut tehdä. Harmi jos ikä, näkö ja parisuhde lopettavat ajamisen.Saattoi olla viimeinen kesä kun ajelen.
-
Näin tässä nyt vaan taitaa käydä. Näkö muuttuu koko ajan huonommaksi. Pyörä hienossa kunnossa, kuski ei. Taitaa olla ajot ajettu - no v.1958 lähtien on ajettu. Ehkä se jo riittää. Sen ajan lahtelaiset pärtsärikaverit ovat lopettaneet jo kauan sitten. Paitsi Sunnan Sakke. Pyörää en myy, nostan sen olohuoneeseen, istun sen satulaan joskus valoisana, lämpimänä kesäiltana ja pörisen, kallistelen, jarrutan ja kaasutan. Mielikuvituksella.
-
Kirjoitin tästä jo toiseen ketjuun mutta lisää vielä.
Onko toisilla palstalaisilla kokemuksia tuosta siirtokilpeä varten vaadittavsta veropäätöksestä? Mistä esim. voisi hakea pyörän rekisteröintitietoja? Tämä mun raaseri on rakennettu ihan katupyörästä ja siitä on v. 1971 varmasti maksettu vero kun se on kerran saatu rekisteriin. Mutta todistus pitää olla, muuten ei tipu siirtokilpeä ja ilman vakuutusta ei kelpaa ajamaan. Ainakaan Turkuun.
-
Valmistenumerolla Traficomilta ja jos sieltä ei löydy niin Kansallisarkistosta pyyntönä pitäis löytyä viimeisin rekisteriote.
https://astia.narc.fi/uusiastia/tietopyynnot.html?kaavake=ajoneuvotiedot
-
Mä olen hakenut siirtolupia ja siirtoliikennevakuutuksia kisapyörille, jotka eivät ole koskaan olleet rekisterissä. Tällöin pitää verottajalle tehdä ilmoitus ajoneuvon verottomasta käytöstä. Koskaan konttorilla ei ole kuitenkaan kysytty mitään verotukseen liittyvää kun olen siirtoluvan hakenut.
EDIT: Just luin, että ilmoitus verottomasta käytöstä koskeekin vain tapauksia joissa kilpa-ajoneuvolla ajetaan myös tieliikenteessä esim. siirtymiä rallissa/endurossa. Turhaan olen moisia ilmoituksia siis tehnyt.
-
No niin minäkin sen olen ymmärtänyt. Ja katsastuskonttorin rouvakin aikaisemmin. Kovin erilainen käytäntö tuntuu olevan ja aivan konttorikohtainen. Pitää mennä vielä jututtamaan rouvaa.
-
Poikkesin taas morjenstamassa katsastuskonttorin rouvaa. Varovasti esitin että hänen tulkintansa saattaisi olla, ei väärä mutta ehkä hiukan virheellinen. Ei myöntänyt, vetosi vaan Trafin määräyksiin.Mutta sitten, muutama tunti myöhemmin, tapahtui ihme: Verohallituksesta soitti miellyttävä naisihminen joka kertoi että hakemani lupa ajoneuvon verottomaan käyttöön on myönnetty. Rouva myös tiesi että lupa on myöhässä ja sen vuoksi hän soittaakin. Että kun seuraavaa lupaa haet soita, niin hän kiirehtii. Ystävällisessä hengessä jatkettiin keskustelua ja kun hänelle selvisi mikä tapahtuma ja millä vehkeellä ajetaan, hän kertoi ettei siihen mitään lupaa tarvi hakea koska Tulli aikanaan perinyt pyörästä autoveron ja tullin. Rouva myös kertoi että pyörästä on mahdollista maksaa vero joka olisi noin vanhasta hyvin pieni. Mutta kun pitäisi olla se rekisteriote.
-
Mä olen hakenut siirtolupia ja siirtoliikennevakuutuksia kisapyörille, jotka eivät ole koskaan olleet rekisterissä. Tällöin pitää verottajalle tehdä ilmoitus ajoneuvon verottomasta käytöstä. Koskaan konttorilla ei ole kuitenkaan kysytty mitään verotukseen liittyvää kun olen siirtoluvan hakenut.
EDIT: Just luin, että ilmoitus verottomasta käytöstä koskeekin vain tapauksia joissa kilpa-ajoneuvolla ajetaan myös tieliikenteessä esim. siirtymiä rallissa/endurossa. Turhaan olen moisia ilmoituksia siis tehnyt.
Mutta esimerkiksi krossipyörään et saa haettua kisan ajaksi käyttölupaa ja vakuutusta jos sitä ilmoitusta ei ole verottajalle tehty. Ainakin kun oon noihin CMX-kisoihin käynyt vakuutusta ottamassa niin mukana on pitänyt olla se verohallinnon lupalappu, siirtolupahakemus ja oon vienyt varmuudeksi kopion kilpailuluvasta josta näkyy kys. kisan SML-lupanumero.
-
Mutta esimerkiksi krossipyörään et saa haettua kisan ajaksi käyttölupaa ja vakuutusta jos sitä ilmoitusta ei ole verottajalle tehty. Ainakin kun oon noihin CMX-kisoihin käynyt vakuutusta ottamassa niin mukana on pitänyt olla se verohallinnon lupalappu, siirtolupahakemus ja oon vienyt varmuudeksi kopion kilpailuluvasta josta näkyy kys. kisan SML-lupanumero.
Melkoisen villiä on tämä touhu. Ilmeisesti ihan konttorista kiinni toimintatapa.
Multa ei ole KOSKAAN kysytty verottoman käytön päätöstä kun olen siirtolupaa hakenut crossi- tai muulle pyörälle.
Tämän jutun (https://www.bike.fi/verohallinnolta-uusi-ohjeistus-ajoneuvojen-verottomasta-kilpailukaytosta/ (https://www.bike.fi/verohallinnolta-uusi-ohjeistus-ajoneuvojen-verottomasta-kilpailukaytosta/)) mukaan:
"Ilmoitusvelvollisuus koskee vain kilpailukäyttöä, johon liittyy tieliikennekäyttö, eli jos ajoneuvoa käytetään ainoastaan tieliikennelain alaisten teiden ja muiden alueiden ulkopuolella, ei tästä käytöstä tarvitse ilmoittaa Verohallinnolle, tarkentaa Verohallinnon valvontapäällikkö Tapio Rouhiainen."
Tulkitsen, että esim. crossikisa ei ole tieliikennekäyttöä.
Sitä en sitten tiedä mikä on verottajan käytäntö tällä hetkellä. Tuo artikkeli on tammikuulta -21 eikä sen linkki verottajan sivulle enää toimi.
-
Mä olen hakenut siirtolupia ja siirtoliikennevakuutuksia kisapyörille, jotka eivät ole koskaan olleet rekisterissä. Tällöin pitää verottajalle tehdä ilmoitus ajoneuvon verottomasta käytöstä. Koskaan konttorilla ei ole kuitenkaan kysytty mitään verotukseen liittyvää kun olen siirtoluvan hakenut.
EDIT: Just luin, että ilmoitus verottomasta käytöstä koskeekin vain tapauksia joissa kilpa-ajoneuvolla ajetaan myös tieliikenteessä esim. siirtymiä rallissa/endurossa. Turhaan olen moisia ilmoituksia siis tehnyt.
Tämä on varmaan se juju. Näytösajot kun ajetaan yleiselle liikenteelle tarkoitetuilla kaduilla ja alueilla. Ajorata on köysillä ja järjestysmiesten toimesta eristetty yleisöstä mutta eihän se ole suljettu. Verottajan mielestä ajoneuvoa siis käytetään tieliikenteessä. Mutta - pyörästähän on maksettu vero silloin kun se tuotu maahan. Miksi pitää nyt 53 vuotta myöhemmin vaatia todistusta?
-
No nyt helpotti! Kansallisarkisto toimitti kopion pyörän ensimmäisestä rekisteriotteessa. Sitä kävin vilauttamassa katsastuskonttorin rouvalle joka sanoi että näyttää hyvältä ja tervetuloa hakemaan siirtokilpeä.
-
Yamaha RD250A moottorin likistyksiä mittailin. Onko kokemuksia mikä voisi olla kohtuullinen, kestääkö 10 likistykset?