Kirjoittaja Aihe: MZ  (Luettu 1079 kertaa)

Maaliskuu 12, 2022, 09:51:34 ap
Luettu 1079 kertaa

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 660
MZ
Tuommonen pomppas esille...
https://www.popularmechanics.com/cars/car-technology/a39375482/german-missile-scientist-two-stroke-engine/


Ei mitään uutta, mutta harvinaisen paljon asiavirheitä lyhyessä jutussa...


Miksei tuo linkin tekeminen nyt onnistu.. Kopioikaa tuo osoite tuosta
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2022, 10:03:58 ap kirjoittanut Simo Puikko »

Maaliskuu 12, 2022, 09:57:44 ap
Vastaus #1

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 856
  • Kawasaki A 1 R
    Taitaa olla nyt korjattavana oikolukialla ??


Maaliskuu 14, 2022, 21:41:37 ip
Vastaus #3

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1031
Mukava juttu:  siinä ei ole oikeastaan yhtään lausetta eikä yhtään asiatietoa, mikä pitäisi paikkansa.  Samaa luokkaa totuusarvoltaan kuin venäläisen erikoisoperaation uutisointi venäjän uutisissa...

Kiistämätön tosiasia on, että  Walter Kaaden ymmärsi kaksitahtisen kaasunvaihdon ja paineaaltojen teorian ja käytännönkin paremmin kuin ehkä kukaan muu hänen aikalaisensa.  Menestystä kilpa-ajoissa tuli tallille oikeastaan aika vaatimattomasti, mutta eivät hänen käyttöönsä annetut resurssitkaan niin maanmahtavia olleet.  Mies on maineensa ansainnut, mutta hänen keksinnöikseen ovat jälkipolvet luetelleet sellaisia asioita, jotka on tiedetty jo Kaadenin syntymän aikoihin.

Maaliskuu 15, 2022, 17:55:23 ip
Vastaus #4

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 311
MZ oli Euroopan TT-radoille tullessaan niin paljon edellä että tuntuu jotenkin kohtuuttomalta että se ei vonut voittaa yhtään Maailman mestaruutta. Usein oli politiikkakin esteenä. Kuskeja ei päästetty rajan yli Länsi-Saksan puolelle. Joskus pääsi kuski mutta pyörät jäivät Länsi-Saksan tulliin. Ernst Deckner oli luokkansa ylivoimaisessa johdossa loikatessaan Lännen puolelle.

Huhtikuu 10, 2022, 18:13:15 ip
Vastaus #5

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 660
Nuo amerikkalaisten jutut on monesti vähän ”erikoisia”. Joskus 40v. sitten tuli paljonkin luettua amerikkalaista alan mediaa, ja jo silloin jotkut jutut oli minusta ”outoja”. Tuokin juttu voi olla esillä vaikka kuinka kauan ja iso joukko ihmisiä jää väärään käsitykseen siitä, mitä kirjaimet MZ tarkoittaa. Tai, että RC166 on 2-sylinterinen tai, että moottorien ahtaminen ”keksittiin” 50-luvulla.
Kun tarpeeksi moni tuon ”tiedon” saa, siitä tulee totta. Vähän niinkuin ne Venäjän uutiset :)

 
Kyllähän MZ olisi sen MM:n ansainnut. Kaaden sanoi itsekin jossain haastattelussa, että loikatessaan länteen Degner ei varsinaisia salaisuuksia enää vienyt mennessään. Kyllä silloin jo aika tarkkaan tiedettiin minkälaisia nuo kilpakoneet oli ”sisältä”. Mutta paljon työtä meni hukkaan ja tuon tempauksen jälkeen moottoriurheilun määrärahat varmasti romahti. Vaatimattomilla resursseilla oli saatu paljon aikaan. Minusta Alan Shepherdin Daytonan voitto v-64 on kans  semmonen tarina, että siinä on kaikki legendan ainekset. Siitä on mediassa tasaisin välein juttua. Kylmän sodan ollessa kylmimmillään oli tuo kaikenlainen kiusanteko esim rajaviranomaisten taholta aivan normaalia puolin ja toisin. ISDT-kisojakin kun oli rautaesiripun kummallakin puolella, niin joskus saattoi Brittien tai L-Saksan joukkue ja pyörät jämähtää Tsekin tai DDR:n rajalle juuri niin pitkäksi aikaa, että pelipaikalle kerkesi juuri ja juuri ajoissa. Varmasti stressaavaa. (Mikä oli tietysti tarkoituskin). Nuo tuskin oli yksittäisten rajavalvojien mielivaltaa, vaan määräykset tuli ylempää...Minä en tietenkään näitä tiedä/muista, mutta olen lukenut....