Kirjoittaja Aihe: Jawa 2T 350cc ja Bill Iwy  (Luettu 2548 kertaa)

Toukokuu 21, 2024, 19:07:17 ip
Luettu 2548 kertaa

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2062
https://www.youtube.com/watch?v=ukm1Pn219c4  lisää taustaa Jarno Saarisen elokuvaan

Toukokuu 22, 2024, 12:35:04 ip
Vastaus #1

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 353
Bill Ivy ja Jawa 350 Four olisivat yhdessä olleet vakava uhka YAMAHAn MM-tittelille ilman Ivyn onnettomuutta. Jawaa pidettiin Yamahaa nopeampana ja helpompana ajaa. Ivyn onnettomuuden aiheutti muistaakseni kaksitahtimoottorin tyyppivika: kiinnileikkaaminen. Korjaa Juha yksityiskohdat jos muistan väärin.

Toukokuu 22, 2024, 14:44:47 ip
Vastaus #2

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3856
Näin tuollaisen nelisylinterisen V4 kaksitahti-Jawan tehtaan museossa. Prahan tekniikanmuseossa
taisi olla myös.


L&K.

Toukokuu 26, 2024, 17:39:17 ip
Vastaus #3

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1372
Bill Ivy ja Jawa 350 Four olisivat yhdessä olleet vakava uhka YAMAHAn MM-tittelille ilman Ivyn onnettomuutta. Jawaa pidettiin Yamahaa nopeampana ja helpompana ajaa. Ivyn onnettomuuden aiheutti muistaakseni kaksitahtimoottorin tyyppivika: kiinnileikkaaminen. Korjaa Juha yksityiskohdat jos muistan väärin.

Ei ollut vielä Ivyn Jawa-aikoina Yamaha 350-luokassa kuskien maailmanmestaruuden hanakoin tavoittelija.  Kaksi sen kauden aiempaa kilpailua oli voittanut Agostini MV-Agustalla, Ivy toinen kummassakin.  Onnettomuudesta on ollut sellaista tietoa, että Ivy oli korjaamassa ajolasejaan tai kypäräänsä, ja kypärän hihna ei ilmeisesti ollut oikein kiinni.  Hänen kypäränsä oli kait lentänyt päästä heti kaatumisessa, eli ei ollut enää päässä Ivyn törmätessä johonkin rakennelmiin tai seinään.

Pyörämerkeistä oma hatara muisti tarjoaisi, että ei Yamahalla tehdaspyöränä 60-luvulla koskaan 350-kuutioista ollut, vain sitä pienemmissä luokissa olivat tehdastallina mukana, ja oliko mitään 350-tuotantokilpuriakaan, ei muistaakseni?  70-luvun alussa alkoi tuotantokilpuri hätytellä MV-Agustoja, ja kun ääniä alettiin säännöissä rajoittaa ja mitata, olikin kaksitahtinen nopeampi.  En jaksa kaivaa netistä, tietoa varmaan löytyisi.

jaakkovaakko

Kesäkuu 07, 2024, 10:23:21 ap
Vastaus #4

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 353
Voi olla. Tai sitten ei! Muistini mukaan yksi turkulaiskuskikin voitti Agon ajamalla Nurnburg Ringillä jo 70-luvun alussa. Liekö sitten ollut turkulainen viritelmä tuo 350 Yamaha. Voin muistaa radan nimen väärin. Ja kaiken muunkin.


Kesäkuu 07, 2024, 11:34:30 ap
Vastaus #5

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1372
Siis kirjotin omia muistikuvia, joiden mukaan 60-luvulla ei ollut tehdaspyöriä eikä tuotantokilpuria kolmepuolikkaissa Yamahalla.  Ja kuten edellä kirjotin, oman muistini mukaan 70-luvulla oli tuotantokilpureita myös kolmepuolikkaina.  Enkö osaa kirjoittaa ymmärrettävästi vuosilukuja?  Siis Bill Ivyn hengen vienyt onnettomuus, mistä tässä on kysymys, tapahtui 60-luvulla, tarkemmin 1969.

No joo, ei oteta vakavasti.  Koko ajan jätän varauman oman muistini suhteen: silloin tällöin käy sellaisia asioita, että muistan satavarmasti jonkun tapahtuman, ja millä autolla sinne mentiin.  Ja kun vuosilukuja tarkastelee todistettavia tosiasioita vasten - esimerkiksi milloin tuo juttu oli ja milloin tuo auto oli - niin voi vain todeta, että se satavarma muistitieto on silkkaa puppua!  Yleensä on muistissa olevat tapahtumat ja autot tai muut jutut kyllä kaikki tosiasioita, on vain iloisesti sotkettu yhteen asioita, jotka ovat tapahtuneet jopa eri vuosikymmenellä...

Se varastomies, mikä käskystä lähtee muistin sopukoista asioita etsimään, on paitsi hidas, niin joskus oikoo pahasti osastolta toiselle kulkiessaan?

Jaakko, 73v.

EDIT EDIT:  Kaivoin netistä.  Yamaha 350 TR-2 tuotantokilpuria valmistettiin yhtenä vuotena, ja se vuosi oli 1969.  Väärässä oli muisti taas kerran.  Tuliko noita sitten Suomeen silloin?  350-moottorinen katupyörä oli ollut jo sitä ennen muutaman vuoden tuotannossa, ja myös se tarjosi varmaan aika hyvän aihion kotivirittäjille?  Joka tapauksessa, 1969 Jawan kilpatallin nopein vastustaja oli Agostini MV-Agustalla, ei Yamaha.  Tuossa Jawan konstruktiossa on muuten hienoja oivalluksia huoltoa ajatellen; kaikki neljä kampiakselia ovat erillisiä, ja sekä kampiakselit että sylinterit ovat vaihdettavissa ottamatta konetta irti rungosta!

EDIT EDIT 2:  Kaivoin vielä netistä 1969 kauden tilastot.  Agostini voitti putkeen kaikki kisat paitsi pari viimeistä; mestaruudet oli sitä ennen jo aikapäiviä menneet hänelle maksimipistein, kun silloin ei kauden kaikkia kisoja laskettu.  Mutta toisesta sijasta eteenpäin on lukuisia Yamaha-kuskeja listalla, eli kyllä sitä 350-tuotantokilpuria on varmaan silloin radoilla ollut.  Silvio Grassetti Italiasta otti MM-hopeaa.  Hän aloitti kauden Yamahalla, mutta sai pestin Jawan tehdaspyörän sarviin tuon Ivyn onnettomuuden jälkeen.  Heinz Rosner MZ:lla ajoi myös kärkisijoja pitkin kautta, mutta muut kärkisijoilla ajoivat kaikki Yamahaa.  MV-Agusta hallitsi kuitenkin kautta mielinmäärin.  Kauden toiseksi viimeisen kisan voitti Phil Read Yamahalla, ja kauden viimeisen kisan Silvio Grassetti.  Vahvasti oletan, ettei Agostini ollut mukana näissä viimeisissä kilpailuissa varmistettuaan maailmanmestaruudet sekä 500 että 350 luokissa jo aiemmin.

Kyllä netistä tietoa löytyy, kun viitsii kaivaa...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 07, 2024, 12:12:32 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Kesäkuu 10, 2024, 23:37:49 ip
Vastaus #6

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 353
Voihan se hyvinkin olla ettei Jawasta olisi ollut kilpailijaa kummallekaan. Ei Yamahalle eikä MV:lle. Jawahan oli vasta kehityskaaren alussa. Itse en tunne niin hyvin tuota 2T V4 Jawaa. Kunhan kirjoittelen toisten käsityksiä asiasta. Classic Racer-lehdessä oli joskus vuosia sitten varsin kattava artikkeli tuosta Jawasta. Lehti ja artikkeli on minulla tallessa. Niin hyvässä etten ole löytänyt sitä. Etsiminen jatkuu. Jatketaan sitten. Minkähän vuoksi se Bill Ivy otti ajaakseen pyörän jolla ei ilmeisesti voinut pärjätä? Oikein kenellekään!

Kesäkuu 11, 2024, 10:27:25 ap
Vastaus #7

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1372
Tää on nyt kahdenkeskistä keskustelua Ilkka Heinäsen ja minun välillä, ja aika hedelmätöntä, kun puuttuu yhteinen kieli...

Kirjotan vielä kerran, lupaan että on varmasti viimeinen tässä topiikissa:

Sinä Ilkka kirjoitit näin tuolla edellä:  "Bill Ivy ja Jawa 350 Four olisivat yhdessä olleet vakava uhka YAMAHAn MM-tittelille ilman Ivyn onnettomuutta"

Siihen vastasin, että näin ei ollut, koska Yamaha ei ollut missään vaiheessa tuota kautta kilpailukykyinen, Yamaha ei olisi voittanut valmistajien eikä kuljettajien maailmanmestaruutta sinä vuonna, vaikka Jawaa ei olisi ollut olemassakaan.  Yamahan MM-tittelille ei Jawa muodostanut uhkaa, sen esti Yamaha itse.  Yamahalla ei radalla tuon vuoden aikana 350cc luokassa voitettu MV-Agustaa mitenkään.

Ivy ja Jawa olivat myös selvästi nopeampia kuin Yamaha, mutta sillä välillä ei ratkaistu MM-titteleitä.  Jos Ivy olisi saanut elää ja ajaa täyden kauden, on paljon mahdollista, että MV-Agusta olisi voittajansa löytänyt.  Kahdessa ensimmäisessä kilpailussa MV-Agusta vielä meni menojaan myös Jawan kuskilta, mutta ehdottomasti Jawan nelikossa olisi potentiaalia ollut, mutta sitä emme ilman Ivya sitten nähneet.  Mutta Yamaha oli vielä sinä vuonna 350cc luokassa ihan omin voiminensa ulkona MM taistoista, vailla mitään mahdollisuuksia MV-Agustaa vastaan.  Muutamaa vuotta myöhemmin tilanne oli sitten toinen.

Ja sekä kuljettajien että valmistajien MM-tittelit 350cc luokassa vuodelta 1969 menivät edelleen MV-Agustalle.

Pyydän, että luet Ilkka ihan rauhassa, ja vaikka useampaan kertaan nuo tekstini, tai pyydät ihan tulkkausapua läheisiltäsi...

Ystävällisin terveisin Jaakko Latvanen
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 11, 2024, 10:43:58 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Kesäkuu 14, 2024, 22:50:57 ip
Vastaus #8

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 353
Terve vaan Jaakko. No niinhän se tuppaa olemaan. Aina. Että kun argumentit loppuu, alkaa v...uilu. Jatka vaan samaan malliin. Onko se tälle palstalle hyväksi, sitä en oikein usko.