Kirjoittaja Aihe: Yamaha FZR1000  (Luettu 14491 kertaa)

Huhtikuu 06, 2014, 12:33:24 ip
Vastaus #15

Pertti Sorvari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 425
  • SVKMK#371 VMPK#4155
45. Ruissalonajot 14-15.5.1983 juttu 1MP -lehti nro 10

Kuvia, joissa päätekijöinä Superbiken Suomen Cupin kärkikuskit (#3) Jari Suhonen, joka voitti lauantaina, sekä (#2) Esko Kuparinen, sunnuntain lähdön voittaja. Lauantain kilpailun kolmas (#1) Tapio Virtanen.

Soolokuvassa oikealle kaartaa #1 Jari Suhonen, joka esiintyy Metzeler -mainoksessa maininnalla: "Superbike-Cup mestari 1983 Jäärata-SM 250cc ja 500cc".

[ylläpito on poistanut liitteen]
-pertsa-

Huhtikuu 06, 2014, 14:50:47 ip
Vastaus #16

ARI JUMPPANEN

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1606
  • Kylkivankkurinkuljettaja Lumiukko
Tästä on keskultelu jo joskus ennenkin, mutta edelleen vaivaa tuo kuutiotilavuusraja?
Voisko Harri tai joku muu viisas muistella, milloin ajettiin tonnisilla yms. superia Suomessa ja mitkä oli säännöt tuon
moottorinkoon osalta?
Tuon keskimmäsen kuvan Jallun ja Kuparisen mopetit näyttävät Hondan cb1100R:ltä!
Nimim. Epätietoinen kysyy.... ;)
MC PÖLHÖLÄ President
"mcPölhölä,pakoputkien ja henkseleiden paukuttelua vuodesta 1997"

Huhtikuu 06, 2014, 16:25:00 ip
Vastaus #17

Kai Kivekäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 138
Enpä ole asiantuntija RR-kuvioissa (oma kisahistoria tuolla rupulikumien puolella)... Kaivoin kuitenkin esiin MP-Lehden vuosikerran -83. Tulospörssin mukaan Ruissalonajoissa 14.-15.5.1983 ajettiin useampikin vakiopyöräluokka:

A-B 126-350 cc
A-B 501-750 cc
A-B 751-1300 cc

Jari Suhonen voitti Hondallaan yhteispisteissä (kaksi erillistä lähtöä) viime mainitun luokan, josta käytettiin nimitystä Superbike. Luokalla oli Suomen Cup -arvo. Kaksi pienempää luokkaa ajoivat yhdessä.

Suberbiket esiintyivät tuona vuonna mm. myös Ahveniston PM-kisassa. Tosin luokan PM-arvosta mulla ei ole tietoa.
 
YCS 1 '67
MC1B '75
KX125 '74
KX250 '79
YZ125 '88
897 SPW
897 Long Track

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Huhtikuu 06, 2014, 21:39:12 ip
Vastaus #18

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1387
isoilla supereilla ajettiin juurikin 80 luvun alussa cuppina, SM: taas 500-750 luokassa jossa alkuvuosina oli pelkästään kaksitahtisia raasereita.
Jos mä nyt en ihan väärin muista 1300ksm ja pelin piti oli vakio putkia myöten. Mieleeni on jäänyt mm. Gran Motor Kawasaki teamin kusetus
kun yrittivät ajaa ilman laturia, miksi? No siksi että saivat lisää kallistusvaroja vasemmalle puolelle, jäivät kiinni, joku oli tehnyt protestin.
Isoissa vakiopyörissä oli mm. Hondan CBX 1000, Laverdan Jota ja MIrage, Kawan 1100 Gpz, Suzukin GSX EF, taispa olla BMW 100, tietty
Hondia, CB1100R, Honda VF 1000R, Yamaha XS 1100 jne... Myöhemmin tuli sitten ne hiukan urheilullisemmat 1100 ärrät, Kawa Gpz 900R,
jne.... 70-luvun lopulla oli viivalla Artukaisissa Länsivuoren Tepi Mototarvikkeen Kawa Z 1100:lla vai oliko se tonninen kuka näitä enää muistaa.
Varsinaisessa Superbike luokassa 500-750ksm oli viritys vapaa.
Näin mä muistelen

Huhtikuu 14, 2014, 20:39:47 ip
Vastaus #19

Martti Solja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 14
Terve. Se oli Tero Kiira jutellut  Carl Fogartyn kanssa Jari Suhosesta tässä jokunen aika takaperin, oli Carlilla mielenkiintoista kerrottavaa Jarista ja kovasti tuntui arvostavan Jari Suhosta, mutta kertokoon Tero itse sopivassa tilanteessa.