Morjens herra Kaartinen. Koneen alakerran ostin sinulta, mutta sillä ei liene merkitystä huippuihin? Sylinterit ovat pyörän mukana tulleesta R5-moottorista. Ei tässä ole tarkoitus lähteä kanavia mulkkaamaan. Pakoputkilla kaksitahtisessa on merkitystä mutta ei niin paljon kuin pärtsäriporukoissa kuvitellaan. Kaasuttajalla on. Enempi ihmettelin noita eroja mittarinopeuksissa ja lasketussa nopeudessa. Muistan TM-lehdessä joskus 70-luvulla olleen Yamaha DS5 mallin koeajon. Tehdas ilmoitti pyörän huippunopeudeksi 155 kmt, TM mittasi 127,5. En ala kinaamaan, hyvähän se vaan on kun poikien pyörät on kulkeneet kovaa.
Jos RD 250A moottori tosiaan kiertää tuon 9000 rpm, jää nopeus vieläkin alle 160 kmt, kun toisiovälitys on 2,64 vaikka takapyörän kehäksi laskisi 200 senttiä. Uudella renkaalla se voi olla sen ja enemmänkin. Harvempaa välitystä voisi kokeilla, sopiiko kysyä mikä on Kaartisen pyörän kokonaisvälitys?
Kyllähän moottorin teho viilauksen jälkeen nousee jos kaikki palikat on on kohdallaan. Kaksitahtisessa vaan usein kaasuttaja on pieni sen vuoksi että tehdas on koettanut kuristamalla pienentää bensankulutusta. Joskus vaan sattuu kaikki kohdalleen, aukkojen ajoitus, puristus, sytytysennakko, pakoputki ja kaasuttaja. Useimmiten ei.
Niissä kahdessa näytösajossa johon ehdin mukaan pyörän nopeus kyllä riitti mainiosta mutta ajettavuus ei. Syynä oli liian kireälle vedetty ohjauslaakeri ja ehkä vähän vaikutti jättökulmakin. Oli paha ajaa sekä suorilla että mutkissa. Nyt on opeteltu kiristämään ohjauslaakeri ja takapäätä on vähän laskettu.