Kirjoittaja Aihe: Classic TT Yamaha  (Luettu 93583 kertaa)

Lokakuu 01, 2022, 22:21:41 ip
Vastaus #195

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 352
Kahdeksan vuoden suunnittelun, rälläkän käytön, hitsaamisen, sorvaamisen, hakkaamisen, työntämisen jne jälkeen pyörä toimi loistavasti. Olisi ollut nautinto saada ajaa Pyynikillä lujempaa. Ainoat muutokset oli neulan laskeminen yhdellä pykälällä ja ennakon kääntäminen vähän myöhäisemmälle. Lähti helposti käyntiin, kävi pienillä kierroksilla röpöttämättä ja lähti nöyrästi vetämään kun käänsi kaasua. Nyt se on sellainen kun olen siitä halunnut tehdä. Harmi jos ikä, näkö ja parisuhde lopettavat ajamisen.Saattoi olla viimeinen kesä kun ajelen.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 23, 2022, 17:13:53 ip kirjoittanut Ilkka Heinänen »

Huhtikuu 04, 2023, 21:28:23 ip
Vastaus #196

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 352
Näin tässä nyt vaan taitaa käydä. Näkö muuttuu koko ajan huonommaksi. Pyörä hienossa kunnossa, kuski ei. Taitaa olla ajot ajettu - no v.1958 lähtien on ajettu. Ehkä se jo riittää. Sen ajan lahtelaiset pärtsärikaverit ovat lopettaneet jo kauan sitten. Paitsi Sunnan Sakke. Pyörää en myy, nostan sen olohuoneeseen, istun sen satulaan joskus valoisana, lämpimänä kesäiltana ja pörisen, kallistelen, jarrutan ja kaasutan. Mielikuvituksella.

Toukokuu 15, 2023, 21:37:25 ip
Vastaus #197

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 352
Kirjoitin tästä jo toiseen ketjuun mutta lisää vielä.
Onko toisilla palstalaisilla kokemuksia tuosta siirtokilpeä varten vaadittavsta veropäätöksestä? Mistä esim. voisi hakea pyörän rekisteröintitietoja? Tämä mun raaseri on rakennettu ihan katupyörästä ja siitä on v. 1971 varmasti maksettu vero kun se on kerran saatu rekisteriin. Mutta todistus pitää olla, muuten ei tipu siirtokilpeä ja ilman vakuutusta ei kelpaa ajamaan. Ainakaan Turkuun. 

Toukokuu 29, 2023, 11:21:24 ap
Vastaus #198

Antti Mäki-Paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 283
  • Yamahamaha
Valmistenumerolla Traficomilta ja jos sieltä ei löydy niin Kansallisarkistosta pyyntönä pitäis löytyä viimeisin rekisteriote.
https://astia.narc.fi/uusiastia/tietopyynnot.html?kaavake=ajoneuvotiedot
Yamahat YZ125K '83, YZ125L Enduro '84, TZR250 '90, RD125LC '86
Hondat CB125 K5 '73 ja Monkey '85
Kawasaki KS125 '74
Tunturi Sport '73
Lusifer-Suzuki S Supermotard

Toukokuu 31, 2023, 23:47:51 ip
Vastaus #199

Kai Kivekäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 125
Mä olen hakenut siirtolupia ja siirtoliikennevakuutuksia kisapyörille, jotka eivät ole koskaan olleet rekisterissä. Tällöin pitää verottajalle tehdä ilmoitus ajoneuvon verottomasta käytöstä. Koskaan konttorilla ei ole kuitenkaan kysytty mitään verotukseen liittyvää kun olen siirtoluvan hakenut.

EDIT: Just luin, että ilmoitus verottomasta käytöstä koskeekin vain tapauksia joissa kilpa-ajoneuvolla ajetaan myös tieliikenteessä esim. siirtymiä rallissa/endurossa. Turhaan olen moisia ilmoituksia siis tehnyt.


« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 01, 2023, 00:12:58 ap kirjoittanut Kai Kivekäs »
YCS 1 '67
MC1B '75
KX125 '74
KX250 '79
YZ125 '88
897 SPW
897 Long Track

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Kesäkuu 04, 2023, 21:45:52 ip
Vastaus #200

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 352
No niin minäkin sen olen ymmärtänyt. Ja katsastuskonttorin rouvakin aikaisemmin. Kovin erilainen käytäntö tuntuu olevan ja aivan konttorikohtainen. Pitää mennä vielä jututtamaan rouvaa.

Kesäkuu 05, 2023, 22:37:16 ip
Vastaus #201

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 352
Poikkesin taas morjenstamassa katsastuskonttorin rouvaa. Varovasti esitin että hänen tulkintansa saattaisi olla, ei väärä mutta ehkä hiukan virheellinen. Ei myöntänyt, vetosi vaan Trafin määräyksiin.Mutta sitten, muutama tunti myöhemmin, tapahtui ihme: Verohallituksesta soitti miellyttävä naisihminen joka kertoi että hakemani lupa ajoneuvon verottomaan käyttöön on myönnetty. Rouva myös tiesi että lupa on myöhässä ja sen vuoksi hän soittaakin. Että kun seuraavaa lupaa haet soita, niin hän kiirehtii. Ystävällisessä hengessä jatkettiin keskustelua ja kun hänelle selvisi mikä tapahtuma ja millä vehkeellä ajetaan, hän kertoi ettei siihen mitään lupaa tarvi hakea koska Tulli aikanaan perinyt pyörästä autoveron ja tullin. Rouva myös kertoi että pyörästä on mahdollista maksaa vero joka olisi noin vanhasta hyvin pieni. Mutta kun pitäisi olla se rekisteriote.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 05, 2023, 22:46:36 ip kirjoittanut Ilkka Heinänen »

Kesäkuu 12, 2023, 18:43:07 ip
Vastaus #202

Antti Mäki-Paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 283
  • Yamahamaha
Mä olen hakenut siirtolupia ja siirtoliikennevakuutuksia kisapyörille, jotka eivät ole koskaan olleet rekisterissä. Tällöin pitää verottajalle tehdä ilmoitus ajoneuvon verottomasta käytöstä. Koskaan konttorilla ei ole kuitenkaan kysytty mitään verotukseen liittyvää kun olen siirtoluvan hakenut.

EDIT: Just luin, että ilmoitus verottomasta käytöstä koskeekin vain tapauksia joissa kilpa-ajoneuvolla ajetaan myös tieliikenteessä esim. siirtymiä rallissa/endurossa. Turhaan olen moisia ilmoituksia siis tehnyt.



Mutta esimerkiksi krossipyörään et saa haettua kisan ajaksi käyttölupaa ja vakuutusta jos sitä ilmoitusta ei ole verottajalle tehty. Ainakin kun oon noihin CMX-kisoihin käynyt vakuutusta ottamassa niin mukana on pitänyt olla se verohallinnon lupalappu, siirtolupahakemus ja oon vienyt varmuudeksi kopion kilpailuluvasta josta näkyy kys. kisan SML-lupanumero.
Yamahat YZ125K '83, YZ125L Enduro '84, TZR250 '90, RD125LC '86
Hondat CB125 K5 '73 ja Monkey '85
Kawasaki KS125 '74
Tunturi Sport '73
Lusifer-Suzuki S Supermotard

Kesäkuu 19, 2023, 23:43:05 ip
Vastaus #203

Kai Kivekäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 125

Mutta esimerkiksi krossipyörään et saa haettua kisan ajaksi käyttölupaa ja vakuutusta jos sitä ilmoitusta ei ole verottajalle tehty. Ainakin kun oon noihin CMX-kisoihin käynyt vakuutusta ottamassa niin mukana on pitänyt olla se verohallinnon lupalappu, siirtolupahakemus ja oon vienyt varmuudeksi kopion kilpailuluvasta josta näkyy kys. kisan SML-lupanumero.

Melkoisen villiä on tämä touhu. Ilmeisesti ihan konttorista kiinni toimintatapa.

Multa ei ole KOSKAAN kysytty verottoman käytön päätöstä kun olen siirtolupaa hakenut crossi- tai muulle pyörälle.

Tämän jutun (https://www.bike.fi/verohallinnolta-uusi-ohjeistus-ajoneuvojen-verottomasta-kilpailukaytosta/) mukaan:

"Ilmoitusvelvollisuus koskee vain kilpailukäyttöä, johon liittyy tieliikennekäyttö, eli jos ajoneuvoa käytetään ainoastaan tieliikennelain alaisten teiden ja muiden alueiden ulkopuolella, ei tästä käytöstä tarvitse ilmoittaa Verohallinnolle, tarkentaa Verohallinnon valvontapäällikkö Tapio Rouhiainen."

Tulkitsen, että esim. crossikisa ei ole tieliikennekäyttöä.


Sitä en sitten tiedä mikä on verottajan käytäntö tällä hetkellä. Tuo artikkeli on tammikuulta -21 eikä sen linkki verottajan sivulle enää toimi.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 19, 2023, 23:53:10 ip kirjoittanut Kai Kivekäs »
YCS 1 '67
MC1B '75
KX125 '74
KX250 '79
YZ125 '88
897 SPW
897 Long Track

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Kesäkuu 24, 2023, 23:09:59 ip
Vastaus #204

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 352

Mä olen hakenut siirtolupia ja siirtoliikennevakuutuksia kisapyörille, jotka eivät ole koskaan olleet rekisterissä. Tällöin pitää verottajalle tehdä ilmoitus ajoneuvon verottomasta käytöstä. Koskaan konttorilla ei ole kuitenkaan kysytty mitään verotukseen liittyvää kun olen siirtoluvan hakenut.

EDIT: Just luin, että ilmoitus verottomasta käytöstä koskeekin vain tapauksia joissa kilpa-ajoneuvolla ajetaan myös tieliikenteessä esim. siirtymiä rallissa/endurossa. Turhaan olen moisia ilmoituksia siis tehnyt.


Tämä on varmaan se juju. Näytösajot kun ajetaan yleiselle liikenteelle tarkoitetuilla kaduilla ja alueilla. Ajorata on köysillä ja järjestysmiesten toimesta eristetty yleisöstä mutta eihän se ole suljettu. Verottajan mielestä ajoneuvoa siis käytetään tieliikenteessä. Mutta - pyörästähän on maksettu vero silloin kun se tuotu maahan. Miksi pitää nyt 53 vuotta myöhemmin vaatia todistusta?

Kesäkuu 28, 2023, 11:26:51 ap
Vastaus #205

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 352
No nyt helpotti! Kansallisarkisto toimitti kopion pyörän ensimmäisestä rekisteriotteessa. Sitä kävin vilauttamassa katsastuskonttorin rouvalle joka sanoi että näyttää hyvältä ja tervetuloa hakemaan siirtokilpeä.

Heinäkuu 10, 2023, 22:03:54 ip
Vastaus #206

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 352
Yamaha RD250A moottorin likistyksiä mittailin. Onko kokemuksia mikä voisi olla kohtuullinen, kestääkö 10 likistykset?

Syyskuu 28, 2023, 22:06:46 ip
Vastaus #207

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 352
Yamahan konetta kasailin ja ilmeni erikoinen pulma. RD 250-moottorin kannet näyttävät identtisiltä. Onko väliä miten päin kannen pitää olla? Joku koiranleuka kuitenkin vastaa että pane se kuopallinen puoli alas päin. Vastaan jo etukäteen että tästä ei nyt ole kysymys. Vaan siitä voiko kannen panna joko vasemman tai oikean sylinterin päähän?En ole tätä aikaisemmin huomannut ajatella. Taitaa olla n. 10 kerta kun kasaan moottoria.


Syyskuu 29, 2023, 16:32:12 ip
Vastaus #208

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 352
Yamaha RD250 A-moottori on ilmajäähdytteinen bensiinimoottori. Kaupan bensaa 98 oktaanista käytän ja 4% tavallista 2T öljyä.Tehtaan jäljiltä likistys on 8,2. Aukot vakiona, huuhtelu 130 ja pako 190. Aukkoja en alkanut muuttelemaan. Puristusta, sytytysennakkoa, kaasuttajaa ja pakoputkiakin vain vähän.Sylinterikansien identtisyyttä koskevaan kysymykseen ei kukaan tunnu tietävän vastausta.

Lokakuu 03, 2023, 21:55:41 ip
Vastaus #209

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 352
Ilmajäähdytteisessä 2T moottorissa 11 on yläkantissa, 12 ei kestä. Reikä tulee mäntään ja meno loppuu. Kokeiltu on. Vesijäähdytteisistä ja 4T koneista ei ole kokemusta. Metanolia polttava moottori on kokonaan eri asia. Siinä kun jo polttoaine itsessään jäähdyttää moottoria kun sitä tungetaan koneeseen niin hulvattomia määriä. Vrt. esim. Jawan speedwaymoottorin ja vaikkapa Norton Manxin sylinterin jäähdytysripojen kokoeroa.Tai vanhaa 500 ksm Jap-speedway moottoria: pieni valurautasylinteri ja likistykset 15 luokkaa. Joku kertoi joskus että oli 17 likistykset maarata-Japin koneessa. Ja "myrkkyä" vielä sekoitettiin metanolin joukkoon. Mitä lienee ollut, olisko ollut nitroa? En tiedä. Sivusta kuuntelin jappimiesten juttuja. Olin työssä lahtelaisessa Helmisen Autoliikkeessä kolaripeltiseppänä joskun 60-luvun puolessa välissä. Omistajasuvun vesat ajoivat sekä speedwayta että maarataa. Kaimani Ilkka Helminen menehtyi maarata-kilpailussa Kauhajoella kesäkuussa 1964.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 11, 2023, 22:06:37 ip kirjoittanut Ilkka Heinänen »