Kirjoittaja Aihe: Classic TT Yamaha  (Luettu 95677 kertaa)

Marraskuu 22, 2018, 20:39:14 ip
Vastaus #90

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 352
Tämän näköinen se oli.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 22, 2018, 20:50:26 ip
Vastaus #91

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 352
Tällainen siitä tuli kun Pälkäneen Benellimies oli käyttänyt metrimittaa, rautasahaa, rälläkkää, putkentaivutuskonetta ja TIG-hitsiä. Mielenkiinto kohdistuu nyt toisentyyppiseen kilpuriin ja ajattelin pärjätä yhdellä Yamaha-replikalla. Panen myynti-ilmoituksen "Myydään osat ja tarvikkeet"-palstalle. 

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2018, 21:16:49 ip kirjoittanut Ilkka Heinänen »

Tammikuu 06, 2019, 13:30:49 ip
Vastaus #92

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 352
Moro! Mittasin Yamahan huuhtelu- ja pakoajat asteina kampiakselita. Huuhtelu 135, pako 190 astetta. Aika kohtuulliset mutta riittävät. Imua ei voikaan mitata läppäventtiilien vuoksi. Saksmannin ohjeita lukiessa panin merkille pienet suuttimet. Itse käytän pääsuuttimena 190 ja tyhjäkäynti suuttimen kelloseppä porasi 0,5 mm terällä. Nämä toimii hyvin kun ilmanpuhdistajat ei ole kiinni.
Kirjoitin tuolla edellä että pyörän huippunopeus voisi olla takapuolituntumalla n. 150. Laskin sen nyt aikani kuluksi.  Ei olisi kannattanut. Käytin moottorin kierroslukuna tehtaan ilmoittamaa suurimman tehon kierroslukua joka on 7500 rpm. Toisiovälityksellä 2,64 huippu on 129,9 kmt. Vanhat rd-kuskit puhuvat 160 huipuista. Amerikassa joku on kuulemma ajanut 180 kmt.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 06, 2019, 13:41:58 ip kirjoittanut Ilkka Heinänen »

Tammikuu 06, 2019, 23:27:35 ip
Vastaus #93

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2062
moro En ole yamaha tietäjä,Jussi Veijalainen olis,katoin tz 250 arvoja huuhtelut 109-114 ja pako 79-83(x2)mulla mopon huuhtelu 125(ei nyt tarkkaan muista) ja pako 190,eli toi huuhtelu olis mun mielestä liikaa       
noista kierroksista,luulis että 10 tuhattakin vois löytyä,sittenhän nopeuskin olis heti parempi               
pyttyä alemmaks,niin sen vois korjata,lastu pois pytystä? ja kanteen männälle tilaa ja niin edelleen.....                   
 https://sites.google.com/site/vpcrabtree/home/yamaha-rd350ypvs-porting     

https://books.google.fi/books?id=A9KsF2rtSmQC&pg=PA67&lpg=PA67&dq=yamaha+350+porting&source=bl&ots=iaebtAAYrf&sig=tOpon6GfBNqSH1GeI8oO4hAr-i8&hl=fi&sa=X&ved=2ahUKEwj0_fCVgNrfAhVpgaYKHb2WAPA4FBDoATAHegQIAxAB#v=onepage&q=yamaha%20350%20porting&f=false                tuolta nappasin 250 arvot
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 06, 2019, 23:32:03 ip kirjoittanut juha p salonen »

Tammikuu 07, 2019, 12:18:28 ip
Vastaus #94

Anssi Krank

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 393
Tuning 250 and 350 Yamaha Steve Robinson ja sitten kaasarit Mikuni VM Carburetor Super Tuning Manual näitä oppaita olen itse käyttänyt

Tammikuu 07, 2019, 14:06:01 ip
Vastaus #95

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2062
http://www.tz350.net/reviews.htm                                                                                               
sulla on kirja vai löytyykö netistä sisältöä
http://www.tz350.net/speedcharts_and_performance.htm#phil_williams                                               
mullakin termit/asiat epäselviä,tuosta kun katsoo huuhtelu asteet jotain 116 niin siitä duration on 131       
joku varmaan osaa tietää mistä ero syntyy??                                                                 
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 07, 2019, 16:32:03 ip kirjoittanut juha p salonen »

Tammikuu 07, 2019, 18:51:09 ip
Vastaus #96

Anssi Krank

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 393
Löytyy paperiversioina englanninikielisinä 21 sivua konepuolesta 14 sivua kaasareista ja kaavakuvat aukotuksista ja mäntien ynnä muiden virityksistä sitä en muista mistä nämä minulle tulivat.

Tammikuu 07, 2019, 23:02:22 ip
Vastaus #97

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 352
Yamahan RD 250 LC on erityyppinen kone. Vesijäähdytteinen ja pakoaukon säätimellä varrustettu. Muitakin eroja löytyy.Mulla on koneessa 28 mm kaasuttajat. Ne ovat pienet jos viilaamaan aletaan. Ja mitatut aukioloajat ovat tehtaan, sylinterit ovat siis aivan vakiot. Puristussuhteen nostokin on vähän arveluttavaa kun on ilmakone. Saksmannin ohjeessa nostettiin kyllä puristusta. Pakoputkia teen ensi kesää varten uusia. Yhdet äänenvaimentajalla, toiset äänillä.
Muistaakseni Veijalainen joskus sanoi että vakio-RD:n pitäisi kiertää lähes 9000. Voi se alamäessä ja pienemmällä kuskilla kiertääkin.Toinen pyörä taitaa jäädä tekemättä. Jää runko ja moottori lojumaan nurkkiin. Toisen tyyppistä pyörää havittelen. Jalkaa pitäisi päästä laahaamaan. Edes vähän.


Tammikuu 07, 2019, 23:17:48 ip
Vastaus #98

Anssi Krank

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 393
Noi minun ohjeeni ovat NÄILLE MALLEILLE DS1,DS2,DS3,DS5/TD1A.TD1B,TD1C DS6,R1,R2,R3/TD2,TR2 DS7,R5/TD3,TR3 RD250,RD350/TZ250,TZ350

Tammikuu 08, 2019, 08:25:39 ap
Vastaus #99

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 352
Pitää hankkia kirja. Varmaan löytyy hyvät ohjeet mulla käytössä olevaan RD 250 A moottoriin v. 1973. Toisaalta - jos löytyisi edes sellaisia nopeuksia joista vanhat RD-miehet puhuvat, ei mitään viilauksia tarvita. Näytösajoissa pärjää vakiomoottorilla oikein hyvin. Kaksi kertaa olen päässyt mukaan, kummallakaan kerralla pyörällä ei voinut ajaa kovaa. Se ei kulkenut yhtään suoraa.
Vanhojen muistiinpanojen joukosta löytyi paperi jossa oli Jawa 250 Sixin aukkojen aukioloajat. Panen ihan vaan vertailun vuoksi ne tähän. Imu 145, huuhtelu 130 ja pako 165. Nykyään ilmoitetaan mieluummin aukkojen mittoja milleinä, itse luotan enemmän asteisiin näissä vanhoissa moottoreissa.

Tammikuu 08, 2019, 09:51:08 ap
Vastaus #100

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2062
jotenkin tuntuu hurjilta nuo mittaamasi asteet jos on vakio moottori?                                           
aukko alat ehkä kertois enemmän joista motocross miehen käsikirja puhuu kun verrataan uudempiin sylinteriehin joissa enemmän reikiä                                                                                 
vakio pytty kuljettaa näytösajoissa hyvin kun saat vielä hyvän pakoputken

Tammikuu 08, 2019, 12:49:06 ip
Vastaus #101

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 352
Oikein onnistuneilla pakoputkilla voisi huippukierrosluku nousta, luulen että isompi tehonnosto vaatisi isommat kaasuttajat. Välitys on jo nyt harvempi kuin vakio RD:n 2,66. Lisäksi mulla 6. vaihde käytössä. RD:t tuli Suomeen 5 vaihteisina. Vähän eppäilen kykeneekö 30 hv. moottorilla 160 nopeuksiin. Onhan pyörä toki kevyempi kuin vakio streetmalli ja kate korjaa ilmanvastusarvoa jonkinverran.
Voisikohan noissa aukkojen mittaustavoissa olla jotain eroa? Toki pitää muistaa että uusissa kaksitahtimoottoreissa huuhtelukanavaa on käytännössä puolet sylinterin kehästä. Pinta-alaa on siis paljon enemmän, ehkä sitten pärjätään matalammilla ajoituksilla.
 

Tammikuu 08, 2019, 16:43:10 ip
Vastaus #102

Peter Rulamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 319
Yamahan RD 250 LC on erityyppinen kone. Vesijäähdytteinen ja pakoaukon säätimellä varrustettu.

Riippuu kummasta mallista puhutaan. Yamaha RD250LC ei ole pakoaukon säätimillä varustettu, Yamaha RD250LC YPVS on. Perusmallissa on 35hv, YPVS-mallissa 45hv. Näitä molempia on Suomessa 80-luvun peruja, minulla oli yksi johon tein kaksi koneremonttia, ja lopulta heitin runkoon 350-koneen joka käy suoraan. Kyseinen moottorityyppi on hyvin tuttu, olen tehnyt sen korjaamiseen jopa erikoistyökaluja. Omassa 350 YPVS-koneessa, joita minulla myös oli kaksi, purimme pakoaukon säätimet pois ja hitsasimme aukot umpeen. Kivempi ajella ilman säätimiä, bensaa tosin vie.
Ex: Honda ST70, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, VFR750F(3), CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX(2). Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Tammikuu 08, 2019, 18:39:53 ip
Vastaus #103

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 352
En tunne noita vesikoneita lainkaan, ilmakoneitakin aika vähän. Tämä on melkein ensimmäinen Yamaha minulla. Sitä moottoria kuitenkin tarkoitin jossa on pako-aukon säädin.  Vesikoneessa voi käyttää korkeampaa puristussuhdetta kun ilmakoneessa. Kansi jäähtyy, ei tule nakutusilmiötä.

Tammikuu 08, 2019, 22:28:12 ip
Vastaus #104

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2062
http://www.aircooledrdclub.com/smf/index.php?topic=22734.0                                                             
oliskohan tuo jotain samanlaista kun sulla,jos ymmärrän niin 160 pako asteet                                         
http://www.pattakon.com/tempman/Yamaha_RD350LC_port_map.jpg                                             
joidenkin toisten aukkoja
https://www.instructables.com/id/Build-a-Tuned-pipe-for-a-2-stroke/                                                         
kakkarasta selviää se duration eli montako astetta on auki                                                                   
ps.Ilkka olitkin ilmoittannut aukioloajat etkä aukeamis asteita,minulla taas huono lukutaito,yleensä puhutaan niistä toisista asteista eli aukeamis asteista
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 09, 2019, 11:02:30 ap kirjoittanut juha p salonen »