Kirjoittaja Aihe: Ducati historiaa  (Luettu 45674 kertaa)

Marraskuu 27, 2017, 18:52:17 ip
Vastaus #30

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2051

Marraskuu 27, 2017, 20:54:46 ip
Vastaus #31

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 350
Terve Juha.
Mikäs se Ducati oli jolla moottoriurheilun monipuolisuusmies Rauno Aaltonen voitti 1957 Hedemorassa ajetun  Ruotsin GP:n. Aaltosen keskinopeus 109 km. matkalla oli 135 km/t. Myös Ducatilla ajaneen ja toiseksi tulleen Varg-Olle Nygrenin keskinopeus oli 133 km/t.
Kun Aaltonen täytti 70 vuotta, kertoi Lahdessa ilmestyvä E-SS että Aaltonen olisi ollut ensimmäinen suomalainen joka saavutti TT:n Maailmanmestaruus pisteitä. Onkohan siinä joku sekaannus?   

Marraskuu 27, 2017, 21:18:27 ip
Vastaus #32

Ismo Hakamäki

  • Vieras

Marraskuu 28, 2017, 10:10:30 ap
Vastaus #33

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2051
https://fi.wikipedia.org/wiki/Rauno_Aaltonen
moro Ilkka,pari wikipedia katoin tämä väittää että ei ollut vielä MM-kilpailu toinen taas että sai MM pisteet
pyörä oli Ducati kuitenkin,vai mitä sekaannusta tarkoitit

http://www.autowiki.fi/index.php/Rauno_Aaltonen
tässä se toinen
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 28, 2017, 19:23:52 ip kirjoittanut juha p salonen »

Marraskuu 28, 2017, 18:55:14 ip
Vastaus #34

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 350
Sellainen sekaannus että Hedemoran kilpailu oli Ruotsin Grand Prix mutta luokka alle 125 ksm ei ollut MM-luokka. MM-pisteitä ei siis käsitykseni mukaan jaettu. Mulla on tässä edessä Moottoriurheilu-lehti 1957/7 jossa on varsin kattava juttu Hedemorasta mutta ei siinäkään ole oiken selvää vastausta. Luokan osanottajista ja siitä että Aaltonen voitti voi tietysti jotain päätellä. 125-luokan MM- kärki oli v. 1957 Provini Mondial, Taveri ja Ubbiali, molemmat MV. Kukaan noista kolmesta ei osallistunut 125-luokan kilpailuun tai ei ainakaan tullut maaliin.
Ainakin lahtelaiset pitävät Anssi Reskoa ensimmäisenä suomalaisena joka ajoi MM-pisteille. Resko ajoi 1961 Itä-Saksan GP:ssa Sachsenringillä AJS:llä luokassa alle 350 ksm kuudenneksi ja sai yhden pisteen.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 28, 2017, 19:01:46 ip kirjoittanut Ilkka Heinänen »

Marraskuu 28, 2017, 20:14:26 ip
Vastaus #35

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 350
Terve. Näyttäisi sellaiselta että Vikin molemmat tiedot ovat vääriä. Mulla on tilastoa v. 1951 lähtien ja ainakin siitä lähtien on 125 ksm luokalla ollut MM-arvo. Esim. NSU:n 125 ksm luokan MM:t ovat vuosilta 1953 (Haas) ja 1954 (Hollaus). Mutta vaikka luokalla oli MM-arvo, se ei jostain syystä ollut 1957 Ruotsin GP:ssa MM-luokka. Olen joskus kuullut selityksen mutta en muista mikä se oli.
Yritän skannata kuvan Aaltosesta Ducatillaan vauhdissa Hedemorassa.

Marraskuu 29, 2017, 18:12:24 ip
Vastaus #36

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 350
Kuvaa MU-lehden 7/1957 jutusta Hedemorasta ja Rauno Aaltosesta. Kuva kannattaa avata alla olevasta linkistä. Saa selvää tekstistäkin.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 29, 2017, 18:19:17 ip kirjoittanut Ilkka Heinänen »

Marraskuu 30, 2017, 16:16:43 ip
Vastaus #37

Juhani Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 826
1957 Hedemora ei ollut vielä MM-osakilpailu, vaan vasta ehdolla sellaiseksi. Ja menestyksellisesti, koska sai 1958 MM-osakilpailuarvon. 1957 Hedemorassa ei siis MM-pisteitä jaettu missään luokassa. Sen lisäksi, että itselläni on tuo kyseinen Moottoriurheilulehti, olin myös itse paikalla. Kisan nimi oli komeasti Swedish Grand Prix ja Rauno ajoi lähdössä "Kansainvälinen 250 ja 125 ksm".

Lennu Jr

Marraskuu 30, 2017, 17:48:56 ip
Vastaus #38

erkki itävuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 150
Ja tuo suoritus on noteerattu Ducatimuseon seinällä pitkässä kunniataulussa. The Motor Cycle'n 18.7.1957 sivun raportissa tapahtumasta: 'Sunnuntain ohjelman aloitti kilpailu jossa 125 ja 250 ksm ajoivat yhdessä, joskin kilpaillen eri palkinnoista. 125-luokassa ensimmäisellä kierroksella Olle Nygren (Ducati) otti johdon ja säilytti sen vielä kahden kieroksen ajan kunnes Rauno Aaltonen, samanlaisella koneella, sivuutti hänet. Tässä vaiheessa kolmatta sijaa piti Bill Webster (MV Agusta), mutta hänen moottorinsa rikkoutui pian sen jälkeen; Henry Bohlin (Ducati), joka oli neljäntenä, joutui viettämään arvokkaan minuutin varikkokäynnillä ja päästämään Bo Söderströmin (Ducati) ottamaan kolmannen sijan.'

Joulukuu 02, 2017, 15:00:36 ip
Vastaus #39

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2051
Mobilisti lehdessä on Ducati juttua ja Ahosen Eskon 900 GTS koeajossa, Ducatien historiaa suomessa ja Eskon
historiaa,oli myös tärkeä vaikuttaja epävirallisessa Gruppo Ducati porukassa ja Juhannus ajojen järjestäjä

Joulukuu 03, 2017, 09:35:16 ap
Vastaus #40

Viljo Lahma

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 739
  • Allegro con moto
Onko kyseessä uusi Mobilisti-lehden numero? Esko laittoi latauksen kuntoon minun 900 GTS:sään.
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Joulukuu 03, 2017, 09:37:49 ap
Vastaus #41

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2051
7/2017 on numero ja perjantaina ostin

Joulukuu 03, 2017, 13:50:51 ip
Vastaus #42

Viljo Lahma

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 739
  • Allegro con moto
Pitääpä ostaa tuo Mobilisti, kiitos Juha tiedosta.
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Joulukuu 22, 2017, 18:57:02 ip
Vastaus #43

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2051
http://www.mcnews.com.au/1966-ducati-250-sc-sport-corsa/
tuossa taas tuo monoalbero,onko tuo s tyyppimerkintä saanut c lisää
http://cybermotorcycle.com/gallery/ducati-specials/Ducati-250SC-016.htm
http://www.mcnews.com.au/1966-ducati-250-sc-sport-corsa/
tuossa teksti kertoo että tehtiin vain muutama tusina ja jenkkeihin 12 jos oikein ymmärsin
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 22, 2017, 19:06:18 ip kirjoittanut juha p salonen »

Joulukuu 22, 2017, 20:34:30 ip
Vastaus #44

erkki itävuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 150
Kyllä tuo laite on juuri Mach 1/S (-66 kevennetty versio), tekstistä päätellen kirjoittaja vain luulee 1/S:n olevan jokin viilailtu Mach 1, ja 'SC' jotakin muuta. Suunnilleen yhtäkään yhteistä osaahan 1/S:llä ja M1:llä ei ollut. Suurin 1/S:n valmistusnumero mistä olen kuullut oli 41, ex-Jouko Näppi oli 4.