Kirjoittaja Aihe: Isolohko puhallinjäähdytteiseen tunturiin  (Luettu 24284 kertaa)

Kesäkuu 10, 2021, 22:35:53 ip
Vastaus #90

Tapani Salonpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5
Terve Janne,
Jos puhutaan jossain määrin järkevistä kaksitahtimoottoreista, pakoputki on aina se mikä määrittää moottorin huippuuväännön ja tehon kierrosluvun. Joten mahtaa olla pakoputki se mikä rajoittaa kierroslukua tässä sinunkin tapauksessa. Tähän saadaan vähän tukea laskutoimituksistakin.  Putken pituus voidaan laskea jos tiedetään pakoaukon aukioloaika (jonka saa kierrosluvusta ja pakoajoituksesta) sekä pakokaasujen keskimääräinen äänennopeus. Pakopulssin pitää ehtiä vastakartion päätyyn ja takaisin paon ollessa auki jotta putki ehtii toimia oikein.

18mm kaasarilla voit hyvin ajaa niin kauan kun nopeudet on alle 90km/h, sen jälkeen voi harkita jos isompaa laittaisi.

Jos otetaan litratehoiltaan laiskalle (vaikkakin viritetylle) pappikselle ehkä-tyypillinen pakokaasujen lämpötila jossa äänennopeus olisi keskimäärin esim 480 m/s, tarvittaisi 175 asteisella pakoaukolla 10 000rpm koneeseen todella lyhyt, 700mm pitkä pakoputki (pituus putken koko pituus, peräpilliä lukuunottamatta eli männältä vastakartion loppuun). Harva pakoputki on noin lyhyt, esim metrakitin Muffler Racing-teharin pituus on muistaakseni luokkaa 820mm. Vanha Tunturi-tehari oli kait 760mm pitkä.

Mulla on Tunturissa tällä hetkellä 760mm pitkä putki ja mietin pitäisikö kokeilla pykälää pidempää putkea, joka olisi 790-800mm pitkä kun olisi pykälää pidempi hyllyssä. Pitäisi vain jaksaa ruuvata kiinni  ;D Pakolämmöt on vähän korkeammat ja ajoituskin muistaakseni 195 astetta niin pituuskin on isompi. Huipputeho olisi hyvä varmaan jossain 10500rpm hujakoilla, saa nähdä millä kierroksilla soi parhaiten. Kaasariksi ruuvasin juuri 24mm Mikunin kun Dellorton kaasuttimen neulaventtiilistä ei mennyt tarpeeksi bensaa läpi. Ykkösellä ja kakkosella kiihtyi ihan hyvin mutta kolmosella booasi kuin viimeistä päivää  :o Sit pikku hetki hiljasilla kierroksilla kruisailua ja eikun sama  :D Imukanava on vain 21mm mutta ei voi mitään, vakiopyttyyn ei sen suurempaa imurööriä mahdu  ;D

Kesäkuu 11, 2021, 14:30:09 ip
Vastaus #91

Janne Pohjanpelto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 33
Moi Tapani,
Joo kyllähän se kunnollinen mitoitettu tehoputki olisi oltava ja se olisi optimitilanne. Tosin nyt pappiksessa kiinni oleva putki on mallia lyhyt. Voin mitata sen putken pituuden myöhemmin kun olen tallissa. Se on varmaankin korkeintaan tuota noin 700 mm luokkaa. Huomattavasti lyhyempi kun noi kaksi muuta mainitsemaasi tehoputkea.
Se miksi mielestäni tämä nyt kiinni oleva sylinteri tarvitsisi 20 mm kaasaria 18 mm sijaan on se, että sen sylinteritilavuus 68,4 cc on huomattavasti suurempi kuin aiemman 54 cc sylinterin. Se on 21% sitä 54 cc eli 40 mm männällä olevaa sylinteriä suurempi tilavuudeltaan. Reilusti eli 40% suurempi kuin vakio 38 mm männällä oleva Puch sylinteri joka on oikeasti vaan 48,8 cc tilavuudeltaan.
18 mm kaasarin virtauspinta-ala on 254 neliömillimeriä ja 20 mm kaasarin virtauspinta-ala on 314 neliömillimetriä. 20 mm kaasarin virtauspinta-ala on siis 23,6% suurempi kuin 18 mm kaasarin. Eli aika linjassa toi kaasarin koon kasvu olisi sylinterin kuutiotilavuuden kasvuun. Tässäkään versiossa ei tavoitella mitään alavääntöjä vaan yläkeskialueen ja yläalueen tehoja/vääntöjä. Käyttötarkoitus kun on mikä on. Ei mikään käyttömopo vaan paikaltaan 200 metriin vaan mahdollisimman nopeasti.Mittailin muuten monta viikkoa sitten pappiksesta kuinka paljon sen uusi bensahana virtaa bensaa minuutissa ja samoin bensaletku kiinni kaasarissa kohokammion pohja irti kuinka paljon se virtaa noin. Nämäkin lukemat kirjoittelin ylös muistiinpanoihin, mitkä on nyt kotona... Kyllä sieltä ihan riittävästi bensaa valui läpi varsinkin kun vertasi yhteen todella paljon viritettyyn Suzuki Solifer S kiihdyttelymopoon jonka bensan virtauslukemat löysin netistä. Suhteutin omaan tehottomampaan moottoriin niitä lukemia ja olin muistaakseni ihan tyytyväinen.  ;D Mulla on tossa PHBG 18 AS kaasarissa nykyään läpinäkyvä Malossin kohokammion pohja mutta sitä ei paljon kesken kiihdyttelyjen katsota. Ehkä dynossa voisi sitäkin tarkkailla.  ;)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 11, 2021, 14:40:28 ip kirjoittanut Janne Pohjanpelto »

Kesäkuu 11, 2021, 22:48:42 ip
Vastaus #92

Janne Pohjanpelto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 33
Bensan virtausmäärät 190 ml/min. erillisen bensansuodattimen läpi ja neulaventtiilin kautta kaasarin kohokammion pohja irroitettuna 130 ml/min.


Pakoputken kokonaispituus arviolta noin 750 mm mukaanlukien pakokanava sylinterissä. Vähän vaikeasti mitattavissa, koska siinä on sellainen kiinteä äänenvaimennin ja vastakartion päädyn sijainti on vaikea selvittää.

Kesäkuu 11, 2021, 23:52:33 ip
Vastaus #93

Joni Haapanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7
Janne, laittaisin kyllä kaasarin koon moottorin tehon mukaan enkä iskutilavuuden. Esim. jos olisi vaikka 12 heppaa työntävä 50cc kone ja 8-heppainen 80cc kone.

Kesäkuu 12, 2021, 09:42:58 ap
Vastaus #94

Janne Pohjanpelto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 33
Janne, laittaisin kyllä kaasarin koon moottorin tehon mukaan enkä iskutilavuuden. Esim. jos olisi vaikka 12 heppaa työntävä 50cc kone ja 8-heppainen 80cc kone.


Joo tottakai moottorin teho / viritysaste vaikuttaa kanssa kaasarin kokoon. Mutta kun noi mun esimerkkisylinterit on molemmat ns. vanhaa tekniikkaa. Molemmat mäntäohjattuja yhdellä imuaukolla, kahdella huuhtelukanavalla ja yhdellä pakoaukolla. Tosin se alumiininen 54 cc on reilusti pidemmillä huuhteluajoituksilla ja noin 10 astetta pidemmällä pakoajoituksella eli onhan tossa 68 cc viritysaste alempi.


Ei välttämättä ehdi vielä tälle kesälle testiin kaksi erilaista 68 cc alumiinisylinterisarjaa jotka olen hommannut pappista varten. Molemmat tehdään siis sopimaan puhallinkopan sisään. Toinen on DMP jossa 6 huuhteluaukkoa ja toinen on ns. pienellä läppäventtiilillä oleva Athena (ei AJH jossa isompi läppäventtiili). Varsinkin toi Athena voi olla oikeinkin hyvä setti pikku muutoksin. Siinä on samanlainen pieni läppäventtiili kuin Sachs 80 cc. Itse läpät pitää vaan vaihtaa hiilikuituisiin. Tässä linkit noihin sylinterisarjoihin:


https://www.puchshop.de/puch-engine-parts/puch-cylinder-parts/dmp-70cc.html


https://www.puchshop.de/puch-engine-parts/puch-cylinder-parts/athena-70cc-reed-valve.html
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 12, 2021, 09:46:41 ap kirjoittanut Janne Pohjanpelto »

Syyskuu 16, 2021, 20:59:26 ip
Vastaus #95

Janne Pohjanpelto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 33
Nostetaas tätä aihetta taas kun jotain pitkään aikaan tapahtuukin. Me ei oltu siellä PV-foorumin Vauhtipäivillä kun poika ei ehtinyt harjoittelemaan pappiksella ajamista joten päätettiin siirtää hommaa eteenpäin.


Kävin tossa illalla testaamassa nyt itse pappista tyynessä +8 asteen kelissä. Sylinteri on se 68 kuutioinen viilattu valurautainen alunperinkin puhallinjäähdytetty Kawasaki KX 60:sen muokatulla 1-renkaisella kitkapinnoitetulla Wössnerin takomännällä. Sylinterikansi on reilusti korkeampipuristeinen minkä kaveri sorvasi sopimaan puhallinkopan sisään. Kaasarina edelleen se sama Dellorto PHBG 18 mm imutorvella + vaahtomuoviputsarilla. Tehoputkeen tuli nyt sellainen muutos että kaveri hitsasi alkukäyrän paisuntakammioon kiinni joten se on paremmin tiivis. Välitykset on todella lyhyet 11 edessä ja 40 takana. Tässähän on samantapainen moottori vaihteistoltaan kun on 4-vaihteinen DS:n alakerta kuin Tunturi Super Sportissa. Siinähän on vakio välitykset 11-42 eli vain aavistuksen lyhyemmät.


Pappis kulki yllä olevalla setillä hiukan keventyneen kuskin (ajokunnossa noin 105-110 kg vs. alkukesän 115 kg) ja viileämmän imuilman ansiosta GPS:ään näinkin ison kuskin alla 79,4 km/h! Vetoja riittää... välityssuhdelaskurin mukaan kun syötin siihen DS 50-4 koneen välitykset ja takarenkaan kehämitaksi 178 cm sain maksimikierrosluvuksi 10910 rpm. Kyllä se siltä myös kuulostaa että kiertää  ;) .


Tästä on hyvä jatkaa pappiksen kehittelyä.