Kirjoittaja Aihe: Tiikerin aukot ei aukee  (Luettu 833 kertaa)

Kesäkuu 17, 2021, 20:09:34 ip
Vastaus #15

jarkko heikkilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 344
Tunturin palotila on puolipallo joten ei tarvi pyttyä sorvata.   Olen kokeillut paljekannet ym.  ja puolipallo toimii hyvin ainakin vakioputken kanssa. 

Kesäkuu 17, 2021, 21:16:12 ip
Vastaus #16

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 732
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
En jaksa muistella enkä enää laskea paljonko milläkin porauksella millin ero männän korkeudessa suhteessa pyttyyn vaikuttaa mopossa. Väittäsin että paljon kuitenkin. Virityksessä kumminkin 1,5-3,5mm lasketaan kannesta pois riippuen halutusta tehosta ja puristussuhteesta. Jos niinku nostetaan pyttyä syystä tai toisesta tai muuten vaan viritetään.

Kesäkuu 18, 2021, 22:49:12 ip
Vastaus #17

Tapani Salonpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5
Pojat pojat.
Ensiksi, Puchin suurtehomoottorissa on vakiopytyllä ihan normaalia että aukot ei aukea kokonaan. Se on ns. ominaisuus. Tämä sama ominaisuus on useissa viripytyissäkin, esim 75cc JPC:ssä. Jos tätä ei osaa korjata muuten kuin vanhan mallin tehomännällä, on muutos sama jättää tekemättä.
Jos toimenpiteisiin täytyy kuitenkin ryhtyä, homma etenee seuraavasti: Mitataan ensiksi työntömitalla matka ylätiivistepinnasta pako- ja huuhteluaukkojen alareunaan. Tämä on useimmiten luokkaa 45-47mm. Kun tätä verrataan iskunpituuteen joka on vakiona 43mm, huomataan että sylinterin pituudessa on usein 2-4mm "ylimääräistä". Tämä 2-4mm sitten sorvataan sylinterin yläpäästä pois. Alatiivistepintaa täytyy tietysti nostaa jonkinverran, useimmiten vähemmän koska ylimääräistä metallia on usein vielä männänlaen yläkuolokohdan ja ylätiivistepinnan välissäkin. Sylinteriä on helpoin nostaa lisätiivisteillä ja alumiinikorokepaloilla joita saa ostettua suoraan puchshop.de-sivustolta.
Huomattavaa on että kyseinen muutos pienentää imuajoitusta. Imuajoitus pitää siis ennen asennusta mitata astelevyllä ja nostaa 160 asteen huitteille. Männänhelmaa pitää siis katkaista usein viitisen milliä. 160 astetta on vielä tosi mieto ajoitus joka on hyvä tuollaiselle sylinterille jossa on koropala alla.

Semmoista. Nämä on yksinkertaisia asioita mutta ilmeisesti saa vaikeaa näistäkin tehtyä.  :angel:

Kesäkuu 19, 2021, 00:15:06 ap
Vastaus #18

Jimi Koivisto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 269
Pojat pojat.
Ensiksi, Puchin suurtehomoottorissa on vakiopytyllä ihan normaalia että aukot ei aukea kokonaan. Se on ns. ominaisuus. Tämä sama ominaisuus on useissa viripytyissäkin, esim 75cc JPC:ssä. Jos tätä ei osaa korjata muuten kuin vanhan mallin tehomännällä, on muutos sama jättää tekemättä.
Jos toimenpiteisiin täytyy kuitenkin ryhtyä, homma etenee seuraavasti: Mitataan ensiksi työntömitalla matka ylätiivistepinnasta pako- ja huuhteluaukkojen alareunaan. Tämä on useimmiten luokkaa 45-47mm. Kun tätä verrataan iskunpituuteen joka on vakiona 43mm, huomataan että sylinterin pituudessa on usein 2-4mm "ylimääräistä". Tämä 2-4mm sitten sorvataan sylinterin yläpäästä pois. Alatiivistepintaa täytyy tietysti nostaa jonkinverran, useimmiten vähemmän koska ylimääräistä metallia on usein vielä männänlaen yläkuolokohdan ja ylätiivistepinnan välissäkin. Sylinteriä on helpoin nostaa lisätiivisteillä ja alumiinikorokepaloilla joita saa ostettua suoraan puchshop.de-sivustolta.
Huomattavaa on että kyseinen muutos pienentää imuajoitusta. Imuajoitus pitää siis ennen asennusta mitata astelevyllä ja nostaa 160 asteen huitteille. Männänhelmaa pitää siis katkaista usein viitisen milliä. 160 astetta on vielä tosi mieto ajoitus joka on hyvä tuollaiselle sylinterille jossa on koropala alla.

Semmoista. Nämä on yksinkertaisia asioita mutta ilmeisesti saa vaikeaa näistäkin tehtyä.  :angel:
Tämä pyttyhän on viilattu,eikä tuossa pytyn päällä ole juuri tilaa sorvata, ottaa muuten kansi ripoihin. Ja männän helmat lyhyemmät kuin vakiona koska meteorin mäntä, eli eikai tässä tarvitse kuin tuota pyttyä nostaa? Puristuksia tässä oli tuon männän vaihdon jälkeen jo laakereillekin aivan tarpeeksi, ellei jopa liikaa. Mutta käympä tuon pytyn mittailemassa ja tulen kyselemään sitten lisää ::)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 19, 2021, 00:17:01 ap kirjoittanut Jimi Koivisto »
Tunturi Maxi -72
Tunturi Tiger -84

Kesäkuu 19, 2021, 00:23:36 ap
Vastaus #19

Jimi Koivisto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 269
Joo elikkäs pakoaukon alareunasta pytyn pintaan oli tasan 47mm, sama huuhteluiden kanssa
Tunturi Maxi -72
Tunturi Tiger -84

Kesäkuu 19, 2021, 09:53:00 ap
Vastaus #20

Janne Pohjanpelto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 32
Joo vaikka sitä Jimin kantta onkin laskettu reilusti niin se ei poista sitä ongelmaa että jos sylinteriä korotetaan useammalla millillä ettei mäntä peitä enää AKK:ssa pako- ja huuhteluaukkoja pitää sylinterin ylätasosta sorvata ainetta pois että saadaan männänlaki YKK:ssa suunnilleen tasan sylinterin ylätiivistepinnan kanssa. Muuten jää se paljerako (squish) aivan liian suureksi ja bensaa kuluu enemmän, moottori käynnistyy huonommin, seos palaa huonommin ja tehoa/vääntöä on vähemmän sekä moottori nakuttaa helpommin.

Homma menee just noin kuinka Tapani kirjoitti. Sitä olen itse ihmetellyt kun aina ”pelätään” jotain -2 mm lyhyempää männän imuhelmaa vaikka ei se muutos esim. vakiomännissä 52 mm => 50 mm nyt mikään kovin dramaattinen ole. Auttaa vaan kun edes vähän imuajoitus kasvaa. Imukanavan ja imuaukon kokohan noissa on ihan kohtuullinen vakiopytyksi mutta tolla pitkällä männän imuhelmalla sitä ajoitusta rajoitetaan. Tietysti jos sylinteriä on viilattu tosi paljon niin silloin parin millin imuhelman lyhennys jo vaikuttaa reilummin.

Olen itse todennut että lähes kaikissa pappikseni virityssylintereissä mitä on nyt 6 erilaista on sama homma että pako- ja huuhtelut ei aukea kokonaan AKK:ssa ja lähes kaikkia sylintereitä joutuu korottamaan alumiinisilla korokelevyillä ja/tai paksummilla alatiivisteillä tms. ja sorvaamaan ainetta sylinterin päältä pois että saa männän tasan yläkuolokohdassaan sylinterin ylätason kanssa. Parhaiten tehtaalta onnistunut viripytty pappikseen aukkojen aukeamisen osalta ilman korottamista on se tanskalainen 40 mm (54 cc) valurautainen ”7.5 PS ;D ” versio. Tosin tämähän riippuu aina myös siitä minkälaisella männällä setti toimitetaan tai kasataan eli männän puristuskorkeus määrää pako- ja huuhteluaukkojen avautumisen AKK:ssa ja imuhelman pituus imuaukon avautumisen YKK:ssa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 19, 2021, 09:56:39 ap kirjoittanut Janne Pohjanpelto »

Kesäkuu 19, 2021, 10:08:26 ap
Vastaus #21

Tapani Salonpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5
@ Jimi Koivisto
Se olisi sitten luokkaa 3,5mm ylätiivistepinnasta pois vaikka hurjalta tuntuukin  :o Se, että rivat tulee vastaan, ei haittaa. Sorvataan vain niitä ripojakin matalemmaksi  :D Todennäköinen korotustarve tuossa sylinterissä on 2-2,5mm. Koropalaa laitetaan lisää niin kauan että männän yläreuna tulee melkein ylätiivistepintaan asti (joku 0,2mm esim jää vajaaksi). Usealla tiivisteellä pitää muistaa että tiivisteet painuu kiristäessä kasaan.
Ja vaikka Meteorin mäntä on lyhempi, kyllä sitä mäntää tarvitsee silti katkoa. Sylinterin nostaminen vaikuttaa imuajoitusta laskevasti, joten sylinterin nostaminen 2mm vastaa suurinpiirtein samaa kuin imuaukon täyttäminen alareunasta 2mm. Varsinainen ajoitus määräytyy imun alareunan ja männänlaen yläkuolokohdan ja männän imuhelman pituuden erotuksesta. Esim sylinterissä ykk:sta imun alareunaan on 65mm ja männän helma on 45mm, on imun "tehollinen korkeus" 20mm joka ei ole vielä järin suuri ajoitus. Imun ajoitus korkeuden suhteen menee eri kaavalla kuin paon: 20mm korkea pakoaukko on paljon pidempään auki kuin 20mm korkea imuaukko.

Jos kone ei nakuta, ei puristussuhdetta lisäämällä mene laakerit rikki. Nuo L17-laakerit on ollu mulla niin kovassa rääkissä ettei mitään rajaa ja silti en ole rikkonut vielä ainoatakaan :D Nyt meni ensimmäinen kiertarin alapäänlaakeri mutta se olikin jokin kirpputorilöytö se kampura.
Njoo. Toimenpiteet tietysti omalla vastulla, en esim tiedä miten sun pytty on viilattu. Tuskin se kuitenkaan tuosta nosto-operaatiosta pilalle menee :)
@ Janne Pohjanpelto
Jotakuinkin näin. Ilmeisesti Jimillä ei ole kuitenkaan squish-kantta.

Kesäkuu 19, 2021, 20:07:52 ip
Vastaus #22

Jimi Koivisto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 269
@ Jimi Koivisto
Se olisi sitten luokkaa 3,5mm ylätiivistepinnasta pois vaikka hurjalta tuntuukin  :o Se, että rivat tulee vastaan, ei haittaa. Sorvataan vain niitä ripojakin matalemmaksi  :D Todennäköinen korotustarve tuossa sylinterissä on 2-2,5mm. Koropalaa laitetaan lisää niin kauan että männän yläreuna tulee melkein ylätiivistepintaan asti (joku 0,2mm esim jää vajaaksi). Usealla tiivisteellä pitää muistaa että tiivisteet painuu kiristäessä kasaan.
Ja vaikka Meteorin mäntä on lyhempi, kyllä sitä mäntää tarvitsee silti katkoa. Sylinterin nostaminen vaikuttaa imuajoitusta laskevasti, joten sylinterin nostaminen 2mm vastaa suurinpiirtein samaa kuin imuaukon täyttäminen alareunasta 2mm. Varsinainen ajoitus määräytyy imun alareunan ja männänlaen yläkuolokohdan ja männän imuhelman pituuden erotuksesta. Esim sylinterissä ykk:sta imun alareunaan on 65mm ja männän helma on 45mm, on imun "tehollinen korkeus" 20mm joka ei ole vielä järin suuri ajoitus. Imun ajoitus korkeuden suhteen menee eri kaavalla kuin paon: 20mm korkea pakoaukko on paljon pidempään auki kuin 20mm korkea imuaukko.

Jos kone ei nakuta, ei puristussuhdetta lisäämällä mene laakerit rikki. Nuo L17-laakerit on ollu mulla niin kovassa rääkissä ettei mitään rajaa ja silti en ole rikkonut vielä ainoatakaan :D Nyt meni ensimmäinen kiertarin alapäänlaakeri mutta se olikin jokin kirpputorilöytö se kampura.
Njoo. Toimenpiteet tietysti omalla vastulla, en esim tiedä miten sun pytty on viilattu. Tuskin se kuitenkaan tuosta nosto-operaatiosta pilalle menee :)
@ Janne Pohjanpelto
Jotakuinkin näin. Ilmeisesti Jimillä ei ole kuitenkaan squish-kantta.
Joo, tämä on se puchin alkuperäinen pesuvati-kansi. eli ei ole squishia ollenkaan.
Tunturi Maxi -72
Tunturi Tiger -84

Kesäkuu 19, 2021, 20:59:00 ip
Vastaus #23

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 273
Vanhat pärtsärit mittasivat kaksitahtisen  aukkojen aukioloaikoja astelevyllä. Kun tätä keskutelua seuraa, ymmärtää hyvin miksi. Mopon moottori on aika usein kuristettu kaasuttajalla. Männän helmaa imuaukon puolelta lyhentämällä(imuaikaa pidennetään) ilman että kaasuttaja samalla vaihdetaan isommaksi ei yleensä tuota muuta tulosta kuin että vaihteita on sen jälkeen liian vähän.

Kesäkuu 19, 2021, 22:57:59 ip
Vastaus #24

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 732
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Mopon moottoreissa kuristetaan monellakin tavalla tehoa, kaasutin on vain yksi niistä. Riippuu ihan mikä on tehotavoite ja käyttötarkoitus. Ilman kaasuttimeen (suutin on ainoa koskettava) ja pakoputkeen koskemista voidaan tehoa lisätä viilaamalla ajoituksia pidemmiksi ja vääntöäkin lisätä levittämällä ja muokkaamalla aukkoja. Nykyään on tietokoneilla käytettäviä laskureita ja ennen tosiaan astelevyt ja miksei nykyäänkin käytössä. Sitten on niinkuin minä. Joku ajatus asiasta, ehkä nähty joskus livenä joku toimiva pytty tai kuva netissä ja mikä näyttää hyvältä toiminee itelläkin ajatusmalli. Ei ehkä teknisin lähestymistapa mutta toiminut hyvin minulla.