Kirjoittaja Aihe: Isolohko puhallinjäähdytteiseen tunturiin  (Luettu 23652 kertaa)

Tammikuu 02, 2014, 15:28:38 ip
Luettu 23652 kertaa

Jaakko Leksis

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1139
Muistelen joskus nähneeni 65cc (saattoi olla 70cc) sylinterin puhallinjäähdytteisessä papiskassa. Olisiko ollut jostain perämoottorista?? En millään muista minkä vehkeen sylinteri siihen sopi ilman suurempia muutoksia.
HORSE POWER TO THE PEOPLE

Tammikuu 02, 2014, 16:17:04 ip
Vastaus #1

Tero Kivimäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2179
  • Museoajoneuvotarkastaja
Minulla taitais olla puhallin malliin sopiva iso viripytty.

Tammikuu 02, 2014, 18:26:45 ip
Vastaus #2

Lari Lampijoki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 23
Tomos perämoottorista oli joku laittanu. Itsellänikin semmoinen, mutta näyttää vähän siltä ettei ihan heittämällä mene paikalleen...

Tammikuu 02, 2014, 19:29:57 ip
Vastaus #3

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1832
Puch skootterissa on 60cc sylinteri muistaakseni,oliko iskukin pidempi ja lohkokin isompi

Tammikuu 02, 2014, 20:03:06 ip
Vastaus #4

martti.kaisamatti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 173
Niin Larin kuin Juhankin ehdottamat pytyt sopivat Puchin lohkoihin, täytehitsaukset joutuu tekemään, koska lohkojen ylösvirtauskanavien lähdöt ovat turhan "piikaset" Tomoksen ja Puchin DS60R sylintereiden ylösvirtauskanaville. Iskunpituus on kaikissa 43mm. Mainittujen sylintereiden jäähdytysripojen suuruuden vuoksi, Puchin puhallinkoppa on liian ahdas.

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 02, 2014, 20:36:36 ip kirjoittanut martti.kaisamatti »

Tammikuu 02, 2014, 20:24:45 ip
Vastaus #5

Tero Kivimäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2179
  • Museoajoneuvotarkastaja
Se taisi olla viritys-sarja II :sta modattu sopivaksi,täytynee etsiä käsiin se sylkky jos jollekkin kelpais.

Tammikuu 02, 2014, 20:38:41 ip
Vastaus #6

martti.kaisamatti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 173
Joo, se kakkossatsit pytty on erilainen mitä on DS60R pytty.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 02, 2014, 20:42:44 ip kirjoittanut martti.kaisamatti »

Tammikuu 02, 2014, 20:43:47 ip
Vastaus #7

Olavi Toppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 149
Mopo-sport on vissiin joskus myynyt jotain viritys 1-3 sarjoja puhallin koneisiinkin.Itellä on just tuo pytty ja kansi. Mäntä on mitoissa 44mm.Siihen pakettiin on kuulunut autisan kampura.En kyllä kampurasta päällisin puolin ole muuta huomannut kuin että kirtokanki on sivuiltaan pyöreähkö ja kiilloitettu.Paisarikin on tullut sarjan mukana Tunturin oma viritysputki.Sellasen olen joskus nähnyt.Pytty on aika onneton jos sitä ei yhtään kutittele.Hieman riskimpi vääntöinen kuin alkuperänen, toki onhan mäntä 6mm isompi.Menee kovakromi lohkoon suoraan paikalleen papan lohkoa pitää pikkasen avartaa.Viime kesänä oli 2 vaihteisessa ajotunkassa paikallaan tuo pytty.Pikkasen kutkuttelin sitä niin rupesi kulkuja löytyyn niin paljon että piti välityksiä ruveta pienentään.

Tammikuu 02, 2014, 21:22:50 ip
Vastaus #8

martti.kaisamatti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 173


Lainaus
Saahan pappaan 60cc pyttyä uutenakin, kiinamallina joka ilmeisesti sama kuin vakio mutta suuremmalla porauksella
Sepä se. Niitä"ylikokoon" porattujen  pyttyjen kanavia  ei saa virtaamaan samalla tapaa kuin vakio DS 60R :n pytty virtaa. Esim. niiden ylösvirtauskanavien aineenvahvuudet ei riitä, jotta niistä voi pirrata DS60R:n kokoluokan kanavat.

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 02, 2014, 21:24:39 ip kirjoittanut martti.kaisamatti »

Tammikuu 02, 2014, 21:46:00 ip
Vastaus #9

Jarmo.Peltola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 682
Saahan pappaan 60cc pyttyä uutenakin, kiinamallina joka ilmeisesti sama kuin vakio mutta suuremmalla porauksella eli sama kuin nykypäivän suzukin viripytyt, samaan muottiin valettuja 50/60/80cc läppäpyttyjä joissa samat kanavat mutta isot pojat kertoo että hyviä ovat kun hieman vingulla kaivertaa.

http://www.finmopo.fi/puch-sylinterisarja-tapilla-p-442.html

Tuli tuossa kesällä nähtyä vanha sportti jonka puhallinkoneeseen oli sovitettu superin sylinteri sorvaamalla jäähdytysrivat pienemmiksi.

Ei ole 60cc
60cc (59,6)kuutioisen mäntä 42mm

Tammikuu 02, 2014, 21:52:27 ip
Vastaus #10

lassi paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 836
  • mopolla pääsee :)
Mopo-sport on vissiin joskus myynyt jotain viritys 1-3 sarjoja puhallin koneisiinkin.Itellä on just tuo pytty ja kansi. Mäntä on mitoissa 44mm.Siihen pakettiin on kuulunut autisan kampura.En kyllä kampurasta päällisin puolin ole muuta huomannut kuin että kirtokanki on sivuiltaan pyöreähkö ja kiilloitettu.Paisarikin on tullut sarjan mukana Tunturin oma viritysputki.Sellasen olen joskus nähnyt.Pytty on aika onneton jos sitä ei yhtään kutittele.Hieman riskimpi vääntöinen kuin alkuperänen, toki onhan mäntä 6mm isompi.Menee kovakromi lohkoon suoraan paikalleen papan lohkoa pitää pikkasen avartaa.Viime kesänä oli 2 vaihteisessa ajotunkassa paikallaan tuo pytty.Pikkasen kutkuttelin sitä niin rupesi kulkuja löytyyn niin paljon että piti välityksiä ruveta pienentään.


mopo sportin luettelosta:
sylinterit
1-60 puch puhallinjäähdytys 60cc valurauta sylinteri  196,-
(42mm mäntä erikseen 83,-)
1-65 sama kuin edellä mutta 65cc                               198,-
(44mm-------------------------83,-)

viritys sarja II ja III

II

311-1 puch 10mm männäntapilla, puhallinjäähdytteinen 280,-
312-2          12mm                                                          valurautasylinteri 280,-

III

319-1 supertehokas sylinteri puch, puhallinjäähdytteisiin
          tuntureihin 65cc - hintaan sisältyy mäntä 10mm:n tapilla
          ja hiottu korkeapaine kansi                                                               440,-

319-2 (sama mutta 12mm tapilla)

tuollaiset pappikseen sopivat löytyy vuoden 1987 luettelosta.

Tammikuu 02, 2014, 21:55:40 ip
Vastaus #11

lassi paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 836
  • mopolla pääsee :)
puch shopilla on nuita isomman porauksen pappiksen pyttyjä, ei näy vaan enään missään 45mm porauksella olevaa ::)

Tammikuu 03, 2014, 18:11:17 ip
Vastaus #12

Jari Räsänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1343
  • Ei, tää mikkää ruoska oo tää on Tunturi Taikeri!
Tosiaan ei noita tunturin "60cc" pyttyjä kannata ostaa, kun joka torpassa on noita viimesessä ylikoossa olevia vakiopyttyjä nurkissa pyörimässä. Jos tosta alkaa oikeusjuttua tekemään, niin tuo 40mm pyttyhän on 54 kuutioo suunnilleen tasan, paljo lie esimerkiksi pv-suzukin 60cc pytty todellisuudessa, ainakin 80cc oli 74cc vakioporauksella, viimeisessä ylikoossa taasen 84cc joka on 53mm
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa.

Tammikuu 03, 2014, 19:32:33 ip
Vastaus #13

Jari Räsänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1343
  • Ei, tää mikkää ruoska oo tää on Tunturi Taikeri!
Komppaan Jarkkoa, mulla ei männät ja sähköt pysyneet edes himpun viilatun vakiopytyn, lasketun kannen, 14mm kaasarin ja tehoputken tahdissa, vaihdoin suzukiin ja ongelmina ovat olleet lähinnä tulpat jotka ei kestä 4% mineraaliöljyä (halvinta laatua tietty) sekä ketjuliittimet.
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa.

Tammikuu 03, 2014, 19:56:06 ip
Vastaus #14

Anssi Lindahl

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 241
Kyllä ne tunturin sähköt ja alakerta kestää kun ne huolella tekee,ainut ongelma että 47mm männän jälkeen rupee lohkot loppuun kesken. :P

[ylläpito on poistanut liitteen]