Kirjoittaja Aihe: Isolohko puhallinjäähdytteiseen tunturiin  (Luettu 23652 kertaa)

Tammikuu 03, 2014, 21:56:38 ip
Vastaus #15

Tommi Pitkänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 153
Kyllä ne tunturin sähköt ja alakerta kestää kun ne huolella tekee,ainut ongelma että 47mm männän jälkeen rupee lohkot loppuun kesken. :P

Samaa mieltä Anssin kanssa, kunhan runkolaakerit ovat kelvolliset (ei muualta aasiasta kuin Japanista) ja oikeilla välyksillä kasattu niin ei Puchia ajamalla rikki saa vaikka potkua olisi enemmänkin.

Lohko-ongelmastakin olen samaa mieltä, jos sylinterin helman ulkohalkaisija lähentelee 50 mm:ä niin kovin helposti korkkaavat pinnapulttien kierteet.

Kärjellisillä sähköillä pääsee myös yli 10 krpm kierroslukuihin ilman ongelmia, näin oli jo kultaisella 80-luvulla. Kärjettömistä ei silloin ollut tietoakaan ja liki satasta mentiin kuitenkin...joskus jopa yli :-) Voi olla että aika kultaa muistot mutta kovaa oli vauhti sillioin...

Tammikuu 03, 2014, 22:07:51 ip
Vastaus #16

Anssi Lindahl

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 241
Juu itellä on tässä airsalin 75 cc pytty istuksen alla ja ei kyllä paljon ylimääräistä jää lohkoihin varaa. :P

[ylläpito on poistanut liitteen]

Tammikuu 03, 2014, 22:42:31 ip
Vastaus #17

Jari Räsänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1343
  • Ei, tää mikkää ruoska oo tää on Tunturi Taikeri!
Ehkä me nykynuoriso (minä) olemme laiskaa porukkaa ja köyhää, itse ostin suzuki s1 mopon koska siinä helposti ja halvalla viritettävä moottori, vaihdettu tiger aquan keula ja perä joten tuttu alustakin, ei paljon ajo-ominaisuuksissa eroa tigeriin, mitä nyt tehoa löytyy himpun enempi.  Tunturit vannon tästedes pitävän vakiona/alkuperäisenä.
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa.

Tammikuu 03, 2014, 23:49:21 ip
Vastaus #18

Jari Räsänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1343
  • Ei, tää mikkää ruoska oo tää on Tunturi Taikeri!
Kyllä mulla on suikissa tunan takavanne kestäny ainakin hyvin vaikka rääkkiä saakin niinkun nuoret kossit nyt kahvaa kääntää. 4-v tuntureiden vakiojuttu tuo lorotus varsinkin vaihdeakselin kohdalta, mulla on yks kone joka ei öljyjä pitäny millään kikalla jos ei mopoo säilyttänyt tanko seinää vasten nojaten, muut koneet on kyllä saanu tupla o-renkailla ja prikoilla pitämään öljyt oikealla puolen lohkoo.
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa.

Tammikuu 04, 2014, 00:28:46 ap
Vastaus #19

harri ojala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1374
enempää nyt en aiheesta tiedä,mutta ss koneeseen laitoin 75cc pytyn ja 19mm dellortton,13 eteen 36 taakse,putki joku valmis tehtaanpaapan tekemä,niin vauhti 107kg:n kanssa on 84,2km/h.nyt pytty viilauksessa ja isompi kaasari harkinnassa,katotaan paljonko   keväällä saadaan vauhtia.keula joka on peräisin tikeristä alkoi voplaamaan siinä 80 vauhdissa,mutta renkaan tasapainoitus auttoi siihen vaivaan.levyjarru muuten on aika hyvä jo tuossa vauhdissa.niin ja itte olen ollut tekemässä tuota jarkon mainitsemaa 75cc puhallin koppaan projektia,hyvin toimii.

Tammikuu 04, 2014, 00:44:39 ap
Vastaus #20

Jari Räsänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1343
  • Ei, tää mikkää ruoska oo tää on Tunturi Taikeri!
Kaasari kuullostaa kauheen julman kokoselta, vaikka nyt ei sama merkki ole kyseessä, mutta viilaamaton p+ 80cc pytty, 14mm dellortto, 15-42, luhao ja laskettu kansi niin mennään tota samaa vauhtia. Ja en usko että se kanavista jää kiinni, kun jostain luin että tunturin 65cc autisassa on virtaavammat aukot kun esim. 80cc malossin pytyssä suzukissa.

Edit: Aloin miettimään että mikä meni vikaan, no lukihäröhän se iski, 75 mennään noilla palikoilla mitä kirjotin, kasiviis oli sillä julmalla 18mm lorttonilla
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2014, 00:51:28 ap kirjoittanut Jari Räsänen »
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa.

Tammikuu 04, 2014, 10:34:04 ap
Vastaus #21

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1030
  • Osapuilleen kasassa....
Niin no, sen verran olen kokeillut jotta vakio 50cc Puch-moponmoottorilla
pääsee tasasella kasiviijen pintaan. Alamäessä pohjat ol ysikolome,
muttei kuitenkaan satanen vielä silläkään puhkee.

Sen sijaan tasasella Zundapilla 66cc gps-mitattuna pääsin ysiysiin.

Sachs 50 6 SWD pitäisi hankkia. Se olisi kautta aikain valmistetuista tehdastuotanto
mopon-moottoreista, kovakulkuisin. Siis näistä vanhan ajan vehkeistä, "sataloota sassin" kehitetyin versio.

Tammikuu 04, 2014, 12:47:02 ip
Vastaus #22

harri ojala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1374
väkevä on sepon vakio 50cc.itte pääsen vakio pukilla 52km/h urku auki.

Tammikuu 04, 2014, 16:00:31 ip
Vastaus #23

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1030
  • Osapuilleen kasassa....
Harri saattaa jopa hivenen epäillä kirjoituksiani ;), mutta mukavahan noita on muistella.

Kyseisessä ajossa kuvaajan kohdilla vauhtia on poikani ohjastamalla kärkimopetilla noin seittemän kymppiä
ja kaikki pykälät alkavat olla jo pesässä. Tuossa Osulassa siis kiinni Pukin motti.
 
Nihkeän alun johdosta olen syntapilla tuossa vaiheessa vasta kolmas.

Kyse oli mailin ajosta jonka maalilinjan ylitin ensimmäisenä, tuolloin GPS tallensi Zynyn huipuiksi 99.4 km/h
vastaavasti kalibroidun sigman näyttämä oli 99.1.

Vapun kiihdytysajot 2012

Tammikuu 04, 2014, 17:58:43 ip
Vastaus #24

Olavi Toppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 149
No ite en tunturiin alkais suurempaa pyttyä vaihtamaan, kyllä niin tasaseen tahtiin paukku kavereilta aikoinaan koneet, jos ei leikanneet niin sähköt kuralla.
[/quote 

Katso tarkkaan tuota Anssin laittamaa kuvaa tunan lohkosta.Petilaakereille menevät öljyreijät pitää porata 1.5mm isommiksi.Itse poraan aina vakiomoottoreistakin ne isommiksi.Toki onhan tunan moottorissa monta muutakin asiaa jotka pitää ottaa huomioon.Mutta tuossa yksi petareiden kestävyyttä ajatellen.Eikä sellaista mottia jolla on jo ajettu kymppitonni kannata ruveta viritteleen jos ei laita uutta osaa sisään.

Tammikuu 04, 2014, 18:35:56 ip
Vastaus #25

lassi paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 836
  • mopolla pääsee :)
tein matikan tunnilla joskus jotain hyödyllistä:

vakio /autisa 50  38       49cm            vakio
                        38,25  49,5cm         1-ylikoko
                        38,5    50,1cm         2-  dx:llä  12 42 täysin vakio kaasari, imukaula, pakoputki, kanavat, kaikki, ainakin 10 000 ajettu avaamata, 46km/h harvahkona kiillotettiin kanavat ja tehtiin tehomäntä+ 1,5mm laskettukansi =49km/h
                        39,00  51,4cm          3-
                        39,5    52,7cm          4-
                        40,0    54,0cm          5-
 max poraus       40,5   55,4cm          6-   porattu elkon männälle, kevyesti viilattu vääntöpainotteisesti 13 44 vakiokansi, 50km/h
 hullut poraa       41,0   56,8cm         
                        41,5    58,2cm   
                        42,0    59,7cm         tunturin vakio pytyn alahelma tätä luokkaa, samoin autisa 50
                        42,5    61,0cm
                        43,0    62,4cm
                        43,5    63,9cm     autisa jpc 65cc vakiokoko
                        44,0    65,4cm
                        44,5    66,9cm
                        45,0    68,4cm     autisa jpc 65cc max ylikoko  puch shopin 70cc pytyt
                        45,5    69,9cm                             
                        46,0    71,5cm     
                        46,5    73,0cm
                        47,0    74,6cm   autisa jpc 75cc, läppäautisa, airsal/eurokit, metrakit
                        47,25   en laskenut   autisa jpc 75cc 1 ylikoko
                        47,5    76,2cm
 pv:n männällä ikkunat viturallaan 48,0 77,8cm

itellä kasattuna alakerta 75cc läppä autisalle, ostetaan männäntappi uusi mäntä ja hiilikuitua läpille,

Tammikuu 04, 2014, 19:02:44 ip
Vastaus #26

harri ojala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1374
en toki seppo epäile,kun mies niin kirjottelee,eihän täällä huijata.selvitä lassi vähän tyhmälle,mikä tuo cm mitta on  :-[
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2014, 19:07:15 ip kirjoittanut harri ojala »

Tammikuu 04, 2014, 19:28:16 ip
Vastaus #27

lassi paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 836
  • mopolla pääsee :)
tilavuutta eli kuutiosentimetriä(jos kirjoitin oikein) en osaa laittaa sitä 3 pikkunumeroa sinne pienenä perään :(

Tammikuu 04, 2014, 19:47:00 ip
Vastaus #28

harri ojala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1374
asia harvinaisen kirkas.olisiko vaikka cm/3,tai jotain.

Tammikuu 04, 2014, 19:49:19 ip
Vastaus #29

Hannu Kylli

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1245
  • Jäsennumero 2573
tilavuutta eli kuutiosentimetriä(jos kirjoitin oikein) en osaa laittaa sitä 3 pikkunumeroa sinne pienenä perään :(
³ tulee alt+0179 (siis alt pojassa ja näpytellään 0179) tai merkistöstä kopioimalla. ³