Kirjoittaja Aihe: Isolohko puhallinjäähdytteiseen tunturiin  (Luettu 23652 kertaa)

Tammikuu 04, 2014, 20:08:13 ip
Vastaus #30

lassi paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 836
  • mopolla pääsee :)
kiitän
mutta olen niin toivoton tapaus ettei onnistunut :P


« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2014, 20:10:13 ip kirjoittanut lassi paavola »

Tammikuu 04, 2014, 21:00:11 ip
Vastaus #31

Jari Räsänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1343
  • Ei, tää mikkää ruoska oo tää on Tunturi Taikeri!
Vähä vihollisleirin touhuja mutta ihan kivoja laskureita.. http://soliferia.parasiitti.org/laskurit.php
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa.

Tammikuu 04, 2014, 23:29:28 ip
Vastaus #32

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1030
  • Osapuilleen kasassa....
Kulkupuolen suhteen ne Tunturit forever , myöskin tekniikan laadun suhteen vois todeta jotta anoppia ei "naarata" !

Muute kylläki käypäne peli Suomen suveen. Mopoilla siis mennään.

Tammikuu 05, 2014, 17:21:51 ip
Vastaus #33

Tommi Pitkänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 153
Huvikseni pyörittelin takapyörää kolmonen päällä ja laskin omasta "isolohko" pappatunastani (poraus 45 mm) kokonaisvälityssuhteen joka oli 11.5 luokkaa.

Muistelisin tasamaalla mitanneeni huippunopeudeksi GPS:n mukaan noin 72 km/h joka vastaa yo. välityssuhteella moottorin kierroksia noin 7600-7700 rpm. Paremmalla putkella kiertäisi varmaan enemmänkin, paikallaan on alkuperäisyyden tavoittelun takia Puchshopin vaimennin isolla käyrällä.

Eli näyttää ja ennen kaikkea kuulostaa vakiolta vaikka kulkeekin reippaasti yli sakkorajan. Melkein sanoisin ettei 50-kuutioisella pääse samaan, varmaan kuulostaisi kireämmältä ja todennäköisesti vaatisi paremman ei-alkuperäisen näköisen putken. Ja kierroksiakin tarvittaisiin jonkun verran enemmän, kai?

Ja tältä se näyttää, tuskin kukaan epäilee viritetyksi ainakaan muovit paikallaan.







Tammikuu 05, 2014, 20:09:38 ip
Vastaus #34

Heimo Harju

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 185
Kertokaapas tietäjät mikä isolohko tuli talliin joku aika sitten.Olisiko DS60R vai mikä kun lohkojen malli on kuin kuuskymppisen kampikammio
7mm kannenpultit ja huippuna 15 mm männäntappi.Kone muuten kolmelovinen käsivaihde polkimilla ja jarruvaijerilla.

Tammikuu 05, 2014, 21:30:21 ip
Vastaus #35

Jarmo.Peltola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 682
On ds60r tosin suomiversiossa (tunturi) ei polkimia,jarruvaijeri erillisellä polkimella
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2014, 21:35:46 ip kirjoittanut Jarmo.Peltola »

Tammikuu 06, 2014, 13:00:35 ip
Vastaus #36

Olavi Toppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 149
Tommi tuo sun pyttysi on varmaankin porattu 1mm ylikokoon jos se on 45mm männällä.Mulla oleva pytty on 44mm männällä.Se on kylläkin hieman jo väliä männän renkaan päät jää millin toisistaan auki.Hyllystä kyllä löytyy 45mm L-profiili mäntä.Pitäisi vain porauttaa sille männälle.En vain ole nähnyt vielä tarpeelliseksi kun on hyvä kulkunen vieläkin.Tein tuossa viikolla nelivaihteisen koneen ja laitoin tuon pytyn ja saman alku käyrän vakioputkeen kiinni kuin sulla näkyy olevan.

Tammikuu 11, 2014, 22:15:50 ip
Vastaus #37

Tommi Pitkänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 153
Tommi tuo sun pyttysi on varmaankin porattu 1mm ylikokoon jos se on 45mm männällä.Mulla oleva pytty on 44mm männällä.Se on kylläkin hieman jo väliä männän renkaan päät jää millin toisistaan auki.Hyllystä kyllä löytyy 45mm L-profiili mäntä.Pitäisi vain porauttaa sille männälle.En vain ole nähnyt vielä tarpeelliseksi kun on hyvä kulkunen vieläkin.Tein tuossa viikolla nelivaihteisen koneen ja laitoin tuon pytyn ja saman alku käyrän vakioputkeen kiinni kuin sulla näkyy olevan.

Oikeassa olet, on porattu 1 mm ylikokoon kun sattui männäntapin sokka irtoamaan ja teki naarmut sylinteriin. Isommaksi tuskin uskaltaa poratakaan, sen verran ohuet ovat helmat jo nyt. Älä turhaan poraa millin ylikokoon, Moposportista saat 44.5 mm männän edullisesti.

Ja edelleen, mielelläni ostaisin kyseisen sylinterin tai vaikka kaksi.

Tammikuu 18, 2021, 12:12:25 ip
Vastaus #38

Janne Pohjanpelto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 32
Moi vaan kaikille.
Olen 45-vuotias harrastelija/virittelijä ja paluu lapsuusajan 1987-1988 tms. 65-kuutioiseen pappiksen virittelemiseen on taas käynnissä  8) .
Pahoittelut ensin että nostan tämän itselleni tärkeän aiheen yli seitsemän vuoden takaa...
Omassa pappatunturissani vm. 1977 oli ostohetkellä useampi vuosi sitten nelivaihteinen puhallinjäähdytteinen Puch kone ja siinä valurautainen 44.5 mm männällä oleva sylinteri (alunperin Moposportin virityssarja III 65 cc 44 mm männällä) sekä siihen kuuluva isompihalkaisijaisella palotilalla oleva korkeapainekansi. Kannessa on jonkinlainen pieni paljealue = squish band ulkoreunallaan vaikka onkin muuten ihan puolipallo palotila. Kaasarina 18 mm Dellorto PHBG siihen sopivalla imukaulalla ja tehdastekoinen joku perus tehoputki (ei Muffler tms.). Ehdin ajaa ko. laitteella vaan parikymmentä kilometriä ja se lämpöleikkasi kiinni. Kun aloin purkamaan konetta oli siinä kaikki lohkojen väliset ruuvit todella löysästi kiinni. Kone siis todennäköisesti haukkasi ylimääräistä ilmaa jostain välistä ja leipoi kiinni.
Nyt kun yksi yksityishenkilö kasaa parhaillaan minulle Itävallasta hankittua nelivaihteista puhallinjäähdytteistä Puch konetta niin alkaa olla ajankohtaista miettiä millä kokoonpanolla sen kasaa ensin ja sitten myöhemmin hieman tiukempaa settiä... Porautan siis tuon valurautaisen sylinterin 45 mm kokoon ja laitan siihen yhdellä ohuella männänrenkaalla olevan Kawasaki KX 60:sen +2.00 mm ylikoko takomännän jossa on helmoissa kitkaa vähentävä pinnoite. Sylinterissä on imukanavan suuaukko noin 18 mm koska käytän tässä Dellorto PHBG 18 AS kaasaria siihen sopivine imukauloineen. Imuaukko on noin 15.5-16 mm korkea ja pakoaukko on noin 17 mm korkea. Pakokanavan suuaukko on noin 25 mm kokoinen eli samankokoinen kuin tehoputkessa joka tuli pappiksen mukana ostettaessakin. Kanneksi tulee se sama madallettu korkeapainekansi. Sylinteriä on madallettu päältä joten sitä korotetaan käyttämällä korkeampaa tiivistettä ja/tai alumiinilevyä että mäntä ei osu kanteen. Tähän moottoriin tulee Riton kilpakampiakseli, NSK:n L17 japanilaiset laakerit kampuralle ja SKF:n 6202 kuulalaakerit. Kampuran stefat Viton-kumiset. DS 50 moottorissa on alunperinkin kolmilevyinen kytkin ja hommasin siihen tiukemman kytkinjousen. Jos menisi tällä setillä jonkun 80 km/h niin se olisi hyvä.
Sitten minulla on Metrakitin alumiininen 43.5 mm (65 cc) Nicasil-pinnoitettu sylinteri sekä siihen sopiva kansi, jotka on sorvattu sopimaan puhallinkopan sisään. Itsetehty imukaula ja Mikuni TM 24 mm litteäluistinen kaasari tähän settiin. Metrakitin sylinteriä myös nostetaan alumiinilevyllä ja tiivisteillä. Kyseisen moottorin lohkojen huuhtelulähdöt on sovitettu jo tähän sylinteriin sekä alumiinilevyyn, joten tuon valurautasylinterin (ylempänä) huuhtelulähtöjä pitää muokata vielä sopimaan lohkoon. Metrakitin sylinteri on muokattu että siitä saadaan kutiteltua enemmän tehoja. Tähän settiin on minulla olemassa eri tehoputki, mutta sen alku pitää vielä rakennella yhteensopivaksi Puch moottoriin, koska se on alunperin joku muistaakseni KTM tai Sachs tehoputki erilaisella kiinnityksellä. Meinaan laittaa tällä setillä myös Wössnerin takomännän kokoa 43.45 mm eli +0.50 mm ylikokoa oleva Kawasaki KX 60 1-renkainen vastaava takomäntä kuin ylläkin. Välitykset niin, että kulkee sen 80-90 km/h ja kiihtyy niinkuin pappiksen nyt ikinä voi saada kiihtymään.  ;)
Olisiko jollain tietoja (tai irrallaan esim. tallissa) tuon Moposportin virityssarja III 65 cc alkuperäisen koskemattoman/viilaamattoman sylinterin aukkojen ja kanavien kokoja sekä sylinterin kokonaiskorkeutta?
Terveisin, Janne Pohjanpelto Askolasta
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 18, 2021, 12:16:59 ip kirjoittanut Janne ”68” Pohjanpelto »

Tammikuu 18, 2021, 21:05:37 ip
Vastaus #39

Joni Haapanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7
Janne, pappiksen viritys on hienoa puuhaa. Mulla ei ole antaa 65 cc koskemattoman sylinterin aukkojen ja kanavien kokoja, mutta mihin niitä tarvitsetkaan? Tarkoitat ilmeisesti sitä puhallinjäähdytettyä pyttyä kahdella huuhtelukanavalla? Se on sen verran hengetön pytty, ettei ko. tiedolla mielestäni ole väliäkään.

Tammikuu 18, 2021, 22:29:17 ip
Vastaus #40

Janne Pohjanpelto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 32
Janne, pappiksen viritys on hienoa puuhaa. Mulla ei ole antaa 65 cc koskemattoman sylinterin aukkojen ja kanavien kokoja, mutta mihin niitä tarvitsetkaan? Tarkoitat ilmeisesti sitä puhallinjäähdytettyä pyttyä kahdella huuhtelukanavalla? Se on sen verran hengetön pytty, ettei ko. tiedolla mielestäni ole väliäkään.


Moi Joni.

Joo todellakin pappiksen virittäminen on hienoa puuhaa kun lähtökohta on tehoiltaan todella vaisu. Mitä enemmän saa alunperin tehottomasta koneesta tehoja pihalle niin sen hienompaa ja palkitsevampaa se on. Olen ollut juuri tallissa mittaamassa tuon valurautaisen tällä hetkellä 44.5 mm porauksella olevan puhallinsylinterin kanavia ja aukkoja yms.


Mittasin muuten vakion madaltamattoman Puch DS 50:sen sylinterin korkeuden mikä on 68.5 mm ja tuo madallettu on 65.5 mm eli kolme milliä madallettu. Minulla on jo kotona se 43.45 mm Wössnerin KX 60:sen ekan ylikoon takomäntä millä mallailin miten sellainen sopii tuohon madallettuun valurautapyttyyn. Hyvin sopii mittojen puolesta kun pyttyä korottaa sopivasti ja aukot aukeaa silloin AKK:ssa kokonaan.


Tilasin jo sen 44.95 mm (45 mm) Wössnerin muutama päivä sitten. Näissä on se hyvä puoli että se ainoa ohut männänrengas ei kurkkaa imuaukosta kun mäntä on AKK:ssa. Männän kokonaiskorkeus 48 mm, puristuskorkeus noin 29 mm ja männänrengas 1 millinen (tai 0.95 mm mittaustavasta riippuen). Männänrengasuran yläpuolisen osan etäisyys männänlaen reunaan 3 mm. Eli vain 4 mm männänrenkaan alareunaan männänlaesta kun esim. Dinamin 44.5 mm kaksirenkaisilla männillä ko. etäisyys alimman männänrenkaan alareunaan on niinkin suuri kuin 10 mm... ja ne renkaat on varsinaiset kitkarenkaat  ;)  2 x 2 mm renkaat = 4 mm vs. KX 60 1 x 0.95 mm. Ehkä ”hieman” vähemmän kitkahäviöitä.


Ne sylinteriaukkojen korkeudet on tosiaan imu 16 mm ja pako 17.5 mm. Imukanavan suuaukko 18 mm ja pakokanavan suuaukko 25 mm (sama kuin tehoputken alkukäyrän sisähalkaisija eli täydellinen sille). Aukkoja on viilattu myös leveyssuuntaan. Huuhteluaukkojen korkeus on luokkaa 8.5-9 mm ja ne on koskemattomat. Itse huuhtelukanavien muotoilu on huomattavasti parempi ja jouheampi/pyöreämpi sisäreunastaan kuin normi puhallinpytyissä. Ei turhia sisäreunan kantteja ja kunnollinen pyöristys. Pientä viimeistelyä se pytty vielä tietysti kaipaa.

Jatketaan harjoituksia ja virityssuunnitelmia.

-Janne
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 18, 2021, 22:35:19 ip kirjoittanut Janne ”68” Pohjanpelto »

Toukokuu 05, 2021, 23:48:19 ip
Vastaus #41

Janne Pohjanpelto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 32
Moi


Päivitetäänpäs tänne mitä on saatu aikaan tähän mennessä. Eli kone saatu kasauksesta ja se toimii loistavasti. Riton kilpakampiakseli, Viton-kumiset kampiakselin stefat, NSK L17 kampiakselin laakerit, 3-levyinen kytkin vahvemmalla kytkinjousella ja Surfex hardened kytkinlevyillä. Ei vuoda öljyä mistään ja toimii kuin sveitsiläinen kello. Sytytysjärjestelmänä on vakio Boschin kärjellinen Boschin orkkis osilla. Tulppana NGK BR8HIX Iridium 0.5 mm kärkivälillä. Katkojan kärjissä 0.4 mm kärkiväli ja sytytyksen ajoitus = perusennakko riittävän aikaisella. Pappikseen löytyy minulta tällä hetkellä neljä eri virityssylinteriä ja kantta.


Päätinkin sitten ensi alkuun laittaa ”pikkulohkon” eli alumiinisen Nicasil-pinnoitetun NC:n puhallinsylinterin 40 mm NC:n omalla 2-renkaisella (2x1.5 mm korkeat männänrenkaat) männällä kiinni. Tilavuus siis näin alkuun 54 cc. Sylinteristä ei ole muutettu muuta kuin imukanavan suuaukko avarrettu 18 mm kokoon ja kohdistettu samankokoiseen imukaulaan ja Dellorto PHBG 18 mm kaasariin imutorvella + vaahtomuoviputsarilla. Pakokanavan suuaukko avarrettu noin 24.5 mm kokoon kun alunperin se on pienempi. Näin se sopii paremmin tehdastekoiseen perus tehoputkeen jonka alkukäyrä on kohdistettu tiivisteen kanssa sylinteriin. Huuhtelukanavan lähdöt muokattu/suurennettu vastaamaan lohkoja jotka tehty jo aiemmin Metrakit 65 cc alumiinisylinterille. Samoin tietysti korotuslevy + alatiivisteet kaikki kohdistettu. Moottoriin laitettu vahvemmat ja isommat 7 mm halkaisijalla olevat pinnapultit joilla sylinterit + kannet on parempi kohdistaa. Itse sylinterin aukkoihin ei ole vielä toistaiseksi koskettu, vaikkakin imuaukon pieni koko houkuttelusi vähän viilaa/dremeliä käyttämään...  ;)


Ajoituksia kuitenkin on tietysti muutettu siten, että männän imuhelmaa lyhennetty -8 mm 48 mm => 40 mm jolla imuajoitus 3 mm korotetussa sylinterissä on vaatimattomat 168 astetta. Pitäisi muokata se jonnekin noin 175 asteen paikkeille ja lisätä imuaukkoon virtauspinta-alaa korottamalla aavistuksen imuaukkoa viilaamalla alaosasta hieman pois ja leveyttä lisää samalla. Huuhteluajoitus on 135 astetta (melkein jo liikaa) kun sylinteriä on korotettu mainitut 3 mm (myös sylinterin päältä on sorvattu pois ainetta -3 mm. Pakoajoitus tällä korotuksella on 185 astetta, mikä on mielestäni jo ihan hyvä. Paljon yli 190 ei ainakaan kannata mennä ja 185 saa riittää tähän. Blowdown on siis 185-135=50 jaettuna 2:lla eli 25 astetta.


Sylinterikansi on O-rengastiivisteellä oleva korkeapainekansi jossa on kunnollinen squisband noin 0.7 mm paljeraolla. Koneen sisäinen välitys on vähän perus Super Sportia pidempi, koska kytkinratas on 19 hampainen ja se iso ratas on 69 hampainen (välityssuhde siis noin 3.63:1) kun perinteisesti se on 4.00:1 rattailla 72 ja 18. Muuten laatikon välitykset on samat. Todennäköisesti jossain vaiheessa vaihdetaan pidemmän ykkösvaihteen rattaat millä ykkösen välitys muuttuu 3.54:1 => noin 2.90:1. Näin ykkösen ja kakkosen väli saadaan pienemmäksi mikä on hyvä asia kierroskoneessa.


Ketjurattaat on nyt 12 edessä ja 40 takana. Välitys 3.33:1. Kokonaisvälitys on tällä hetkellä 13.45:1. Kävin itse testaamassa pappiksen kulkua vappupäivänä ja se kulki allani (painoni ajokunnossa noin 115 kg) kolmosvaihteella 71,1 km/h (välityssuhdelaskurilla tarkistettu kierrosluku 11193 rpm) ja nelosella 83,6 km/h tosin tämä jälkimmäinen pieneen loivaan alamäkeen kun ei jaksanut ihan vetää loppuun itseni painoisella kuskilla tasaisella. Tosin 85,1 km/h olisi ollut huiput nelosella @11193 rpm eli ihan sinne asti ei kiertänyt nelosella... No otti se kuitenkin yli puolet enemmän kierroksia kuin vakio pappis minkä huipputeho taitaa tulla noin 5000 rpm paikkeilla.  :)


Nyt teen vielä pari juttua tähän settiin ja sen jälkeen vaihdan sen 68 cc valurautaisen sylinterin kiinni Wössnerin 1-renkaisella takomännällä (Kawasaki KX 60 mäntä). Kokeilen vielä toisella valmiilla tehoputkella ja mahdollisesti muokkaan imuaukkoa niin näkee paraneeko kulku kun nykyisen imuaukon koko on todella pieni korkeus vain 14 mm ja leveys 25 mm. Imuhelmaa lyhensin männästä -8 mm että sain edes siedettävälle tasolle ton imuajoituksen.


Ei ole muuten kummoiset jarrut pappiksessa mun painoisen kuskin alla. Jarrukengät on kyllä uudet ja sellaiset uritetut mallit. Poika painaa onneksi 85 kg vähemmän eli tän ”kisakuski”. Pappis + poika ajokamoineen bensaa tankissa paino jää alle 80 kiloon. Poika on 10-vuotias.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 06, 2021, 00:02:22 ap kirjoittanut Janne Pohjanpelto »

Toukokuu 06, 2021, 07:27:37 ap
Vastaus #42

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10929
"Viritettyjä mopoja paljastuu Lahden seudulla viikottain - virityspuuhissa saattavat askarrella sekä isä että poika
Mopoilun vetovoima on vajaassa kymmenessä vuodessa haalistunut, mutta ajopelien virittely pitää sitkeästi pintansa. Viime vuosina lähes joka kolmas menehtyneistä mopoilijoista oli liikkeellä laittomaksi muutetulla ajoneuvolla.


Poliisi valvoo mopoliikennettä tehostetusti joka kevät. Yksittäisten ajoneuvojen tarkastamiseen aikaa on kuitenkin rajallisesti. SAMI LETTOJÄRVI
Petri Koivisto

 
Vaikka mopoilun suosio on ollut laantumaan päin, mopojen virittely on pysynyt voimissaan. Lahden seudulla virkavallan haaviin jää viritettyjä mopoja joka viikko joko liikennevalvonnan tai muun poliisitoiminnan kautta.

Tehdasasetuksiltaan muutetut mopot ovat myös jättäneet oman jälkensä onnettomuustilastoihin. Vuosina 2015–2019 moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuoli 18 mopoilijaa tai mopon kyydissä matkustanutta henkilöä. Heistä viisi oli liikkeellä viritetyllä mopolla.

Liikenneturvan mukaan mopoilijan riski joutua vakavaan onnettomuuteen on yli kymmenkertainen verrattuna henkilöauton kuljettajan tai matkustajan vastaavaan riskiin.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

MAINOS PÄÄTTYY

LIIKENNETURVAN koulutusohjaaja Erkka Savolainen on sitä mieltä, että virittelijät tietävät muutetun mopon nopeuteen ja turvallisuuteen liittyvät vaarat, mutta tieto ei aina estä heitä tekemästä tyhmyyksiä.

– Sosiaalinen paine vaikuttaa nuoren käyttäytymiseen paljon. Asennekasvatuksen puolella olisi siis vielä tekemistä.

Mopojen viritys on kautta aikojen ollut samalla tasolla.

Myymäläpäällikkö Tommi Lösman, Elfving Center
Moponuorten vanhemmat ovat usein tietoisia jälkikasvunsa puuhasteluista. Huoltajat saattavat jopa itse osallistua mopon muuttamiseen laittomaksi kulkupeliksi.

– Tässä asiassa kannattaakin korostaa vanhempien vastuuta ja esimerkkiä kohti turvallisempia vaihtoehtoja, sanoo Savolainen.

Tehoiltaan muutettu mopo voi olla laillinenkin, jos se muutoskatsastetaan kevytmoottoripyöräksi. Silloin myös muun muassa valoja sekä jarruja on muutettava vastaamaan moottoripyörän tehoja.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

MAINOS PÄÄTTYY
– Veikkaan, että sellainen on harvinaista, sanoo Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tarkastaja Tuomas Peltokangas.


Liikenneturvan mukaan nuorten moponuorten asennekasvatuksessa on yhä tehtävää. Tyhmyyksiä saatetaan tehdä kavereiden huomion takia vaikka mopojen virittelyn ja kovien nopeuksien riskit tiedetään. ALIISA PIIRLA
LIIKENNETURVAN LAHDEN toimiston yhteyspäällikkö Ari-Pekka Lattu on huomannut, että Päijät-Hämeen kuntien liikenneturvallisuustyöryhmissä mopojen virittely nousee puheenaiheeksi vaihtelevasti. Jonakin vuonna aihe ei herätä mielenkiintoa, mutta vuotta myöhemmin mopohäiriköinnistä puhutaan paljonkin.

– Silloin on meneillään ikäluokkia, jotka ovat ahkeria virittämään ja rassaamaan mopoja, sanoo Lattu

Esimerkiksi viime vuonna mopoilun varjopuolet eivät Latun mukaan juuri olleet asialistalla missään kunnassa, mutta nyt ihmisten ärsytyskynnys näyttää taas ylittymisen merkkejä. Sanomista syntyy mopojen äänestä, vauhdista ja ajelemisista kielletyillä paikoilla.

Hämeen poliisin ylikomisario Jouni Takala arvioi, että mopoille ei satu niin paljon onnettomuuksia kuin julkisen keskustelun määrästä voisi päätellä.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

MAINOS PÄÄTTYY
– Keskustelu on usein hyvin tunnepitoista, ja taustalla on varmaan usein enemmän mopoilijoiden häiritsevä käytös kuin itse mopon virittäminen.

MOPON VIRITTÄJÄLLÄ on käytettävissään montakin vippaskonstia omasta osaamisesta ja rahavaroista riippuen. Lopputuloksena on kevytmoottoripyörä, joka voi kulkea jopa sata kilometriä tunnissa.

Alkuperäisen äänenvaimentimen vaihto tehoputkeen on yksi helpoimpia muutoksia. Lisäksi moottoriin voidaan mahdollisuuksien mukaan vaihtaa isompi sylinteri ja ärhäkämpi kaasutin.

Etu- ja takarattaiden vaihto ei ole temppu eikä mikään, ja täystehosarjalla saadaan ajopeliin tuhdisti lisää potkua. Täystehosarjoja saa kiinalaisista verkkokaupoista halvimmillaan muutamalla kympillä.

JOUNI TAKALAN mukaan poliisi törmää harvemmin sellaisiin viritelmiin, jossa moottorin kuutiotilavuutta olisi muutettu. Sen sijaan ajoneuvon ohjainyksikköä on joissakin laitteissa saatettu peukaloida nopeuden parantamiseksi.

Ylikomisario Takala tähdentää, että turvallisin mopo on sellainen, josta on pidetty huolta ja jota ei ole lainvastaisesti muuteltu.

– Kun kuljetetaan kunnossa olevaa laitetta järkevällä tilannenopeudella siellä, missä ajaminen on sallittua, olemme parantaneet liikenneturvallisuutta aimo harppauksen.

VANTAALAISEN ELFVING Centerin myymäläpäällikkö Tommi Lösman kertoo, että asiakkaan ostaman mopon takuu raukeaa, jos ajopeli paljastuu viritetyksi. Se kohtalo kolahtaa mopokansassa monille.

– Ihan jatkuvasti tulee vastaan mopoja, joita on viritetty.

Nykyinen autoverolaki ei enää määrää viritetyn mopon omistajalle rangaistusluonteista veroa. Lösman ei kuitenkaan usko, että veron poistuminen lisäisi virittelyinnostusta.

– Mopojen viritys on kautta aikojen ollut samalla tasolla.


Liikenneturvan mukaan nuorten asennekasvatuksessa on yhä parantamisen varaa. Kavereiden takia saatetaan tehdä tyhmyyksiä vaikka mopoilun pelisäännöt olisivatkin hyvin tiedossa. ALIISA PIIRLA
MOPOILUN SUOSIO oli pitkään vahvassa nosteessa aina vuoteen 2011, jolloin mopokortin saamiseksi alettiin edellyttää teoriakoetta ja ajokoetta. Sen jälkeen alkoi laskukausi.

Suosion lasku näkyy myös myynnissä. Tommi Lösmanin mukaan mönkijät ja mopoautot ovat ottaneet oman osansa mopojen ostajakunnasta. Autoa varten voi ajokortin saada poikkeusluvalla jo 17-vuotiaana, ja moni jää mopon ostamisen sijasta odottamaan tätä mahdollisuutta.

Lösman kuvailee mopomenekin vaihtelevan säännönmukaisesti. Kun uusia mopoja ostetaan paljon, ne siirtyvät parin vuoden ajelun jälkeen käytettyjen markkinoille. Ja kun käytetyt alkavat olla tiensä päässä, nousee taas uusien ajoneuvojen menekki.

– Se on aaltoliikettä samalla lailla kuin Ruotsissa.

LIIKENNETURVAN tutkimuspäällikkö Juha Valtonen arvioi, että ilmastokeskustelu omalta osaltaan söi mopoilulta pohjaa muoti-ilmiönä.

– Se ei enää ollut niin välttämätön ja haluttu asia.

Valtonen uskoo myös mopojen virittelyn vähentyneen, mutta yhä edelleen tietty joukko uskollisesti pysyy vaarallisen harrastuksensa parissa.

– Heidän suhteellinen osuutensa mopoilijoista on suurempi kuin mitä se on ollut ennen.

Seuraamukset

Nopeus ja moottorikoko ratkaisevat
Mopon suurin sallittu nopeus on laissa rajattu 45 kilometriin tunnissa.

Samoin laki määrää, että kaksipyöräisessä mopossa moottorin sylinteritilavuus saa olla enintään 50 kuutiosenttimetriä.

Jos edellä mainittuja rajoituksia rikotaan laittomilla muutoksilla, mopo saatetaan luokitella uuteen ajoneuvoluokkaan kevytmoottoripyöräksi.

Tällöin vakuutusyhtiö lähettää ajoneuvon omistajalle korotetun liikennevakuutusmaksun, jonka loppusumma voi olla huomattavan kallis.

Viritetyn mopon kuljettaja saa mitatun nopeuden suuruudesta riippuen rikesakon tai sakon."


https://www.ess.fi/paikalliset/4134215


************** Tuossa tämän päivän paikallislehden juttu.

Toukokuu 06, 2021, 08:36:39 ap
Vastaus #43

Janne Pohjanpelto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 32
Huomenta Markku ja muutkin
Haluaisin nyt selventää että vaikka poikani tällä pappatunturilla ajaakin 0-200 metrin kiihdytyksiä ja mahdollisesti myös nopeustestejä, niin ne ajetaan tätä tarkoitusta varten järjestetyssä tapahtumassa SULJETULLA LENTOKENTTÄRADALLA ei yleisellä tiellä. Ajaminen tapahtuu suoraan eteenpäin ja säännöt on selvät miten ajetaan. Lisäksi mopoa on muutettu matalammaksi eri korkuisten iskunvaimentimien vaihdolla ja ohjaustankoa on tuotu taaksepäin jotta mopon hallinta onnistuu pienemmältäkin/lyhyemmältäkin kuskilta. Holkitin rungon läpimenon takahaarukan akselille, missä oli aiemmin välystä (pappiksen yksi tyyppivika) jne. Vaikka poika onkin vasta 10-vuotias on hän ajanut motocrossia jo usemman vuoden ajan ja nykyinen moottoripyörä on 15 hevosvoimainen 2-tahtinen 6-vaihteinen Kawasaki KX 60:nen. Kokemusta löytyy siis jo tehokkaammistakin vehkeistä ja sillähän ajetaan crossiradoilla ja hypitään jne. Tällä pappatunturilla ajetaan suoraan asvaltilla kelloa vastaan. Pappatunturiin on lisäksi vaihdettu hyvin asvalttipinnoille sopivat Continental ContiGo semisliksit renkaat, missä on hyvä pito ko. alustalla ja pieni vierintävastus.
Haluan korostaa että en kannata viritetyn mopon ajamista julkisilla yleisillä teillä enkä varsinkaan sellaisen antamista alaikäiselle lapselle käyttöön muuhun kuin suljetulla alueella tapahtuvaan valvottuun käyttöön. Silloinkin vaan kuskille jolla on ajokokemusta ennestään muistakin laitteista. Poika aloitti motocrossin 6-vuotiaana.
Kiitos ja anteeksi jos pahoitin nyt jonkun mielen. Mopon mooottorin virittäminen on mielenkiintoista puuhaa, MUTTA pitää tarkoin miettiä ja harkita missä sillä ajetaan. Suljetulla alueella turvallisissa testausolosuhteissa riitävin suojavarustein uskallan antaa poikani ajaa virittämälläni mopolla.
-Janne  ::)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 06, 2021, 08:38:33 ap kirjoittanut Janne Pohjanpelto »

Toukokuu 06, 2021, 08:41:16 ap
Vastaus #44

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10929
Et sie mitään pahoittanut-aina ensimmäiseksihän mopo
viritetään. Niin täälläkin tallissa tehdään. ;D

Mutta laitoin tuon kun juuri tänään se lehdessä oli.

Joku nääs saattaa ajaa tielläkin noilla...Seuraamuksia ajattelematta.

t. Markku