Tos ny olis jollekki 59 speed. On tainnu vaan mennä jo tohon hintaan. Mut soittakaapi ny varmuueks.http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/Mopot/SOLIFER+SPEED+59/28984581?rowId=12 (http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/Mopot/SOLIFER+SPEED+59/28984581?rowId=12)10 000 euroa hintana? Pantu semmonen suojahinta ettei mene kaupaksi?
oliko tämä myynti palsta vai kartoitus harvinaisimmista mopoista.Sitä samaa sillisalaattia täällä kaikki toppicit on, yrittää mitä yrittää ;D
Tunturi Break L vm 86. Montakohan edes aikoinaan koskaan tehty...??? 500kpl?
Pistetään tähän väliin hiukan tavallisempi harvinainen mopo:
Tunturi City -81 valkoisella rungolla ja valkoisilla katteilla.
Pistetään tähän väliin hiukan tavallisempi harvinainen mopo:
Tunturi City -81 valkoisella rungolla ja valkoisilla katteilla.
Nyt meni sormi suuhun, oisko tästä kuvaa?
Ajokuntoinen NSU Quikly -54 (vai miten se kirjoitetaan) löytyy täältä ;)Laitappa kuvaa Vikkelästä!!
Erästä pientä harvinaisuutta tullaan todennäköisesti ulkoiluttamaan Vesijärvellä...
SiinäAjokuntoinen NSU Quikly -54 (vai miten se kirjoitetaan) löytyy täältä ;)Laitappa kuvaa Vikkelästä!!
Noo, Super sportti ja exportti on kyllä "erittäin harvinaisia" mopoja, vai ???
Niin se on miten sen harvinaisuuden ajattelee.
Kärjistetysti sanottuna... Jos tusinatuote, jossa on tarrat hieman erilailla liimattu, on jonkun mielestä harvinaisuus niin sitten.
Nämä on ilmeisesti niitä "tosiharrastajan" ilonaiheita.
Maasta löytyy kuitenkin oikeastikin harvinaisia mopoja, joita ei käytännössä kukaan harrasta, minusta juuri nämä tuo piristystä muuten niin tasapaksuun kalustoon.
AJ
Omistan Jawa Javetta Sport Typ 551 -64. Ei näitäkää hirveesti näy nykyään, vaikka lienee ollutkin kohtuu yleinen aikanaan.Hep, multa löytyy pari kappaletta noita "sportteja".
Omani lisäksi olen tavannu kaksi yksilöä, tosin eivät olleet Sportteja.
Aika karkeeta luettavaa Foorumilta joka nimenomaan on tarkoitettu vanhojen veteraani kaksipyörästen kokoontumispaikaksi ??? ???Niin se on miten sen harvinaisuuden ajattelee.
Kärjistetysti sanottuna... Jos tusinatuote, jossa on tarrat hieman erilailla liimattu, on jonkun mielestä harvinaisuus niin sitten.
Nämä on ilmeisesti niitä "tosiharrastajan" ilonaiheita.
Maasta löytyy kuitenkin oikeastikin harvinaisia mopoja, joita ei käytännössä kukaan harrasta, minusta juuri nämä tuo piristystä muuten niin tasapaksuun kalustoon.
AJ
Kyllä minä lasken harvinaisuuksiksi kaikki sellaiset versiot joita ei virallisesti pitäisi olla olemassa mutta jostainsyystä niitä on muutamia tehty. Sellaiset on mukavia poikkeuksia "tusinatuotteista". Vanhat, "oikeasti" harvinaiset mopot eivät minua kiinnosta yhtään, en itkisi vaikka kaikki menisivät sulattoon. On niitä tullut itsekin surutta hävitettyä vuosien saatossa kaatopaikoille ja metallinkeräykseen.
Eilen tuli ostettua taas yksi tusinatuote, kyseessä 79 Trial joita tiedetään säilyneen (raadotkin mukaanlukien) parisenkymmentä kappaletta. Niitä on nyt tallilla neljä kappaletta eli yleisin mopomalli mitä minulla tällähetkellä on.
Aika karkeeta luettavaa Foorumilta joka nimenomaan on tarkoitettu vanhojen vetraani kakspyörästen kokoontumispaikaksi ??? ???Niin se on miten sen harvinaisuuden ajattelee.
Kärjistetysti sanottuna... Jos tusinatuote, jossa on tarrat hieman erilailla liimattu, on jonkun mielestä harvinaisuus niin sitten.
Nämä on ilmeisesti niitä "tosiharrastajan" ilonaiheita.
Maasta löytyy kuitenkin oikeastikin harvinaisia mopoja, joita ei käytännössä kukaan harrasta, minusta juuri nämä tuo piristystä muuten niin tasapaksuun kalustoon.
AJ
Kyllä minä lasken harvinaisuuksiksi kaikki sellaiset versiot joita ei virallisesti pitäisi olla olemassa mutta jostainsyystä niitä on muutamia tehty. Sellaiset on mukavia poikkeuksia "tusinatuotteista". Vanhat, "oikeasti" harvinaiset mopot eivät minua kiinnosta yhtään, en itkisi vaikka kaikki menisivät sulattoon. On niitä tullut itsekin surutta hävitettyä vuosien saatossa kaatopaikoille ja metallinkeräykseen.
Eilen tuli ostettua taas yksi tusinatuote, kyseessä 79 Trial joita tiedetään säilyneen (raadotkin mukaanlukien) parisenkymmentä kappaletta. Niitä on nyt tallilla neljä kappaletta eli yleisin mopomalli mitä minulla tällähetkellä on.
Minun mielestä aika on myös siihen harvinaisuuteen liittyvä juttu, sillee jos kulkuneuvo on tehty ennen omaa syntymävuotta
Niin siltä kohtaa taaksepäin näkisin että tavara on iällisesti harvinaista ja jos tunnetaan vain 1 kpl.
Kumpi tuntuu harvinaisemmalta 60 luvun Zyndapit joita valtakunnassa on Paljon, vai 80 luvun tunturi johon sen ostaja on antanut ostamispäätöksen ehdon: "jos mopossa on yläputki, dx:n tankki ja soliferin tarrat niin ostan mopon" ok, "tämmöinen tää on ollu ihan uudesta asti"
Onhan sekin harvinainen...
Heh, alkaa toi vanhojen harvinaisten mopojen rakentaminen olla vähän "old schoolia" nykyään.Meikäläinen hiihteleekin näissä asioissa vähän niin kuin perinteisellä välittämättä uusista tuulista.
Malleina ne eivät ole harvinaisia, mutta niiden ylivuotiset ja alivuotiset sun muut erikoisversiot ovat harvinaisia omalla tavallaan ja jos ei muuten, niin ainakin ne kertovat mallin evoluutiosta.Täss on asia todella hyvin kiteytetty.
minun mielestä 70-80 luvun tunturit ei oo veteraani-mopoja. enkä ymmärä semmoisia,jotka ei voi sietää ku sportti tuntureita.jotenki tuntuu,että pitäis perustaa sportti tunturi foorumi ,missä niitten omistajat saavat kehua niitä kilpaa ym.silloin ei tarttisi lukea barbaarimaista tekstiä ku ei merkki natsaa itelle
terveisin :UH
[/quote
Tai jakaa Mopopalsta kahtia, Tunturi mopot -- Muut mopot !? Tai Ennen vuotta xx ja jälkeen sen
harvinainen tai ei mutta vm80 solifer gt löytyy...
Täyttääkö tämä harvinaisen mopon kriteerit? Onhan noita tavaramopoja nähty mutta tässä on outoja yksityiskohtia jotka viittaavat Tunturilla olleen näppinsä pelissä.
Kaikki varusteet ovat jostain Tunturi-mallista. Tigerista on etuvalo, pappiksista kone, pakokäyrä, tankki, ohjaustangon kahvat sekä tavarateline. Citystä puolestaan työkalukotelo ja äänenvaimennin. SuperSportista taasen on ohjaustanko (se harvinainen suora malli joka kuuluu etukatepakettiin), takalokari (ei ole SuperSportin kiinnitysreikiä eli ollut käyttämätön kun tuohon sovitettu), takavanne sekä takalokasuojan kiinnitysrauta (SuperSportin/Sportin etulokarin kiinnitysrauta).
Voisiko Tunturin tehdas olla ostanut ulkomailta tavaramopojen rungot, etuakseliston sekä etulavan ja tehnyt prototyyppeinä tai pienenä sarjana kyseisiä tavaramopoja? Jonkun omatekeleeksi en oikein jaksa uskoa, joka jampalla ei loju nurkissa harvinaista ohjaustankoa ja käyttämätöntä takalokaria.
Täyttääkö tämä harvinaisen mopon kriteerit? Onhan noita tavaramopoja nähty mutta tässä on outoja yksityiskohtia jotka viittaavat Tunturilla olleen näppinsä pelissä.
Kaikki varusteet ovat jostain Tunturi-mallista. Tigerista on etuvalo, pappiksista kone, pakokäyrä, tankki, ohjaustangon kahvat sekä tavarateline. Citystä puolestaan työkalukotelo ja äänenvaimennin. SuperSportista taasen on ohjaustanko (se harvinainen suora malli joka kuuluu etukatepakettiin), takalokari (ei ole SuperSportin kiinnitysreikiä eli ollut käyttämätön kun tuohon sovitettu), takavanne sekä takalokasuojan kiinnitysrauta (SuperSportin/Sportin etulokarin kiinnitysrauta).
Voisiko Tunturin tehdas olla ostanut ulkomailta tavaramopojen rungot, etuakseliston sekä etulavan ja tehnyt prototyyppeinä tai pienenä sarjana kyseisiä tavaramopoja? Jonkun omatekeleeksi en oikein jaksa uskoa, joka jampalla ei loju nurkissa harvinaista ohjaustankoa ja käyttämätöntä takalokaria.
Merkkifanaattisuudessaan ei myöskään pidä poissulkemanVähän ohi aiheen lipsuu mutta mistäs seppo olit tuon 6-v. puchin koneen (ja varaosia ostanut? Ja mistä moposta motti löytyy alkujaan (puch cobrastako)? Menohaluja siinä ainakin tuntu riittävän kylliksi :D Oman raaserin rakennushimo nousi ainakin kymmenenteen potenssiin tyyppien jälkeen. Minä olin siis se yamahalla vappuajot ajanut tyyppi jos et nimestä tunnistanut. Kiihdytysajovideota en ole vieläkään saanut nettiin laitettua, josko sitä kohta...
"harrastetapaturman" mahdollisuutta.
Kiihdytysajovideota en ole vieläkään saanut nettiin laitettua, josko sitä kohta...Vielä enemmän ohiaiheen mutta kun saat Valtteri sen videon laitettua niin ilmoita minulle. Tai meneekö sittenkään ohiaiheen kun niissä karkeloissahan oli lähes kaikki harvinaisia, etten sanoisi ainoita maalimassa ;-)
Yhdessä tallissa on minulle erikoisia mopo merkkejä. Liekko oikeita en tiedä? Tankeissa lukee seuraavanlaisia ..
Autowap, Cyklowap, Kritsner Montza, Hopeasiipi skootterin mallinen, siis sellaisilla polvisuojilla?? Jupiter TT??
Onko minua huijattu kun väittää että olisivat oikeita kamppeita?
Näkyi Vesijärven kuvissa mm. hieno Bauer Sport ja Hopeasiipi Sport. Hienoja ja oikeesti harvinaisia mopoja.Bauer Sprort oli se minun harvinaisuus, jota tässä viestiketjussa tuolla aikaisemmin merkkiä paljastamatta lupasin ulkoiluttaa.
Jonkinlainen suhde mulla tuohon Hopeasiipeenkiin taitaa olla, koska ainakin näyttää samalta minkä möin Lahden seudulle. Sen ajoasento on .... mielenkiintoinen.Katselin kun hopeasiipi ajeli rinnalla, että jollain on sentään vielä raskaampi ajoasento...
Jonkinlainen suhde mulla tuohon Hopeasiipeenkiin taitaa olla, koska ainakin näyttää samalta minkä möin Lahden seudulle. Sen ajoasento on .... mielenkiintoinen.Katselin kun hopeasiipi ajeli rinnalla, että jollain on sentään vielä raskaampi ajoasento...
AJ
Tässä olisi ajokelpoinen suht hyvässä kunnossa oleva Helkama sportti. Ei kai kannata alkaa räveltämään?
(http://i10.aijaa.com/b/00438/10437906.jpg)
(http://i2.aijaa.com/b/00279/10437907.jpg)
(http://i3.aijaa.com/b/00502/10437921.jpg)
jep, tuo on senverta hyvässä kunnossa että melkeen parempi pitää tollasena ettei tule ylientisöidyksi. Viittikkö ottaa kuvaa putken kiinnityksestä.(http://s16.postimage.org/bv0p0isit/SDC11007.jpg)
Jos joku muuten sattuisi tietämään minkämerkkiset iskarit helkamassa on niin otan tietoa vastaan. Takaiskarit senverran ruosteessa ja toinen vähän vinokin että uudet tekisi terää. Niissä on joku teksti ylhäällä, mutta omistani en saa selvää muutakuin että italy, italjet tjsp. siinä lukee.
Edit: kuuluuko muuten penkin alle jonkinlainen työkaluboksi?
Edit2. Viittikkö ottaa kuvia bensahanasta, sellanen itseltäni uupuu.
Kiitokset kuvista, pahoin pelkään ettei tankkiin löydy enää mistään tarroja. Minkäs vuosimallin sportti tuo onkaan? 72? Tuossa sinun uudemmassa eroa minun vanhempaan on ainankin sivujalka, lampun kiinnikkeet ja käsitykseni mukaan myös erilainen tanko. Entäs sivupellin tarrat, ovatko ne olleet samoja joka vuosimallissa?valmiste numero cc1794 tyyppikoodi B859200501 malli SPORT-SACHS 50-3MAKF SF/47 Miksiköhän ei rek. otteessa ei ole vuosimallia?kyseessä punainen ote
joku näppärä tietäjä kun osaisi sanoa onko muissa mopoissa käytetty tollasia iskareita.
muistaakseni rantalan matilta saa tankin tarroja :)
onkos ihan oikeasti ainut maassamme tunnettu yksilö?
Monark 59-60 LaStrada?
Aika harvinainen on myös vuoden -60 Solifer Speed, kone vielä Express M107, etupää kuitenkin jo kunnollinen keinuhaarukka. Lisäksi tankki kuulemma uudemmissa (ja vanhemmissa) pienempi. Minulla on vieläpä yhdenistuttava satula ja tarakka, kun pitäisi kuulemma olla pitkä satula. Minulla ei siis ole SS-malli. Jokohan tänä kesänä lopulta kilpiin, osia vaikea saada, joten museokatsastusta en ole enää harkinnut.Mitä osia puuttuu?
Aika harvinainen on myös vuoden -60 Solifer Speed, kone vielä Express M107, etupää kuitenkin jo kunnollinen keinuhaarukka. Lisäksi tankki kuulemma uudemmissa (ja vanhemmissa) pienempi. Minulla on vieläpä yhdenistuttava satula ja tarakka, kun pitäisi kuulemma olla pitkä satula. Minulla ei siis ole SS-malli. Jokohan tänä kesänä lopulta kilpiin, osia vaikea saada, joten museokatsastusta en ole enää harkinnut.
Minulla on pappa tunturi vuosimallia 1969. Onko kuinka harvinainen?
hassun näköinen mylly, onko NSU 57-58? Muuten sanoisin kylmän rauhallisesti; onneksi olkoon! Henkselien paukuttelu taitaa nyt kuulua naapurikyliin asti 8) Patinajuttuja kun nykyään kannustetaan niin älä sulata tuota lunta.. :P
Minulla on pappa tunturi vuosimallia 1969. Onko kuinka harvinainen? osia siihen ei vissiin saa mistään en ainakaan ole löytänyt muovia toiselle puolelle
Mulla on tälläinen harvinnaisuus elikkäs otto mopedi (solifer otto)Mulla on 2 työnalla ja kolmannen runko.
Moro,mistä Esa oot löytänyt tuon speedin ja millä moottorilla on???
yhen kerran oli jossain romu kopassa saman lainen raato vaaan
Toi merkki on Helkamasta ;D
Ja Arin kohdalla taas pajatso kilahti. Eli oikein
Auringon polttama tankki josta punanen karisee pois kun pyyhkii hanskalla ja alta paljastuu harmaa. Se on se vappukukka mopo jolle naureskelit tässä yks kesä. Tosin taitaa nuo kaikki moponi olla enemmän ja vähemmän naurettavia mopo harrastajien piireissä
Nyt näkyy mittari
Tuossa muutama harvinainen joita omistan : (Peugeot 104-76, luultavasti ei löydy Suomesta eikä Norjasta ) Peugeot 103-73Minulla pienemmällä numerolla oleva pösö, eli Peugeot 101
No nythän niitä alkoi löytymään,, kertokaa nyt vielä oletteko sen omistaja ;D
Eikös nää Jupiter Garellit ole aikas harvinaisia? :) ja sitten Monark Topper? sekä Mini 70Tuo Jupiter näyttää aika paljon samalta, kun tuo Hercules, molemmissa vissiinkin sachin motti.
Olikos se Jupiter 219 vai 220 joka oli Hercules !!
Eikös nää Jupiter Garellit ole aikas harvinaisia? :) ja sitten Monark Topper? sekä Mini 70Tuo Jupiter näyttää aika paljon samalta, kun tuo Hercules, molemmissa vissiinkin sachin motti.
Moi
Sudbrack Pfeil?
//Frank
Minun mopokirjassa moottorin tekijäksi mainitaan Follis. Se kai tuo vasen sivukoppa on vähän harhaanjohtavan näköinen, . Toisissa malleissa joissa etulamppu on lokasuojassa on vasen ja oikea suojakoppa pyöreä !!Tuossa minun Folliksessa on vasemman sivukopan alla ensiövälitys öljykylvyssä joten kuuluu olla tuon näköinen. Pyöreäkoppasiakin tosin näyttää olevan.
Täältä löytyy NSU Quickly Ja Mobiliassa Kangasalla on ainakin ollut yksi.
TA
Kiitoksia selvennyksistä.
Aloittelijana itseäni kuitenkin pidän vaikka yski -74 pappa ja solifer tomos 4 lavamopo on tullut entisöityä. Pirun kauniita niistä tulikin (muiden suusta). Mutta ei kuitenkaan tullut koskaan yritettyä museokilpiin kun moemmat oli lähinnä käyttö/ tapahtuma hassuteluihin...
Ihastuin tryggiin sen nähdessä ja pakkohan tuo oli pelastaa ja ruveta laittamaan..
Moottorin suojapellit tosiaan puuttuu, niitä tässä jäädään metsästämään..
Muut osat taitaakin löytyä ja ihmeellisen hyvässä kunnossa.
Mitenkäs tuota tietopankkia voi hyödyntää? Itsekkin jotain tietoa sinne laittanut omasta Jupiteristani, mutta Samohan sivuilla en ole kovin paljon tietoa Øglaendeista löytänyt. Pitääkö olla Samohan jäsen ennenkuin pääsee tietolähde sivuille? Jos näi, niin rajoittaako se tiedon keruuta?Tietopankki on avoin kaikille sivustolla www.samoha.fi kävijöille. Ylätunnisteen ”Tietopankki” alta löytyy otsikot ”ÖGLAEND”:”Öglaend galleria”, jotka ovat vain varattuja otsikoita. Otsikoiden ”Öglaend”, ”Comet”, ”Jupiter” jne. alta löytyy vaihtelevasti kuvia ja varaosaluetteloita. Sachs moottoriluettelot on tarkoitus myös liittää sivustolle.
Ihan ok. Se on kuitenkin jousitettu rahi, eikä pelkkää vaahtomuovia joka suht nopeasti painuu kasaan.Toihan on Zundappihan makee, en kyllä ole ikinä luonnossa nähnyt.... :o
Mites kuvan mukainen Zyny, kahdeksan kymmentä luvun alkupuolelta.
Liekö miten yleinen kampe.