Naamakirjasta en mitään tiiä, mutta katsastushommelista jotain. Viimeksi kun tätä vastaan piti tapella, olin mukana tekemässä tutkimusta siitä, missä määrin tekniset viat ovat osasyinä onnettomuuksiin ja missä määrin asiaan voi vaikuttaa katsastamalla. Tutkimuksen lopputulema oli se, että katsastuksen hyöty/kustannussuhde ei ollut likimainkaan kannattavuusrajalla. Vuosi oli tuolloin 2012. Tutkimus näyttäisi löytyvän vieläkin netistä:
https://docplayer.fi/3375462-Moottoripyorien-maaraaikaiskatsastamisen-hyodyt-ja-kustannukset-suomessa-suomen-motoristit-ry.htmlEU mp-katsastuksia ajoi silloin. Europarlamentissa oikeistoryhmät olisivat jo tuolloin luopuneet motskareiden katsastuksesta, mutta vasemmistoryhmät sekä vihreät halusivat katsastuksen. Kompromissina syntyi katsastusdirektiivi, jossa mp-katsastukset ovat mukana, mutta jäsenvaltioiden ei ollut pakko niitä ottaa käyttöön sillä edellytyksellä, että ottavat käyttöön jonkinlaisia vaihtoehtoisia turvallisuustoimenpiteitä. Direktiiviin kuului siirtymäaika, jonka kuluessa asiaa tuli arvioida uudelleen. Tämä siirtymäaika päättyy 2022, mistä syystä sama ruljanssi alkoi taas.
Kaverin kertsillä tuossa visioitiin, että jos katsastus tulee, niin täytynee järjestää asiansa niin, että saa rahalle vastinetta. Viritetty potkukäynnisteinen pitkäkeula käsivaihteilla ja suicide-kytkimellä soveltuu tähän tarkoitukseen mainiosti. "Herra katsastusinsinööri on hyvä ja potkaisee tuosta!"