Kirjoittaja Aihe: Itämaistiaiset,Riga Mini 30  (Luettu 30001 kertaa)

Tammikuu 29, 2020, 13:57:16 ip
Vastaus #45

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 909
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Just kävin päästämässä lunta pöllyttäen,siis ykkösellä joka pysyi kuin pysyikin päällä,metsätietä eestaas.Kakkosella se ei läskiä liikuta kuin kunnon kiihdytyksen jälkeen muttei umpihangessa,vielä on tosin vanhat välitykset,tiuhempi eturatas kuin isompi takaratas kokeilu tekemättä
ja moiset siis löytyvät jo,tosin takaratas vaatii askartelua uusien kiinitysreikien poraamisella ym viilausta.

Käyntiilähtö sujui ehkä pikkasen paremmin,tosin ihkauusi säätämätön kaasutin arvoitus paljonko esim seosruuvi kuuluu olla auki virallisesti ja nämä on taatusti standardittomia yksilökappaleita muutenkin.
Kun se tuossa jalalla nojaten pörisi ja levitti sinisiä saastepilveä ruiskin pilottia imukurkun tienoille sekä sylinterin ylä ja alapäähän tapahtuuko mitään?
Juu,sylinterin alasaumaan vaikutti ja aika rajustikkin kierroksia nostaen joten voimme kait olla samaa mieltä että jos kuskin yläpäässäkin ilmavuotoja CCCP mopon ostettuaan niin tasapainon vuoksi myös ostoksen alapään tiiviste falskaa eikä ainakaan käyntiinlähtöä paranna eikä muutenkaan suositeltava 2t ominaisuus?
Valitettavasti se kuvaaja puuttui kaahaukselta äsken kun koiran kanssa kaksistaan kotosalla mutta asia korjaantuu kyllä,ei tämä varmaan vielä tähän jäänyt .
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 30, 2020, 13:17:21 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Tammikuu 31, 2020, 01:12:47 ap
Vastaus #46

Juha Koivurova

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 69
Jos se kerta ei vielä loppunut, niin sitten virittämään esim Viron malliin.  Kun ajavat sielläkin noilla kilpaa.  Otanpa muutaman kuvan viri pytystä ja männästä kun ehdin.  Nuo saa kulkemaan ihan reippaasti.  Ihan oikeasti, tai ainakin melkein.Tässä vähän lisää Rigailua.
https://www.youtube.com/watch?v=yiZDRWlli18&t=74s
D-mallista on moneksi: https://www.youtube.com/watch?v=RDVm4KULkpY&t=211s
Tässä sitten vähän toisenlaista vauhtia Riga 15s:
https://www.youtube.com/watch?v=XoFh_67OnoU
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 31, 2020, 01:34:42 ap kirjoittanut Juha Koivurova »

Tammikuu 31, 2020, 08:12:26 ap
Vastaus #47

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11364
Sen verramn kerkesi tulla itäpojan kaasariin
kosketusta,että KOD4-motissa se ei myöskään ollut ihan toimivimmasta
päästä. Siis nuo neuvostolan omat kaasarisuunnittelut.

Mutta ne Bing-kopiot jota on isommissa neukkulan laitteissa-ne kyllä saa
toimimaan kohtuuhyvin. Niissähän ero alkuperäiseen sakemanniin
on lähinnä materiaaleissa ja työstöjen tarkkuuksissa...

t. Markku

Tammikuu 31, 2020, 10:09:07 ap
Vastaus #48

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 909
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Joo,tuommoisessa polkupyörän apumoottoriksi suunnitellussa KoD moottorin kaasarissa pikkasen vastaava rakenne joka tuli tutuksi SZ 13(Riga)" polkumopossa" mutta semmoiseen vehkeeseen se oli ihan ok , yksinkertainen ja nerokaskin mielestäni mutta miksi siinäkin luistikone onkin outoa,kiinanmoottorikopioissa rakennehan on tavanomainen ja valmistukseen jätemetallia.
Karkeaa viimeistelyä KoD kaasuttimet kuin myös tämä tässä minissäkin oleva mutta tukevarakenteisia ja jotenkin käsintyöstetyn oloisia jälkineen ym millä purseita pikkasen siistitty luistista kuin ulkokuorestakin.

Täytyy tutkia tuo imuvuoto ja napata sylinteri irti niin näkeepähän sinnekkin.Tiiviste täytynee värkätä itse alapäähän,yläpäässähän näissä semmoinen urarengas,pistän kuvaa kun purkaan.
Ebaysta löytyi 1kpl Carpathians mopon tiivistesarjoja jossa siis ne kampiakselin tiivisteet ja mitälie muuta pyöreää mutta ei yläpään tiivisteitä.
Carpathians käytti samoja V-50&V-501 moottoreita Rigan kanssa ja peräisin Ukrainasta(siis silloisesta Neuvostoliitosta sekin),sieltä se tiivistesatsikin löytyi+tulee noin 15 euroon postikuluineen.
Löytyneekö suomesta Karpaattien mopoa,enpä tiiä,varmaan joku semmoisenkin ihmeen tänne tuonut.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 31, 2020, 10:15:14 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 01, 2020, 15:57:48 ip
Vastaus #49

Juha Ollila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112
Tuo meidän projekti lähti käyntiin eka polkaisulla, kun kaikki vaikeudet oli ensin voitettu [/font] :)
Vivusta ryyppy päälle, napista 5 painasua, polkaisu ja käyntiin. Lähtee kuulemma vieläkin
samalla konstilla pörisemään ekalla.

Helmikuu 01, 2020, 16:27:40 ip
Vastaus #50

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3423
  • Mamu
Minulla oli samaa sukua oleva D8M,suurimmaksi ongelmaksi osoittautui läpilaskeva bensahana,eihän se venäläisen kaasarin kohon neulaventtiili niin jeti ollut etteikö kampikammio olisi ollut täys bensaa,ja sitten se on aika huono lähtemään.Tiiviimmän hanan jälkeen oli aika hyvä käynnistymään.

Helmikuu 01, 2020, 17:11:01 ip
Vastaus #51

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11364
Kone auki vaan-stefat ojennukseen ja kunnon tiivisteillä+liimalla
kasaan...niin jo vot!

t. Markku

Helmikuu 01, 2020, 17:38:11 ip
Vastaus #52

Juha Ollila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112
Siihen imukaulan alumiinilärpäkkeeseen tehtiin tiivisteet tietysti molemmin puolin, jotka
voideltiin Hylomarilla, ettei tulis imuvuotoa  :)

Helmikuu 02, 2020, 14:20:46 ip
Vastaus #53

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3423
  • Mamu
Käyppä nyt laittaen silinterin alapään tiiviste,ja hylomaria,mietitään sitten taas...Kaasutinhan on yksinkertainen kuin tiiliskivi,koho neuloineen,tyhjäkäyntiruuvi ja säätösuutin jo tehtaalta lähtiessä...

Helmikuu 06, 2020, 00:39:58 ap
Vastaus #54

Juha Koivurova

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 69
Kun oli puhetta niistä Rigan pytyistä ja männistä niin tässä mallia.  Pytty on saanut vähän lisää aukotusta, eli reikiä on.  Männässä myös pari lisäkanavaa.  Ei tämä penkissä ole käynyt, mutta tehot on moninkertaistunut ja kierrokset lisääntynyt huomattavasti.Vähän ollut ongelmia noiden uusiomäntien kanssa.  Ei oikein kestä kahden puristusrenkaan sorvaamista.


[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 06, 2020, 00:45:01 ap kirjoittanut Juha Koivurova »

Helmikuu 06, 2020, 19:15:31 ip
Vastaus #55

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 909
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Mielenkiintoista ja kiitos Juhalle vaivannäöstä.Ihmetyttää kovasti mikä tämmöisen teknisten vekottimien palstan idea on kun kuvat katoaa ylläpidon toimesta kohtuullisen pikaisesti joten on kuin lukisi kuvatonta käyttöohjekirjaa kuka jälkikäteen näihin aiheisiin palaa ja hyvin usein kuva on tärkein johtolanka mistä puhutaan ja minkä avulla kysytään?
Todellakin haastavaa jos kysymys kuuluu mikä tämä on ,kohdista näin kuin kuvassa tai vaikka nämä Juhan kuvat joita ilman melkoinen arvausleikki miltä männät+kanavat näyttää...
Miksi ne on poistettava,loppuuko bittiavaruudesta tila vai häh?

Näitä Rigan V 50-V501 moottoreiden mäntiä löytyy 3 rengasuralla varustettuinakin,näin olen lukenut ja kuviakin netistä nähnyt. Antavat lisää tehoa lisätiiveydellä kuulemma ja ehkä puristustakin,jälkimmäisestä en ole selvää saanut mutta koneitahan on käytetty mopoissa,mikroautoissa ja ties missä vekottimissa jopa kenttäoloihin sähköntuotantoon jonkinmoisena generaattorina ym.

Nyt on järkiperäinen ruuvaustauko flunssaoireiden ja vihoittelevan selän takia,siksi ei oo kuulunut ärräpäitä tai mitään tyhmiä kysymksiä& kuvia,koitetaan korjata asia yläpaineita pikkuhiljaa kasvattaen ??? 
Onhan V-50/501 moottori erilainen ja normaalista totustusta poikkeava mutta virityskäyttöön erikoinen valinta sanoisin ja ihan mielenkiinnolla.
Vaan onpahan hienot kuvat ja kanavissa nähty vaivaa !   mikä on,jos saa kysyä, tuon koneen tuleva käyttötarkoitus?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 07, 2020, 16:16:10 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 06, 2020, 20:43:49 ip
Vastaus #56

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3423
  • Mamu
Skeptikko epäilee että kuvat haihtuvat sen vuoksi että harrastettava merkki on niinsanotusti "Harhaoppinen"...Kunnossapito saa poistaa..

Helmikuu 06, 2020, 22:05:30 ip
Vastaus #57

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2051
mitkä enemmän halutaan tehoa sitä vähemmän on männän renkaita ja se männän rengas kapenee 0,8mm jolloin ollaan parhaassa männässä

Helmikuu 07, 2020, 09:24:59 ap
Vastaus #58

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2051
http://www.emot.nl/products.php?section_id=26       normaali mäntähän tuo,se männän renkaan korkeus on 0,8 ja jos oikein ymmärrän se renkaan kitkan ja lepatuksen takia pienenetään

Helmikuu 07, 2020, 09:37:07 ap
Vastaus #59

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 909
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Ovat siis kilpakoneisiin tarkoitettuja,kiitos...hmmm...no ei ihme etten ole törmännyt moisiin.


Tiiveys tapahtunee kait sitten tosi tiukoilla sovituksilla(?) mutta miten se tapahtuu ilmajäähdytteisessä 2t moottorissa lämpölaajenemisen ym huomioonottaen ja silloin oltava kait tiedossa myös ryssämoottorin seos koostumus millä laskea vaikka männän arvot tietäisikin?

Mitenkähän tämmöinen V moottori mahtaa isompia virittelyjä kestää,meinaan kun orkkisosien laatu vähän sattuman kauppaa eikä priimaa ollut tarjollakaan joka paikkaan,noh kait asia huomioitu ja ratkaistu jotenkin?
minulla vaatimattomampi päämäärä saada minimopon kone edes vakiosena toimimaan jotenkin luotettavasti vaihteiden kera.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 07, 2020, 17:08:45 ip kirjoittanut Petri J Kokko »