Kirjoittaja Aihe: Itämaistiaiset,Riga Mini 30  (Luettu 35230 kertaa)

Joulukuu 03, 2019, 20:39:10 ip
Luettu 35230 kertaa

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 941
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tässäpä tämä erään viikonlopun 700km ajolenkin syypää ja peräti 142km ajettu idän ihme ja monkeyn paljonkin oudompi itäkaima joka tehty niistä aineksista mitä oli tarjolla ja vaan pitihän tuo pelastaa siihen kuuluisaan hyvään kotiin niin edes yksi toivottavasti säästyy jälkipolville ihmeteltäväksi.
Kun tuo (Riga) SZ 13 lähti taannoin entisöinnin jälkeen Oulun seutuville niin tämmöistä rupesi tekemään mieli ja kyllähän moisia sillointällöin myyntiin tupsahteleekin ei senpuoleen,valitettavan huonoja vaan tahtoivat olla kun kukaan miksikään arvosta,laadutonta romua ja mehut pois,kartanon taakse ja muutama talvi hangessa tekeekin kohteesta rahalliseen arvoonsa nähden täällä romiskuorman täytteen.
Koneenahan tässä on 2 tahtinen n50kuutioinen V-50 sekä 2v kahvassa.
V-50 kuin jalavaihteinen versionsa V-501 käytettiin monissa muissakin itämopoissa ja oli uusinta uutta tuolloin,mm kärjetön sytytys löytyy.
Ei kuulemma maailman paras tai toiseksikaan paras kone mutta näillä mennään millä sillonkin pakosta,nyt onneksi tietty harrastepohjalta.
Vuosimalli tyyppikilpeä tulkiten ja ulkoisin tuntomerkein n1986.

Periaatteessa kaikki osat tallella ja aika hyväkuntoisenakin säilyneet mikä hyvin iso plussa, vaihdevaijeri poikki kuten käytännössä kytkinvaijerikin,johtoja repsottaa irti,maalimurheita,ruostetta ym löytyy ja tekemistähän taas haettiinkin mutta ei liian huonoa lähtökohtaa eikä liian tavallista kun ne ei ole mun juttuja ,harrastevehkeiksi itävehkeet onkin oivia kohteita ellei ennakkoluuloja.
Kaikki semmoinen tahtoo kiinnostaa mitä muut ei huoli=saa halavalla ja tuon aiemman projektini -64 raketti Crescentin kanssa homma olikin jo liiankin helppoa kun moottoripeltejä lukuunottamatta tilaamalla kaikki tarvittava suurinpiirtein samasta liikkeestä uutena ja ruuvaamalla kiinni.
Hieno museomopo siitä tuli ja harvinainenkin Husqvarnan uutuuskoneella ja kickstartilla,täällä kun semmoisia ei myytykään.
Onnellinen uusi omistaja sai persoonallisen laatumopon kotiinkuljetettuna :)



Parin tunnin roplaamisella lähti mini jopa käyntiin,kävi kait aika normaalisti moiseksi isoilla toleransseilla tehdyksi mutta ne lumiset koeajot jäi naapureiden harmiksi tekemättä mutta meidän naisväen myötähäpeän kannalta kuulemma onneksi.
Valmistusmäärä näissä ei enää valtava ollut,suuri ja mahtava oli kaatumassa eikä teollisuuskaan enää pyörinyt häävisti,osia jo sekoiteltiin mitä laarissa oli jäljellä.
Länsimaihin näitä ei viety ja tänne ilmaantuneet lienee Venäjältä sekä Virosta pääosin pakunperällä tms saapuneita jälkikäteen.


Kuka näiden suunnittelun taustoja ja historiaa tutkinutkin niin tietää että nämä ei alunperin mitään lasten leluja olleet tai semmoisiksi suunniteltu vaan sosialistiseen maailmaan aikuisille parkkihallin ja kerrostalonasunnon väliseen liikennöintiin koska käyttistähän=ladaa,mossea ym urheilukärryjä  ei ulos kadulle mieluusti jätetty irto-osista puhdistettavaksi ja tallit/parkkihallit oli monesti kaukana asunnosta.Sarvet taittuu alas sekä penkki irtoaa näppärästi jolloin mopo mahtuu hyvinkin pieneen tilaan hissin kautta parvekkeelle,rappukäytävään tai autonperälle ja tankkikin  irtoaa tarvittaessa pikaisesti pois hajuhaittoja tuottamasta.
Painoa noin 50kg ja tottakait moinen oli myös nuorison unelma kuten monkeyt ym pikkumopot länsimaissa jotka enempikin vain muutenkin hupikäyttöön ajateltuja.
Renkaat niin paksua ja jäykkää kumia ettei eroa juurikaan kuulemma huomannut oliko rengas tyhjä vai täynnä,näin aikalaiskertomuksissa googlekääntäjälle.


Tehty niin Riga,Romet kuin Jawa nimellä eri itäblokin maiden markkinoille ,siis kuten vaikkapa Stella malliakin ja tekniikkana ollut V-50(M myöhemmin) 2v käsivaihteella,V-501(M versio tästäkin myöhemmin) 2v jalkavaihteella ja viimeiset Babettan 2vaihteisella.
M versiot eivät juurikaan käytännössä eronneet mitenkään perusversioistaan .
Valmistettu 1982-87 pyöreällä ajovalolla kromikehyksen kera ja 1988 eteenpäin kanttisella muovilyhdyllä edessä.
Neliskanttinen takavalo 86-90. Etulokari oli aluksi peltiä ja myöhemmin muovia.Alkuperäinen versio oli siis vastaava mutta jäykkäperäinen 26 malli(koska sopivan mittaisia iskareita+jousia ei aluksi ollut).Taustapeilit oli lisävaruste 5 ruplaa kpl ja kori taakse maksoi 15 ruplaa.Etusarvien väliin sai jännän tavaratelineenkin lisähintaan.
Moista minimopoa valmistettiin Latviassa 1990 loppuun ja hintaa oli 275 ruplaa .
Muiden tuotantomaiden tuotanto Romet kuin Jawa nimillä määrällisesti ja ajallisesti arvoitus.

Tämmöistä infoa löytyi kun aikansa kaivoi ja käänteli ryssästä selkokielelle,osapuoli on tunnetusti aika kortilla nettitouhuissa,ongelmahan on ne kirjaimet,kommunikointi sekä yhteisen maksutavan löytyminen mutta se asia tuli tutuksi tuon edellisen idän ihmeen kanssa touhutessa.
Katellaan ja päivitellään mitä tuli taas ostettua :o .

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 30, 2020, 13:01:11 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Joulukuu 04, 2019, 07:56:14 ap
Vastaus #1

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11616
Moro!

Kuuluuko tuohon semmoinen ohjauslukko,jossa
on jonkilainen snadi muoviläpyskä ja se lukkosysteemi
siinä muovissa?

Sellainen on tuolla tallin nro 2 naulassa roikkumassa...avaimineen.

t. Markku

Joulukuu 04, 2019, 11:34:25 ap
Vastaus #2

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 941
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Helou Markku!  ei tässä ole minkäänmoista ohjauslukkoa eikä silmään sattunut paikkaakaan moiselle vaan onko kyseessä siis jonkinmoinen irtolukko ,semmoinen vaijerilukon tyylinen, vai ihan kiinteäversio?

Joulukuu 04, 2019, 11:59:34 ap
Vastaus #3

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11616
Moi!

Jotenkin se tuohon ohjaustangon luokse jonnekin tulee-ja
on irtolukko.

On tuolla datsalla-mutta otan kuvan ja pähkäillään.

t. Markku

Joulukuu 05, 2019, 11:11:18 ap
Vastaus #4

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1886
Meillä oli kaverin kanssa 90-luvulla uusi tuollainen mutta kokopunaisena.
Kuulemma se parempi malli Jawan moottorilla. Ei oikein sekään toiminut, kaasarista ei saanut tolkkua. Myytiin ja uusi omistaja vaihtoi ainakin länsikaasarin. Maksoi muuten Virossa 150mk.


Siinä oli tosi lyhyet takaiskarit ja Virosta sai kaikkia osia. Sellaiset laitoin yhteen R-E 750 sopperiin, kun silloin piti jousitus olla, jos uutena oli ollut.
Ei ne kyllä mitään joustaneet, mutta oli jouset.
Hyvin ovat kestäneet tähän päivään asti.

Joulukuu 06, 2019, 07:57:02 ap
Vastaus #5

Olavi Toppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 179
Olin Virossa töissä ja toin sieltä tuollaisen punaisen jalkavaihteisen Minin Ouluun syksyllä -89. Oli oma hommansa saada se Rakveresta Ouluun kun ei ollut itellä millä olisi sen tuonut. Hyvin se mulla toimi mitä sen vähäsen sillä ajelin. Myin sen joskus -90 luvulla mökkimopoksi muistaakseni Puolangalle.

Joulukuu 08, 2019, 18:36:33 ip
Vastaus #6

Juha Ollila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 08, 2019, 18:45:59 ip kirjoittanut Juha Ollila »

Joulukuu 08, 2019, 19:15:55 ip
Vastaus #7

Juha Ollila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112
Tuollain osat pitää olla vaihdevivustossa.


https://juhaollila.kuvat.fi/kuvat/Riga+Mini+1988-projekti/050.jpg


Käsikahva vapaa-asentoon ja vaihteiston pitää olla myös vapaalla. Jos ei ole, nii säädä vaijerista vaihteisto vapaalle.

Joulukuu 08, 2019, 19:22:58 ip
Vastaus #8

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 941
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Moi Juha ja kyllä,tutut sivut tarkkoinen ja laadukkaine  kuvineen joita ihasteltu täällä jo ennen Minin hommaamista,ne osaltaan antoivat lisää vettä myllyyn, ovat muuten kirjainmerkillä tuossa sivupaneelissani elikkäs laadukasta työtä viimeisen päälle teitte ja oletettavasti mini liikkuu läpikäynnin jälkeen yhäkin ja kuin uusi?
Sivuillahan on jos vaikka mitä muutakin ihmeteltävää minin lisäksi ja mielenkiintoista tutkittavaa ;)
 Vaihteiston sain ilmeisesti pelittämään,kiitos ohjeista ja päivän saldo oli ketjujen irrotus polttoöljykylpyyn,töötin johdon korjaus sekä pimenneen takavalon kirkastaminen,polttimon kanta vaan hapettunut.
https://www.youtube.com/watch?v=feqPfQwYLUg

Tuossa projektissa on luvassa niinsanotusti vauhtia&vaarallisia tilanteita..ja joutilas jaawan rojektimoottorikin ois tiedossa halavalla jos mopopojat rupeaa ryppyilemään ::)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 09, 2019, 16:06:28 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Joulukuu 08, 2019, 19:45:01 ip
Vastaus #9

Juha Ollila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112
Kiitoksia, Petri  :)


Entiselle työkaverille, poikani Antin kans värkättiin tuo Mini. Jamppa käytti ensirekisteröinnissä ja katsastuksessa kamppeen, ilman moitteen sijaa.
On kuulemma ensimmäinen Riga Mini nykyrekisterissä? Tiiä häntä, mutta työtä ja tuskaa tuotti välillä tuo projekti  :D


Käyntiin ku saatiin, nii heti levesi kytkin, seuraavaksi kk-laakeri yms.....mutta loppupeleissä siitä tuli täysverinen pikkumopo  ;D


Nyt jäähään tarkkailuasemiin, miten sinun mopolle käy.



Joulukuu 14, 2019, 22:17:15 ip
Vastaus #10

MarkkuT Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 75
Aina sillon tällöin kuulee jonkun omistavan tuollaisen minin.En ole livenä nähnyt mutta jäänyt mieleen ettei kellään ole ollut toimivaa.Onhan tuo silti hieno.

Joulukuu 14, 2019, 23:59:50 ip
Vastaus #11

Juha Ollila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112
Ootko Akseli tutkinut Deltan pakoputkea?


Rigassa ainakin alunperin on noita haittoja sisällä siihen malliin, että pakokaasu ei osaa tulla ulos  :D


https://juhaollila.kuvat.fi/kuvat/Riga+Mini+1988-projekti/026.jpg


Tuosta meidän projektista otettiin sisuskalut pois ja tehtiin tuommonen viritys tilalle, nii alkoi vetämään ihan erilailla.


https://juhaollila.kuvat.fi/kuvat/Riga+Mini+1988-projekti/047.jpg


https://juhaollila.kuvat.fi/kuvat/Riga+Mini+1988-projekti/048.jpg


Päällepäin ulkonäkökään ei muuttunut, mutta tietysti tuli vähä virkeämmät äänet  :D


Joulukuu 15, 2019, 10:48:02 ap
Vastaus #12

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3421
  • Mamu
Meillä töissä oli kaveri joka maahantoi tuollaisia,niitä sai ei-kilvellisiä sekä kilvillä.Kilvellinen maksoi 1100,muistaakseni.Siis markkaa,se oli sitä aikaa.Minulla on sellainen tuntemus ettei niitä paljon mennyt.Yhden puretun osia minulla joskus oli,ei enää-

Joulukuu 15, 2019, 11:52:15 ap
Vastaus #13

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 941
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tarkoittaako Risto tyyppikilpeä  ja jos,niin kilven puuttuminen ei ole mikään este rekisteröintiin kas kun Rigan tyyppikilpiä  löytyy uutena blancoja Ebaysta ;)
Sillä niin väliä onko se just oikea siihen versioon,niistä kirjaimista täällä kukaan tolkkua saa eikä näiden tyyppejä tiedä ja kaikki on tyytyväisiä kunhan asiansa ajaa ja numerot löytyy siitä.
Neuvostoliitossa mopoja ei kilvitetty senkummemmin lukemani mukaan.


Saas nähdä oisko täällä numero 2 toimiva mini joskus Juhan taidonnäytteen jälkijunassa,siitähän tehtiin käytännössä uusi kuka hänen linkittämiään  kuvia tutkinutkin.
Rattaat on muuten 15/29 mitä sitten tuossa kuvan  isopyöräisessä,en tiedä.


Noh,vaihteita säädetty ja saas nähdä kun kelit antaa myöden mitä vehje sanoo,ainakin se käy hyvin,kytkin toimii,valot palaa,töötöttää ja jarruttaa.

Pakoputki ongelmaan löytynyt ratkaisu ulkomailta ja kun alkuperäistä uutta ei kerta mistään löydy rupisen tilalle niin tutkittiin mittojen ja ulkonäön mukaan mahdollisimman samanmittainen ja muotoinen mitähän löytyisi kun kovasti kaivelee hartaudella?

Joo-o,pyöreää löytyisi mutta ei tuommoista kantattua häävisti minkäänmoista  ja nekin jotka löytyi oli sikarityylisiä,ei käy, mutta sitten löytyi Italiasta oikeanmittainen,paksuinen ja kantattu jossa pieni ulostulo peräpäässä ja ainut ero silmiinpistävästi rinta rinnan verraten on viistous vs suoraan katkaisuun mutta se ei haittaa ketään ja voisi alunperinkin olla tuollainen.
On italialaisesta Benelli moposta ja vanhaa NOS jäämistöä mutta alunperin tullut oikealta nyt se käännetään vasemmalta peilikuvana että viistous on järkevämmän näköinen ja senmyötä täytyy 1 kiinike poistaa ettei paina päälle tulevaa peiteritilään kun tulee nyt näkyvälle puolelle.
Pienellä muuttelulla ok ja suojaritilä päällä naamioi sen hyvin paikoilleen,klemmari korvaa tässä kierrekiinnityksen mutta pieni murhe ja putkikoossa senverta eroa että liitokset tehdään toisinpäin.
Parempikuntoinen käyräkin löytynyt kunhan posti tuo niin nähdään mitä tästä tulee.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 22, 2019, 15:56:54 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Joulukuu 15, 2019, 11:58:44 ap
Vastaus #14

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1886
Kilpi on kaiketi rekisterikilpi.
Kilvellinen oli maksettu rekisteröinti ja kilvetön halavalla mökkimopoksi