Piparia tällä? Perhana,ei oo tullut mieleenkään tämä asia testata omallani,täytyypä testata kun maailma taas aukenee eikä sitten kovin vanhaa tavaraa ,kiitos,,tulihan tuota nuorempana harrastettua,siis silloinkun naiset vielä kuolasi tyystin toisen maan tuotteita kun nykyään ja nelipyörärintamalla kuski sai paljon anteeksi oli millainen hamppi tahansa,moottoripyöräpuolella valmistusmaalla taasen niin väliä ollut,kuskilla enempikin..
Onnea uudelle hankinnalle,MINI on mielenkiintoinen laite,kohtuu harvinainenkin ja kuten tulet huomaamaan on tukevasti tehty,aika ajatuksellakin ja omaa mielenkiintoisia näkemyksiä kaikinpuolin niillä rahkeilla mitä oli käytössä.
Onko tukevuus sitten kestävyyden ja vanhanaikaisen laadun tae,en tiedä mutta korjataan jos/kun menee rikki niinkuin muunkin maalaiset tuotteet tarvittaessa.On muuten aika monet virolaisen ja venäläisen unelmapeli yhäkin nyt aikuisensa mitä heitä täällä suomettuneena nähnyt ja tulleet juttuihin nähdessään minut kauppareissuilla tämmöisellä.
Ei kuulemma saanut nuorena,ei mitään mahdollisuuksia. Ne myytiin aikuisille hyötykäyttöön eikä näitä tehty kovinkaan valtavasti eikä hupivehkeeksi alunperin ollenkaan.
Näyttää tuosta takaviistokuvasta olevan hyvin samanmoinen kuin tää mun ,kanttilamppuisensa ehkä pikkasen uudempi,tyyppikilvestä selviää vuosimalli tarkemmin,jos kilpi paikoillaan ja ellei niin niitäkin saa uusia blancoja netistä...jos..hmm.. tarvis
Tämä mun toimii nyt aika hyvin..kop kop..ja tullut aikalailla ajeltua tänä kesänä ollen varsinainen hymyntuoja ihmisten kasvoille.
Viimeisin ongelma oli takarenkaan sisuskumin puhkeaminen ja sekin ihan omaa tyhm..eikun saamattomuutta,venttiili nimittäin ollut todella vinossa asennosta vanteenreiästä koko sen ajan mitä minulla ollut mutta ilmoja on pidellyt..nyt oli pakko perehtyä vaikkakin ulkorengas on todella jäykkä eli oisi voinut ajella ilmattakin mutta niin on kuulkaas sisärengaskin tuhtia tavaraa!
Tönärillä mitaten n3mm paksua kumia joka haiseekin kumille ja tuntuu siltä miltä kumituotteet aikoinaan tuntui!
Continentalin (made in kiina)kumi tilalle motonetista olikin ainakin puolet ohuempaa mitälie muoviseosta...
Venttiili oli siis repeytynyt irti juurestaan valtaisten kiihtyvyysvoimien ja jarruttelujen avittamana viimein n35v jälkeen asennuksesta vaikka itse kumimateriaali oli kuin uutta vielä kaikinpuolin.
Kuminvaihto suoritetaan siis vanne halkaisemalla ja todella helppo+älykäs idea ,ulkokumi yhä muuten todella hyvässä kunnossa vailla halkeamia.
Kun otat takarenkaan irti niin näet miten siitä sen jarrupuolenkin saa auki ,lienee kengät jumittuneet rumpuun kiinni tms,mutta se aukeaa nätisti vetäen kun saa pöydälle ja pikkasen nitkuttelee.Kaasutin on mielenkiintoinen ja jos tarvii niin minulla on pari ylimääräistäkin. Rakenne poikkeaa normaalista aikatavoin ajatusmaailmaltaan+luistiohjattuna .
Hyvin se kylläkin toimii moinen keksintö kunhan vaihdoin takkuavan yksilön toiseen niin heti kävi ryypyttä kuten pitääkin(vihdoin) ja reagoi säätöihin.
Oisko ollut ilmavaivoja=kansivuotoa tai tukossa jostain sisältä tms, vaikka moneen otteeseen istuin ,pähkin ja rassasin iltoja sen ongelmayksilön anatomiaa tutkien niin en älynnyt mikä mättäsi.
Tyhmänä vaihdoin kampiakselin tiivisteet kun oireet oli sitäsorttia...ilmeisesti turhaan mutta tulipahan haavoja ja menetettyä järki kytkimen kanssa,varsinkin kasausvaiheessa kuten lienet lukenutkin tarinaa.
Moottorin luonne on kierroskone,vääntöä vähempi joten vaihteita 1 enempi on ollut varmaan monen MINIstin toivelistalla.
Vain 2v+hitaasti vaihtavalla vaihdesysteemillä ja teholtaan+ratastukseltaan nyt vakiomopona yhtälö on vähän ontuva,varsinkin kun aikuinen plösö päällä taakkana mutta kyllä tällä pärjää kunhan vauhtiin saa niin mittarin mukaan 50kmh jopa minä päällä.
Mitä lie oikeasti mutta tarpeeksi kovaa vakiomopoksi ja on muuten hyvä,leppoisa ajaa koska ajoasento on normaali ja penkkiä voi säätää ettei tarvi ajaa apinatyyliin ellei halua.
Jarrut on hyvät,etujarrulla vetää lukkoon kuin takajarrukin ihan kelpo.
Kytkin osoittautunut melkoisen on-off tyyliseksi.
Vaihteensiirto on vähemmän hyvin ideoitu käytännön osalta vaikka teoriassa toimiva ja yksinkertainen.Mikäli se vaijerin käyttämä klipare vaihteistoon olisi rakennettu koneen päälle eteen-taakse liikkuvaksi niin olisi helpompi säätää ja toimivampi. Jonkinmoinen kompromissi löydettävä että löytyy kaikki pykälät+vapaa,siis rakenteen hyväksyen millä se maailmalle lähtenyt mutta toki sitä voi yrittää parantaa siellä koneen päässä olevaa ongelmakohtaa kehitellen.
Kyllä sen toimimaan saa kohtuudella noinkin mutta vaatii vähän aikaa,hermoja tai tupakkia kartongin (kuka polttaakin)ja mitä tuota mun irtomoottoria olen tutkinut niin siinä moottorissa oleva "nasta"tulee reilusti ulommas esiin ja omaa paljonkin isomman liikeradan sitämyöden kuin tässä kiinni olevassa moottorissa eli yksilöerojakin on.
Sen siis saisi toimimaan helpommin ja vähemmän hifistellen kuin tämän kiinniolevan jossa "nastan"liike sisään-ulos on lyhyt ja tarttee kovasti päreitä että menee 1 kunnolla ja 2:nenkin eikä vaan jompikumpi
ja että ne pysyykin pomppimatta,on meinaan millimetritouhua vaikka systeemi muuten vähän kolho mutta yksinkertainen toki.
Tämä viimeinen kohta on siinä ja siinä yhäkin,varsinkin kylmänä mutta eri öljyilläkin pikkasen voi kikkailla ja kokeilla auttaako säätelyn ohella.
Tuo V-501 olikin parannus muuten samaan moottoriin jalkavaihteisena mutta sinullakin näköjään käsivaihteinen versio.
Onko moottori tai koko mopo niin huono+laaduton kuin naureskellaan,en tiedä,minä tykkään ja korjaa jos hajoaa,niin kait se menee muissakin harrastepeleissä?
Onnea matkaan,kysy jos tulee jotain,joko minulta tai vielä moninverroin pätevämmältä Juhalta jolta minäkin kyselin että alkuun edes pääsin minimaailmaan sisään.
Paljon harvinaisempi kuin monet muut minimopot ja siksi harrasteena oiva peli,eii oo kaikilla muilla
Rahallinen arvo romuraudan arvo ,kääntymään päin kylläkin ja hyvä niin niin ehkä edes silloin muutama säästyy kun ei ihan ilmaisia.
Hevosmiesten stt mukaan ehjimmät myynnissä olevat MINI:t lähteneet herkästi kotikonnuilleen,varsinkin Viroon päätyen.
Löytyskö muuten keltään palstalaiselta tuommoista etutelinettä kuin Arin mopossa,sama kuin stellassakin ,tahtoo kans..?