Kirjoittaja Aihe: Itämaistiaiset,Riga Mini 30  (Luettu 35230 kertaa)

Marraskuu 19, 2020, 15:02:46 ip
Vastaus #120

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 941
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Onko sulla mittaa antaa niistä kengistä? En ulkoa muista millaiset kooltaan tossa MINI:ssä oli mitoiltaan ja niitä saa purkamatta mitattua mutta tuossa osakasassa tuli yksi pienempi käytetty rumpu kenkineen ja  samanmoiset irtokengät mutta onko ne stellasta/ministä(samanmoiset) vai jostain muusta itämoposta ,vaikkapa jostain vanhemmasta Riga mallista mistä tuli muutama tankkikin tai kuuluuko ne ollenkaan itämopoon??
Näkyy tuossa kuvassa aiemmin missä tankkeja,penkkejä ym .Voi olla liian pienet MINI.iin noin silmämääräisesti?


Osapuolesta kun tuli puhe niin pisti silmään torista :Riga v50 mopo, nimikkeellä myytävä projekti tai osakasa Säkylässä,peräti 90 rupl..eikun euroa!
Ei tuo MINI kyllä ole mun mielestä mutta jos tuota Riga nimellä myydään niin oisko tuo Jawa Stellan kaima alias ja nimeltään täällä harvinaisempi Riga Stella mutta ihan hyvän näköinen lähtökohta hintaansa oli nyt kumpi oli kun sama mopo kyseessä,peräti näköjään sisällä säilöttykin ja kyllä tosta pelin tekee ellei Miniin/Stellaan varaosiksi raaski laittaa,miten vaan,mutta toivottavasti ei päädy hetikohta hyötykäyttöasemalle ellei kukaan huoli.
Jos ois lähempänä niin hakisin jemmaan,tuossa on yhteneväistä Mini osaakin paljon.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 20, 2020, 16:46:33 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Tammikuu 25, 2021, 18:33:42 ip
Vastaus #121

Ari Sarajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Noni, jarrukenkien mitat: leveys noin 60mm, korkeus noin 112mm. Löytyskö? Kjvassa olevan alaosasta puuttuu pala...

Tammikuu 25, 2021, 19:10:18 ip
Vastaus #122

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 941
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Pitkästä aikaa päivää! Kävin tallissa kaivamassa ja ainut oli tämä eturumpu jossa kengätkin kiinni,siis tuo mikä tuossa yhdessä aiemmassa kuvassa osakasassa näkyykin.Ei oo valitettavasti passeli,tiedä mistä rautaesiripun
raaserista tämä lienee sitten mutta ei ministä tai stellasta ainakaan...
Ne on just noi nätin väriset punertavan ruskeat joo ja tuollaisethan oli myös Riga 13:ssa  mikä ei helpota asiantilaa sielläpäässä ,ei nuo nyt ihan ohotanlokin veroisia
harvinaisuuksia ole suomessakaan mutta mistäs jonkun navetan takaa älyää mennä kysymään tai kaivelemaan mitä romuja löytyy vaan voihan toki kysellä täälläkin palstalaisilta.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 26, 2021, 20:28:47 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Tammikuu 25, 2021, 22:43:29 ip
Vastaus #123

Ari Sarajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Ok, pitää etsiä.


Sain tänään kasattua viimeinkin minin taas. Meni taas tovi välissä osia odotellessa. Nyt vanteet ja tankki kokonaan puhtaaksi asti hinkattu ja maalattu uudelleen, kasattu uusilla kumeilla jne. Kyllä silmä lepää.  8) [size=78%]Paitsi nythän se vaatii koko rungon purkamista ja loppujen osien maalaamista kesään mennessä [/size] :P


Tosiaan kasauksen jälkeen taas tutkailemaan että mihinkähän jäätiin viimeksi. No silloin oli se takajarru jumissa ja nyt kun se avattu niin liikkuu, mutta kytkin ei irroita  :o  no pukki alle ja tokalla potkulla käyntiin ja vinhaan pyörii takagummi. Vaijerista kiristys tapissa, kytkintä kun painaa niin toista senttiä liikkuu vipu koneen alla, onkohan riittävästi. Onko jotain jippoja tämän suhteen?

Tammikuu 26, 2021, 06:29:54 ap
Vastaus #124

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11616
Hei!

Onko tuo sellainen jarruverme,mitä etsit,jossa jarruvipu on siis
sen kilven sisäpuolella?  Semmoinen löytyy multa...

Jarrurumpuun,jonka halkaisija on n. 120mm. Kengät 20mm leveät-
kilven halkaisija n. 123,5 mm..

Ja on nuo mitat aika hyvin samat kuin Arin kuvassa-justiinsa mittasin.

t. Markku
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 26, 2021, 09:52:25 ap kirjoittanut markkukovasin »

Tammikuu 26, 2021, 09:56:11 ap
Vastaus #125

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 941
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Hyvä Markku,hienoa ettei kaikkia romuja ole vielä tuhottu,tuossahan ne on ja kuin tarjottimella vissiinkin ruplatukkoon vaihdettavissa :police:
Muuten,maalailuun liityen niin just oikeanmoista reunanauhaa siihen bensatankin ympärille löytyy puuilosta rullatavarana,siitä kohtaa missä letkujakin kelalla.
Tankin MINI logot onkin hankalampi juttu jos tarvii uusia,moisia en missään nähnyt kaupatun mistä ne voisi jotenkin maksaakkin kotisohvalta.
Se kytkinvipu siellä koneen alla:koita ihan kädellä painaa liikeratansa pohjaan ja päästä takaisin,jos se vaijeri vetää nyt sen saman matkan niin toimii minkä toimii mutta tiedän että se on vähän hankala saada vaijerista kiristettyä,siksi orkkisvaijereissa on siinä keskellä vaijeria säätö,semmoinen kierrepala,jolla voi kiristää/löysätä vaijerin ollessa kiinni.Toki semmoisen voi tarvikkeenakin löytää tai tekaista,on käytetty ihan länsivehkeissäkin moisia.
Jos siinä siis semmoista vaijeria ei enää niin vaihtunut ns normaaliin.
Kytkin on muiden...hmm..alaväännöttömien kilpakoneiden tapaan on -off tyyppinen eikä mitään kultamitalilaatua jouhevuudessaan siis eikä häävisti irrota kunnossa ollessaankin eli herkästi ryömiikin vaihde päällä jos kytkinleikkejä harrastaa .Väännöstä,se parani muuten huomattavasti tuon alusta loppuun räpeltämättömän alkuperäisen vaimentimen löydyttyä,eli 2t ei  edelleenkään tykkää putken tyhjäämisestä....Ebaysta löytyy muuten ihkauusia kytkimiäkin"bolt on" Ukrainasta(36e+8e shipping).Ei siis kannata kytkintä tai päreitään polttaa loppujakin saati koplailla muuten jos pikkasenkin epäilyttää että kytkin loppu.
Ebay.de ja hakusanaksi Karpaty moped tai Karpaty. Sieltä tulee kaikenmoista Miniinkin sopivaa ja  Karpatyn(Karpathy tai Carpatian kirjoitusasujakin löytyy) osat pitkälti vaihtokelpoisia tekniikkapuolella Rigaan koska samaa tekniikkaa tietty ollut yhteiskäytössä mutta karpaasit oli normaaleja isopyöräisiä malleiltaan vissiiin kaikki?
Liekö montakaan Karpaasia suomessa?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 27, 2021, 19:04:31 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 27, 2021, 16:09:30 ip
Vastaus #126

Ari Sarajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Noniin nyt kun plussakelit taas koittaa niin pääsee jatkamaan. Tänään kytkimen ihmettelyä ja vaihteiden säätämistä, sekä kaasarin kanssa pelailua.


Minkä verran ja mitä öljyä olette vaihteistolle käyttänyt?

Helmikuu 27, 2021, 19:25:59 ip
Vastaus #127

Ari Sarajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Jep, alkaa selkenemään. Kytkin junnas, nyt kytkin säädetty ja vaihteet myös. Kaasari tiivistetty.


Mitkä tämän peruskaasarin ns perussäädöt on? Tunnin tässä yrittänyt käyntiin ja saattaa hörähtää mutta ei ehdi ruuvimeisselillä säätämään edes ennen ku sammuu.  :(

Helmikuu 27, 2021, 20:17:02 ip
Vastaus #128

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 941
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Siinäpä kysymys johon vastaisi kun osaisi mutta koska toinen ruuvi on tyhjäkäyntiruuvi pohjaanpäin käyntiä suurentaen niin se toinen seosruuvi on mulla jotain 2-3 välillä aukipäin pohjaamisesta pyöriteltynä, mutta kaasutinhan on oikeasti nerokas ja
kuten huomannut niin siinä ei paljonkaan yhtenäisyyttä ole länsimaisiin vastineisiinsa eikä sen paikalle ahtaasen rakoon ja omalaatusen kiinnityksen+reikävälinsä vuoksi Minissa helppo ole tilalle passelia korvaavaa edes laittaa vaikka haluaisikin.
Luistihjattuna hienon erikoinen tekele ,ainakin minun mielestä ja mielenkiintoinen rakenne ,vaatii perehtymistä+kokeilua ...koska ne viralliset säätöohjeet on salakielillä ja mystisin kirjaimin...nyt varmaan kannattaa tsekata ensiksi että se ryyppy toimii kunnolla ja laukee kaasusta poiskin!!,KÄYTÄT myös sitä koska muuten se EI lähde käyntiin ja kun ryyppyläpän käännät kylmäkäyynistysasentoon tarvii ryypyttää REILUSTI myös sitä ryyppynamiskaa painaen kunnes lorottaa alleen.

Et satu kaasuun!!(koska se ryyppy pomppaa päältä kaasusta heti)  ja sittenhän se hörähtääkin nätisti kunhan poljet ja joskus jopa aika nopsaankin jopa laakista, mutta jääkö heti käyntiin onkin toinen juttu =samat systeemit  uudelleen tulvittamista myöden kaasuun koskematta+ ryyppy päällä, niin jossainvaiheessa se kyllä jää pärisemään (tyhjäkäyntiä vähän reilusti,että se pysyy käynnissä omin avuin heti kaasutta )ja kannataa antaa lämmetä ryyppy päällä kohtuupitkään =taas kaasuun sattumatta.
Ainakin mun MINI tarvii ryyppyä tulvittaen puolilämpimänäkin niin se kait viittaa bensansaantimurheisiin joten oisko aihetta suurentaa pääsuutinta tms?
 Tutkitaan kun moottoritie rupeaa olemaan tarpeeksi kuuma 8)
Oot varmaan kaasarin putsannut,rassannut ja varmistanut ettei ilmavuotoja esim siitä kaasuvaijerin sisäänmenosta ja kaasuttimen kansi on suora eikä ylikiristetty kieroksi joka lähes tyyppivika ?
Kampuran tiivisteitähän hetikohta normaalisti joku kyselee ja ehdottaa kumminkin kun 2t ??   Tähän moinen operaatio oli turha,tulipahan tehtyä....
Tulpanvaihto,kokeile!!
Tässä oli semmoinen juttu että oikutteli oudoin tavoin näennäisesti hyvääkin kipinää antavalla tulpalla mutta kun vaihdoin kokeeksi toisen mopontulpan minkä löysin niin sillähän se toimi tyystin eritavoin.
Sytytysyksikön johtojen liittimet kunnolla kiinni+muut kipinäjohdot?
Onko sulla ilmanputsarissa suodatin vielä kelvollinen/kiinni ja tiiviit liitokset sekä äänenvaimennin tehdaskunnossa?
Joo,usko tai älä mutta tässä karkeamekaanisessa  neuvostolaitteessa oon huomannut että näilläkin on joku merkillinen merkitys kokonaisuuden toimivuuden kannalta .
Vaihteistossa on siis tällä hetkellä moottoripyörän jämäkannusta 10w-40 mineraalia,ei taatusti kovin tarkka mutta perusmineraalia ,atf myös loistava valinta mutta tahtoi tulla läpi tiivisteistä ja kovin kankea yksiasteinen taasen on...hmm...kankeaa vaihteiden vaihteluun kylmänä.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 06, 2021, 20:51:50 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 27, 2021, 21:36:33 ip
Vastaus #129

Ari Sarajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
No sepä se, ei käy ei.  >:(


Tulppa on uusi ja hyvä kipinä tulee kyllä.
Kaasari on purettu ja putsattu pariin kertaan, aina tiivisteliimat lisäksi joten tuskin ilmavuotoja. Tänään vielä säädin kohoa kun ei edes vastannut neulan ollessa pohjassa, tällä reilu ylitulviminen väheni.


Ryyppy toimii ja pomppaa ylös jos kaasua kääntää. Kaikki mahdolliset ruuvin asennot käyty läpi ja vain hörähdys on paras lopputulos.


Ei ole ilmanputsaria vielä kun se puuttuu kokonaan, jostain pitäisi keksiä, liekö tässä syy?


Jalkapohja isällä ja pojalla hellänä venäjän ihmeen polkemisesta  ;D

Helmikuu 28, 2021, 09:29:47 ap
Vastaus #130

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 941
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Hmm...jos kerta kipunaa tulee vielä sylinterissäkin ja kaasarikin rassattu niin että bensaa virtaa sisuksissa ynnä se ryyppykin toimii kuten kuuluukin niin sekö sammuu vaikka ruiskaisee bensaa suoraan pyttyyn tai jos suhauttaa starttipilottia ilmanputsariin?
Koita tosiaan rajoittaa sitä ilmapuolta,syy voi olla siinä !

...tosiaan liian vapaa ilmansaanti kuin myös pakopuolen väärä vastus todellakin vaikuttaa myös käynnistymiseen V50 hiukkaskiihdyttimissä.


Sitten muistin vielä yhden jutun joka tässä mun MINI.ssä oli kun sen hain ja mikälie ollut sen historia tai koska edes viimeksi käynyt saati ajettu kun vaihteetkaan toimineet.
Se ei muuten todellakaan pysynyt käynnissä tai edes lähtenyt käyntiin,pörähti vaan ja sammui teki mitä teki ja taatusti oli kaasutin rassattu+putsattu ynnä tiivistetty+sinne virtasi bensaa ja sai tulvitettuakin mutta ei se käynnistynyt ennenkuin kokeilin toisella kaasuttimella,mulla oli pari ylimääräistä tuommoista käytettyä.
Sillä se lähti heti käyntiin!! mutta mikä vika siinä vanhassa kaasuttimessa oli jäi mysteeriksi.
Joten voimme olettaa että en sittenkään saanut sitä puhdistettua kunnolla jonkun kanavan osalta joka muurautunut umpeen seisoessa tms eikä niitä ehkä edes kaikkia näe ,pistä kuule koko kaasutin likoamaan astiaan jossa jotain myrkkyä,kunhan ehkä otat kohon ensin pois ettei se sula jos semmoista ainetta että se mahdollisuus muovin kanssa.
Ellei mikään muu auta niin uusia kaasareita löytyy Ebaysta halvalla ja pari käytettyä täältäkin tallin hyllystä tarvittaessa niin eiköhän se siitä elämä voita tämän osalta ;)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 02, 2021, 20:27:41 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 28, 2021, 12:30:35 ip
Vastaus #131

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1886
Neuvostoliitossa on aina osattu tehdä ehjä laite, joka ei kumminkaan toimi ;D

Helmikuu 28, 2021, 18:24:25 ip
Vastaus #132

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 941
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
No joo,varmaan niin mutta harrastevehkeinähän nämä ainakin minusta on oivia siinä kuin muutkin koska rakenneratkaisut on mielenkiintoisia,outoja ja toteutetettu esim MINIssä jättivaltion joko omilla tai muiden itäblokin
maiden lainaosia käyttäen jotka katsottiin tuotokseen kelpaavan parhaiten.... joista tuli sitten jotain...välillä parempia ja välillä huonompia tarkoitukseensa, yleensä omaten pitkiä mallikaaria ja toki välillä pikkasen tuotekehittelyäkin joskus tapahtui suuntaan.. jos toiseenkin.. ???
Minimoposta heidän suljetuille markkinoilleen tuli tällainen,onko se hyvä vai huono päätelkööt jokainen itse tai kokeilkoot... mutta tällä voi ajaa aikuinenkin,käytetty niitä osia mitä tarjolla sekä saa pieneen tilaan tarvittaessa jotka kait päävaatimuksenakin koska tarkoitushan tällä ei ollut leikkikalu alunperin.
MINI on oikeasti aika harvoin nähty meilläkin,niitä ei edes tehty kovinkaan paljon koska systeemi oli jo enempi ja vähempi luhistumassa näiden valmistusaikoihin 80-luvulla heijastuen myös valmistukseen monin murhein eikä käsittääkseni viety virallisesti mihinkään ns länsimaihin ja vasta järjestelmän romahdettua niitä ilmaantui yksittäiskappaleina muuallekkin ex-sossumaista kuten niin kaikenmoista muutakin.

 
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 28, 2021, 19:01:42 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 28, 2021, 19:32:02 ip
Vastaus #133

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1886
Jotakin neukkujen laadusta ja moraalista kertoo sekin, että aina on pitänyt tehdä vientimallit samasta tuotteesta.
Omille välttää huonompikin laatu, mutta vientii on pitänyt yrittää parempaa.
Aina sekään ei ole riittänyt takaamaan, että laite toimisi. Lähes poikkeuksetta ajoneuvot fiksattiin vielä maahantuojan toimesta enemmän tai vähemmän vastaamaan kohteena olevan ostajakunnan tarpeita.

Helmikuu 28, 2021, 20:30:11 ip
Vastaus #134

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 941
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Näinhän se menee tai meni monissa muissakin maissa joissa tehtiin omien mallien ohella myös vientimallejakin jotka luonnollisesti varusteltiin toivomuksen mukaan ja miksattiin erikoisversioitakin tilaajamaihin ja siitä samasta tuotteesta.
Sitä tiedä tehtiinkö vientimallit oikeasti paremmin vai onko se legendaa mutta maahantuojat niitä ahkerasti siltikin viimeisteli ja monesti varustelikin tai vaihteli meidän vaatimusten mukaisia osia alkuperäisien tilalle ym.

Siinäsuhteessa nämä idän pikajunat ei siis oikeastaan poikkea halpojen ajoneuvojen osalta länsimaisista vastineistaan ja eipä tuo harvinaista ollut että tyyrimpiäkin länsivehkeitä niin 2 kuin 4 pyöräisiä piti pikkasen "viimeistellä"ennen luovutusta kotimaataan nirsommalle ulkomaiselle asiakkaalle ja koittaa saada toimimaan .. ;) vientimalli tai ei.
Muistuu mieleen ex itäblokin lisäksi Italian,Englannin kuin Amerikkalaisetkin pahimman ajan ajopelit noin äkkiseltään ,mutta toisaalta kun takuutkin umpeutuneet jo Kekkosen tai Manun ykköskauden alkuaikoina niin ehkä "jotain pientä" askaretta saa ja saattaa jo olla.... valmistusmaasta riippumatta.. :)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 01, 2021, 19:18:46 ip kirjoittanut Petri J Kokko »