mz-b.net auttaa monessa murheessa itäblokin 2 tahtisten murheissa niin mopo kuin mp puolella ja koska firma Unkarissa niin sehän EU maa ja silleen ei lankea lisämaksuja verojenkaan muodossa.
Hyvää palvelua saanut ja kaikki on tullut nopsaan mitä tilannut!
Ebay.de niin sieltä tupsahtaa enempikin Riga yleisosaa ja pääosin ValkoVenäjältä kuin Ukrainasta myyjät tarjoten mm uusia kaasuttimia,sähköosaa,tiivisteitä,mäntiä...
ja käytettyä peltiosaakin välillä jne.
Ei tuolta mb-z toki kaikkea löydy,jotain kumminkin ja itävehkeissä kannattaa tuumia olisiko osia käytetty kenties muissakin suljetun markkina-alueen tuotoksissa ristiin,usein on,mutta tämän oivaltaminen taasen vaatii omatoimista selvittelyä ,myös minkäänmoista tietoa hankala löytää mistään selkokielisenä eli normaalein kirjaimin esim englanniksi vaan venäjäksi kyllä löytyisi tai unkarin murteella,jotain viroksikin jne mutta itäosaston kielillä
joista taasen ei ymmärrä hölökäsenpöläystä ,ainakaan minä valitettavasti en.
Kytkimiä näytti mz-b löytyvän koko pakettinakin.
Nopeusmittarin vaijeri kuin vissiin muuutkin vaijerit tullut ko firmasta,nämä ei ihan yleisvaijereita ole tai voimakoneen tavaraa jos joku ihmettelee miksi jotain vaijereitakin tarvii maailmalta tilata...ei,ei hienouden tai Elvistelyn takia vaan:
Päät erimoisia kuin totuttu,varsinkin nopeusmittarin koneen puoleisen pään kiinnitysmöltti on kiinni vaijerin kuoressa kiinteästi ollen aivan oma patenttinsa ja esim vaihteiston toiminnan kannalta suurinpiirtein "must" että hienosäätöruuvi on vaijerin keskellä käsillä kuten alunperinkin,on puolen kierroksen tarkkuudella ainakin täällä mulla ,toimiiko vaihteet kohtuuhyvin kunhan pikkasen lämpiää vai ei ollenkaan tai jotain siltä väliltä.
Kytkinvaijerissa samanmoinen hienosäätöruuvi vaijerin keskellä,on sitten v mäinen säätää vaijerin alapäästä tarkasti pihdeillä kinnaten ja yrittää toisella kädellä kiristää stoppipala paljaasen vaijeriin just oikeaan kireyteen kytkintä käyttävään vivun koloon koneen alla pää kotimaata hyväillen tai tallinlattiaa,silleen rähmällään maaten...
Öljyiksi perushalvat 10w30 tai 40.set,ei synteettisiä tai muuten oikein hyvinkin toimivaa ATF öljyä...ne pissii läpi .
Ymmärrettävää sinänsä,eihän näiden nuoruudessa ja kotikonnuilla mitään synteettisiä ollut tai Castroleja ,pistettiin samaa mitä Eliteen pihassa.
Muitakin osapuljuja löytyy kunhan pyörittelee hakusanoja ja muokkailee aikansa,tahtovat vaan olla semmoisia etteivät lähetä ulkomaille,ymmärrä mitä kysytään tai maksupuoli ei onnistu VISA tms murhetta eli maailma ei olekkaan niin pieni ,yhtenäinen ja välimatkoilla onkin väliä vaikka euroopassa tai ihan sen rajoilla oltaisiinkin kun itätavaraa hakusassa.
Kaasari on nerokas laite ja uudetkaan ei paljon maksa Ebayssä kuten ei varmaan korjaus-sarjakaan jonka ostit?
Tuota,siinähän on vaan 2 ruuvia kyljessä joista toinen tyhjäkäynnille ja toinen seos eli vika ei liene ollenkaan siinä ettet osaisi säätää vaan jossain muussa.
Se vaatii paljon ryypyttämistä,pariinkin kertaan tulvittaen ja se ryyppyläppävipu käännettävä alas eikä kaasuun passaa koskea pitkään aikaan laitteen pärähtäessä käyntiin koska se ryyppy laukeaa pois päältä heti kaasunkäännöllä,voimalaitos sammuu herästi puolikylmänä ja taas ryypytetään..
Tyhjäkäyntiruuvi tarvii siis mieluusti olla heti aika suurella käyntinopeudella ja jos se hörähtää eikä käynnisty,taas ryypytys tulvittaen ja kyllä se käyntiin lähtee jos muuten perusjutut kunnossa,ei ilmavuotoa ja ehdottomasti orkkis ilmanputsari kiinni eikä muutenkaan mitään omavirityksiä esim pakopuolella.
Tämä on herkkä ja sielukas laite
ja vaatii lämmitystä minuutin kaksi aina kylmänä ja puolikylmänäkin ennen ajoonlähtöä,jopa kesäkeleillä ryyppyäkin.
Noin se oikutteli minullakin kauan,ei minkäänmoista tyhjäkäyntiä tai toimivuutta käynnin osalta niin että olisi ehtinyt edes yrittää säätää jotain ja voi että meni hermot monesti(eipä tuu yhtään laitetta mieleen ettei olisi mennyt hermot,ei senpuoleen..) mutta asia korjaantui toisella kaasuttimella ostettaessa kiinniolleen sijaan vaikka ei siinä ensimmäisessäkään mitään vikaa löytynyt vaikka monesti purin,putsasin ja kasasin mutta jotain tukkeumaa varmaan esim kanavissa joita ei näe niin että rassaus olisi apua tuonut mutta kokeile pistää likoon johonkin myrkkyyn josko sulla auttaisi !!
Nämä on seisoneet monesti pitkään hylkiöinä,bensat jääneet kaasariin vuosiksi muhimaan paikat tukkien ja huoltamatta muutenkin ,nyt näitä sitten korjaillaan ja kärsitään laiminlyönneistä.
Toinen kriittinen kohta voi olla se kansi kaasuttimessa ja tätä minä epäilen vahvasti viaksi sielläkin ellei rassaukset tuota tulosta tai liottelutkaan=onko se ehdottomasti suora vai kiero kuten näissä herkästi käy kun ruuvit liian kireälle vedetty ja ohkanen ainespaksuus kohtuuhaurasta alumiinia antautunut jolloin uusi tiivistekkään ei auta tai kannen suoristelukaan tarpeeksi.
Saanee siis ilmaa herkästi mikäli näin tapahtunut eli tutkippa tuo ja takuuvarma korjaus ilman hermojen räjäytystä tai iltojen iloksi ehkä turhaakin värkkäämistä on hommata uusi tuommoinen kaasutin,ei mikään PV kaasari koska ensinnäkin tila mihin sen pitäisi sopia on hankalan ahtaassa kolossa,vaijerikin mietittävä uusiksi siellä nyt köllöttävän luistin eliminoimiseksi ,reikäväli ei sinnepäinkään länsimainen eli jo siinäkin tihkaisee vaatien jonkinmoisen sovitteen eikä nämä länsimaiset ole siis luistiohjattuja kuten tuossa kuuluu olla saati tarviisi saada ryyppy ja säätöruuvitkin siten että ne näkee+voi käyttää sieltä missä kaasari on ja myös tuo ilmanputsari kiinni joka ei sekään mikään länsimainen yleisosa siitä vaan johonkin muun kaasarin perään orkkistyyliin.
Arvaa mistä tiedän?
Mulla on joutilaana pari käytettyä kaasutinta jotka tuli muiden MINI osien kera joista voin YYA hengessä silmäillä parhaimman oloisen ja pistää tulemaan ensiapupakettina,pistä yyveetä jos kiinnostaa, mutta en tosiaan testannut toimivuutta tositoimissa tai olisiko apua salamana ollen joskus purettu joko MINIstä tai muusta Rigasta joissa V-50 moottori tai jalkavaihteinen 501.
Toki kaikki saa kiinni ja toimimaan kun aikansa värkkää mutta kun uusia orkkiksiakin löytyy jotka oikeasti nerokkaitakin kaasareina eikä hintakaan paha ja toimii ainakin täällä nyt hyvin kunhan vaihtoi yksilöä ja oppinut vähän jo lukemaan oikkuja sekä tulkitsemaan niitä selkokielisiksi komentosillan vipu,nappula ja poljinviidakon käyttämiseksi länsimaiseen yhteistyöhön
vedoten.
Torissa näin muuten myynnissä MINIn johon joku oli värkännyt Puchin moottorin ja olipa tuo kokenut muitakin suuria muutoksia mm kokopitkän satulan kera ja saanut Honda tarrat tankkiin jne eikä ulkoisesti ollut ollenkaan helposti tunnistettavissa mikä alunperin kyseessä vaikka tiesikin mutta mikä idea tuossa oli ollut tehdä moinen,ehkä itäalkuperän peittäminen ja tekniset murheet?