Kirjoittaja Aihe: Itämaistiaiset,Riga Mini 30  (Luettu 35235 kertaa)

Maaliskuu 15, 2021, 14:50:03 ip
Vastaus #135

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 941
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Aurinko paistaa,linnut laulaa ja yhä se vaan vanhaa lapsettaa kevään koittaessa... siispä omaa kivaa ja naapurustoa kiertämään CCCP minimopolla lienee oiva keino saada kahvipöytiin jutunjuurta,verhot heilumaan ja lopullista vahvistusta "naapurin sedän" omituisuudesta.. :o 
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 15, 2021, 15:33:52 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Huhtikuu 17, 2021, 22:04:59 ip
Vastaus #136

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 941
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Pehmustettu kirje Belaruksesta..sieltä legendaarisesta traktorimaasta eli virallisemmin Valko Venäjältä :o
Ei,ei mitään nettituttavuus 20v Natalian pikkareita sisällä suhteen syventämiseksi elämänsä unelmaprinssiin Suomesta vaan paljon harvinaisempaa tavaraa,tosin ehkä ei yhtä mielenkiintoista ,mutta MINI uudet tankkitarrat!!
Nämä on todellinen löytö,ikinä en ole moisia missään myynnissä nähnyt enkä löytänyt vaikka iltatolkulla etsinyt netistä muun osan keralla ja monesti ajatellut että tankin tekstit on maalattu sapluunalla
koska vaikka miten tutkii läheltäkin tankkia ei asiasta voi olla varma,ovat nimittäin kuin maalatut tankkiin.
Löytyivät Ebaysta ja myynnissä 1 pari!
Ovat hyvin ohutta,karheahkoa vinyylin tapaista läpikuultavaa materiaalia eikä olleet hinnallakaan pilattuja,alle 10e kokonaiskustannus.


Mikäli olisi semmoinen mopo jota harrasteltaisiin entisöintimielessä ja osien perään hinkua enempikin  niin varmaan kannattaisi teettää näistä kopioita kotisuomessa myyntiinkin.

Nyt on mahdollista maalata entisöinti-innon iskiessä tankkikin keksimättä kikkoja miten säästää MINI tekstien kohdat vaikka kieltämättä sitä yritän vieläkin ensin säästäen orkkiksia hyväkuntoisia koska lommoja ei ole mutta tankin päällä maalivikaa,sivuissa vähemmän,mutta sävyeroahan ei millään saa kohdilleen koko tankkia maalaamatta ja samalla tietty takalokari+vanteet.
Vihreä maali kaipaa vain pientä paikkailua kunhan vaan juuri oikeanmoista vihreää löytyisi että paikkailu olisi katseenkestävän sulautuvaa orkkisvihreään.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2021, 22:16:36 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Huhtikuu 18, 2021, 08:00:42 ap
Vastaus #137

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11616
Onko nuo tarrat-vaiko siirtokuvat?

No- jokin tarrafirma varmaan tekisi satsin noiden mukaan,
sitten "ebay" saisi pitkän nenän,kun niitä tässäkin maassa olisi
tarvitseville...

t. Markku

Huhtikuu 18, 2021, 10:05:15 ap
Vastaus #138

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 941
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
tarrat vai siirtokuvat...jaaa..takapuolella on oracal logoilla oleva paperi jonka pois vetämällä liimapinta paljastuu perinteisesti joten kait ne jonkinmoisiksi läpikuultaviksi tarroiksi luokitellaan ???
Varmaan noista tarrafirma nipun kopioita tekaisisi kohtuuhintaankin MUTTA taitaisi jäädä käsiin päätyen mökin ulkovessan seinäkoristeiksi muiden tarrojen viereen.
Kuten tiedämme ne harvat yksilöt mitä tänne kulkeutuneet on A :vitsiksi vetäisty kesässä hyväkuntoisesta totaaliraadoiksi   B  julkisesti myynnissä olevat lähtevät lähes poikkeuksetta paluumuuttajiksi.
Tämänkin olen parilta MINI myyjältä saanut tietää kun mahdollisten irto-osien perään kysellyt, kysyjät ja ostajat ovat venäläisiä tai virolaisia jotka hakevat nuoruuttaan ja nostalgiaa takaisin,siis kuten meilläkin mutta toisilla merkeillä ja malleilla.
He eivät ehkä suomesta MINI tarroja ostane,meidän vähät MINIt on pitkälti siinä jamassa että tankkitarrat toisarvoinen juttu eikä neuvostoliittolaisia minimopoja länsimaihin edes viety virallisesti ja valmistusmäärätkin pieniä joten...

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 18, 2021, 11:03:48 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Heinäkuu 22, 2021, 10:41:48 ap
Vastaus #139

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 941
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tämänkin osalta kesäpäivitystä ja kyllä,hyvä kuuluu sekä kilometrejäkin tehtailtu silloin kun oikein "lapsettaa" ;D
Koska kaikki harrasteeseen liittyvä oheismateriaalikin kiinnostaa niin Romaniankielinen MINI:n omistajan käsikirja sekä takuulappu maan kattavine huoltopisteineen+muutamine huoltoleimoineen erittäin mielenkiintoisena löytönä Ebaysta eikä taida löytyä kovinkaan monelta nyky MINI kuskilta tallessa enää vuosikymmenten jälkeen.


Paperilaatu on kuin 50-60 luvulta mitä pokkareissa,paksua ja karheaa eikä värikuvia löydy 80 luvun tuotteesta vaan räjäytyskuvia,säätöohjeita,teknisiä tietoja ym kylläkin.
Tuossa muutama kuva sieltä täältä noin 40 sivuisesta käsikirjasta joka juurikin pyöreälamppuisesta vanhemmasta versiosta kuin tämä minun MINI:ni mutta ei jäykkäperäisestä alkumallista joka vasta harvinainen löytö olisikin.
Tolkkua tuosta ei häävisti suomipoika saa mutta kääntäjällä kyllä,kuvat kertoo sanoja enemmän ja toki mittoja kuin teknisiä tietoja ymmärtää vähän vieraammastakin kielestä.
Minusta mukava lisä mopon rinnalle ja mukaan jahka tämän saa museokuntoon muuten.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 22, 2021, 10:49:16 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Heinäkuu 23, 2021, 16:07:16 ip
Vastaus #140

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 941
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
https://www.ebay.com/itm/274869796130?hash=item3fff843d22:g:njIAAOSwMhlg7xMy        Hmmm....mielenkiintoinen ilmoitus kerrassaan kun edes MINI:n osia ei meinaa mistään löytää.
Venäjältä ja Venäjällä entisöity MINI kaupan mutta tankki,alkukäyrä,ketjut,vaihdepoljin,kaasutin ym "sälää" ostettava erikseen  ja mitähän ne sitten mahtaa maksaa jos moiset "lisävarusteet"haluaa?
Tämä onkin uusi kauppakäytäntö koska mitäpä joku entisöidyllä mopolla tekee mistä nuo kovinkin tärkeät osat puuttuu tai ainakin aika harvalla sattumalta hyllyssään moiset minkäänkuntoisina eikä ilman niitä tuo ajopuoli oikein onnistu kunnolla olipa miten hieno entisöinti tahansa... ::)


Ilmoituksen kuvista näkee hyvin miltä ko laite pitäisi näyttää ulkoisesti tuossa asussa vähän riisuttuna ja jopa yksityikohtia mikäli joku moista entisöi tai muuten vaan kiinnostunut.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 23, 2021, 16:20:23 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Elokuu 10, 2021, 13:16:19 ip
Vastaus #141

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 941
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Junnuja kovasti kiinnostanut MINI kun kurvaan heidän viereensä missä Mankit ja Peeveet kokoontuneet näiden crossityylisten isopyöräisten keralla ,siis kaupan seinustalle energiajuomia ryystämään 8)
Noh,setä taitaa olla aika kääpä,ei Neuvostoliitto herättänyt mitään kipinää,monet kuulleetkaan koko valtakunnasta,Venäjä tunnettiin tokikin.
Opettajille vaan terveisiä sinne historiantunneille!
Oikeastaan mielenkiintoisin episodi sattui ABC rekkaparkissa jossa oli pari Venäläistä rekkaa pikkasen varttuneempine kuskeineen pihamaalla ,ehkä yöpyneetkin pihassa.
Bensaa tankkiin lorottaessa kuskit tulivat tervehtimään ja ihmettelemään miten moinen voi löytyä täältä,peräti ajokunnossa ja yhä alkuperäinenkin..
Toisella oli muistoja tuommoisesta heidän naapureiltaan Moskovassa ja oli kinnostunut siltä istumalta ostamaan sen pois rekanperälle kotiinviemisiksi,rahat olisi saanut käteen vieressä olevasta pankkiautomaatista.
Jaa-a,tuli vähän äkkiä ja mitä edes hinnaksi tietäisi sanoa....
Tarvi kertoa että tämmöistä olin etsinyt ,löytänytytkin vihdoin kohtuuhyvän  ja tykästynyt vaikka ei mikään unelmien huipentuma toki ollutkaan mutta
tarpeeksi outo ja erikoinen minulle.
Olivat kuulemma haluttuja Venäjällä eikä kovin yleisiäkään löytää enää ,saati ehjinä.
Kaveri jätti puhelinnumeronsa josko muuttaisin mieltä,kuulemma ajelee useinkin ohitse....Yes ok.
En myy perhana,mitäs minä sitten ostan ,taas joku romu aloitettava kumminkin alusta ja joka jannullahan minimopo nykyään oltava jonkinmoinen mopopiireissä :P
« Viimeksi muokattu: Elokuu 10, 2021, 13:18:38 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Elokuu 10, 2021, 13:19:20 ip
Vastaus #142

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11616
Muista,että romua riittää ja on ikuista.

Toimiva Riga ei ole yleinen-eikä ehkä toimikaan ikuisesti.... :D

t. Markku

Elokuu 10, 2021, 14:59:18 ip
Vastaus #143

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 941
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Heh,joo...romua piisaa ja tuntuu että romuksi luokiteltava ajokalusto vain lisääntyy mitä mediaa kuuntelee ja aistejaan käytteleepi....
Koska meidän tontilta ei löydy yhtään sähköllä toimivaa ja ihmistä likuttavaa nykyajan ihmisen ajopeliä niin hävettävä ja siirryttävä lähimmän ystävällisen niitä tarjoavan autoliikkeen jonoon,kuulemma jäätelötarjoilukin kesän kunniaksi tässä lähimmässä eli oiva vetonaula kerrassaan ja kait sielläkin paperimukiin kahviakin saa... ::)
Ei taida Riga olla ikuinen,Rooma kuulemma on ja sinne kaikki tietkin lopulta vievät.
Samaan sulaton kasaan päätynevät Rigan kanssa lähitulevaisuudassa uljaat asuntoautot kuin tähtikeulat,munuaismaskit ,nollakerhon edustajat  kuin minkä muun 2 tai 4 pyörämerkin tekeleet jos nestemäistä menee tankkiin. ..
Paitsi näiden rekkakuskien Venäjällä johon saavat täältä kohta todella hyviä paluukuormia vapaasti valiten ja rutkasti ruplia lisätienesteiksi huonoon liksaan muuten.
Aihetta vähän sivuttiinkin ja kysyin myös mites siellä teilläpäin nämä saaste ja sähköasiat noin niinkuin ajoneuvopuolella...naureskelivat vain ja viitasivat kädellä eli eipä kait ollut kovin ajankohtainen aihe polttoaineet,sähköautot tai muut potkulaudat...että semmoinen yhteinen tavoite ja päämäärä  :-X
Jotenkin aistin rivien välistä ja käytöksestä etten tainnut kovin sivuun osua maailman menosta ja oisko jo jopa käynnistymässä moiset lisätienesti paluukuormat itämaisemiin?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 10, 2021, 15:57:42 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Syyskuu 13, 2021, 00:33:14 ap
Vastaus #144

Ari Sarajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
No kesä meni ja taas tallilla hommat jatkuu...


3kk kytkinkopan pulttien liuotus auttoi ja tänään koppa saatiin teinien kanssa auki! Ja kytkinkruunuhan siellä on rikki, mutteri löystynyt ja palanen jumissa välissä...


Ei keltää löytys kokonaista kytkintä myydä?

Lokakuu 09, 2021, 19:41:00 ip
Vastaus #145

Ari Sarajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
No kytkin löytyi ukrainasta ja samalla nopeusmittarin vaijeri ja kaasarin korjaussarja.

Nyt kaasari uusilla osilla kasattu ja läjätty mutta täsmälleen samat ongelmat kuin aiemmillakin kirjoittajilla. Sai käyntiin mutta ei mitenkään säätöihin. Hetkellisesti sai booaamisen sijaan vastaamaan kaasuun mutta nyt teki tenät ja ei saa edes käyntiin enää... Prkl taas potkittu niin että jalat kipeänä...
Tarvinnee hengitellä hetki ja huomenna on uusi päivä...

Harkitsen kyllä silti vakavasti huomenna hakevani PV:n kaasarin...

Lokakuu 11, 2021, 21:21:43 ip
Vastaus #146

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 941
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
mz-b.net auttaa monessa murheessa itäblokin 2 tahtisten murheissa niin mopo kuin mp puolella ja koska firma Unkarissa niin sehän EU maa ja silleen ei lankea lisämaksuja verojenkaan muodossa.
Hyvää palvelua saanut ja kaikki on tullut nopsaan mitä tilannut!
Ebay.de niin sieltä tupsahtaa enempikin Riga yleisosaa ja pääosin ValkoVenäjältä kuin Ukrainasta myyjät tarjoten mm uusia kaasuttimia,sähköosaa,tiivisteitä,mäntiä...
ja käytettyä peltiosaakin välillä jne.
Ei tuolta mb-z toki kaikkea löydy,jotain kumminkin ja itävehkeissä kannattaa tuumia olisiko osia käytetty kenties muissakin suljetun markkina-alueen tuotoksissa ristiin,usein on,mutta tämän oivaltaminen taasen vaatii omatoimista selvittelyä ,myös minkäänmoista tietoa hankala löytää mistään selkokielisenä eli normaalein kirjaimin esim englanniksi vaan venäjäksi kyllä löytyisi tai unkarin murteella,jotain viroksikin  jne mutta itäosaston kielillä ;) ;) joista taasen ei ymmärrä hölökäsenpöläystä ,ainakaan minä valitettavasti en.
Kytkimiä näytti mz-b löytyvän koko pakettinakin.
Nopeusmittarin vaijeri kuin vissiin muuutkin vaijerit tullut ko firmasta,nämä ei ihan yleisvaijereita ole tai voimakoneen tavaraa jos joku ihmettelee miksi jotain vaijereitakin tarvii maailmalta tilata...ei,ei hienouden tai Elvistelyn takia vaan:
Päät erimoisia kuin totuttu,varsinkin nopeusmittarin koneen puoleisen pään kiinnitysmöltti on kiinni vaijerin kuoressa kiinteästi ollen aivan oma patenttinsa  ja esim vaihteiston toiminnan kannalta suurinpiirtein "must" että hienosäätöruuvi on vaijerin keskellä käsillä kuten alunperinkin,on puolen kierroksen tarkkuudella ainakin täällä mulla ,toimiiko vaihteet kohtuuhyvin kunhan pikkasen lämpiää vai ei ollenkaan tai jotain siltä väliltä.

Kytkinvaijerissa samanmoinen hienosäätöruuvi vaijerin keskellä,on sitten v mäinen säätää vaijerin alapäästä tarkasti pihdeillä kinnaten ja yrittää toisella kädellä kiristää stoppipala paljaasen vaijeriin just oikeaan kireyteen kytkintä käyttävään vivun koloon koneen alla pää kotimaata hyväillen tai tallinlattiaa,silleen rähmällään maaten...
Öljyiksi perushalvat 10w30 tai 40.set,ei synteettisiä tai muuten oikein hyvinkin toimivaa ATF öljyä...ne pissii läpi .
Ymmärrettävää sinänsä,eihän näiden nuoruudessa ja kotikonnuilla mitään synteettisiä ollut tai Castroleja ,pistettiin samaa mitä Eliteen pihassa.

Muitakin osapuljuja löytyy kunhan pyörittelee hakusanoja ja muokkailee aikansa,tahtovat vaan olla semmoisia etteivät lähetä ulkomaille,ymmärrä mitä kysytään tai maksupuoli ei onnistu VISA tms  murhetta eli maailma ei olekkaan niin pieni ,yhtenäinen ja välimatkoilla onkin väliä vaikka euroopassa tai ihan sen rajoilla oltaisiinkin kun itätavaraa hakusassa.



Kaasari on nerokas laite ja uudetkaan ei paljon maksa Ebayssä kuten ei varmaan korjaus-sarjakaan jonka ostit?
Tuota,siinähän on vaan 2 ruuvia kyljessä joista toinen tyhjäkäynnille ja toinen seos eli vika ei liene ollenkaan siinä ettet osaisi säätää vaan jossain muussa.
Se vaatii paljon ryypyttämistä,pariinkin kertaan tulvittaen ja se ryyppyläppävipu käännettävä alas eikä kaasuun passaa koskea pitkään aikaan laitteen pärähtäessä käyntiin koska se ryyppy laukeaa pois päältä heti kaasunkäännöllä,voimalaitos sammuu herästi puolikylmänä  ja taas ryypytetään..

Tyhjäkäyntiruuvi tarvii siis mieluusti olla heti aika suurella käyntinopeudella ja jos se hörähtää eikä käynnisty,taas ryypytys tulvittaen ja kyllä se käyntiin lähtee jos muuten perusjutut kunnossa,ei ilmavuotoa ja ehdottomasti orkkis ilmanputsari kiinni eikä muutenkaan mitään omavirityksiä esim pakopuolella.
Tämä on herkkä ja sielukas laite  ;D  ja vaatii lämmitystä minuutin kaksi aina kylmänä ja puolikylmänäkin ennen ajoonlähtöä,jopa kesäkeleillä ryyppyäkin.


Noin se oikutteli minullakin kauan,ei minkäänmoista tyhjäkäyntiä tai toimivuutta käynnin osalta  niin että olisi ehtinyt edes yrittää säätää jotain ja voi että meni hermot monesti(eipä tuu yhtään laitetta mieleen ettei olisi mennyt hermot,ei senpuoleen..) mutta asia korjaantui toisella kaasuttimella ostettaessa kiinniolleen sijaan vaikka ei siinä ensimmäisessäkään mitään vikaa löytynyt vaikka monesti purin,putsasin ja kasasin mutta jotain tukkeumaa varmaan esim kanavissa joita ei näe niin että rassaus olisi apua tuonut mutta kokeile pistää likoon johonkin myrkkyyn josko sulla auttaisi !!


Nämä on seisoneet monesti pitkään hylkiöinä,bensat jääneet kaasariin vuosiksi muhimaan paikat tukkien ja huoltamatta muutenkin ,nyt näitä sitten korjaillaan ja kärsitään laiminlyönneistä.

Toinen kriittinen kohta voi olla se kansi kaasuttimessa ja tätä minä epäilen vahvasti viaksi sielläkin ellei rassaukset tuota tulosta tai liottelutkaan=onko se ehdottomasti suora vai kiero kuten näissä herkästi käy kun ruuvit liian kireälle vedetty ja ohkanen ainespaksuus kohtuuhaurasta alumiinia antautunut jolloin uusi tiivistekkään ei auta tai kannen suoristelukaan tarpeeksi.

Saanee siis ilmaa herkästi mikäli näin tapahtunut eli tutkippa tuo ja takuuvarma korjaus ilman hermojen räjäytystä tai iltojen iloksi ehkä turhaakin värkkäämistä on hommata uusi tuommoinen  kaasutin,ei mikään PV kaasari koska ensinnäkin tila mihin sen pitäisi sopia on hankalan ahtaassa kolossa,vaijerikin mietittävä uusiksi siellä nyt köllöttävän luistin eliminoimiseksi ,reikäväli ei sinnepäinkään länsimainen eli jo siinäkin tihkaisee vaatien jonkinmoisen sovitteen eikä nämä länsimaiset ole siis luistiohjattuja kuten tuossa kuuluu olla saati tarviisi saada ryyppy ja säätöruuvitkin siten että ne näkee+voi käyttää sieltä missä kaasari on ja myös tuo ilmanputsari kiinni joka ei sekään mikään länsimainen yleisosa siitä vaan johonkin muun kaasarin perään orkkistyyliin.

Arvaa mistä tiedän?

Mulla on joutilaana pari käytettyä kaasutinta jotka tuli muiden MINI osien kera joista voin YYA hengessä silmäillä parhaimman oloisen ja pistää tulemaan ensiapupakettina,pistä yyveetä jos kiinnostaa, mutta en tosiaan testannut toimivuutta tositoimissa tai olisiko apua salamana ollen joskus purettu joko MINIstä tai muusta Rigasta joissa V-50  moottori tai jalkavaihteinen 501.


Toki kaikki saa kiinni ja toimimaan kun aikansa värkkää mutta kun uusia orkkiksiakin löytyy jotka oikeasti nerokkaitakin kaasareina eikä hintakaan paha ja toimii ainakin täällä nyt hyvin kunhan vaihtoi yksilöä ja oppinut vähän jo lukemaan oikkuja sekä tulkitsemaan niitä selkokielisiksi komentosillan vipu,nappula ja poljinviidakon käyttämiseksi länsimaiseen yhteistyöhön 8)  vedoten.


Torissa näin muuten myynnissä MINIn johon joku oli värkännyt Puchin moottorin ja olipa tuo kokenut muitakin suuria muutoksia mm kokopitkän satulan kera ja  saanut Honda tarrat tankkiin jne eikä ulkoisesti ollut ollenkaan helposti tunnistettavissa mikä alunperin kyseessä vaikka tiesikin mutta mikä idea tuossa oli ollut tehdä moinen,ehkä itäalkuperän peittäminen ja tekniset murheet?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 12, 2021, 11:17:10 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Lokakuu 14, 2021, 00:39:35 ap
Vastaus #147

Ari Sarajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Kiitos taas vastauksesta, selvensi monta asiaa!

Niinhän se oli että vaihdevaijeri oli taas hävittänyt asemansa ja ei vapaata löytynyt, mutta pienen säädön jälkeen taas löytyi. Olet aivan oikeassa, en vaihtaisi vaijereita kuin alkuperäisiin, hivenen olisi v-mäinen säätää tuota ilman vaijerin keskellä olevaa säätöä...

Mutta eihän siinä nyt kuitenkaan hyvin käynyt. Vaihteiden säätöä tehdessä huomasin ettei käynnistyspolkimesta potkiessa magneeton puoli pyörähdä kuin välillä. Kytkimen säätöä ja taas lisää tutkimista ja ihmettelyä. Mikä tässä mättää? Polkimesta polkemalla välillä pyörähtää, välillä ei. Kytkin löysätty täysin ja silti vastaavaa tekee. Puuttuuko nyt jo hampaita jostain rattaasta?

 Tarkemman tutkimisen myötä lopputulos oli ettei puristukset ole kunnossa. Kone lohkon päältä palasiksi ja ainakaan sylinterin ja lohkon välissä ei ole tiivistettä. Kuuluisiko olla? Loppu koneen purku odottaa motivaatiota.

Männänrenkaat ei todellakaan ole tiukat sylinteriin. Saa helposti sormella tuupattua edestakaisin mäntää.
Taitanee olla järkevin tilata uusi ja samalla stefat jnejne eli koko kone palasiksi ja uusiksi. Tämä olisi pitänyt tehdä jo heti. Saattanee mennä taas hetki kun osia odottelee...
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 14, 2021, 00:41:54 ap kirjoittanut Ari Sarajärvi »

Lokakuu 14, 2021, 16:26:35 ip
Vastaus #148

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 941
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Juuh,kyllä mulla ainaskin tiiviste löytyy ala kuin yläpäästäkin mutta kuuluuko se virallisesti olla niin ,noin kuin sinulla vai molempiko oikein?
Haitanneeko tuo toisaalta asentaakkaan vaikka omatekoinen tai tiivisteliimalla taiteilla tiiviiksi.
Ylikokomäntiä löytyy monenmoisia vaikkapa tuolta aiemmin mainitsemastani unkarilaispuljusta joten siihen se kotimainen poraus ei iso juttu enää ja saahan niin sylinterintilavuuttakin lisää tarvittaessa.
Näyttää olevan uusia Rigan sylinteri+mäntäpakettejakin mutta onko ne V-50 koneeseen vaatii kysymisen,sitä ei ilmoituksesta oikein saa selville kysymättä.
kas kun muitakin moottoreita on näissä
käytetty ennen  V-50 mukaantuloa ja sitten myöhemminkin jolloin tuo Babetten Jawa kone tuli mutta keskimäärin eniten valmistettuja juuri nämä tämmöiset.
Ainakin alkupään jäykkäperäisissä(mistä löytäis moisen harvinaisuuden...) käytettiin nettikaivelujen mukaan S-62 tyyppistä moottoria mutta käytettiinkö myös siirtymävaiheessa näihin jousitettuihinkin,ehkäpä ja todennäköisesti jos niitä hyllyssä vielä oli .
Niiden päivitysversiot sai M kirjaimen peräänsä,sama peruskone yhäkin  kyseessä minimaalisin muutoksin jotka ovat...niin..en tiedä..en löytänyt mitään mainittavaa eroa kun tutkinut vierekkäin paitsi rivoitus näyttää olevan vähän isompi ja erimoinen.


Ei osien tulo kestä kuin viikon päivät jos tuolta pustan pojilta tilaat ja sieltä tarvitsemaasi löytyy,kannattaa ehd kysyä tarkennuksia jos mikä mietityttää osien sopivuuksissa jne,vastaavat kyllä nopsaan englanniksi ja ainut moite ehkä pikkasen tyyriit lähetyskulut mun mielestä mutta enpä toisaalta tiedä Unkarin postin hinnoista tai vertailukohtaa muihin firmoihin siellä kuin oikeastaan muuallakaan,kohtuuharvinaista tavaraa edes löytää vaan toisaalta itse osat ei paljon maksa kompensaationa rahtiin.

Männänrenkaat kuuluu olla semmoiset normaalin tiukat eli vaatii ujuttamista ettei napsahda poikki......tiedäthän tunteen.
Kannattaa kytätä vaikkapa torista sillä silmällä ,monesti myytävänä ollut V-50 tai V-501 koneenjämiä tai Stelloja joista voi hyödyntää moottorin ym sähköosaa MINIiin  elleivät ole jo Babetten koneisia.
Itäsuomi tuntuu "jostain kumman syystä"olevan aarreaitta Neuvostoliiton kuin myöhemmän Venäjän valtakunnan tuotosten suhteen  ;)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 14, 2021, 19:44:52 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Lokakuu 23, 2021, 13:35:43 ip
Vastaus #149

Ari Sarajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Juu toria seuraillut, varsinkin siinä mielessä jos sattuisi se jalkavaihteinen versio moottorista löytymään, itselle olisi mieluisampi...

No staattorin ehdin eilen irroittaa ja kappas olihan se 88 vuoden stefa pullahtanut osittain ulos. Selittää montakin ongelmaa... Eli tänään loppukoneen purku ja sitten osia tilaukseen. Sillä välin todennäköisesti koko loppu mopo purkuun jotta saa rungon uuteen väriin!