Mitään kulkusten helistelyä kummempaa ei tahdo tulla aikaiseksi vaikka The Tossua tuleekin tallissa välillä ihailtua sopivan pienenä seuraavana projektina,sananmukaisesti ,mutta Rigan kanssa on työkalut saatu leviteltyä
sekä rukousasentoa harrastettu sanotaanko aurinkoisen päivän kunniaksi...ja pistetään nyt päivitystä Tuntureiden vastapainoksi tuhansille MINI seuraajille,no vähintään.
Syykin tietty löytyy ja nimeltään kytkimen irrottamisen loppuminen mutta kun ei alunperin ostaessa tiennyt pitääkö toiminta parempaa edes ollakaan
elikkäs seisokissa vaihde päälle siis ryöminyt enkä paremmaksi säätämällä saanut ikinä.
Millääs toisella MINIllä ei ajokokemuksia alla,saati nyt meilläpäin peräkylillä moista toista olisikaan edes lähistöllä.
No nyt loppui se vähäinenkin irrotus ja enempi muodollinen ollutkin koko kytkinkahvan painelu viimeaikoina ollen yhä enempi voimamiehen hommia jäykkyyden lisääntyessä vaan nyt kun ajattelee tämän ajopelin historiaa mistä ostin niin vaihdevaijerin ollessa poikki ja 2 vaihde aina päällä senmyötä
olivat tietty luistattaneet aikamiehet kytkintä hauskanpidossaan kostautuen nyt odotetuin seurauksin ..
ja myivät pois kun eihän 2 vaihde päällä hommasta mitään tullut eikä vaijerin vaihto tietty tullut kysymykseenkään...liian iso remppa moiseen.
Ei senpuoleen,uusia kytkimiä kyllä löytyy maailmalta,ei tämä mikään harvinainen moottori ole, mutta MINIen osapuoli netissä pääosin sotaakäyvässä Ukrainassa (Ebay) joten se ei nyt enää passaa edes tullien ja postin ryöstöpolitiikan vuoksi jos onnistuukaan oikeasti sieltäpäin lähetellä mitään moponosia suomeen nin että joskus saapuisivatkin.
Niitä OLI Unkarissa tuossa MZ-B liikkeessä vielä keväällä halavalla mutta eipä näytä olevan enää joten
se siitä sitten mutta onhan mulla toki tuo mikroauton varamoottorina ollut masiina josko "lainaisi"siitä ...mutta hetkinen.....minähän ostin taannoin 2 pahvilaatikollista Riga ongelmajäteosaa jossa jos vaikka mitä mutta tarkemmin en muistanut mitä puretetuissa moottorinjämissä enää hyödynnettävää tai missä kunnossakaan .
Kyllä vaan ,yhteen koneen raatoon oli kuin olikin jäänyt kytkin paikoilleen,koko asetelma peräti aitoa sirppi ja vasara alkuperäislaatua kunhan irrottaa ja kokeilee vaihtaa MINIssä kiinniolevan tilalle toimiiko ,yhtä huono tai umpijumissa?
Eipä tuo maksa kuin vaivan kokeilla ja miettii sitten jatkoja.
Ei kun osa irti ja käsissä helpompi tutkia sen anatomiaa+puhdistaa sprayllä raottaen pakkaa varoen nurinpäin kaadettuna kouranpohjaan silti kasassa pitäen tehdaskokoonpanossa sekä CRC käsitellä lopuksi ties miten kauan uinuneen kytkinasetelman.
Nämä jämämoottorit ei taatusti km rasitettuja perinteiseen tyyliin ole yksikään mutta tehotuhottuja jo puoliuusina,mitäpä noilla väliä paskoissa itämopoissa ja sen kyllä näkee katsellessa että poljettu on huoletta rusautellen ja öljyittäkin mutta tuurillahan jotain jäänyt ehjäksikin ,ehkä?
Periaatteessa helppo juttu vaihtaa mutta kytkimen jäykän jousikuoritteisen kannen aukaisu jotta saa alta kiinnitysmutterin käsiinsä (pahinta irrottamisen sijaan kannen paikoilleen saaminen tuhtia jousivoimaa vastaan) ja nämä pikkujutut tuottikin taas pahuksia&sampereita ja verisiä roiskeita ympäristöön ennenkuin onnistui koska kansi on mentävä suoraan ja käännettävä lovissaan lukittuakseen eikä onnistu pikkasenkaan vinossa tai vääntäen paitsi kohtuudella väkivaltaa käyttäen eli naputtelemalla esim ruuvitaltalla loppumatka jos saa huulille senverta että pysyy paikoillaan eikä lennähdä ilmaan mutta ura on ahdas kääntää joten myös pelti pysyttävä suorana sopiakseen uraan.
Kuten kuvasta näkyy,ohut pelti kärsii kosmeettisia vaurioita....ilmeisesti avaamiseen on virallinen työkalu olemassa kömpelön "tee-se-itse" avaimen sijaan?
Liikaa jos runnot niin kertakäyttökansi,milläs tuota suoristat enää ryhtiinsä jotta pysyisikin semmoisena murentumatta taitoksista.
Hienosti toimii,kuin eri kytkin toimintaa ja kahvatuntumaa myöden ihan länsimopon verrattavissa ollen eikä ryömi vaihde päällä eikä luistakkaan,ei edes tajunnan räjäyttävissä hirvittävissä kiihdytyksissä ..
Se vaihtokytkin oli siis kunnossa oleva ja vaikka pikkasen erimoinen ulkokuoreltaan sopi paikoilleen heittämällä eli on pikkasen uudemman V-50M kytkin ja samalla vaihdoin posken koska siinä kiinnioleva kytkintä painava vipu näytti kovin kuluneelta + osin murtuneeltakin ja helpoiten uudenveroisen vivun sai peliin tälleen kuin vaihtaa kuoresta toiseen moinen vipu.
Kuvassa vanha kytkinasetelma vielä ja toisessa kytkintä käyttävä vipu kunnoltaan avatessa.
Kahvan jäykkyys ja vivun kunto menneet käsi kädessä kytkinlevyjen kunnon huonotessa näköjään,vipu ei tuommoinen ollut edellisen kerran avatessa sivuposki.
Uudet kiinniolevat osat lähes samanmoiset kuin vanhat joten pärjännemme yksillä
kuvilla tuplien sijaan ja nämäkin vähät häviää vuoden sisään.
Joskus satu päättyy näköjään näinkin onnellisesti .....