Kirjoittaja Aihe: Kampiakselin stefojen asennussuunta  (Luettu 3020 kertaa)

Toukokuu 31, 2024, 16:25:17 ip
Vastaus #15

Eino Turunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 282
Eilisenä ehtoona kasailin startin koneen L17 irtolaakereilla ja stefat alkuperäisellä mallilla. Eiköhän tuo näilä sulankelin ajoilla mitä niitä tullee,niin pellaile noinkin? Ja jos ei,niin se on  tekijän vika.....

Kesäkuu 01, 2024, 16:44:46 ip
Vastaus #16

Olavi Toppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 179
Kytkin puolen stefa on tehtaalla asenettu kuvan mukaisesti. Ite laitan sen niinpäin että nälkävyö (jousi) menee kampikammioon päin, ei mitään vaikutusta. Kuvassa olevat stefat ovat jo hieman liian syvällä. Stefan reuna tahtoo tukkia sitä öljyreikää jos sen laittaa noin syvälle.

Elokuu 11, 2024, 13:07:23 ip
Vastaus #17

Juha Torala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 202
Kun huuhtelukanavat aukeaa, ja seos lähtee vauhdilla liikkumaan männänpäälle, niin tämä seoksen liike-energia ei lopu siihen että ylipaine kampikammiossa "nollaantuu", vaan se seos jatkaa inertian vaikutuksesta matkaansa, ja kampikammioon muodostuu lähes yhtä paljon alipainetta, kuin sielä oli ylipainettakin. Nyt jos tähän vielä lasketaan tehopiikin aikana hyvin lasketun tehoputken aiheuttama imu, niin varsinkin mäntäohjatussa moottorissa kampikammioon muodostuva alipaine voi olla hyvinkin suuri, jopa suurempi kuin männän tekemä ylipaine. Huuli on kytkimenpuolella vaihteistoon päin siksi että sieltä ei tulisi vaihteistoöljyä kampikammioon. Magneeton puolella kai halutaan estää, ettei sinne pääse likaavaa öljyä ja haisevaa bensaa, ja kärkien lähelle palavaa seosta, ja pölyhuuli estää pölyn menemisen kampikammioon päin.
Näin oon asian ajatellu. Todellisuudessa stefaa on laitettu molemmin päin, eikä sitä oo pystyny jäliistäpäin ainakaan lähes vakiossa mopossa toteamaan että kumminpäin se siellä on.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2024, 13:14:30 ip kirjoittanut Juha Torala »