Sen verran lisäisin, että se puristuskestävyys ja kakstahit ei selviä ihan suoraan mistään kaavasta, kun ihan oikeasti toteutuva puristus ja laskennallinen ei oo sama asia. Jos ilmotettu puristussuhde on eurooppalaisittain, niin siinä on vain niiden tilavuuksien suhde, mitä männän päällä on tilaa männän ollessa alhaalla, suhteessa siihen, mitä männän päällä on tilaa männän ollessa ylhäällä, unohtaen kaikkien sylinterissä olevien kanavien olemassaolo kokonaan. Japsit taas ilmottaa saman suhteen, mutta laskettuna sen hetken tilavuudesta kun vaihtokanavat sulkeutuu. Ja kumpikaan luvuista ei ole tarkasti ottaen toteutuva. Oikeasti toteutuvaan puristukseen vaikuttaa suuresti esimerkiksi pakoputken mitoitukset, miten hyvin huuhtelu toimii, miten olemassaolevan tai puuttuvan paisuntakammion mitoitus on onnistunut, eli kaasujen painevärähtelyt muuttavat todellisen sisään jäävän polttoaineseoksen määrää teoreettisiin mittoihin nähden, ja voivat muuttaa niitä kumpaan vain suuntaan.
Siitä oon Malisen kanssa samaa mieltä, että varmasti ei Solexin kone tarvi korkiaoktaanista tai lyijyn lisäystä puristuskestävyyden takia... yleisesti jos 2-tahti kilistää, se on laihalla, kyse ei oo siitä, että ois syötetty liian matalaoktaanista pensaa (seoksessa on liikaa ilmaa suhteessa pensan määrään, kyse ei oo myöskään öljyn määrästä).
- arveloo, ei tiijä jaakkovaakko -