Kirjoittaja Aihe: SOLEX 5000  (Luettu 3069 kertaa)

Syyskuu 27, 2024, 20:55:34 ip
Vastaus #15

Nurminen Kari

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 14
Solexin historiaa kun on lueskellut niin olen ihmetellyt mistä nuo tyyppinumerot oikein muodostuu -- vuonna 1953 alkoi 330 ja sitä on seurannut 660, 1010, 1400, 1700, S 2200, S 3300, S 3800 ja 5000.
Onko joku saanut selville? Yksi on varmaa ettei ne ainakaan kuutiotilavuuksia ole  ;D
Solex 5000  -72, Chevrolet Apache 1958

Syyskuu 29, 2024, 17:18:00 ip
Vastaus #16

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 934
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Pikkasen nettihakua ulkomailta ja löytyi :Kipfer Velosolex werkstatt ja sieltä löytyy jos mitä noihin ja eräästä firman osiosta kohta : History.
Sieltä selvinnee aika hyvin noiden numeroiden tausta mihin liittyvät.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 29, 2024, 17:20:19 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Syyskuu 29, 2024, 21:52:11 ip
Vastaus #17

Nurminen Kari

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 14
Juu heillä on oikein kattavat historia sivustot eri malleihin tulleista muutoksista -- mutta ehkä se on vain niin,että "insinööri Pierre" on päättänyt jotta esim. mallin 1700 jälkeen tulee 2200 ja sillä selvä. ::)   5000 malli suunniteltiin 1970/1971  ja 4600 malli tuli 1974.... no ehkä se on sitä "ranskalaisuutta" näillä mennään.
Solex 5000  -72, Chevrolet Apache 1958

Syyskuu 30, 2024, 08:15:52 ap
Vastaus #18

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4496
Moro

Yksi looginen tapa numerointiin voisi olla sellainen että hän katsoi rahapussiinsa ja sen mukaan mitä siellä oli frangeja ja sopivasti pyöristettynä olisi tuleva mallinumero ;D
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Lokakuu 01, 2024, 22:01:23 ip
Vastaus #19

Nurminen Kari

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 14
Syksy saapuu ja tuli tehtyä tämän vuoden viimeinen tankkaus Solexiin.  Tämä alkaa jo muistuttaa laboratorio hommia kun sekoittaa yhteen litraan 98 bensaa öljyt ja lisäaineet -- 2T öljyä 25ml + lyijynkorvausaine 1 ml + kausisäilytysaine 2,5 ml ja lopuksi vielä kaasarin/venttiilienpuhdistus ainetta 4,3 ml (näihin piti käyttää jo lääkeruiskua) ;D  Nätisti käy eikä savuta  --  ei ole oikeanjalan tennari mustunut ajossa kesänaikana 8)
Solex 5000  -72, Chevrolet Apache 1958

Lokakuu 01, 2024, 22:33:01 ip
Vastaus #20

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 209
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Mihkä sitä lyijynkorvausainetta tarttee mainoksen mukaan 2-tahti koneiseen solexiin?

Lokakuu 02, 2024, 12:37:31 ip
Vastaus #21

Nurminen Kari

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 14
Mitähän mainosta tarkoitat? Lyijyllisellä bensallahan tuo Solex on aikanaan suunniteltu käyvän toki sopivalla öljymäärällä lisättynä vähän vuosimallista riippuen. Vaikka tuo tuo 98 bensa on ilmeisesti tarjolla olevista se paras vaihtoehto niin itse olen kyllä näihin vanhoihin harrastevehkeisiin kaksi- tai nelipyöräisiin lorauttanut tankkauksen yhteydessä sopivan määrän korviketta. Hyvinhän noi pörrää vielä...
Solex 5000  -72, Chevrolet Apache 1958

Lokakuu 02, 2024, 13:34:42 ip
Vastaus #22

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4496
Moro

Ymmärtääkseni sitä lyijyä tarvittiin venttiilin varsien ja seetien varsinkin pakoventtiilin "voiteluun" mutta nyt kun on siirrytty bensiinissä lyijyttömään on myös seetien materiaalissa siirrytty materiaaliin joka ei tarvitse lyijyä "voiteluun",näinollen ei mielestäni "vajaatahtinen" tarvitse sitä myrkkyä polttoaineensa sekaan.
Lyijy vaikuttaa myös nakutusilmiöön.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2024, 13:41:30 ip kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Lokakuu 02, 2024, 15:54:12 ip
Vastaus #23

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 209
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Markun vastaus melko täydellinen. Muutama lisäys. Nelitahdeissa venttiili istukoiden materiaali vanhoissa ei kestä lyijytöntä joten venttiili painuu istukkaan koko ajan syvemmälle. Välystä lisäämällä pääsee taas muutaman päivän ja sama homma edessä. Kokemusta on. Vanhoihin konetta korjatessa tehdään uudet istukkarenkaat jotka kestää lyijytöntä tai pelataan korvikkeen kanssa kuten jo todettu. Lyijystä pyrittiin eroon kun aiheuttaa syöpää, niiku kaikki muukin nykyään. Lyijy parantaa  tosiaan bensiinin puristuskestävyyttä.

Velosolexin puristussuhde on netin mukaan reilusti alle 7 joten pelannee melkein millä vaan joka vähänkin haisee polttoaineelta. Varmaan tärpätilläkin. Eli ei se sitä lisäainetta tarvii puristus
kestävyyden takia ja venttiileitäkään kun ei ole kuin renkaissa niin ei niidenkään takia. Mutta voi sinne laittaa vaikka metanolia tai VP kilpabensiiniä jos haluaa. Oma asia. 98E on suositeltu pienkoneisiin ja vanhempiin kun on vähemmän alkoholia joka syövyttää kumiosat vanhemmista ja korkkikohojen liimat kaasuttimista Happosen mukaan. Uudet kumiosat ni kestää nyky 95E.

Sitte uudemmat kireämmät tai vanhat viilatut 2-tahdit voi tarvita 98E pelkästään puristusten takia. Uudemmissa kumiosat pitäs kestää alkoholia mutta reilusti yli kympin puristukset vaatii 98E. Vanhoissa mopoissa on naurettavan matalat rutistukset. 7 kahta puolta.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2024, 15:58:59 ip kirjoittanut Mika Malinen »

Lokakuu 02, 2024, 18:59:55 ip
Vastaus #24

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1343
Sen verran lisäisin, että se puristuskestävyys ja kakstahit ei selviä ihan suoraan mistään kaavasta, kun ihan oikeasti toteutuva puristus ja laskennallinen ei oo sama asia.  Jos ilmotettu puristussuhde on eurooppalaisittain, niin siinä on vain niiden tilavuuksien suhde, mitä männän päällä on tilaa männän ollessa alhaalla, suhteessa siihen, mitä männän päällä on tilaa männän ollessa ylhäällä, unohtaen kaikkien sylinterissä olevien kanavien olemassaolo kokonaan.  Japsit taas ilmottaa saman suhteen, mutta laskettuna sen hetken tilavuudesta kun vaihtokanavat sulkeutuu.  Ja kumpikaan luvuista ei ole tarkasti ottaen toteutuva.  Oikeasti toteutuvaan puristukseen vaikuttaa suuresti esimerkiksi pakoputken mitoitukset, miten hyvin huuhtelu toimii, miten olemassaolevan tai puuttuvan paisuntakammion mitoitus on onnistunut, eli kaasujen painevärähtelyt muuttavat todellisen sisään jäävän polttoaineseoksen määrää teoreettisiin mittoihin nähden, ja voivat muuttaa niitä kumpaan vain suuntaan.

Siitä oon Malisen kanssa samaa mieltä, että varmasti ei Solexin kone tarvi korkiaoktaanista tai lyijyn lisäystä puristuskestävyyden takia... yleisesti jos 2-tahti kilistää, se on laihalla, kyse ei oo siitä, että ois syötetty liian matalaoktaanista pensaa (seoksessa on liikaa ilmaa suhteessa pensan määrään, kyse ei oo myöskään öljyn määrästä).

- arveloo, ei tiijä jaakkovaakko -
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2024, 19:03:41 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Lokakuu 02, 2024, 19:43:22 ip
Vastaus #25

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 209
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Jaakkima taitaa puhua staattisesta ja dynaamisesta puristussuhteesta. Staattinen on periaatteessa tehtaan ilmoittama laskennallinen jollei ole muutoksia tehty jälestäpäin. Dynaamiseen taas vaikuttaa muutkin asiat.

Asiaan liittyen se oikein mitoitettu tehoputki 2-tahdissa ahtaa seosta/moottoria ja ahdinhan vaikuttaa tavallaan puristukseen. Ja kun viime aikoina olen taas seurannut Asoftaajaa juutuupista ni pakokanavan koko ja muoto näyttäs olevan radikaalisti merkittävämpi suhteessa imukanavaan taikka huuhteluihin. Jos tehonlisäystä havitellaan. Ehkä vähän ohi jo aiheen.

Lokakuu 02, 2024, 20:31:42 ip
Vastaus #26

Martti Anselmi Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 65
  • Sama kuin Martti Räisänen aiemmin
Minä tankkaan 2t ja 4T  pienkoneisiin 98 oktaanista vain sen takia että  se ei vanhene tankkiin siinä määrin kuin 95okt.  Joskus on menneet peräti kaasaritkin pilalle . Todennut olen että ysiviitosen takia on tullut  keväisin vain  turhia lisätöitä

Lokakuu 03, 2024, 00:00:49 ap
Vastaus #27

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1343
Martti Anselmin syy käyttää korkeampioktaanista on oikea ja perusteltu.  Jos ei oo mopo työmatkakuljin, ajellaan vain muutamia kertoja kesässä, ei sillä pensan hinnallakaan ole mitään vaikutusta.  Pelkästään tiivisteiden ja letkujen ja kumien kohdalla, jos on pienikin epäilys alkoholin siedosta, on perusteltu syy ysikasille.  Enkä pidä ketään kahjona, vaikka käyttäs ihan muuten vaan.  Mutta suuremman puristuksen keston takia ei ainakaan virittämättömään mopoon tarvi, ei siitä taida kyllä haittaakaan olla?

Lokakuu 03, 2024, 08:31:58 ap
Vastaus #28

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 4496
Moro

Jos tosiaan vain muutamia kertoja kesässä kioskilla käy voi käyttää vaikka sitä vähemmän vanhenevaa pienkonebensaa,ei tarvitse edes itse öljyjä sekotella ja voi tankata samasta sahat ja trimmerit.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Lokakuu 03, 2024, 09:42:54 ap
Vastaus #29

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 934
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Miksei sahoja,trimmereitä ,ruohonleikkuria,mopoa,vanhaa 2t/4t prätkää,aggrekaattia,harrasteautoa ym voi tankata tavallisella tylsällä ysikasilla ja lisätä öljyä jos tarvis?
En minä ainakaan ikänä ole huomannut mitään bensan vanhenemista jos niitä ei sentäs vuosia ajateltu säilöttävän ja kun tarvetta kumminkin lorauttaa vanhojen bensojen jatkoksi tuoretta käytön alkaessa tai käyttää sitä kausisäilytysainetta?

Hyvin on käyntiin lähteneet ja kanisterien jämät kelvanneet joka vehkeeseen,mitä tässä siis haetaan,hintaa lisääkö,jotain hifistelyä vai kanistereita bensan ohella ellei pumpulta moista löydy eikä moninpaikoin löydykkään eli sehän vasta järkevältä kuulostaa ostaa kanisterissa bensaa jossa ei panttia.. ::)

Mun mielestä 95 ja 98 jo ihan tarpeeksi kallista ja taatusti riittävän hyvää kun kunnon( lyijy)bensaa ei enää saa samalla koostumuksella jota tuo pienkonebensakaan ei ole perinteisiin kaasutinmoottoreihin enkä huomannut mitään eroa käytössä uusissa kuin vanhoissakaan kaasutinvehkeissä paitsi haju ,hinta ja hieno kanisteri.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 03, 2024, 10:12:13 ap kirjoittanut Petri J Kokko »