Kirjoittaja Aihe: Elekronisessa lataussäätimessäkö vikaa?  (Luettu 8261 kertaa)

Kesäkuu 21, 2018, 17:21:36 ip
Luettu 8261 kertaa

Markku Valtonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 442
Laitoin 6 V tasavirtalaturin perään elektronisen säätimen ja lataus kyllä toimii. Ongelma on se, että reilun viikon päästä kun pyörällä ei ollut ajettu yhtään ei enää valot palanut. Mittasin akun jännitteen jota ei ollut kuin reilu 2V. Akun +johdon väliin amperimittari, näytti kulutusta 67 mA. Johdot laturista irti, ei kulutusta. Onko vika säätimessä? t.MV

Kesäkuu 21, 2018, 21:19:48 ip
Vastaus #1

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2411
Tuo 67mA merkitsee 1,6Ah vuorokaudessa.
Siis viikossa 18 Ah, eli purkaa jo mp:n akun.
Voithan kokeilla sarjassa sarjadiodia, siis säätimen jälkeen.
Se toki alnetaa latausjännitteen 0,6V:lla. Eli laturin jännitettä pitäisi nostaaa tuon verran ( jos siinä on potikka eli
säätömahdollisuus).

Kesäkuu 22, 2018, 10:28:42 ap
Vastaus #2

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 913
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Ja 1 mahdollisuus on tietysti,vanhoja vehkeitä kun sähköiltään ovat,ottaa yksinkertaisesti akunkenkä irti ajojen jälkeen niin tuo turvallisuuspuolikin tulee hoidettua, ei ole yksi tai kaksikaan kertaa taas tänäkään vuonna kun palaa valitettavasti joltain harrastajalta ajopeli,talli jopa töllikin tai kaikki 3 kerralla oikosulun vuoksi...
Akunkengäksi voi laittaa pikaisesti irrotettavaa mallia olevan tai ihan pääkytkimen mieleiseen paikkaan jos perinteisen kenkämallin ruuvailu tuntuu liian työläältä.
Mielestäni pieni vaiva verrattuna siihen että voi olla turvallisin mielin edes tulipalon suhteen.
Jos kerta tuo elektroninen lataussäädin muuten toimii+kytketty ok  ja on kunnossa komponenteiltaankin siinä mielin kuin se valmistaja suunnitellutkin toimivaksi ,onhan se oiva parannut antiikiseen mekaaniseen nähden joka toimii vähän niinkuin päivästä,mallista ja tuurista riippuen vaikka miten säätelet.

Jokerina löytyy ratkaisuksi kondensaattorilla korvattu akku joka ainakin minun ex-SR500 oli hyvä,helppo ja halpa ratkaisu kuten mökkimopona olevassa AR125 Kawassa.
Loppuu akkuongelmat(vaihto,jäätyminen,latailu..) mutta toki silloin ei voi käyttää mitään apulaitteita&valoja jos masiina ei ole käynnissä,mikäli asialla on merkitystä.
 
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 22, 2018, 10:44:10 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Kesäkuu 22, 2018, 13:51:58 ip
Vastaus #3

Markku Valtonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 442
Pääkytkin systeemiä itsekin ajattelin laittaa, mutta onko säädin viallinen kun päästää virtaa laturiin päin sekä F että D johtoon? Ei kai virran kulutusta kuuluisi olla tallissa seistessä. MV.

Kesäkuu 22, 2018, 14:48:11 ip
Vastaus #4

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 814
Auton ja traktorin tasavirtalaturin elektroninen säädin ainakin tarvii virtalukolta merkkilampun kautta käyntiluvan. Kun virta on pois niin ei vuoda läpi eikä lataa. Onko tässä samanlainen kytkentä?

Kesäkuu 22, 2018, 15:13:34 ip
Vastaus #5

Markku Valtonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 442
Mullahan ei ole mitään virtalukkoa Nortonissa, eli vaatiiko se nyt sen tilalle tämän pääkytkimen? Säädin ja kytkentä kuvissa.


[ylläpito on poistanut liitteen]

Kesäkuu 22, 2018, 21:13:17 ip
Vastaus #6

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 814
Nyt en kuvasta erota mitä lukee akun + ja säätimen punasenjohdon välisessä laatikossa? Mutta joka tapauksessa päävirtakytkin on  viisasta laittaa heti akun navan jälkeen.

Itellä on sama ongelma sarvitraktorissa, akku on pari kertaa tyhjentynyt itellään. Säädin on ollut ennen virtalukkoa, siis sulakkeella akussa suoraan. Pitänee kytkentä muuttaa virtalukon taakse. Tässä tosin ac- laturi ja säädin.

Kesäkuu 23, 2018, 12:09:24 ip
Vastaus #7

Markku Valtonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 442
Nyt en kuvasta erota mitä lukee akun + ja säätimen punasenjohdon välisessä laatikossa? Mutta joka tapauksessa päävirtakytkin on  viisasta laittaa heti akun navan jälkeen.

Itellä on sama ongelma sarvitraktorissa, akku on pari kertaa tyhjentynyt itellään. Säädin on ollut ennen virtalukkoa, siis sulakkeella akussa suoraan. Pitänee kytkentä muuttaa virtalukon taakse. Tässä tosin ac- laturi ja säädin.

Se laatikko on sulake. Olisi luullut, että kytkentäkaavioon olisi laitettu siihen väliin myös jokin kytkin, esim. virtalukko/pääkytkin jos se kerran päästää virtaa läpi. Kyllähän se pääkytkin tulee laitettavaksi, mutta alkuperäinen kysymys roikkuu vielä ilmassa, eli onko säädin viallinen vai kuuluuko sen toimia noin. MV.

Kesäkuu 23, 2018, 12:26:09 ip
Vastaus #8

Tapio Esama

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 81
Moi,
ei kuulu päästää läpi!
Jos akun kytkee vahingossa vähäksikin aikaa väärinpäin, niin säädin on entinen.
Pääkytkintä ei tarvitse olla välissä, mutta tuo sulake (10 A) on ehdoton.

Tapio
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 23, 2018, 12:59:27 ip kirjoittanut Tapio Esama »

Kesäkuu 23, 2018, 14:49:04 ip
Vastaus #9

Markku Valtonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 442
Moi,
ei kuulu päästää läpi!
Jos akun kytkee vahingossa vähäksikin aikaa väärinpäin, niin säädin on entinen.
Pääkytkintä ei tarvitse olla välissä, mutta tuo sulake (10 A) on ehdoton.

Tapio

Eli voisko yrittää vaihtaa takuuseen toiseen? Mitenkä tuo säädin on mitattavissa? MV.

Kesäkuu 23, 2018, 23:11:09 ip
Vastaus #10

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2411
Säätimen toiminnan voi tietenkin tarkistaa mittaamalla latausjännite täydellä akulla.
Jos latausjännite on 6,8-7,0V: n välillä, säädin toimii, eli on päätominnoltaan kunnossa.
Toki säätimen transistori voi olla alunperinkin viallnen, eli päästää virtaa takaisinpäinkin (ehjän transistorin vuotovirta on mikroamppeerien luokkaa).
Tuollainen vika on varmastikkin transistorin valmistuksessa tapahtunut.
Mikäli akku on kytketty väärinpäin, luulisin transistorin palaneen kokonaan oikosulkuun, jolloin säädin ei toimi lainkaan.

Elokuu 07, 2018, 12:26:51 ip
Vastaus #11

Markku Valtonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 442
Nyt on uusi samanlainen säädin, mutta onko tämäkin viallinen? En kytkenyt vielä laturin johtoja vaan ajattelin mitata päästääkö tämä läpi ja niinhän se teki. Kytkin plussan sekä maan ja D-napaan tuli sama akun volttimäärä kuin plussasakin 6.35V. F-napaan tuli hieman vähemmän eli 5.8V.
Onkohan tuo ihan oikein, eikös se yritä pyörittää laturia sähkömoottorina kun noihin laturin johtoihin syöttää virtaa? Uskaltaako tuota kytkeä ja kokeilla lataako? Kertokaa nyt viisaammat. t.MV

[ylläpito on poistanut liitteen]

Elokuu 09, 2018, 11:01:18 ap
Vastaus #12

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3325
Täytyy tuossa systeemissä joku virtalukko olla herätevirralle, siellä laturissahan on muuten aina magnetointivirta päällä. Tuossa on nyt sama tilanne, kun autossa palaisi aina latausvalo, kun akku vaan on paikallaan.

Kumpi maadoitus tuossa pyörässä on, plus vai miinus? Siitä riippuu mitä D navasta näkyy, mittarilla mitattuna.



Elokuu 09, 2018, 15:36:40 ip
Vastaus #13

Markku Valtonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 442
Pyörä on miinus maadoitettu ja säädin on myös miinus maadoitettu. Kumma kun kytkentä ohjeessa (joka on tuolla aikaisemmin) ei ole mitään katkaisijaa jos sellainen tarvittaisiin.

Elokuu 09, 2018, 19:02:20 ip
Vastaus #14

vesa vuorela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 508
  • Master of sparks
Kyllä nuo säätimet on alunperin tehty niin ettei virtalukkoa tarvita! Siinä on joku muu mato mikä aiheuttaa virran katoamisen mutta mikä? Omaani laittaisin vastaavassa tilanteessa sulakken siten että on helppo ottaa pois jos pyörä seisoo pitempään! T:Vesku