Kirjoittaja Aihe: Kuparinen Kai & Hannu: TT 500 Suzuki  (Luettu 15705 kertaa)

Maaliskuu 23, 2011, 10:01:40 ap
Luettu 15705 kertaa

Heikki Sola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 18

Aloitan vähitellen ko. kisa-Suzukin kunnostusta.

Onneksi lähes kaikki osat minullla jo on.

Tämä on vuosimalli -69, runko teräsputkea, eli Kain valmiste. Tankki lasikuitua.

Puutteita vain lähinnä jalkatappisarjat, epäkesko-ketjunkiristäjä ja kierroslukumittari, takajarrun käyttö.

ONKO TIETOA: Missä / kellä näitä pyöriä suomessa on? Tarvitsisi päästä kuvaamaan ja mittaamaan, että osaan tehdä oikean tyyliset.

t. Heikki S  040 51 11 545


Maaliskuu 23, 2011, 21:08:12 ip
Vastaus #1

jarmojalonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 664
Moro Heikki.
Mulla ei ole tietoa,mutta hienoa että alat laitetta kunnostaa.Se on kulttuuri historiallinen teko.
T:Jarmo

Maaliskuu 23, 2011, 21:28:20 ip
Vastaus #2

Kalle Jokinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112
Moro.
Kuparisen veljekset teki kimpassa nuo 250 ja 500 Magnum Suzukit.
Kysäseppä suoraan Kuparisen Artsilta 8)
Eli tuolta: http://www.motari.com/

Ja eiköhän noiden olemassa olevien omistajat ottane sinuun yhteyttä
kunhan kuulevat avuntarpeestasi :)
SVKMK:sta he löytyvät ;)

Maaliskuu 25, 2011, 13:50:21 ip
Vastaus #3

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 253
Missä / kellä näitä pyöriä suomessa on? Tarvitsisi päästä kuvaamaan ja mittaamaan, että osaan tehdä oikean tyyliset.

Yksi ainakin on Järvelässä vanhassa puusepäntehtaassa Alosen Pekalla. Siinäkin on paljon puutteita ja kovasti on kärsineen näköinen.

Maaliskuu 27, 2011, 20:59:43 ip
Vastaus #4

Kari Halinen

  • Vieras
Morjens
Saattapi tulla Eiras Leksan tunuksilla tämä kun täältä talvirallista kirjoittelen kaipa tämä mokkula toimii. Se Järvelässä oleva runko on uusi ja ajamaton. Ostin sen Orimattilan Agostinilta eli Granlundin Harrilta Villähteeltä siitä Nastolan kupeelta noin 30 vuotta sitten. Soitin Pekalle jotta mikähän vuosi voisi olla mutta eipähän tuo kirkastunut Moskovan rompepäivät me muistetaan sensijaan hyvin
Granlund tarjosi täyttö hitsattujä syl.kansia mukaan mutta laitoin uudet alkuperäiset paikalleen ja kiristelin sormituntumalla mutterit eikä niitä sen jälkeen tullut koskaan kiristeltyä. Moottori joka oli uusi varastettiin Mustasta aukosta joskus pari vuotta sitten. Tuntomerkki öljypumpun takaosasta on viilattu iso siivu pois runkoputki kulkee siitä ja pumppua ei ole.
   Kari
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 28, 2011, 06:47:44 ap kirjoittanut Moderaattori4 »

Maaliskuu 30, 2011, 09:26:19 ap
Vastaus #5

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 253
Morjens vaan!
Taidetaan puhua eri rungosta. Se runko josta minä kirjoitin ei ole uusi, ei lähelläkään uutta. Ainakin nopean vilkaisun perusteella se on tehty jostakin aika paksuseinämäisestä putkesta. Eikä se ole pelkkä runko , siinä on pyörät, katteet, tankki ja pakoputket.

Maaliskuu 30, 2011, 14:57:56 ip
Vastaus #6

Heikki Sola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 18
Terveiset Kärkölästä!

Kyllä vaan samasta pyörästä puhutaan, kiitos Alosen Pekan.

Ja totta on sekin, että vaikka runko ei ole uusi (42 v) niin ajamaton se kyllä on. Aika patinoi seisovankin...

Granlund ei tehnyt pyörää valmiiksi, eikä kukaan muukaan sen jälkeen.

Etupää, jarrut, vanteet ja jopa renkaat ovat uusia, tankissa ei ole koskaan ollut polttoainetta jne. Katteet löytyvät, eikä niissä ole edes kiinnitysreikiä porattu. Iskemätöntä kamaa.

Kävin Granlundilla pari viikkoa sitten, ja mitä sieltä löytyikään: tehdas-uusi T500 moottori kaikkine tilpehööreineen, kaasuttajat Bensowin pussissa, virtalaitteet, ylimääräisiä moottoriosia. Voitte uskoa, että kiitin Harria kauniisti!

Alkuperäinen kisamoottori tosiaankin varastettiin pari vuotta sitten. Se oli valmiiksi viritetty. Tämä jonka sain nyt ostettua on aivan vakio. Ajatukseni on, että teen voimapuolelle vain pienen kohotuksen: Aavistus sylinterikanavien käsitteyä ja kiillotusta, tietenkin tehoputket kiinni ja kaasuttajien säädöt kohdalleen. Sytytyslaitteet modifioidaan vakio-osista.

Mitähän oikein tekisin: Rasitseeko konetta laittaa koskaan edes käyntiin tai ajaa metriäkään? Sittenhän sekin 'neitsyys' on menetettyä.

Olen myös käynyt Arto Kuparisella joka tunnisti pyörän. Kai Kuparinen teetätti näitä teräsputkirunkoja Erkki Pietolalla.

Ymmärrän  Heinäsen mielikuvan. Tosin, kun katteet on irti ja moottori puuttuu, ei paljoa jää jäljelle: kisavehkeethän tehdään mahdollisimman vähästä osamäärästä ja kevyesti.

t. Heikki Sola


Maaliskuu 31, 2011, 21:29:12 ip
Vastaus #7

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 253
Terveiset Orimattilasta.

Kyllä se varmaan sitten uusi on kun niin moni sen uudeksi todistaa, myönnän olevani väärässä.  Agostinilla en muista nähneeni kuin sen Reskon Anssin entisen Suzukin.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2011, 21:36:05 ip kirjoittanut Ilkka Heinänen »

Syyskuu 19, 2011, 21:42:50 ip
Vastaus #8

Heikki Sola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 18

Mukavaa syys-iltaa!

Suomivalmiste:  Kuparinen-Turenki  1970, Suzuki t 500 , Classic-TT:ni  etenee!

Kiitos Teidän:  P.Alonen,Lahti;  E.Pietola,HML;  A. Kuparinen,HML;  V.Soisalo, Somero,  ... ja  'Harri G,  Orimattilan Agostini'.
 
Yllätyin itse myös, että runkokin on sitä oikeaa Cr-pohjaista - ainetta!

Kevääksi kuntoon!

t. Sola Heikki

 











 

 








Helmikuu 02, 2012, 13:00:41 ip
Vastaus #9

Heikki Sola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 18
Wiimeinen Turenkilainen valmistuu.

Aihio-asteelle tämä pyörä tuli lokakuussa 1971.

Nyt se viimeistellään. Koska kaikki osat on uusia, päädyimme tekemään tämän niin kuin uusi tehdään.

Pyörällä ei ole historiaa, ja siksi vanhuuden ei tarvitse näkyä.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Helmikuu 03, 2012, 01:17:59 ap
Vastaus #10

Juhani Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 826
Taitaapa yksi aktiivikäytössä oleva 500 Magnum asustella Salon (nykyään iso kunta) suunnalla.

Lennu Jr.

Helmikuu 03, 2012, 20:45:57 ip
Vastaus #11

Heikki Sola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 18
Juhani S. tarkoitatko  Jussi Valaskarin pyörää  (svkmk-nro. 20) ?
 
Tosiaan, se on Magnum, koska se on syntynyt Hannu Kuparisen toimesta, eli tehty Hämeenlinnassa.

Toinen toimiva Magnum on Veikko Soisalon ohjastama 250 cc, veteraanikisanumerolla 183. Virkin vanha.

Tämä 500 cc, mikä minulla on, on Turenkilainen:  Valmistajatiimi oli Erkki Pietola ja Kai & Arto Kuparinen. 

Tietääkö kukaan, onko näitä Häme-Pyöriä  jäljellä jossain vielä muita näiden kolmen lisäksi?

Turengista Kai Kupariselta valmistui kaikkiaan 6 kpl ( 5 kpl Suzuki 500, 1 kpl Kawasaki 500 ).

Hämeenlinnasta tuli Magnumeita Hannulta n. saman verran.

Minne/miten päätyi Anssi Reskon ajama?

Missä on Pietarsaaren MP- museon ( ilmeisesti oli silloin vihreän sävyinen? ) yksilö? Pelle ei muista.  Lahden seudulle ehkä...

Onko joku yksilö viety Ruotsiin, olen kuullut niinkin.

Missä/milloin/kenen toimesta on näitä romuttunut?

Yksi valokuva minulla on ( kuvaaja Seppo Toivanen ), jossa on numerolla 25 oleva yksilö. Se on Hannun tekemä Magnum, koska polttoainetankki on se 'pullean-muotoinen' eli edestä leviävä. Pyörän väriä en tiedä, koska mustavalko-kuva.

t. Sola Heikki   040 51 11 545



Helmikuu 03, 2012, 23:56:13 ip
Vastaus #12

Juhani Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 826
Tällaisena se #183 oli v 2005 Pritalla.

Lennu Jr.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Huhtikuu 05, 2012, 21:35:08 ip
Vastaus #13

Heikki Sola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 18
Cu-SF- pyöristä on seuraavaa tietoa, ja kysymyksiäkin:

Pietarsaaren museossa olleen pyörän 'mysteeri' selvisi. Se on Veikko Soisalon (Virkin) 250 cc. laite. Väri on vaan vaihtunut vuosien saatossa vihreästä violettiin. Sillä Veikko ohjastaa aktiivisesti numerolla 183 historicissa.

Muita Hannu Kuparisen tekemiä on näkyvillä Valaskarin 500 cc (nro 20). Toinen löytyy Pohjanmaalta  Alavudesta Visavallalta. Saapi nähdä, tuleeko Pertti kuvioihin taas tulevana kesänä. Onko muita 'pullea-tankkisia' , eli Magnumeita tiedossa?

Kai Kuparisen (ja Pietolan Erkin) tekemiä en ole saanut kiinni muita kun tämän omani. Parhaani tein, että olisin löytänyt  'puunaaja' Jaakko Lehdon Tikkurilan MK:sta. Hänellä oli Kain tekemä, ja lähes yhtä vähän ajettu kuin omani. Missä se pyörä nykyään on? Kain tekemiä oli kuusi kpl? Kertokaa, mitä, missä ja milloin niille kuuluu?

t. Sola H.

Huhtikuu 08, 2012, 09:44:01 ap
Vastaus #14

Heikki Sola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 18

Valmista tuli. Pitää vaan hakea säädöt Ahvenistolla. Niin, ja alkuperäiset Dunlop Racingit on vaihdettava...

[ylläpito on poistanut liitteen]