Pertti, panitpa pahan. Muistikuvien varassa tässä paljolti olen.
Isäni solmi -48 oikein kirjallisen sopimuksen Arwidsonin maahantuomien moottoripyörien kasaamisesta ja huollosta, joten -49 koettiin suurena tapahtumana, kun 2 GP:tä tuotiin satamasta laatikossa Luolaan (hallille myöhemmin vakiintunut, erittäin kuvaava nimitys). Toinen oli tietenkin Arwidsonin mp-myyjälle ja pääjohtajan tyttären aviomiehelle Raine Lampiselle. Toinen oli myyty Viipurilais-Lahtelaiselle Viljo Kopralle, josta tuli vakiomajoittuja kotiimme Eltsujen ajaksi. Muistan, että laatikoissa oli myös rakisteröintiin tarvittavia osia irrallaan mukana.
1950-luvun alussa Triumph oli yleinen merkki 500-luokassa, sillä erilaisia GP-replikoita tehtiin kohtalaisen paljon. Arvauksena heitän, että aitoja GP:itä olisi tullut yhteensä vain puolenkymmentä. Rainen pyörä oli tunnetusti kovakulkuinen, sillä hän pärjäsi sillä hienosti huolimatta kuskin suurehkosta omapainoerosta muihin kuskeihin verrattuna. Salaisuus oli Armas Rosenqvistin tehtaalta hankkimista ohjeista sekä viriosista, jotka Helge Grön sitten toi mukanaan. Tietenkin ojn mainittava Rafun merkittävä osuus rakentamisessa sekä viimeistelyssä. Rainehan myi (Arwidsonin omistaman?) pyörän Tötterströmille, mutta onnettomuuden jälkeen Rafu vuosia murehti sitä, olikohan "Poju"lle myyty liian raju laite.
Onnettomuuspyörä todella tuotiin Luolaan, missä alan miehet kävivät sankoin joukoin sitä tutkimassa. Samoin useat delegaatiot kävivät tutkimassa Moukaripörssi asvalttia, mutta siinä oli niin paljon kaatumisjälkiä, että varmuudella ei voitu todeta mitään. Pyörää ei muistaakseni viety koskaan Kerkkooseen, joten on täysin mahdollista, että osien myynti Arwidsonin välityksellä toteutui. Ainakin tällaisesta lesken ja perheen tukemismahdollisuudesta paljon puhuttiin. Ohjelmatiedot voivat hyvinkin olla virheelliset, sillä Nortti tuli Luolaan yllättäen. Lisää tarvittaessa yv:nä, LJr.