Kirjoittaja Aihe: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät  (Luettu 34092 kertaa)

Helmikuu 27, 2009, 13:05:52 ip
Luettu 34092 kertaa

Jarmo Oksanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 650
  • Jäsen 9229
Helsingin Sanomat lauantaina 17. toukokuuta 1947

ELÄINTARHANAJO vaati ihmishengen

Moottoripyöräilijä paiskautui paalukaiteeseen

IX Eläintarhanajo vaati moottoripyöräilijän Gunnar Vilhelm Söderholmin hengen. Koskaan aikaisemmin ei Suomessa moottoriurheilu ole kilpailuissa johtanut kuolemaan. Kuolonajo tapahtui moottoripyörän ensimmäisen erän viidennellä kierroksella.

Söderholm, joka ajoi Norton pyörällä B-luokassa ( 350 ksm ) sai huonon lähdön. Ensimmäisen kierroksen jälkeen hän oli kymmenes, kolmannella kierroksella kahdeksas, mutta sen jälkeen hän sai moottorinsa erinomaiseen käyntiin ja kiristi pyörästään kaiken mahdollisen vauhdin. Neljännen kierroksen jälkeen Söderholm oli jo kärkiryhmässä viidentenä ja jatkoi takaa-ajoaan. Ns. ”kuoleman kurvan” jälkeen seuranneessa nousussa Nortoninsa veti mainiosti ja ohitti 8 pyörää. Moottoripyörän vauhti kiihtyi yhä alarinteessä, eikä ohjaaja pystynytkään hallitsemaan pyöräänsä, joka paiskautui ”moukaripörssin” harjoituspaikan yläpuolella olevan kaarteen paalukaiteeseen. Söderholm sai päämurtuman ja kuoli heti.

Onnettomuuden todennäköisenä syynä pidetään kaasuvivun katkeamista, josta seurasi, ettei ajaja ehtinyt hiljentää vauhtiaan. Vielä viime tingassa ohjaaja yritti saada pyöränsä kaartamaan, mutta hän joutui aivan käänteen ulkoreunaan eikä onnettomuus ollut vältettävissä. Tapahtumasta ei ilmoitettu yleisölle, joten ainoastaan silminnäkijät tiesivät sen.

Söderholm oli syntynyt 4.11.1908 Helsingissä, josta hän muutama vuosi sitten siirtyi liikemieheksi Kotkaan. Hän oli varma moottoripyöräilijä. Monissa kilpailuissa hän oli päässyt palkinnoille. Moottoriurheilua Söderholm tuki kaikin tavoin. Niinpä nytkin hän oli lahjoittanut kaksi palkintoa Eläintarhanajoon. Söderholm oli naimisissa ja hänen vaimonsa odottaa näinä päivinä tapahtuvaa lapsen syntymistä.

Helmikuu 27, 2009, 20:13:13 ip
Vastaus #1

kari kallio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 478
Aihetta sivuten:
70-luvun alussa omistin Norton CJ (camsaft junior) 350 cc moottoripyörän joka oli sama, jolla G. Söderholm tapasi kohtalonsa Eltsusssa!
Yritän löytää kuvan.
kk

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 28, 2009, 15:09:06 ip kirjoittanut kari kallio »

Lokakuu 27, 2009, 20:36:47 ip
Vastaus #2

Jarmo Oksanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 650
  • Jäsen 9229
Helsingin Sanomat 27.6.1948

Gösta Lönnfors kuollut

Onnettomuus Assenin kansainvälisissä kilpailuissa

Assen, Hollanti 26.6. (UP)

Tunnettu suomalainen moottoripyöräilijä Gösta Lönnfors sai surmansa lauantaina ottaessaan osaa Assenissa järjestettyihin kansainvälisiin kilpa-ajoihin.
Lönnfors osallistui 350 ksm:n koneiden kilpailuun ja tultaessa kolmannella kierroksella erääseen käänteeseen hän kosketti paikalla ollutta suoja-aitaa.
Takana tulevat ajoivat kaatuvan suomalaisen päälle. Lönnfors vietiin heti sairaalaan, jossa hän kuitenkin kuoli.
Tapaus oli ensimmäinen laatuaan Assenin ajoissa. Sää oli kilpailujen aikana kaunis ja yleisöä oli kertynyt noin 100 000.
Voittajan keskinopeus oli 131,8 km tunnissa. Ajettu matka oli 165 km.

Gösta Lönnfors, joka oli syntynyt Loviisassa 13.8.1911 oli rehtinä kilpailutoverina saanut nimen "moottoriratojen gentlemanni".
Hän aloitti moottoriurheilun harrastamisen jo nuorena sijoittuen vuonna 1934 niin hyvin, että hänet katsottiin Suomen parhaimmistoon kuuluvaksi.
Tämä tapahtui kuitenkin vain jääradoilla, mutta siitä alkoikin hänen menestyksensä tie. Vuonna 1937 Lönnfors kuului jo Suomen mestariluokan ajajiin TT-radoillakin. Näillä radoilla hänestä sitten tulikin mies, jota luokassaan sotien jälkeisinä vuosina pidettiin pohjoismaiden parhaana. Hän oli ehdottomasti varma ajaja, jolle ei aikaisemmin ollut tapahtunut minkäänlaista onnettomuutta.

Lönnfors oli ahkera kilpailija. Vuonna 1939 hän mm. osallistui 15 kovaan TT-ajoon. Lönnfors ehti kilpailla melkeinpä kaikissa Euroopan maissa näyttäen vauhtia Englannissa, Ranskassa, Hollannissa, Belgiassa, Sveitsissä, Saksassa, Tsekkoslovakiassa, Virossa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa. Gösta Lönnforsin tilille on kertynyt neljä voittoa Eläintarhan ajoissa ja viimeiset laakerinsa hän niitti Ruotsissa Skarpnäckin kilpailuissavoittaen luokkansa sielläkin. Mestariajaja Gösta Lönnfors oli myyjänä Shellin palveluksessa. Häntä suremaan jäi vaimo.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 27, 2009, 23:18:58 ip kirjoittanut Jarmo Oksanen »

Lokakuu 28, 2009, 00:04:19 ap
Vastaus #3

Juhani Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 826
Lisätäänpä listaan Erkki Ala-Sippola, joka menehtyi Helsingin Velodromin sarjaspeedway-kisassa saamiinsa vammoihin sairaalassa.

LJr.

Lokakuu 28, 2009, 10:16:38 ap
Vastaus #4

Pertti Sorvari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 425
  • SVKMK#371 VMPK#4155
Tuttavani kertoi minulle tästä tapahtumasta silminnäkijänä... Hän oli ollut nuorena varusmiehenä toimitsijatehtävissä, kyseisellä rata-alueella, kun onnettomuus tapahtui.

YLE:n "Elävä arkisto" kertoo seuraavasti:
 
Eläintarhan moottoripyöräsurma 1953

Eläintarhanajo 15.05.1953
Vuonna 1953 ajettua 14. Eläintarhanajoa varjosti suomalaisen Carl-Olof Tötterströmin traaginen kuolema 500-kuutioisten moottoripyörien kilpailussa.

Viimeistä edellisellä kierroksella kolmantena ollut porvoolaispyöräilijä kallisti ajokkiaan Moukaripörssin alamäessä liikaa, jolloin pakoputki ja jalkatappi osuivat asfalttiin. Tötterström paiskautui radalta aidan läpi ja kuoli sairaalassa.

Kaksi muuta kilpailijaa kaatui samassa paikassa, jossa myös Gunnar Söderholm vuonna 1947 menetti kaasuvaijerin katkettua pyöränsä hallinnan kohtalokkain seurauksin.

350-kuutioisten pyörien sarjassa britti Alan Dudley-Ward tunkeutui väkisin kärkeen, vaikka jäikin startissa jälkeen. Toiseksi ajoi Ruotsin Andersson. Myös tässä luokassa tapahtui kaatumisia, mutta pahemmilta onnettomuuksilta vältyttiin.

Dudley-Ward (D-W Special) voitti myös 500-kuutoisten luokan jo kolmatta kertaa peräkkäin. Kakkoseksi ajoi Suomen Nils Schröder Triumphilla.

Turvajärjestelyt eivät Eläintarhassa olleet nykyisten autokilpailujen tasolla. Kun Uolevi Paavolainen kaartaa nurmikon kautta, sillä istuskelevat ihmiset väistävät rauhallisesti. Myöhemmillä kierroksilla Paavolainen ajoi ulos radalta saaden aivotärähdyksen, josta kuitenkin parani muutamassa viikossa.

Teksti: Jukka Lindfors
AVAINSANAT: 1953, autourheilu, Eläintarhanajot, moottoriurheilu
-pertsa-

Lokakuu 28, 2009, 17:03:08 ip
Vastaus #5

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1492
Kokeillaan, saako 'puhelinskannauksista' selvää...  ::)

[ylläpito on poistanut liitteen]
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Lokakuu 28, 2009, 18:32:15 ip
Vastaus #6

Juhani Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 826
Skannatussa tekstissä on asiavirhe, sillä "Poju" Tötterström ajoi Raine Lampisen ex-Triumphilla.

LJr.

Lokakuu 28, 2009, 21:14:29 ip
Vastaus #7

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1492
Sivut on 'puhelinskannattu' Henry Lindbergh'in kirjasta "Kurvit suoriksi, poimintoja Suomen vauhtiurheilun20-vuotistaipaleelta", vuodelta 1960...
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Lokakuu 29, 2009, 00:40:57 ap
Vastaus #8

Juhani Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 826
Pekka, kuten huomaat, niin kirjoissakin voi olla virheitä. Vuoden -53 Eltsuun Raine sai tuliterän Manxin, joten isäni halliin tulikin kisaviimeistelyä varten Norton eikä vanha tuttu Triumph GP. Sen Raine kertoi myyneensä toiselle kerkkoolaiselle kuljettajalle Carl-Olof Tötterströmille, joka siis starttasi numerolla 13. Viimeistä edellisellä kierroksella hän oli kolmas. Kärjessä oli Alan-J. Dudley-Ward Triumph-koneisella Specialillaan ja toisena englannin Harry Bostock Triumphilla. Moukaripörssin alamäessä Trumpan megafoni tai jalkatappi osui asvalttiin surullisin seurauksin. Syitä tapahtuneeseen esitettiin monia, mutta varmuutta asiaan ei saatu. Se kuitenkin tiedettiin, että pyörään oli Rainen jäljiltä tehty jousitusmuunnoksia, sillä kuski oli ollut nyt aikaisempaa kevyempi.

Hallin seinällä oli vuosikymmenkaudet kehystettynä ja muistokirjoituksella varustettu Holger Eklundin aikaisemmalla kierroksella ottama kuva samasta paikasta. Kuva luovutettiin HMK:n toimistoon 1994. Timo Katajamäen kirjassa Eläintarhanajot Moottoripyörille Töttiksen ajokiksi mainitaan Triumph twin, mikä todistettavasti on oikein.

Terveisin Lennu Jr.

Lokakuu 29, 2009, 08:04:07 ap
Vastaus #9

Jukka Rämä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 580

12.7.1953 Unto Assinen, Kouvolan maarata ja

13.10.1954 Seppo Punkka, Mäntän maaradalla tapahtuneen jälkeen.

Tiedot löytyvät http://riuta.suntuubi.com/?cat=82 ja Assisen tapauksen jotenkin muistankin.

Jukka


Lokakuu 29, 2009, 12:37:07 ip
Vastaus #10

Pertti Sorvari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 425
  • SVKMK#371 VMPK#4155
Lennu Jr.
Kiitos lisätiedoista.
Lähtöluettelossa taisi olla jo virheellinen tieto, jonka takia kirjassa esiintyy ajokkina Norton eikä Triumph.
Kerro, jos tiedät enemmän aikakauden kilpapyörähistoriaa...   
Olisi todella kiinnostavaa tietää lisää Suomen Triumph GP kilpahistoriasta. Olihan ko. tyyppi valmistettu tehtaalla ainoastaan kilpailukäyttöön, määrän jäädessä alle kahdensadan. Olen kuullut Tötterströmin pyörän, olleen onnettomuuden jälkeen, pitkään isäsi tallissa? Myytiikö pyörä osina "maailmalle", jolla tietoni mukaan kerättin rahaa leskelle... entä muut uutena Suomeen tuodut GP:t. Eikös Vijo Koprallakin ollut ajokkina Triumph GP, Arwidsonin maahantuomana.

-pertsa-

Lokakuu 29, 2009, 13:36:03 ip
Vastaus #11

Juhani Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 826
Pertti, panitpa pahan. Muistikuvien varassa tässä paljolti olen.

Isäni solmi -48 oikein kirjallisen sopimuksen Arwidsonin maahantuomien moottoripyörien kasaamisesta ja huollosta, joten -49 koettiin suurena tapahtumana, kun 2 GP:tä tuotiin satamasta laatikossa Luolaan (hallille myöhemmin vakiintunut, erittäin kuvaava nimitys). Toinen oli tietenkin Arwidsonin mp-myyjälle ja pääjohtajan tyttären aviomiehelle Raine Lampiselle. Toinen oli myyty Viipurilais-Lahtelaiselle Viljo Kopralle, josta tuli vakiomajoittuja kotiimme Eltsujen ajaksi. Muistan, että laatikoissa oli myös rakisteröintiin tarvittavia osia irrallaan mukana.

1950-luvun alussa Triumph oli yleinen merkki 500-luokassa, sillä erilaisia GP-replikoita tehtiin kohtalaisen paljon. Arvauksena heitän, että aitoja GP:itä olisi tullut yhteensä vain puolenkymmentä. Rainen pyörä oli tunnetusti kovakulkuinen, sillä hän pärjäsi sillä hienosti huolimatta kuskin suurehkosta omapainoerosta muihin kuskeihin verrattuna. Salaisuus oli Armas Rosenqvistin tehtaalta hankkimista ohjeista sekä viriosista, jotka Helge Grön sitten toi mukanaan. Tietenkin ojn mainittava Rafun merkittävä osuus rakentamisessa sekä viimeistelyssä. Rainehan myi (Arwidsonin omistaman?) pyörän Tötterströmille, mutta onnettomuuden jälkeen Rafu vuosia murehti sitä, olikohan "Poju"lle myyty liian raju laite.

Onnettomuuspyörä todella tuotiin Luolaan, missä alan miehet kävivät sankoin joukoin sitä tutkimassa. Samoin useat delegaatiot kävivät tutkimassa Moukaripörssi asvalttia, mutta siinä oli niin paljon kaatumisjälkiä, että varmuudella ei voitu todeta mitään. Pyörää ei muistaakseni viety koskaan Kerkkooseen, joten on täysin mahdollista, että osien myynti Arwidsonin välityksellä toteutui. Ainakin tällaisesta lesken ja perheen tukemismahdollisuudesta paljon puhuttiin. Ohjelmatiedot voivat hyvinkin olla virheelliset, sillä Nortti tuli Luolaan yllättäen. Lisää tarvittaessa yv:nä, LJr.

Lokakuu 29, 2009, 19:22:41 ip
Vastaus #12

jarmojalonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 664
                                   MORO
Tietysti ei pidä unohtaa PYYNIKINAJOISSA kuolleita 1935 Eino Pihkala Elimäeltä ja 1948 Simo Kuusitie Tampere lisäksihän pyynikki vei ruotsalaisen Jack Lindhin hengen 1969.
T:Jarmo

Lokakuu 29, 2009, 21:07:49 ip
Vastaus #13

Tapio Rautalammi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 162
Onni Kyrö
Suomalainen ajaja Kyrö kuoli onnettomuudessa Hannoverissa Saksassa 11 huhtikuuta 1937 Eilenriede -kilpailussa.
Hän kilpaili 350 kuutioisten luokassa, luultavimmin hänen NSU -pyöräänsä tuli kilpailun aikana jarruvika, ja hän ajoi ulos radalta heinäpaaleihin viimeisessä kurvissa ennen maalia. Kyrön pyörästä irtosi onnettomuudessa takapyörä. Hän oli ollut silloin 4 sijalla kilpailussa.
Onni Kyrö sivustolle: http://www.riutaclassic.suntuubi.com/?cat=22
T:Tapio

Lokakuu 29, 2009, 22:17:16 ip
Vastaus #14

Raimo Vuoriniemi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 305
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 29, 2009, 22:19:43 ip kirjoittanut Raimo Vuoriniemi »