Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 435355 kertaa)

Joulukuu 01, 2021, 07:14:05 ap
Vastaus #3255

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6179
  • MC Debit
Etelä-Afrikassa sai ainakin vielä 6-7 vuotta sitten uutta ykköskopan Golffia. Hyvin on muotoilu kestänyt aikaa.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Joulukuu 01, 2021, 07:40:59 ap
Vastaus #3256

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 7251
31.8.2021
Lähes sadan vuoden virhe: lyijyllisen bensiinin jakelu päättyi maailmassa

Suomessa lyijyn käyttö bensiininissä käyttö kiellettiin jo 1994, joten asia lienee vaipunut useimmilla jo unholaan.
Nyt YK kertoo, että lyijyllisen bensiinin jakelu tieliikenteessä on päättynyt kaikkialla maailmassa.

Lyijyllisen bensiinin jakelu ja valmistus tieliikennekäyttöön on päättynyt koko maailmassa. Viimeinen lisäaineella varustettua bensiiniä valmistanut öljynjalostamo oli Algerian valtiollisen öljy-yhtiö Sonatrachin omistama laitos Barakissa lähellä Algerian rannikkoa. Samalla Sonatrach kertoi, että lyijyllinen polttoaine poistui sen liikennepolttoaineiden jakeluverkostosta heinäkuun aikana. Yhtiö myös puhdisti jalostamo- ja jakeluverkostonsa välivarastot.
Algeria oli 2020 maailman ainoa valtio, jossa lyijyllistä bensiiniä oli edelleen markkinoilla.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 01, 2021, 09:27:29 ap
Vastaus #3257

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1470
Väitän edelleen, kun ruoka on riittävän kallista, niin se on helpoin tapa torjua lihavuutta... ;)

No joo, en osannut ajatella, että herra Behm edustaa tällaista, sanoisinko, hieman itseäni radikaalimpaa ajattelua...😌

Joulukuu 01, 2021, 09:37:32 ap
Vastaus #3258

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 7251
Tuo ruokakuitti on vastaheitto VATT:in kommentille siitä, että kun fossiilisen polttoaineen hinta nostetaan riittävän korkeaksi, niin siitä aiheutuvat ongelmat vähenee reilusti tai jopa loppuu.

Jos se olisikon noin helppoa, niin miksi sitä ei sitten käytetä ja jatkojalosteta myös muihin ongelmiin.

Tupakka on hyvä esimerkki.
Vaikka tietoisuus tupakan vaaroista ja yleinen mielipide on suurin syy tupakoinnin vähenemiselle, niin on sillä 9€ tupakkaskin hinnalla myös osuutta asiaan.

Mutta vielä tähän VATTin ulostuloon, mikä on itse asiassa ratkaisuna selkeä ja helppo, mutta kun siitä puuttuu kerrannaisvaikutukset, jotka olisi katastrofaalisia kaikille suomalaisille.

Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 01, 2021, 09:51:00 ap
Vastaus #3259

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11964
Samalla tavalla loppuu ongelmat myös tämän vihreänpunaisen hallituksen
kanssa- kun ei äänestä enää ketään niistä.

Sen jos tekee riittävän moni- kyllähän se värin silloin muuttaa-ja
ehkä ilmastokiireetkin hieman helpottavat hetkeksi.

t. Markku

Joulukuu 01, 2021, 10:30:30 ap
Vastaus #3260

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5767
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Tupakan hinnan nosto on tiensä päässä, kaikki tuntemani tupakoitsiat polttavat salakuljetettua halvempaa tupakkaa. Kaikki tilaavat oluensa kotiovelle puoleen hintaan. Siis mitä hintojen nosto aiheuttaa.

Joulukuu 01, 2021, 11:28:16 ap
Vastaus #3261

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1470
Se vaan taitaa olla niin, että punaisilla ja vihreillä on Suomessa oma iso kannattajakuntansa, eikä siihen merkittävästi vaikuta, vaikka miten töppöilisivät.

Tavallaan osuvan vertailun saa muuten aikaiseksi, kun katsoo, mitä entisissä Varsovan liiton maissa nykyään tapahtuu. Virossa on 100 paikkainen parlamentti, jossa vasemmistoa edustaa öpaut 10 jäsentä, loput 90 sitten siitä enemmän tai vähemmän oikealle kallellaan. Tsekissä hiukan sama juttu. Praha on jo ohittanut Helsingin mittarilla BKT/kapita mitattuna. Kohta painaa varmaan Virokin ohi.

Voisikohan tästä päätellä, että omakohtainen kokemus punaisen aatteen erinomaisuudesta heijastuu äänestyskäyttäytymiseen?

Joulukuu 01, 2021, 15:32:44 ip
Vastaus #3262

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 7251
Elokuun numerot

Bensiini 2446   
Diesel 777   
Sähkö 802   
Kaasu 61   
PHEV bensiini 1392   
PHEV diesel 24   
Ei-ladattava hybridi, bensiin 2224   
Ei-ladattava hybridi, diesel 174   
Etanoli 4   
Yhteensä 7904
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot

Syyskuussa rekisteröitiin uusia autoja.

bensa  2109
hybridi B 1811    
lataushybridi B  1180    
sähkö  734        
diesel  462
hybridi D  137    
lataushybridi D  54    
kaasu  46
etanoli  0

Lokakuussa rekisteröitiin autoja.

Bensa 1885
Bensahybridi 1613
Ladattava bensahybridi 1290
Sähkö 1193
Diesel 423
Dieselhybridi 122
Kaasu 44
Ladattava dieselhybridi 34
Etanoli 7

Ford toi mallivalikoimaan bifuel-autot (etanoli) ja näköjään kauppaa on tehty.
Kaasun kutistuminen lopun edessä vain jatkuu.

Marraskuussa rekisteröitiin autoja

Bensa 1817
Bensahybridi 1737
Bensa lataushybridi 1497
Sähkö 957
Diesel 425
Dieselhybridi 160
Kaasu 42
Diesel lataushybridi 39
Vety 1

Sähköautoja rekisteröitiin enemmän kuin kaikkia dieseliä polttavia yhteensä...
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 01, 2021, 20:31:40 ip
Vastaus #3263

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4229
  • Moukka
Tämä nyt taas liity mitenkään kulkemisiin, mutta kumminnii.
 Erehdyin kerran kysymään sellaiselta, vahvasti punaisen aatteen kannattajalta että mikä siitä aatteesta tekee niin erinomaisen? No sehän meinasi tulla silmille kun erehdyin mainitsemaan että siitähän on kohta kaikki maat jo luopuneet, ja ne mitkä ei ole, niin siellä vallitsee täys kaaos, köyhyys ja diktatuuri.
 Ei olis pitäny varmaankaan kertoa sitä faktaa, ainakaan ääneen?  :(

Joulukuu 02, 2021, 07:47:42 ap
Vastaus #3264

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7998
  • Nuolija Kuopijosta
Pari hurmahenkistä kansalaesta oun minäkii hnkilökotasesti tuntenu, jos nyt ei oteta nuita uskonhurmiolaesija huomijoon. ::)

Ensimmäenen oli joskus 50 vuotta sitten sen aekasen SMP :n rankka kannattaja, se kun tuli lähheiselle huoltoasemalle tankkoomaan autoosa, ni sen mielipitteet kuulu parinsaan metrin piähän minun sen aekaselle työpaekalle asti. En kyllä ennee ies muista mitä se tarkalleen siellä kaelotti muuta kun sen että jottae iäripiän politiikkoo se oli.

Toenen oli sitten jotakuinnii 40 vuotta sitten, se toveri oli kova kokkoomukselaenen, ja kävi asiakkaan ominaesuuvessa meillä töessä, eikä sitä kertoo ettei se oes alakanu pittee ohtasuonet pullollaan palopuhheita miten Suuressa Sosialistisessa Neuvostoliitossa on kaekki hommat viturallaan, niin kun ne tosin sillon oli ja niinkun ne ovat nyttii.
Se ite ei ollu siellä käyny, mutta pojat oli käyneet Leninkraatissa ja kertoneet minkälaesta siellä oli ollu. Hotellihuoneessakki oli ollu mikrohvooneja joka puolella, kukkaruukuissa, patterien takana, kattolampuissa ja pöytien alla, pojat oli kuulemma katkoneet niistä kaekista piuhat.

Eipä silti, ei niistä kummastakkaa semmosta vyysistä uhkoo kenellekkää sivulliselle ollu, kitukasvusista ukonkäppänöestä, vuan sitä en tiijä minkälaesija häyhiä ne oes ollu jos niille oes annettu asseet. ;D
-pena-

Joulukuu 02, 2021, 09:37:45 ap
Vastaus #3265

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 7251
Autovalmistaja Stellantiksen pääjohtaja Carlos Tavares sanoo, että autovalmistajiin kohdistuva paine siirtyä sähköautoihin uhkaa autoteollisuuden työpaikkoja ja autojen laatua.

Hallitukset ja sijoittavat haluavat kiihdyttää autovalmistajien siirtymistä kohti sähköautoja, mutta tästä aiheutuvat kustannukset ovat suurempia kuin mitä ala voi kestää, Tavares sanoi keskivikkona Reuters Next -konferenssissa Automotive News Europen mukaan.

”Autoteollisuudelle päätetty sähköistäminen lisää kustannuksia 50 prosenttia verrattuna perinteisiin autoihin”, Tavarea sanoi.

”Emme mitenkään pysty viemään 50 prosentin lisäkustannuksia kuluttajille, koska suurin osa keskiluokasta ei pysty maksamaan niin paljon.”

Autovalmistajat voivat nostaa autojen hintaa ja myydä vähemmän autoja, tai hyväksyä alhaisemman tulosmarginaalin, Tavares sanoo. Kumpikin lähestymistapa johtaa leikkauksiin autoalalla, Tavares ennustaa.

Autovalmistajat tarvitsevat hänen mukaansa aikaa uuden teknologian testaukseen. Tämän prosessin nopeuttaminen väkisin ”johtaa vain haitallisiin tuloksiin. Se johtaa laatuongelmiin. Se johtaa kaikenlaisiin ongelmin.”

Tavaresin mukaan Stellantis pyrkii nostamaan tuottavuuteen paljon nopeammin kuin autoteollisuus keskimäärin.

”Tulevaisuus kertoo meille, kuka pystyy sopeutumaan ja kuka epäonnistuu. Me työnnämme autoteollisuutta äärirajoille.”

Analyytikot ovat ennustaneet, että sähköautojen valmistuskustannukset laskisivat samalle tasolle polttomoottoriautojen kanssa vuosikymmenen jälkipuoliskolla. Stellantis on ollut suhteellisen hidas siirtymässä kohti sähköautoja verrattuna moniin kilpailijoihin.

https://tekniikanmaailma.fi/suurin-osa-keskiluokasta-ei-pysty-maksamaan-autojatti-stellantiksen-paajohtaja-varoittaa-liian-nopeasta-siirtymasta-sahkoautoihin/
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 04, 2021, 14:32:44 ip
Vastaus #3266

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 7251
Aika paskoja nuo patteriautojen akkutakuut...
Kun täällä ja muualla internetissä on sanottu, että akut ei kestä kuin muutaman vuoden.
Jos sähköautolal ajetaan 15000km/v, koska ei niilä pidempää matkaa pysty ajamaan, niin sehän tekee vain 66,6 vuoden akkutakuun.
Jos akku pitää vaihtaa neljän vuoden välein, niin se on melkein 17 akkua takuuseen.

auton akkutakuu on laajennettavissa miljoonaan kilometriin akkuturvaohjelman avulla.
https://www.is.fi/autot/art-2000008447202.html
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 04, 2021, 14:35:55 ip kirjoittanut Petri Behm »
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 04, 2021, 14:41:29 ip
Vastaus #3267

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11964
Nuo autojen akut eivät kuitenkaan ehkä ole kuin
laatuviinit,jotka paranevat vanhetessaan? :D

t. Markku

Joulukuu 04, 2021, 17:35:08 ip
Vastaus #3268

Timo Kuosmanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 117
Muistikuvan mukaan ekassa Mini plugi hybrid (toinen menossa) valmistaja  (BMW Grup) vaihtaa akut 100.000km jälkeen. Jos oli ladattu oikein, lokitietojen mukaan. Siis seinästä eikä pelkästään ajettu. Ajoin ekalla 80.000km joten en tiedä. Toisella on vasta ajettu hädin tuskin 2000km

Joulukuu 04, 2021, 19:55:00 ip
Vastaus #3269

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 7251
Muistikuvan mukaan ekassa Mini plugi hybrid (toinen menossa) valmistaja  (BMW Grup) vaihtaa akut 100.000km jälkeen. Jos oli ladattu oikein, lokitietojen mukaan. Siis seinästä eikä pelkästään ajettu. Ajoin ekalla 80.000km joten en tiedä. Toisella on vasta ajettu hädin tuskin 2000km

Siis jos on ladattu oikein, niin 100 000km jälkeen vaihdetaan akku.
Tarviiko asiakkaan maksaa siitä akun vaihdosta mitään?
Pitääkö siinä akussa olla vikaa, vai vaihdetaanko myöskin ehjä akku?
Miten voi ladata väärin?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.