Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 422930 kertaa)

Joulukuu 22, 2021, 13:50:40 ip
Vastaus #3300

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 751
Teslan kiihtymisseen en ota kantaa, mutta akkujen huoltamisesta tuli mieleen, että niin ne vaan ajat ja vehkeet muuttuu:  ennen sitä piti kellokin vettää säännöllisesti!

jv

Joulukuu 22, 2021, 14:31:55 ip
Vastaus #3301

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 7052
Teslan kiihtymisseen en ota kantaa, mutta akkujen huoltamisesta tuli mieleen, että niin ne vaan ajat ja vehkeet muuttuu:  ennen sitä piti kellokin vettää säännöllisesti!

jv


Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 27, 2021, 15:53:46 ip
Vastaus #3302

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 7052
Sähköautojen talvinen vertailu vuodelta 2014 – kylmänkankea kokemus

Moottori vertaili sähköautokaksikko Nissan Leafin ja Ford Focus Electricin kykyjä kovilla pakkasilla tammikuussa 2014. Luvatut kilometrit jäivät saavuttamatta.

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/sahkoautojen-talvinen-vertailu-vuodelta-2014-kylmankankea-kokemus/
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 28, 2021, 07:55:18 ap
Vastaus #3303

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 718
Nopeasti edellisen linkin lukemalla tulin siihen tulokseen, että parannusta onkin tapahtunut sähköauton talvikäytössä
Latausjohdot ovat nykyisin notkeita vielä -20 pakkasessa, ainakin oman kokeiluni mukaan.

Joulukuu 28, 2021, 10:09:04 ap
Vastaus #3304

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1064
Melko skeptisesti sähköautoiluun toistaiseksi suhtautuvana jääräänä minunkin on pohdittava, että onko tuollainen lähes kymmenen vuotta vanha lehtijuttu enää lainkaan relevantti? Kehitys alalla lienee kuitenkin enemmänkin kiihtyvää.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 28, 2021, 10:31:40 ap kirjoittanut Juha Pohjamo »

Joulukuu 28, 2021, 11:40:49 ap
Vastaus #3305

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 7052
Melko skeptisesti sähköautoiluun toistaiseksi suhtautuvana jääräänä minunkin on pohdittava, että onko tuollainen lähes kymmenen vuotta vanha lehtijuttu enää lainkaan relevantti? Kehitys alalla lienee kuitenkin enemmänkin kiihtyvää.

Juuri sen historian kehityksen takia asia on aiheellinen.
Välillä pitää katsoa taakse päin, että voi arvioida tulevaa.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 28, 2021, 14:06:19 ip
Vastaus #3306

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 718
Kovin on mustavalkoista sähköautoista kirjoittelu yleensäkin,  taivas tai helvetti.
Mutta olen ymmärtänyt että melko monessa taloudessa on ollut kaksikin polttomoottoriautoa. Usein toinen on pienempi, jolla ei ole ajettu  päivittäin 300 km eikä yhtäsoittoa Lappiin eikä edes laitettu vetokoukkua.  Pidetty ihan normaalina.

Mutta jos tuon toisen auton onkin korvannut täyssähkärillä, niin ...

Joulukuu 28, 2021, 14:16:05 ip
Vastaus #3307

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1064
No meillä on juuri se tilanne, että tarvitaan se pitkän matkan kuormajuhta ja lisäksi tarvitaan myös toinen auto.
Sitten kun sen lyhyen matkan kulkineen vaihto tulee ajankohtaiseksi parin vuoden sisällä niin kyllä se näillä näkymin varmaankin tulee olemaan joku pieni täyssähköauto. Katsotaan mitä silloin on tarjolla.

Mutta juuri toissapäivänä vedettiin 1100km kertaistumalla ja vielä se kuuluisa peräkärry perässä.
Pakkastakin oli parin kympin korvilla suurimman osan matkasta. Kauankohan menee, että tämä onnistuu järkevän hintaisella sähköautolla.
Tai kauanko menee, että se onnisuu ylipäätään millään järkevään hintaan. Kunnes ei enää onnistu.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 28, 2021, 18:37:56 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »

Joulukuu 28, 2021, 14:23:25 ip
Vastaus #3308

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 7052
Kovin on mustavalkoista sähköautoista kirjoittelu yleensäkin,  taivas tai helvetti.
Mutta olen ymmärtänyt että melko monessa taloudessa on ollut kaksikin polttomoottoriautoa. Usein toinen on pienempi, jolla ei ole ajettu  päivittäin 300 km eikä yhtäsoittoa Lappiin eikä edes laitettu vetokoukkua.  Pidetty ihan normaalina.

Mutta jos tuon toisen auton onkin korvannut täyssähkärillä, niin ...


Erittäin hyvin sanottu.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 28, 2021, 14:24:57 ip kirjoittanut Petri Behm »
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 28, 2021, 16:43:18 ip
Vastaus #3309

Timo Kuosmanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 105
Tuli mieleen että käytiinköhän aikojen alussa samanlainen keskustelu, hevosmiesten ja automiesten kesken.
Niinkuin että, en kyllä vaihda autoon. Polttoainekin pitää ostaa apteekista tai jostain hankalasta paikasta.
En kyllä vaihda hevoseen. Heinätkin pitää ostaa jostain ladosta tai osuuskaupasta.
Tätä voi jatkaa vaikka mihin tai ainakin tähän päivään.
Sitäpaitsi sähköautojahan oli aikojen alussa ottomoottorin kanssa samaan aikaan. Ympyrä sulkeutuu....

Joulukuu 28, 2021, 17:00:06 ip
Vastaus #3310

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 751
Jos Anne Berneri ois saanu tavotteesa läpi, eli autoissa ois suoneen tuikattu koronarokotetta ja tiijettäs kunakin ajan hetkenä, missä ite kukakii autoineen männee, ja vero perustus siihen, ja toisaalta viherpörhöt sais sen aikaseks, ettei sähöautolla ajova veroteta, ni se ois varmaan miun tai meijän talouven kannalta ihanneratkasu:  Yks pien sähöauto ois, millä ajettas 365 päivästä noin 350 päivän aikana kaikki ajot, ja sitte ois vaikka joku hulppea piskuppi-maasturi isolla turbotiisselillä ja pitkällä kopilla, millä käytäs Lapin reissu ja muutama muu reissu, eli se ois ajossa ja vakuutusten ja veron maksussa sen 15 päivää vuosittain.  En oo silti just tuota suuntaa kannattanu, vaikka se saattas ainakii suhteessa olla meille etullinen.  Eli maksas -tanasti, mutta työ muut maksasitte sen...

jv

Joulukuu 28, 2021, 18:42:38 ip
Vastaus #3311

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 751
Pohjamon Juha tuossa eellä pohti, että kohta ei oo ennää varaa ajella millään.  Mutta onhan meillä polkupyörät, eiköhän niillä sentäs?  Vaan monellako on tullu sellasta mietityks, että ossaako kaikki ajjaa polkupyörällä, totteutuuko siinä tasa-arvo?  Myöku ollaa pikkupenskana opittu sekkii taito, sitä pietää ittestään selvyytenä ite kullakin, vaan aatelkaas jos aikaimmeisen pittää ruveta opettelemaan polkupyörällä ajoa!  Laitan yhen juutuuppipätkän malliks, kyllä siihen monta muksua ja kuperkeikkaa tarvitaan, enneko aikainen mies oppii pyörällä ajon!  Onneks ymmärtää kotipihallaan reenata, ettei aiheuta muille vahinkoa!

Tässä linkki:  https://www.youtube.com/watch?v=xXf7A3-uRDI

jv

Joulukuu 28, 2021, 18:50:43 ip
Vastaus #3312

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2546
  • Kukkahattusetä
Eikös ne viherpörhöt oo jo saanu sen aikaseks, että sähköautolla ajavia ei veroteta. Ostaissa ne muut maksaa autosta osan ja ajjaissa ei tarvi maksaa mittään. Tuo on yks syy siihen, että seuraava auto minkä ostan kulukee sähköllä ja toinen syy on aivan ylivoimainen voimalinija. Ku on kerran koittanu sähköautua, niin ei oikiastaan etes kiinnosta katella tavallisia autoja.
Kahden pytyn loukussa.

Joulukuu 28, 2021, 19:00:39 ip
Vastaus #3313

Taito Nuutinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1009
  • Triumph T100ss,Nimbus 19??
Alla olevasta linkistä voi seurata koska sen Teslan voi laittaa töpselin päähän..jos piuhat kestää..ja jos muut paikat kestää..

https://www.tvo.fi/tuotanto/laitosyksikot/ol3/ol3ennusteet.html

Joulukuu 28, 2021, 19:13:47 ip
Vastaus #3314

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2546
  • Kukkahattusetä
Kyllä meille on tullu sähkyä toistaseksi joka päivä ihan riittävästi. Saunanki on saanu lämmittää melekein joka päivä vuojen ympäri, joka muuten kuluttaa enämpi sähkyä, mitä sähköauto kuluttas meidän päivittäisillä ajoilla.
Kahden pytyn loukussa.