Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 422919 kertaa)

Joulukuu 30, 2021, 14:36:19 ip
Vastaus #3330

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No mutta minähän keskityn olennaiseen!

Viestini on se, että ei tuota verohyötyä voi laskea tai ennustaa tuolla tavoin staattisesti edes viiden vuoden periodilla. Verokarhu tekee liikkeitään halutessaan varsin nopeasti. Esimerkiksi sähköautojen autoverosta luovuttiin ja toisaalta niiden ajoneuvoveroa korotettiin hyvin nopealla aikataululla. Eikä ole kiveen kirjoitettu, että "verovaje" sähköautojen osalta katettaisiin nimenomaan verottamalla liikennettä jotenkin muuten. Mikä siis merkitsee, että ei sitä erotusta välttämättä maksakaan se kuuluisa "joku muu".

Totta tietysti sekin, että lyhyellä aikavälillä verohyötyä on mahdollista saada. Mutta tämä on oikeastaan hiukan vaarallinenkin ajattelutapa, koska niin saattaa ajatella aika moni muukin, minkä seurauksena päädytään tuohon edellä kirjoittamaani. Emme me tiedä, mitä ja milloin verokarhu seuraavaksi tekee, emmekä sitä, mihin kaikkeen se lopulta vaikuttaa ja kuka on maksumiehenä. Mutta sen voimme suurella todennäköisyydellä ennustaa, että jotakin se verokarhu tekee, kun toteaa että hunajapurkissa pinta vajoaa.

Verotus ja sen taloudelliset vaikutukset ovat monimutkainen paletti. Minusta on mielenkiintoista pohtia niitä vaikutuksia, vaikka sitten näin keittiöfilosofisella tasolla.

Joulukuu 30, 2021, 16:01:27 ip
Vastaus #3331

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Parhaan verohyödyn saa sillä että vähentää radikaalisti autoilua. Silloin sen autoilun veron maksaa joku muu. Nykyään en itse tarvitse omaa autoa enää alkuunsakaan joka päivä, ja eiköhän se ole parasta verosäästöä? Eipä ole tullut starttailua autoa taas pariin päivään. Eilinenkin kauppareissu tuli hoidettua kävellen, saaden samalla hyöty liikuntaa. Ja seuraavan kerran kun menen 10.01.2022 töihin, ajattelin mennä sinne kävellen tai fillarilla. Viimeksi taisin tankata autoa joskus joulukuun alussa? En minä tiiä onko tämä "veronkierto" ollut hallituksen päätarkoituksena, mutta tähän johtopäätökseen ja ratkaisuun minä jokatapauksessa päädyin. Ajot vähenee vuositasolla nyt noin 25,000 km. Äkkiä laskettuna on noin 1800 litraa/3000€/ jossa on veroa noin 2500€. Minulta vai verottajalta pois? No, ainakin minä säästän selvää rahaa, ja luultavasti se on nyt verottajalta pois? Ottakoon verokarhu sen rahan nyt muilta. Patteriautoilijoilta tai minkä liekään kerosiinin polttajilta.
 Nyt on toinen kämppä työpaikan läheltä, ja se toinen, eli kauempi kämppä meni sitten vuokralle.

Joulukuu 30, 2021, 18:32:15 ip
Vastaus #3332

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Ihquu kuulla, että on moraalisesti väärin hyötyä valtiovallan tarjoamasta veroedusta. ;D Joku tuoreempi lukija voisi ajatella, että Teemulla on punaisempi puoluekirja. ::)
Kahden pytyn loukussa.

Joulukuu 30, 2021, 20:00:40 ip
Vastaus #3333

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ihquu kuulla, että on moraalisesti väärin hyötyä valtiovallan tarjoamasta veroedusta. ;D Joku tuoreempi lukija voisi ajatella, että Teemulla on punaisempi puoluekirja. ::)

Mistäs tällaiseen käsitykseen tulit? En mä nyt tätä näin tarkoittanut...😆

Tokihan verosuunnittelu on sallittua ja jopa suositeltavaa. Se ei vaan tässä asiassa tule olemaan kovin pitkäaikainen riemu.

Tarkemmin kun ajattelen, niin mielestäni olisi hyväkin, että verotaakan painopistettä siirrettäisiin pois liikenteen verotuksesta ja johonkin muualle. Suomen kaltaisessa maassa autoliikenteen ankara verotus ei ole kovin järkevää ja toisaalta liikenteen aikaansaama lisäarvo koituu niidenkin hyödyksi, jotka eivät itse autoile eivätkä siten osallistu maksutaakkaan. Pelkäänpä vain, että ei tule tapahtumaan.

Joulukuu 30, 2021, 20:52:00 ip
Vastaus #3334

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Tällä hetkellä sähköautoilijat on hyvässä asemassa kustannusten suhteen, mutta...

Ongelma on siinä, että veronmaksaja ei tiedä, mitä tapahtuu huomenna, ensi viikolla, kuukauden päästä ja ensi vuonna.
Aiemmin syksyllä tuli sähköautojen veromuutokset nopeasti ja kerralla pöytään, eli niitä oli valmisteltu jo kauan.
Mitä on nyt mapeissa odottamassa, kun mapin päällä oleva päivämäärä koittaa ja mappi avataan.
Varmaa on se, että sellaisia mappeja on.

Tästä tullaan siihen, että epävarmuus on yksi tekijä, joka jarruttaa investointeja autoihin.
Toki uusia autoja myydään edelleen vuodessa se reilu 100 000 ja kalliita käytettyjä rahdataan ulkomailta suomeen joku 40 000 kappaletta.
Mutta onhan nuo aika pieniä lukuja, jos muiden maiden myyntilukuihin vertaa.
Toki ostovoimalla on myös osuutta vähäisiin myyntimääriin, mutta silti.

Ei kukaan, edes poliitikko pysty sanomaan, mikä auto kannattaa nyt ostaa, joka olisi edullinen ajaa ja omistaa kolmen vuoden päästä.
Ainoa numero, jolle kannattaa painoa laittaa on CO2-numero. Mitä pienenmpi, niin sitä pienemmät yllätykset tulee jatkossa.
Veikkaan, että esim. 95g/km CO2-päästöillä oleva bensa-auto on aika varma nakki vielä kolmen vuoden päästä.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 03, 2022, 09:36:15 ap
Vastaus #3335

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Elokuun numerot

Bensiini 2446   
Diesel 777   
Sähkö 802   
Kaasu 61   
PHEV bensiini 1392   
PHEV diesel 24   
Ei-ladattava hybridi, bensiin 2224   
Ei-ladattava hybridi, diesel 174   
Etanoli 4   
Yhteensä 7904
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot

Syyskuussa rekisteröitiin uusia autoja.

bensa  2109
hybridi B 1811    
lataushybridi B  1180    
sähkö  734        
diesel  462
hybridi D  137    
lataushybridi D  54    
kaasu  46
etanoli  0

Lokakuussa rekisteröitiin autoja.

Bensa 1885
Bensahybridi 1613
Ladattava bensahybridi 1290
Sähkö 1193
Diesel 423
Dieselhybridi 122
Kaasu 44
Ladattava dieselhybridi 34
Etanoli 7

Ford toi mallivalikoimaan bifuel-autot (etanoli) ja näköjään kauppaa on tehty.
Kaasun kutistuminen lopun edessä vain jatkuu.

Marraskuussa rekisteröitiin autoja

Bensa 1817
Bensahybridi 1737
Bensa lataushybridi 1497
Sähkö 957
Diesel 425
Dieselhybridi 160
Kaasu 42
Diesel lataushybridi 39
Vety 1

Sähköautoja rekisteröitiin enemmän kuin kaikkia dieseliä polttavia yhteensä...
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain

Joulukuussa rekisteröitiin autoja.
Sähkö toisella sijalla ! ! !

Bensa 1650
Sähkö 1579
Bensahybridi 1360
Bensa lataushybridi 1279
Diesel 435
Dieselhybridi 153
Kaasu 52
Diesel lataushybridi 17
Etanoli 1

https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot

Tammikuu 03, 2022, 12:25:46 ip
Vastaus #3336

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ja, että yleensä noin paljon joukukuussa? Kun "Auton Ostajan Opas" kirjassa sanotaan, että  tienaat tuhansia markkoja kun maltat lykätä rekisteröinnin seuraavalle vuodella ja autosi on  "uudempaa vuosimallia".
Joo tiedän, virmaan piikkiin veronkiertoa vartenhan ostettuja nuo joulukuun autot on.

Tammikuu 03, 2022, 12:36:39 ip
Vastaus #3337

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Seitsemän vuoden prosentit.

Tammikuu 03, 2022, 12:38:23 ip
Vastaus #3338

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Ja, että yleensä noin paljon joukukuussa? Kun "Auton Ostajan Opas" kirjassa sanotaan, että  tienaat tuhansia markkoja kun maltat lykätä rekisteröinnin seuraavalle vuodella ja autosi on  "uudempaa vuosimallia".
Joo tiedän, virmaan piikkiin veronkiertoa vartenhan ostettuja nuo joulukuun autot on.

Ehkä silloin tienasi tuhansia markkoja...
Mutta voi olla, että vuonna 2022 ajatellaan vuosimallista eri tavalla.

Tammikuu 03, 2022, 12:50:18 ip
Vastaus #3339

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Autokaupassa tuo vuosimalli mainitaan aina- suuntan tai toiseen.

Jos viet täysin samanlaisen auton vaihtoon- toinen on kilvitetty joulukuun
viimeisellä iikolla- toinen seuraavan vuoden tammikuun
alussa- on se hyvityshinta taatusti eri- kuten myös pyynti.

t. Markku

Tammikuu 07, 2022, 17:23:04 ip
Vastaus #3340

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
”Polttoaineen hinnan nousu voi myös edistää paljon polttoainetta kuluttavien autojen poistumista ajoneuvokannasta.
Nykyistä pienempipäästöisten autojen yleistyminen tuo tällaiset autot myös jollakin aikavälillä käytettyjen autojen markkinoille, jolloin myös niillä kuluttajilla, joilla ei ole varaa uuteen autoon, voivat ostaa nykyistä ympäristöystävällisempiä autoja”

https://www.is.fi/autot/art-2000008520221.html

Tammikuu 08, 2022, 12:06:54 ip
Vastaus #3341

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Kokoomuksen ehdotuksella on nyt hintalappu – näin autoveron poisto bensiini- ja dieselautoilta vaikuttaisi polttoaineen hintaan
Litrahinnat nousisivat, mutta toisaalta nykyaikaiseen polttomoottoriautoon pääsisi käsiksi tuhansia euroja nykyistä edullisemmin.

Mikäli kokoomuksen ehdotus rahoitettaisiin pelkästään polttoaineveroa nostamalla, merkitsisi ehdotus polttoaineveroon 22,7 prosentin korotusta. Euromääräisesti dieselin vero nousisi 16,8 senttiä litralta ja bensiinin 21,13 senttiä litralta.

Mikäli kokoomuksen ehdotus rahoitettaisiin puoliksi polttoaineveroa korottamalla ja puoliksi vuosittaista ajoneuvoveroa nostamalla, nousisi polttoainevero 18,15 prosenttia nykyisestä.

Vuosittaisesta ajoneuvoverotuksesta haettaisiin puolestaan 1104 miljoonan euron tuoton sijaan 1440 miljoonan euron tuottoa, mikä merkitsisi vuosittaiseen ajoneuvoveroon 30 prosentin korotusta.

Jos siis autovero poistuisi, rahoistaan tarkan polttomoottorikuluttajan kannattaisi edelleenkin pyrkiä ostamaan mahdollisimman vähäkulutuksinen auto. Se olisi toisaalta aiempaa helpompaa, sillä uusinta moottoritekniikkaa edustavaan polttomoottoriautoon pääsisi kiinni nykyistä mallia pienemmällä rahalla.

https://www.is.fi/autot/art-2000008444680.html

Miusta ois tosi ihquu, jos miun nykyisen auton ajoneuvovero nousisi 30% (Nousu 72€/v) ja bensanhinta reilu 0,1€/l.
Kaikki tämä, että uusilla autoilla ei olisi autoveroa.

Okei, se sataisi minun laariin, sitten, kun olen vaihtamassa autoa, mutta kun semmoista tapahtumaa ei ole näköpiirissä.
Sitä paitsi minun hintaluokan autoissa (alle 5000€) ei autoveron osuus ole enää kovin suuri, joten ihan sama miten numeroita pyörittelee, niin kärsään tulee.
Varsinkin jos työmatkavähennystä ei koroteta.

Tammikuu 08, 2022, 18:57:19 ip
Vastaus #3342

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Mun Tyota vie vähän, kolmasti vuodessa tankkaan 45 litraa. Lisäksi trafilta tuli vapautus jostain verosta kun sain invapysäköinti lu van. En nä laske hintoja ku kesällä ajan sähkömopolla alle eurolla 65km, hallitus saa tehdä ihan mitä haluaa ja voin laittaa takapihalle pari aurinkopaneelia niin eivät saa multa senttiäkään.

Tammikuu 08, 2022, 20:05:20 ip
Vastaus #3343

Mika T Kyllönen

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
On nuo sähköautotkin vähän vitsi, noin niinkuin fossiilisten polttoaineiden suhteen. USA:ssa 40% sähköstä tuotetaan hiilellä/vast.... eli se sähköautokin kulkee siis 40 prosenttisesti hiilellä??

Tammikuu 08, 2022, 20:28:10 ip
Vastaus #3344

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Jos tavispolttisautoilta otettas autovero pois, niin sehän nostaisi aika rajusti välirahaa, kun ollaan sitä polttista sähkäriin vaihtamassa.