Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 462568 kertaa)

Tammikuu 09, 2022, 11:59:32 ap
Vastaus #3345

Teppo Mantsinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2
Kerrankin on löytynyt asia joka yhdistää lähes kaikki puolueet. Liikenteen verotuksessa yhteinen teema kokoomuksesta vasemmistoliittoon on "rikkaiden verot köyhien maksettavaksi".

Jos polttoaineen hintoja nostetaan ja uusien autojen hintoja lasketaan, käytettyjen autojen ostajakunnan ei tarvitse maksaa ylimääräisiä veroja kuin viidestä kymmeneen vuotta, päästäkseen ostamaan halvempia autoja. Tosin itse ajan n. 25 vuotta vanhalla autolla ja pysyn ahkeran veronmaksajan roolissa niin kauan kun liikenteeltä kerätään kahdeksan miljardia euroa vuodessa, tavalla tai toisella...

Tammikuu 09, 2022, 19:33:02 ip
Vastaus #3346

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1170
Tänään ajeltiin mamman kanssa nelostietä kohti etelää reilun parinkympin pakkasessa. Se on nykyään mukavaa kun peräkärryä saa vetää sataa niin ei pitkäkään matka hidastu käytännössä yhtään.

Liikenne oli yllättävän hiljaista ja vähistä rekoista pääsi kivasti ohi pohjoisempana kun ei juuri ollut vastaantilijoita.
Oulun eteläpuolella alkoi olla jo vastaantulevaa liikennettä vähän enemmän ja jonoja alkoi muodostua hitaampien perään.
Yhden 70-80km/h etenevän perään kertyi jonoa ja kun lopulta päästiin vuorollamme jonon vetäjästä ohi niin ei voinut välttyä hymyltä.
Kireäilmeinen kuski nahkakintaat kädessä suksibokseilla varustetun Teslan ratissa toppatakin kaulukset pystyssä.

En tiedä mikä oli totuus mutta sivullisen silmin tilanne näytti sille, että kaikki voimavarat oli keskitetty seuraavalle latausasemalle pääsemiseen.



Tammikuu 09, 2022, 19:48:45 ip
Vastaus #3347

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1179
Joku vihervihree ottanu kirjaimellisesti maapallon liikalämmityksen estämisen...

Tammikuu 10, 2022, 20:10:11 ip
Vastaus #3348

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4286
  • Moukka
Tänään ajeltiin mamman kanssa nelostietä kohti etelää reilun parinkympin pakkasessa. Se on nykyään mukavaa kun peräkärryä saa vetää sataa niin ei pitkäkään matka hidastu käytännössä yhtään.

Liikenne oli yllättävän hiljaista ja vähistä rekoista pääsi kivasti ohi pohjoisempana kun ei juuri ollut vastaantilijoita.
Oulun eteläpuolella alkoi olla jo vastaantulevaa liikennettä vähän enemmän ja jonoja alkoi muodostua hitaampien perään.
Yhden 70-80km/h etenevän perään kertyi jonoa ja kun lopulta päästiin vuorollamme jonon vetäjästä ohi niin ei voinut välttyä hymyltä.
Kireäilmeinen kuski nahkakintaat kädessä suksibokseilla varustetun Teslan ratissa toppatakin kaulukset pystyssä.

En tiedä mikä oli totuus mutta sivullisen silmin tilanne näytti sille, että kaikki voimavarat oli keskitetty seuraavalle latausasemalle pääsemiseen.




Jos ja kun pääsi lataukseen, niin siellä hörpittiin neljä tuntia kaffeeta. Mitäpä sitä ei hiihtoreissun eteen tekisi?
 Tänään itse piti ajella vähän töiden jälkeen pillurallia että sai akkuun lisää virtaa. Webasto pyörii pari kertaa päivässä ja ajoja ei ole tullut nyt kuin vajaa 8 km/päivä. Tasan ei käy teslamiehen ja tiisselimiehen onnen lahjat. Toisen on ajettava lähes pakon edestä pidemmän kaavan kautta, ja toinen taas koittaa saada ne pakon edessä olevat kilometrit mahdollisimman lyhyeksi.

Tammikuu 10, 2022, 22:02:32 ip
Vastaus #3349

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7741
Jyväskylästä saapuva pikavuorobussi pysähtyy Varkauden matkakeskukseen poimiakseen ainoan kyytiin nousevan matkustajan.
Matkustajat ovat niin harvassa, että toinen päivittäisistä vuoroista jää talven ajaksi tauolle.

– Tällä hetkellä ei oikeastaan kannattaisi ajaa mitään vuoroja.
Hiihtolomia odottelemme, jos väki olisi silloin liikkeellä ja koronatilanne vähän helpompi kuin nyt, pohtii reittiä liikennöivän Soisalon Liikenteen toimitusjohtaja Ilkka Nissinen.

Linja-autoyrityksissä seurataan huolissaan matkustajamäärien hiipumista kaukoliikenteessä.

https://yle.fi/uutiset/3-12260983

Mutta pikitien piässä huuvetaan ilimastoo ja joukkoliikennettä...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 10, 2022, 22:47:42 ip
Vastaus #3350

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1179
Anttolasta Mikkeliin on 25 kilometriä.  Aika moni niistä, ketkä täältä vielä töissä käy, käyvät Mikkelissä.

Jos mennee henkilöautolla töihin, ajaa aamulla 25 km.

Jos mennee bussilla, se bussi ajaa ens tyhjiltään kaupungista Anttolaan, kiertelee jonkin verran, että sais ees jonkun kyytiin.  Yhtä matkaa kohti tullee 75 km, kolminkertanen matka.  Sen bussin polttoaineen kulutus on henkilöautoon verrattuna nelinkertanen, saastutus on vielä suurempi.  Yhtä työmatkaa kohti se bussi saastuttaa vähintään 3 x 4 = 12 kertasen määrän henkilöautoon verrattuna.  Henkilöautoissa on keskimäärin puoltoista ihmistä kyyvissä.  12 x puoltoista on 18.  Siinä bussissa pitäs olla 18 ihmistä kyydissä keskimäärin, että se ois ilmansaasteen kannalta sama.  Yksittäisessä vuorossa voip olla, keskimäärin on noin seittemän.

Ilmastoo ja joukkoliikennettä ei pitäs syrjäseuduilla sammaan lauseeseen laittaa, tai pitäs, mutta just päinvastasessa merkityksessä.  Ja melko simppelillä matikalla pitäs tuo yhtälö olla hallittavissa.  Syrjäseudulla pitäs hiilijalanjälen perusteella tukea yksityisautoilua, tai toinen konsti on pakottaa Mikkelissä töissä käyvät ihmiset asumaan Mikkeliin; sillon ei Mikkelin ja Anttolan välinen työmatkaliikenne saastuttais.  Muut päästöt on sitten eri asia.

jaakkovaakko

PS. Nuo luvut vejin hatusta, mutta saattaa miulla noissa asioissa kompetenssi riittää, ainakin aika monneen päättäjään ja huutajaan nähen...



Tammikuu 11, 2022, 06:36:37 ap
Vastaus #3351

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8058
  • Nuolija Kuopijosta
Oun tasan sammoo mieltä Juakon kanssa, eli kyllä syrjäkylien, ja minkä tahhaasa haja-asutusaluveen autottomat asukkaat on pakkosiirrettävä sieltä kaapuntien keskustoehin, ja että linja-autoliikenne mistää minnekkää on tyystin lopetettava.

Myökää Rouvan kanssa ei olla halukkaeta osallistummaan keittenkää muitten kulukemiskustannuksiin, kaekista tärkeintä on piästä ite Rouvan kanssa Rouvan omalla autolla sinne minne millonnii mieli tekköö, eikä pantas yhtää pahaksemme sitäkää jos polttoaeneen hinta puolittus, ja jos vaekka vielä siihen piälle suatas jottae kilometriperusteista yksityisautoeluun kannustavoo matka-avustusta. :P
-pena-

Tammikuu 11, 2022, 09:16:55 ap
Vastaus #3352

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7741
EU vaatii autojen latauspisteitä ympäri Suomen – Ministeri Harakka huolestui unionin halusta määrätä, ”minkä värisiä tolppia siellä pitäisi olla”
Timo Harakan mukaan EU:n valmistelema sitova asetus vähäpäästöisten ajoneuvojen infrastruktuurista on liian kaavamainen pinta-alaltaan suurelle ja harvaan asutulle Suomelle.

”Biokaasu on koko elinkaarensa kannalta ehkä jopa parempi vaihtoehto kuin sähkö tai vähintään yhtä hyvä.
Kyllä minä sitä puolustan loppuun saakka.”

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008482326.html?share=2c61888beac69d83e8b66ad8c714d1bd&fbclid=IwAR1T-viBI3XCdCthMbqMfj1wRbMgRVf0SWouAA6zLAZBkaPqrRjnM8_G6Sk

Harakka on kaasusta jäljillä.
On vain kaksi pientä ongelmaa.
-Autojen saatavuus
-Biokaasun riittävyys
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 11, 2022, 09:30:39 ap
Vastaus #3353

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 12329
Pakkasta nyt - 25C. Kohta kuljetaan. Pensakoneisella japsilla.

t. Markku

Tammikuu 11, 2022, 09:44:17 ap
Vastaus #3354

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7741
Pakkasta nyt - 25C. Kohta kuljetaan. Pensakoneisella japsilla.

t. Markku

Pihassa on bensakäyttöinen ooppeli, jolla on ajettu vasta 355 000km
Kohta sen käynnistän ja en käytä lohkolämmitintä, kun ehjä auto lähtee käyntiin myös pakkasella.
Viimeisin säähavainto: Ti 11.1. 9:40
Lämpötila −27,9 ℃
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 11, 2022, 10:26:57 ap
Vastaus #3355

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1179
Oun tasan sammoo mieltä Juakon kanssa, eli kyllä syrjäkylien, ja minkä tahhaasa haja-asutusaluveen autottomat asukkaat on pakkosiirrettävä sieltä kaapuntien keskustoehin, ja että linja-autoliikenne mistää minnekkää on tyystin lopetettava.

Älä Pentti laita miun päähän ajatuksia.  Mie en oo sanallakaan ottanu tuossa eellä olevassa kirjotuksessa kantaa siihen, miten liikennettä pitäs tässä maassa järjestää.  Mie kirjotin vain ja ainoastaan eri liikennemuotojen vaikutuksesta hiilidioksidipäästöihin harvaan asutulla seudulla.  Ja siitäkään asiasta en kirjoittanut mielipidettä, vaan esitin laskelman.  Kirjotin siks, kun etenkin vihreitten haaveiluissa esitetään, että niihin hiilidioksipäästöihin, joihin hallitus on sitoutunut, pääsemiseksi on siirryttävä nykyistä enemmän joukkoliikenteeseen, ja koko maassa.

Jos ihmiset pakataan elämään suurkaupunkien ympärille, ja heidän työnsä ja palvelunsa ovat niissä suurkaupungeissa, on ainoa mahdollinen liikkumismuoto joukkoliikenne.  Pakkoa ei sielläkään välttämättä sanele päästöt, vaan tila.  Jokaisen liikkuminen omilla ajoneuvoilla ei ole mahdollista, sille ei riitä tila.

Jos ihmiset saavat elää siellä missä itse haluavat edes suunnilleen, ja myös harvaanasutuilla alueilla, tulee vielä erilaisia kysymyksiä vastaan.  Pelkkien hiilidioksidipäästöjen valossa on edullisin liikkumismuoto yksityisautoilu.  Tästä kirjoitin tuolla aikaisemmassa viestissäni.  Jos tällainen elämänmuoto sallitaan, tulee esille paljon muita kysymyksiä.  Jos esimerkiksi katson kysymystä ainoastaan omalta kannaltani, minun olisi syytä alkaa voimakkaasti tehdä töitä joukkoliikenteen kehittämiseksi Anttolan ja Mikkelin välille, kustannuksista ja ilmansaasteista hitustakaan välittämättä.  Reilu vuosi sitten, kun täytin 70, luovuin CE-kortista.  B-kortti vielä on, mutta sehän on vain ajan kysymys, kun joko vapaaehtoisesti tai yhteiskunnan toimesta sekin menee, kuten myös Pentiltä ja kaikilta muiltakin, ennemmin tai myöhemmin.  No, oikeasti en vielä tässä näe isoa uhkaa, koska luultavasti lumikola lakkaa kulkemasta jo sitä ennen, eli asumismuoto ja samalla varmaan paikkakuntakin vaihtunee ennen ajokortin menetystä muista syistä.  Mutta jos syrjäseutuja halutaan pitää asumiskäytössä ja sallia siellä asuminen myös autottomille, on joukkoliikennettä ylläpidettävä riippumatta sen päästöistä, ja osittain verovaroilla; lipputuloilla eivät tule pyörimään linja-autot syrjäseuduilla.  Siihen asiaan en ole ilmoittanut kantaani missään, enkä myöskään tässä.  Matematiikka ja liiketalous ovat yksi asia, ihmiskuntaa koskevat laajemmat mielipiteet ja etenkin poliittiset mielipiteet ovat kokonaan toinen asia.  Siis yksi kysymys on mitä maksaa, se on selvitettävissä, toinen kysymys on kuka maksaa.  Toiseen kysymykseenkin voi suhtautua kahdella tavalla:  Ei mitään väliä kunhan se on vaan joku muu.  Tai sitten oikeasti yhteistä etua ajatellen.  Tieto lisää aina tuskaa, mutta haihattelujen ja luulojen varassa tehtävä päätöksenteko on silti uhkakuva kaikille.
Ugh... olen kirjoittanut

Tammikuu 11, 2022, 10:52:15 ap
Vastaus #3356

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1170
Mie en oo sanallakaan ottanu tuossa eellä olevassa kirjotuksessa kantaa siihen, miten liikennettä pitäs tässä maassa järjestää.  Mie kirjotin vain ja ainoastaan eri liikennemuotojen vaikutuksesta hiilidioksidipäästöihin harvaan asutulla seudulla.  Ja siitäkään asiasta en kirjoittanut mielipidettä, vaan esitin laskelman.  Kirjotin siks, kun etenkin vihreitten haaveiluissa esitetään, että niihin hiilidioksipäästöihin, joihin hallitus on sitoutunut, pääsemiseksi on siirryttävä nykyistä enemmän joukkoliikenteeseen, ja koko maassa.

Jos ihmiset pakataan elämään suurkaupunkien ympärille, ja heidän työnsä ja palvelunsa ovat niissä suurkaupungeissa, on ainoa mahdollinen liikkumismuoto joukkoliikenne.  Pakkoa ei sielläkään välttämättä sanele päästöt, vaan tila.  Jokaisen liikkuminen omilla ajoneuvoilla ei ole mahdollista, sille ei riitä tila.

Jos ihmiset saavat elää siellä missä itse haluavat edes suunnilleen, ja myös harvaanasutuilla alueilla, tulee vielä erilaisia kysymyksiä vastaan.  Pelkkien hiilidioksidipäästöjen valossa on edullisin liikkumismuoto yksityisautoilu.  Tästä kirjoitin tuolla aikaisemmassa viestissäni.  Jos tällainen elämänmuoto sallitaan, tulee esille paljon muita kysymyksiä.  Jos esimerkiksi katson kysymystä ainoastaan omalta kannaltani, minun olisi syytä alkaa voimakkaasti tehdä töitä joukkoliikenteen kehittämiseksi Anttolan ja Mikkelin välille, kustannuksista ja ilmansaasteista hitustakaan välittämättä.  Reilu vuosi sitten, kun täytin 70, luovuin CE-kortista.  B-kortti vielä on, mutta sehän on vain ajan kysymys, kun joko vapaaehtoisesti tai yhteiskunnan toimesta sekin menee, kuten myös Pentiltä ja kaikilta muiltakin, ennemmin tai myöhemmin.  No, oikeasti en vielä tässä näe isoa uhkaa, koska luultavasti lumikola lakkaa kulkemasta jo sitä ennen, eli asumismuoto ja samalla varmaan paikkakuntakin vaihtunee ennen ajokortin menetystä muista syistä.  Mutta jos syrjäseutuja halutaan pitää asumiskäytössä ja sallia siellä asuminen myös autottomille, on joukkoliikennettä ylläpidettävä riippumatta sen päästöistä, ja osittain verovaroilla; lipputuloilla eivät tule pyörimään linja-autot syrjäseuduilla.  Siihen asiaan en ole ilmoittanut kantaani missään, enkä myöskään tässä.  Matematiikka ja liiketalous ovat yksi asia, ihmiskuntaa koskevat laajemmat mielipiteet ja etenkin poliittiset mielipiteet ovat kokonaan toinen asia.  Siis yksi kysymys on mitä maksaa, se on selvitettävissä, toinen kysymys on kuka maksaa.  Toiseen kysymykseenkin voi suhtautua kahdella tavalla:  Ei mitään väliä kunhan se on vaan joku muu.  Tai sitten oikeasti yhteistä etua ajatellen.  Tieto lisää aina tuskaa, mutta haihattelujen ja luulojen varassa tehtävä päätöksenteko on silti uhkakuva kaikille.
Ugh... olen kirjoittanut


Helkkarin hyvin kirjoitettu.
Melkolailla noin näen asian itsekin.

Miettii näitä asioita miltä kantilta tahansa ja kun tuohon edellämainittuun lisätään vielä käyttövoimapohdinta niin tullaan aina ja väistämättä kysymykseen syrjäseutujen väestön mahdollisuusesta elää valitsemallaan tavalla. Ja pohdintaan siitä onko muilla ihmisillä oikeus kieltää se.

Tammikuu 11, 2022, 10:57:16 ap
Vastaus #3357

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8058
  • Nuolija Kuopijosta
No höh, luulin jo suaneeni Juakosta sielunveljen omille mielipitteilleni yksityisautoelu vs. joukkoliikenne, vuan jos out kerta jyrkästi eri mieltä, ni olokoot sitten niin. ;D
-pena-

Tammikuu 11, 2022, 11:19:38 ap
Vastaus #3358

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6271
  • MC Debit
Voihan sitä pohtia myös että onko sekään oikein että asutaan kaupungissa tai muussa kasvukeskuksessa tuloihin nähden roimasti ylihintaisessa vuokra-asunnossa yhteiskunnan kustannuksella. ”Ei voi pakottaa muuttamaan pois tutusta ympäristöstä”, sanovat. Pitäisi kai sen koskea maalaisiakin.

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Tammikuu 11, 2022, 12:29:01 ip
Vastaus #3359

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8058
  • Nuolija Kuopijosta
Jos joku eppäelöö että liikkuminen oes vaevatonta tiällä laetakaapungillakaa, ni viärässä on.

Tuossa kyökin ikkunasta otetussa kuvassa näkyvän valotolopan tällä puolella on katu, jossa kulukoo paekalliset päeväaekana opaut 10 minnuutin vällein johonnii suuntaan, ja vaekka tuohon kavulle ei ou alaovelta kun oesko semmoset 40 metrijä, ni eihän siinä tietysti ou pysäkkijä sillä kohtoo, vuan joutuu vielä kävelemmään jompaankunpaan suuntaan melekein 100 metrijä ennenkun piäsöö nousemaan paekallisen kyytiin.

Paljo kätevämpi on lähtee vaekkapa torille omalla autolla mitä paekallisella, se kun kuitennii on valamiina lähtöön tuon valotolopan kohalla katoksen alla. ::)
-pena-