Oun tasan sammoo mieltä Juakon kanssa, eli kyllä syrjäkylien, ja minkä tahhaasa haja-asutusaluveen autottomat asukkaat on pakkosiirrettävä sieltä kaapuntien keskustoehin, ja että linja-autoliikenne mistää minnekkää on tyystin lopetettava.
Älä Pentti laita miun päähän ajatuksia. Mie en oo sanallakaan ottanu tuossa eellä olevassa kirjotuksessa kantaa siihen, miten liikennettä pitäs tässä maassa järjestää. Mie kirjotin vain ja ainoastaan eri liikennemuotojen vaikutuksesta hiilidioksidipäästöihin harvaan asutulla seudulla. Ja siitäkään asiasta en kirjoittanut mielipidettä, vaan esitin laskelman. Kirjotin siks, kun etenkin vihreitten haaveiluissa esitetään, että niihin hiilidioksipäästöihin, joihin hallitus on sitoutunut, pääsemiseksi on siirryttävä nykyistä enemmän joukkoliikenteeseen, ja koko maassa.
Jos ihmiset pakataan elämään suurkaupunkien ympärille, ja heidän työnsä ja palvelunsa ovat niissä suurkaupungeissa, on ainoa mahdollinen liikkumismuoto joukkoliikenne. Pakkoa ei sielläkään välttämättä sanele päästöt, vaan tila. Jokaisen liikkuminen omilla ajoneuvoilla ei ole mahdollista, sille ei riitä tila.
Jos ihmiset saavat elää siellä missä itse haluavat edes suunnilleen, ja myös harvaanasutuilla alueilla, tulee vielä erilaisia kysymyksiä vastaan. Pelkkien hiilidioksidipäästöjen valossa on edullisin liikkumismuoto yksityisautoilu. Tästä kirjoitin tuolla aikaisemmassa viestissäni. Jos tällainen elämänmuoto sallitaan, tulee esille paljon muita kysymyksiä. Jos esimerkiksi katson kysymystä ainoastaan omalta kannaltani, minun olisi syytä alkaa voimakkaasti tehdä töitä joukkoliikenteen kehittämiseksi Anttolan ja Mikkelin välille, kustannuksista ja ilmansaasteista hitustakaan välittämättä. Reilu vuosi sitten, kun täytin 70, luovuin CE-kortista. B-kortti vielä on, mutta sehän on vain ajan kysymys, kun joko vapaaehtoisesti tai yhteiskunnan toimesta sekin menee, kuten myös Pentiltä ja kaikilta muiltakin, ennemmin tai myöhemmin. No, oikeasti en vielä tässä näe isoa uhkaa, koska luultavasti lumikola lakkaa kulkemasta jo sitä ennen, eli asumismuoto ja samalla varmaan paikkakuntakin vaihtunee ennen ajokortin menetystä muista syistä. Mutta jos syrjäseutuja halutaan pitää asumiskäytössä ja sallia siellä asuminen myös autottomille, on joukkoliikennettä ylläpidettävä riippumatta sen päästöistä, ja osittain verovaroilla; lipputuloilla eivät tule pyörimään linja-autot syrjäseuduilla. Siihen asiaan en ole ilmoittanut kantaani missään, enkä myöskään tässä. Matematiikka ja liiketalous ovat yksi asia, ihmiskuntaa koskevat laajemmat mielipiteet ja etenkin poliittiset mielipiteet ovat kokonaan toinen asia. Siis yksi kysymys on mitä maksaa, se on selvitettävissä, toinen kysymys on kuka maksaa. Toiseen kysymykseenkin voi suhtautua kahdella tavalla: Ei mitään väliä kunhan se on vaan joku muu. Tai sitten oikeasti yhteistä etua ajatellen. Tieto lisää aina tuskaa, mutta haihattelujen ja luulojen varassa tehtävä päätöksenteko on silti uhkakuva kaikille.
Ugh... olen kirjoittanut