Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 435578 kertaa)

Huhtikuu 11, 2022, 13:20:40 ip
Vastaus #3720

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Viikonlopun aikana rupesin mietiskelemään IC:n muuntamista etanolille. Kaksitahdin kohdalla on muutamia ongelmia, lähinnä pitää etsiä sopiva kaksitahtiöljy ja vaihtaa konetta seuraavan kerran aukaistessa etanolia varmasti kestävät stefat. Ja sopivien suuttimien etsintä toki. Reissuun lähtiessä voi sitten vaihtaa koneeseen pienemmän pääsuuttimen ja laskea neulaa jos ei ole viinaksia saatavilla.
Hmm. Minä olen tehnyt havainnon noista mp reissusta että niitä viinaksia on ollut saatavilla ja yleensä ihan riittävästi. Etten sanoisi, joskus jopa liikaa, olosta päätellen.  :(  liekö ne pakokaasut vai mikä liekään tehnyt huonon olon?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2022, 13:22:22 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Huhtikuu 11, 2022, 17:38:06 ip
Vastaus #3721

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Viikonlopun aikana rupesin mietiskelemään IC:n muuntamista etanolille. Kaksitahdin kohdalla on muutamia ongelmia, lähinnä pitää etsiä sopiva kaksitahtiöljy ja vaihtaa konetta seuraavan kerran aukaistessa etanolia varmasti kestävät stefat. Ja sopivien suuttimien etsintä toki. Reissuun lähtiessä voi sitten vaihtaa koneeseen pienemmän pääsuuttimen ja laskea neulaa jos ei ole viinaksia saatavilla.
Hmm. Minä olen tehnyt havainnon noista mp reissusta että niitä viinaksia on ollut saatavilla ja yleensä ihan riittävästi. Etten sanoisi, joskus jopa liikaa, olosta päätellen.  :(  liekö ne pakokaasut vai mikä liekään tehnyt huonon olon?

Kyllä kai sieltä metsätieltäkin aina joku tiputtamo löytyy.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Huhtikuu 11, 2022, 18:18:02 ip
Vastaus #3722

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka

Kyllä kai sieltä metsätieltäkin aina joku tiputtamo löytyy.
Voihan niihin retkivarusteisiin pakata tislaamon matkaan. Jos viranomaiset pysäyttää ja ne alkavat kyselemään niistä matkavarustuksista, voi rehellisesti ilmoittaa että menovettä tällä vain tehdään. Rankki pitäis tietenkin olla jo matkassa, tai sen joutuu tekemään siellä jotoksella, ja silloin siitä tulee vähän pitempi reissu. Tai suuntaa retket semmoisille alueille missä on niitä tiputtamoja. Ja kyllähän tarkka nenäinen toki haistaa missä tuoksahtaa se "menovesi". Siitä hajusta ei voi erehtyä.

Huhtikuu 15, 2022, 10:33:11 ap
Vastaus #3723

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
No- mitens on Eskon VAG-maailma auennut?

t. Markku

Huhtikuu 15, 2022, 12:34:22 ip
Vastaus #3724

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No- mitens on Eskon VAG-maailma auennut?

t. Markku

Kiitos kysymästä. Hyvinhän tuo on auennut. Automaatilla en ole yli kymmeneen vuoteen ajanut mutta äkkiähän siihen tottui.
Onhan tuo ajoltaan aikapaljon erilainen kuin aiemmat autoni. ( 2kpl. Honda Civiccejä) Eka ostettu uutena 2006 ja toinen vähän ajettuna 2019. Vääntöä on Volkkarissa paljon enemmän pienillä kierroksilla kuin Hondissa.

Tässä nurkissa olen Volkkarilla nyt pyörinyt mutta ensiviikon lauantaina meinasin lähteä käymään Joensuussa. Pääsen sitten maantiellä tuota testaamaan.
Vaikka vanha ukko jo olenkin niin menen Joensuuhun yhtä moottoripyörää katsomaan. Museorekisteröityä Kawasaki Z1100 ST:tä.
Jos on niin hyvä kuin kuvien ja puheiden perusteella on niin saatan vaikka ostaakin. Mieluummin ostaisin sen vanhemman Z1000 ST:n kun sellaisen ostin uutena 1979 mutta ko. mallia ei oikein tahdo löytyä.
Kun vielä pyörän päälle hyvin pääsen niin josko vielä olisi muutama ajovuosi jäljellä?
Pyöriä on minulla ollut yhtäjaksoisesti alkaen vuodesta 1970.

Huhtikuu 15, 2022, 12:46:55 ip
Vastaus #3725

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joko on pieni osa varusteista tullut tutuksi?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Huhtikuu 15, 2022, 19:17:18 ip
Vastaus #3726

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joko on pieni osa varusteista tullut tutuksi?

Vasta pieni osa tullut varusteista tutuksi. Kun sinä hipaisunäytössä on valikoita ja alivalikoita🤔 Edellisissä autoissani ei ollut myöskään vakionopeussäädintä eikä navigaattoria. Homma etenee pikkuhiljaa....😁

Huhtikuu 16, 2022, 07:55:14 ap
Vastaus #3727

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Kuulostaa helpolta ja näppärältä-valikoita
ja alavalikoita ihan hipaisun takana... ;D

t Markku

Huhtikuu 16, 2022, 09:14:00 ap
Vastaus #3728

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onneksi autoissa ei tarvi hiplata kosketusnäyttöä märillä sormilla… Ainakaan ns normaaliliikenteessä ja ei-avoautossa?

Huhtikuu 16, 2022, 11:30:20 ap
Vastaus #3729

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sama juttu täällä, en oo autossa hiplannu vuos kausiin...

Huhtikuu 20, 2022, 09:20:57 ap
Vastaus #3730

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sähköauto ilmaiseksi vaikkapa puoleksi vuodeksi.
Kelpaisiko?

Sakemanneille tarjotaan sitä vaihtoehtoa.

Uusi auto autokaupasta ajoon.
Myyjän kanssa tehdään soppari, missä sovitaan osto ja myynti.
Kun tulee myynnin aika, niin autokauppias "ostaa" auton takaisin hankintatuen hinnalla.

Sitten autokauppiaalla on vähän käytetty sähköauto, josta on hankintatuki käytetty ja sen jälkeen sen voi laivata vaikkapa Suomeen käytettynä autona, josta ei mene autoveroa ja koska käytetty (6kk / 6000km), niin ei myöskään ALVia...

Kyllä markkinatalous porsaanreiät löytää.

Huhtikuu 26, 2022, 06:44:06 ap
Vastaus #3731

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei ainakaan uudella datsunilla.
Datsunin Indonesian ja Venäjän tehtaat suljettiin vuonna 2020, ja nyt lopettaa toimintansa Chennaissa, Intiassa viimeinen Datsuneita valmistanut tehdas.

Toukokuu 02, 2022, 21:05:33 ip
Vastaus #3732

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Uusi vuosi korkattu.
Patterilla varustettu auto ykkösenä.

Bensahybridi 2597
Bensa 1943
Bensa lataushybridi 1604
Sähkö 990
Diesel 480
Dieselhybridi 141
Kaasu 73
Diesel lataushybridi 46
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot

Helmikuu ja ensirekisteröinnit.

Laskua Tammikuuhun ja patterivehkeissä suurempi lasku kuin ilman patteria olevissa.
Kaasu jatkaa sukellusta.

Bensahybridi 1890
Bensa 1655
Bensa lataushybridi 1334
Sähkö 784
Diesel 409
Dieselhybridi 169
Kaasu 33
Diesel lataushybridi 26
Etanoli 2

https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot

Maaliskuun numerot

Bensahybridi 2151
Bensa 1962
Bensa lataushybridi 1377
Sähkö 1264
Diesel 546
Dieselhybridi 165
Diesel lataushybridi 44
Kaasu 24
Etanoli 3

Huhtikuussa autoja ensirekisteröity, mutta 1112 vähemmän kuin maaliskuussa (7543 - 6431)

Bensahybridi 2084
Bensa 1761
Bensa lataushybridi 1149
Sähkö 777
Diesel 453
Dieselhybridi 149
Diesel lataushybridi 39
Kaasu 11
Etanoli 8

Kaasu alkaa oikeasti olla muisto menneestä.

Viiden kärki on pysynyt koko alkavan vuoden samassa järjestyksessä.

Toukokuu 03, 2022, 06:09:45 ap
Vastaus #3733

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Ne semmosethan joella on lämmin talli tae joku muu sopiva säelytystila, ni nehän voevat hankkia hevosen ja kiesit, ja voehan niitä isolohkosija pensasyöppöjä autojakkii hevosella vettee.

Ojanvarsilla ja vesijättömaella kasvaa hevosille ilimasta liikennepolttoaenetta, ja se jos mikä on ekolookinen ja kotimaenen vaehtoehto ylihintasille tuontiöljytuotteille.
-pena-

Toukokuu 13, 2022, 14:12:03 ip
Vastaus #3734

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
LUT-yliopiston eli Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston tutkijat ovat kehittäneet uuden menetelmän, jolla jätepuu voidaan muuntaa polttonesteeksi varsin edullisesti. LUT:n tiedotteen mukaan uuden polttoaineen veroton hinta olisi 0,56–0,74 euroa litralta.

Verollisena litrahintana tämä tarkoittaa 1,14–1,36 euroa litraa kohti

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/4a1b4974-e960-46b2-9cfe-c678c3dd41d3