Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 505181 kertaa)

Joulukuu 29, 2021, 08:01:47 ap
Vastaus #3315

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1703
Eikös ne viherpörhöt oo jo saanu sen aikaseks, että sähköautolla ajavia ei veroteta. Ostaissa ne muut maksaa autosta osan ja ajjaissa ei tarvi maksaa mittään

Autovero poistettiin, mutta ajoneuvoveroa kiristettiin. Miten mahtaa käydä, kun sähköautokanta tästä vielä kasvaa? Vedonlyönnissä taitaapi olla vähän huono kerroin.

Joulukuu 29, 2021, 08:08:33 ap
Vastaus #3316

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8158
Tällä hetkellä sähkö on henkilöauton ylivoimaisesti halvin polttoaine.
Myös sähköauton verotuksen kokonaispaketti on edullisin.

Mutta, kuten jo mainittu, niin en minäkään usko sen olevan pysyvä olotila.


Vielä tuosta ajoneuvoverosta.
Se on CO2-päästöön suoraan perustuva ja tällä hetkellä päästöttömän auton ajoneuvovero on korkeampi kuin fossiilista tupruttavan.
En myöskään usko sen olevan pysyvää, vaan veikkaus on, että päästöttömän auton ajoneuvoveron määrästä tulee jatkossa lähtötaso, eli kaikkien autojen ajoneuvoveroa tullaan nostamaan jossain vaiheessa, vähintään sillä reilulla 60€urolla, jolla päästöttömän ajoneuvoveroa nostettiin, kun ne vapautettiin autoverosta.

"vapautettiin autoverosta" hauska sanonta... ;D
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 29, 2021, 09:34:30 ap
Vastaus #3317

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2556
  • Kukkahattusetä
Eikös ne viherpörhöt oo jo saanu sen aikaseks, että sähköautolla ajavia ei veroteta. Ostaissa ne muut maksaa autosta osan ja ajjaissa ei tarvi maksaa mittään

Autovero poistettiin, mutta ajoneuvoveroa kiristettiin. Miten mahtaa käydä, kun sähköautokanta tästä vielä kasvaa? Vedonlyönnissä taitaapi olla vähän huono kerroin.

Niinku Petri tuossa totes, se on tämän hetken tilanne. Jos aateltas, että ostasin seuraavan autoni huomenna ja ajasin sillä viis vuotta. Tuon viiden vuoden aikana tilanne tuskin muuttuu juuri miksikään, joten siirtäisin omilla ajoillani veronmaksua muille n. 12 500 €.

Sitten viiden vuoden päästä vois taas tunnustella, että millä kertoimella veikkaa seuraavaa viisvuotiskautta. Jos pitäis tässä vaiheessa veikata viiden vuoden päähän, niin polttomoottoriautolla mahtaa olla todella huono kerroin seuraavalle viisvuotiskaudelle.
Kahden pytyn loukussa.

Joulukuu 29, 2021, 12:44:58 ip
Vastaus #3318

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 5096
Moro

??????????
Lainaus
Se on CO2-päästöön suoraan perustuva ja tällä hetkellä päästöttömän auton ajoneuvovero on korkeampi kuin fossiilista tupruttavan.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Joulukuu 29, 2021, 15:29:40 ip
Vastaus #3319

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8158
Moro

??????????
Lainaus
Se on CO2-päästöön suoraan perustuva ja tällä hetkellä päästöttömän auton ajoneuvovero on korkeampi kuin fossiilista tupruttavan.


Ennen 01.10.2021 rekisteröidyn sähköauton ajoneuvovero on 53,29€ (CO2 0)

Lainaus:
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi autoverolakia ja ajoneuvoverolakia. Autoverotaulukkoa muutettaisiin siten, että alin veron osuus laskettaisiin 2,7 prosentista nollaan. Alinta veron osuutta sovelletaan henkilö- ja pakettiautoihin, joiden ajonaikainen ominaishiilidioksidipäästö on nolla grammaa kilometriltä. Tämä tarkoittaisi sitä, että autoista, joiden käyttövoimana on yksinomaan sähkö tai vety, ei suoritettaisi autoveroa. Samalla näistä autoista kannettavaa ajoneuvoveron perusveroa korotettaisiin. Perusvero nousisi 65 euroa vuodessa.
Ajoneuvoveron perusveron korotus koskisi autoja, jotka on käyttöönotettu 1.10.2021 tai sen jälkeen. Korotettua perusveroa kuitenkin sovellettaisiin vasta 1.10.2023 ja sen jälkeisiltä päiviltä kannettavaan veroon.


53,29€+65€=118,29€

117g COkakkosta kilometrille tupruttavan saastefossiilin ajoneuvovero on tällä hetkellä 117,89€

(Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keskimääräinen CO2-päästö oli vuoden 2020 lopussa 153,5 g/km (166,80€)

Aikaa on vielä, ennen kuin 1.10.2023 koittaa, joten paljon ehtii muuttua...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 29, 2021, 15:56:21 ip
Vastaus #3320

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 843
Eikä tuossa vielä kaikki. Sähköautosta maksetaan perusveron lisäksi myös käyttövoimavero. Jos nyt kellekkään yllätyksenä tulee?

Joulukuu 29, 2021, 16:44:55 ip
Vastaus #3321

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1703
Niinku Petri tuossa totes, se on tämän hetken tilanne. Jos aateltas, että ostasin seuraavan autoni huomenna ja ajasin sillä viis vuotta. Tuon viiden vuoden aikana tilanne tuskin muuttuu juuri miksikään, joten siirtäisin omilla ajoillani veronmaksua muille n. 12 500 €.

Ihan uteliaisuuttani kysyn, että minkälaisen laskutoimituksen lopputulemana päädyit tuollaiseen lukuun?

Joulukuu 29, 2021, 17:58:45 ip
Vastaus #3322

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2556
  • Kukkahattusetä
Oikeastaan tuo 2500 €/v on summa minkä säästäisi vaihtamalla tavallisen dieselauton sähköautoon. Verojen siirtoa tapahtuu todellisuudessa hieman vähemmän.

Kun vuosittaiset kilometrit on n. 20 000, niin...

Dieselauton verot:
-polttoainevero+alv n. 1200 €
-käyttövoimavero+ajoneuvovero 710 €
-yhteensä 1910 €

Sähköauton verot:
-sähkövero+alv n. 190 €
-käyttövoimavero+ajoneuvovero 160 €
-yhteensä 350 €

Eli vuosittain veroja siirtyy muille n. 1560 €. Se vajaa tonnin lisäsäästö tulee sitten sähköauton energiatehokkuudesta, koska verottoman dieselin kwh hinta on samaa luokkaa sähkön kanssa.
Kahden pytyn loukussa.

Joulukuu 29, 2021, 19:47:59 ip
Vastaus #3323

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1703
Jaa, tuo perustuu oletukseen, että verokertymän täytyy pysyä vakiona. Kenelle "muille" ja missä veromuodoissa ajattelit, että siirtymä tapahtuu?🙂

Joulukuu 29, 2021, 20:37:18 ip
Vastaus #3324

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2556
  • Kukkahattusetä
Luonnollisesti minä en ole päättämässä sitä kenelle ne siirtyy maksettavaksi, mutta siitä voimme varmaan olla yhtä mieltä, että nykyisellä velanottotahdilla kokonaisveroaste ei tule laskemaan. Kuten voimme olla myös siitä samaa mieltä, että polttoaineverotuksen taso tulee nousemaan tulevaisuudessa, todennäköisesti jo 2023 vuoden alusta, joten todellisuudessa muut tulisivat maksamaan nykyisiä verojani arviotani enemmän.
Kahden pytyn loukussa.

Joulukuu 29, 2021, 21:19:58 ip
Vastaus #3325

Ilpo Ikonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 266
  • Yamaha FJR 1300, Honda CB 900F , Yamaha YGS1F
että polttoaineverotuksen taso tulee nousemaan tulevaisuudessa, todennäköisesti jo 2023 vuoden alusta,Ei kai jääsilmäkään niin hullu ole että nostaa polttoaine veroa ennen vaaleja. Sähköautojen määrän kasvaessa verokohtelu muuttuu sanoisin aivan varmasti.   

Joulukuu 30, 2021, 07:41:21 ap
Vastaus #3326

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1703
Luonnollisesti minä en ole päättämässä sitä kenelle ne siirtyy maksettavaksi, mutta siitä voimme varmaan olla yhtä mieltä, että nykyisellä velanottotahdilla kokonaisveroaste ei tule laskemaan. Kuten voimme olla myös siitä samaa mieltä, että polttoaineverotuksen taso tulee nousemaan tulevaisuudessa, todennäköisesti jo 2023 vuoden alusta, joten todellisuudessa muut tulisivat maksamaan nykyisiä verojani arviotani enemmän.

Ei, emme ainakaan vielä kyenneet olemaan yhtä mieltä kummastakaan mainitsemastasi asiasta.😁

Kokonaisveroaste ja verokertymä eivät välttämättä kulje käsi kädessä. Voi käydä niinkuin Sipilän kaudella kävi: kokonaisveroaste laski mutta verokertymä kasvoi. En ole minäkään verotaakan jaosta päättämässä, mutta pointti on, että valtionvelkakin maksetaan rahalla eikä prosenteilla. Itse olen sitä mieltä, että kokonaisveroastetta pitäisi maltillisesti saada laskettua, silloin jokseenkin kaikki pärjäisivät paremmin.

Polttoaineen vero tulee todennäköisesti nousemaan, mutta tuskin kovin nopeasti ja kovin paljoa. On kuitenkin niin monen kansalaisen elo kiinni paljolti liikkumisen hinnasta. Joskus, jos sähkiksiä on tarjolla riittävän halvalla ja ne osoittautuvat riittävän luotettaviksi käytettyinäkin, tilanne voi muuttua. Siihen saakka mennään bensalla ja dieselillä, eikä niiden hintaa ole mahdollista korottaa määrättömästi. Tulee pää vetävän käteen.

Yksi mahdollinen tulevaisuudenkuva on sekin, että autoveron tuoton pikkuhiljaa pudotessa jotain ihan muuta veroa kiristetään. Esimerkiksi arvonlisäveroa tai sähköveroa. Jos näin käy, niin tavoite siirtää verot muiden maksettaviksi vaihtamalla sähköautoon ei aivan tule saavutetuksi. Koska asiasta lopulta päättävät poliitikot, jotka tunnustamastaan väristä riippumatta tuntuvat olevan pöhlöjä, niin ennustan, että mitään järkevää ei ainakaan tule tapahtumaan.😁

Joulukuu 30, 2021, 08:09:29 ap
Vastaus #3327

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 12578
Ei vaan meinaa ihan sulaa tuo ajatus sähköveron korotuksista
sähköautoilun siivellä tässä kropassa.

Eikö se jo riitä,että saavat niihin sähköviuluihin sen hankintatuen?
Pitäisikö niiden ajelutkin osittain kustantaa?

Ei tuu mitään- ja tuo alv-korotushan koskee lähinnä
vain normipalkoollista ja eläkeläistä- ne alv-vähentäjät
ovat sitten ihan eri ryhmä...

t. Markku

Joulukuu 30, 2021, 11:43:08 ap
Vastaus #3328

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2556
  • Kukkahattusetä
Teemu hyvä, keskity olennaiseen. Keskustelun aiheena on autoilun tulevaisuus ja tällä erää viiden seuraavan vuoden kustannukset tai maksetut verot. Se on kiistämätön tosiasia, että maksaisin vähemmän veroja seuraavan viiden vuoden aikana vaihtamalla dieselin sähköön.
Kahden pytyn loukussa.

Joulukuu 30, 2021, 14:17:48 ip
Vastaus #3329

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 843
Ei vaan meinaa ihan sulaa tuo ajatus sähköveron korotuksista
sähköautoilun siivellä tässä kropassa.

Eikö se jo riitä,että saavat niihin sähköviuluihin sen hankintatuen?
Pitäisikö niiden ajelutkin osittain kustantaa?

Ei tuu mitään- ja tuo alv-korotushan koskee lähinnä
vain normipalkoollista ja eläkeläistä- ne alv-vähentäjät
ovat sitten ihan eri ryhmä...

t. Markku

Eihän tilanne noin paha ole. Hankintatuen saisi yksityishenkilö vain alle 50t€ autoihin jotka on todettu ominaisuuksiltaan ihan riittämättömiksi ja joita ei kukaan osta.

Ja sitten ne alv-vähentäjätkään eivät saa hankitatukea minkään hintaisesta, eikä alvia vähennettyä edes tuulilasinpesunesteestäkään.


Jos tämä tieto yhtään lohduttaa. Se, että monessa puodissa kaikki asiakkaat maksavat lataussähköä on kyllä väärin mutta toivottavasti  edes tämä epäkohta korjaantuu oikeudenmukaiseksi. "sehäan maksaa, joka tilaa"