Luonnollisesti minä en ole päättämässä sitä kenelle ne siirtyy maksettavaksi, mutta siitä voimme varmaan olla yhtä mieltä, että nykyisellä velanottotahdilla kokonaisveroaste ei tule laskemaan. Kuten voimme olla myös siitä samaa mieltä, että polttoaineverotuksen taso tulee nousemaan tulevaisuudessa, todennäköisesti jo 2023 vuoden alusta, joten todellisuudessa muut tulisivat maksamaan nykyisiä verojani arviotani enemmän.
Ei, emme ainakaan vielä kyenneet olemaan yhtä mieltä kummastakaan mainitsemastasi asiasta.😁
Kokonaisveroaste ja verokertymä eivät välttämättä kulje käsi kädessä. Voi käydä niinkuin Sipilän kaudella kävi: kokonaisveroaste laski mutta verokertymä kasvoi. En ole minäkään verotaakan jaosta päättämässä, mutta pointti on, että valtionvelkakin maksetaan rahalla eikä prosenteilla. Itse olen sitä mieltä, että kokonaisveroastetta pitäisi maltillisesti saada laskettua, silloin jokseenkin kaikki pärjäisivät paremmin.
Polttoaineen vero tulee todennäköisesti nousemaan, mutta tuskin kovin nopeasti ja kovin paljoa. On kuitenkin niin monen kansalaisen elo kiinni paljolti liikkumisen hinnasta. Joskus, jos sähkiksiä on tarjolla riittävän halvalla ja ne osoittautuvat riittävän luotettaviksi käytettyinäkin, tilanne voi muuttua. Siihen saakka mennään bensalla ja dieselillä, eikä niiden hintaa ole mahdollista korottaa määrättömästi. Tulee pää vetävän käteen.
Yksi mahdollinen tulevaisuudenkuva on sekin, että autoveron tuoton pikkuhiljaa pudotessa jotain ihan muuta veroa kiristetään. Esimerkiksi arvonlisäveroa tai sähköveroa. Jos näin käy, niin tavoite siirtää verot muiden maksettaviksi vaihtamalla sähköautoon ei aivan tule saavutetuksi. Koska asiasta lopulta päättävät poliitikot, jotka tunnustamastaan väristä riippumatta tuntuvat olevan pöhlöjä, niin ennustan, että mitään järkevää ei ainakaan tule tapahtumaan.😁