Kirjoittaja Aihe: Kilometrimittari.  (Luettu 1520 kertaa)

Heinäkuu 14, 2022, 19:08:57 ip
Luettu 1520 kertaa

Eero Nikkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
 Huhtikuussa ensirekisteröity pyörä ja just tuli 9000km mittariin.
 Aika todella vähän, kun rekiteröinti tehty -16 !  ;D
 Mä oon laitteen 3. omistaja ja ihmettelen suuresti, ettei noin hauskalla ajettavalla ole enempää ajettu.
 Yritän paikata tilanteen.

Tallissa mulla, joskin tällä hetkellä toimintakyvytön -79 Honda, jonka mittarissa yli 99ooo, mutta alle 100.
 Eihän sekään paljon ole, etenkään tuon ikäiselle. Noista kilometreistä olen ajanut yli puolet, vuodesta -86.
 Nyt se on seissyt jop -03 lähtien ja näkeekö tuo enää koskaan kuumaa asfalttia, jää nähtäväksi...

Olen lukenut yli 500ooo mailia ! ajetusta Harrikasta, joten on noita.

Paljonkos löytyy herrojen mittareista ja paljonko tulee kaudessa yleensä ajettua ?
 Rouvia ja neitejä ei täältä pahemmin löydy, joten, mutta saa toki vastata, jos siltä tuntuu...

Heinäkuu 14, 2022, 19:35:58 ip
Vastaus #1

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se riippuu.
Vaihdon alkukesästä Ducatiin jakohihnan, kun vanhoilla hihnoilla oli ajettu 3km.
Aikaraja kaksi vuotta, edellisen kerran vaihdettu neljä vuotta sitten.

Mutta miun pitää käydä vähintään Norjassa, että vuodessa tulisi yli 5000km

Tämän kesän saldo on 510km tai jotain.

Nyt vedetään ulkomuistista nelukemat, joista on jotain hajua.
Cagiva 2000  32000km
Ducati 1995 63000km
Aprilia 1997 26000km
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 15, 2022, 07:32:13 ap
Vastaus #2

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
mulla on millessä 120 tkm joista ite ajanut 75 tkm viime vuosina ollut ajot vähillä monista eri syistä johtuen, joskus aikanaan oli kans tommonen pitsikansi honda -82 mallinen sen ajoin viidestä kympistä sataan tonniin

Heinäkuu 23, 2022, 18:49:44 ip
Vastaus #3

Mika T Kyllönen

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Edellisen airhead gessun mittarilukema oli 46 tkm kun sen ostin ja kuuden kesän jälkeen 98tkm kun vaihdoin pois. Siis mittarilukema, mikä lie todellisuus kilometreissä.

Heinäkuu 24, 2022, 11:29:50 ap
Vastaus #4

Jukka Toukonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tärisevä ja tärinätön moto tallissa.
Pitkät ajorupeamat eivät oikein ole mun juttu. Kahdella pyörällä tulee keskimäärin ajettua yhteensä vajaa 5000 km per vuosi. Koitan rajoittaa pihaseisontaa niin, että ainakin parin viikon sisällä kerran käydään liikenteessä.

Mutta nyt, kun näitä vähillä kilometreillä ajettuja vanhoja moottoripyöriä myydään halvalla, kannattaa muistaa, ettei vähäinen ajokilometrimäärä ole yksiselitteisesti hyvä asia.

Itselläni on viimeksi kokemusta 1995 mallisesta Honda ST 1100 Pan Europeanista, jolla nyt 27 vuoden jälkeen mittarissa on vain 63232 mailia eli 101762 km. Eli keskimäärin on ajettu 3769 km vuodessa. Pyörä on alunperin Britanniaversio (UK), siksi mailimittari. Vuonna 2009 pyörä on tuotu Ruotsiin mittarilukemalla 54620. Muutaman vuoden ajon jälkeen pyörä on ollut neljä vuotta pois rekisteristä. 2017 otettu uudelleen käyttöön ja uitettu Suomeen 2018. Ostin pyörän 2020 ainoalta Suomiomistajalta, joka oli ajanut sillä 1718 km.

Ulkoasultaan pyörä oli hyväkuntoinen, mutta etujarru hiukan jumitti ja ajovalot eivät toimineet. Juuri nuo asiat ovat ne, joissa on todennäköisimmin ongelmia vähänajetuissa vanhoissa pyörissä - jarrut & sähköt. Toki myös ruoste iskee rautaan ja oksidoituminen alumiiniin ja muihin kevytmetalleihin.
Kävin talven aikana joka ainoan sähköliitoksen läpi ja vaihdoin lähes kaikki nesteet. Sähköliitokset olivat poikkeuksetta hyvin runsaasti hapettuneet. Jarrut sain onneksi toimimaan ok pumppaamalla työkalun avustuksella mäntiä sisään-ulos uusilla jarrunesteillä.

Heinäkuu 24, 2022, 15:36:30 ip
Vastaus #5

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ensin Jukan tekstiin, tai sanan selitykseen.  Kerroit, että pyöräsi on "uitettu" Suomeen.  Minun ikäluokkani ihmiselle sana tuo mieleen, että on ohittanut tietyt velvollisuudet, esimerkiksi tulleihin, veroihin ja viranomaistarkastuksiin liittyneet.  Tätä et ilmeisesti tarkoittanut?  Ja toki voin olla ainut lukija, kenelle sana "uittaa" kytkeytyy lain ja vaatimusten kiertoon...

Sitten kaksipyöräisillä ajettuihin lukemiin.  Kuten taisin jossain kehuakin, 2004 keväällä ostamani uusi 900 TDM Jammu asui meillä 10 vuotta, ja mittarissa oli 110 000 km kun se lähti kohti uusia seikkailuja.  Paras kesä taisi kerryttää yli 15 000 kilometriä alkuinnostuksen vuosina.  Pohjoismaitten ulkopuolella en kuitenkaan ole koskaan moottoripyörällä reissannut. 1996 keväällä sain kuntoon ja museokilpiin edellisenä talvena kunnostamani 350 Jawan; sen mittariin tuli kahdeksan seuraavan vuoden aikana 32 000 km; silläkin kävin kerran Norjassa ja kerran Lapissa.  Nyt Nikkasilla majailevan Kawasakin leikkienduron ostin hyvin vähän käytettynä, siinä oli silloin 640 km mittarissa.  Olikos siinä jotain vähän auki 20 000, kun Eero sen nouti?  Vielä minulla oli hetken aikaa R65 Bemari tämän vuosituhannen puolella, mutta sen mittariin ei montaa tuhatta ilmestynyt.

Sellainen anekdootti vielä, että jommassa kummassa uutena ostamistani Gas Gas -trialpyöristä oli matkamittari ja lamput paikallaan, ja kävin sen kanssa trialharjoituspaikalla yhden kerran, ennenkuin purin pois särkymästä turhakkeet.  Olin pyörän kanssa maastossa varmaan kolme - neljä tuntia, josta ajasta se oli käynnissä ehkä reilun tunnin?  Mittariin oli ilmestynyt muutama kilometri, oiskos ollut kolme tai jotain sinne päin...

Vuosivälillä 1966 - 1986 minulla oli tai kävi muutamia kilvellisiä moottoripyöriä, mutta lähikulkimina ne toimivat, ei niihin varmaan edes yhteensä kymmeniä tuhansia kertynyt kelloihin.  Motocrosspyörillä olen samoihin aikoihin monta kesää ajellut varsin ahkerasti, mutta ei kait niilläkään kovin kummoisia kilometrisuoritteita tullut.

Siinäpä tuli kerratuksi moottoripyöräilyn historia minun osaltani!  Sen verran vielä kiinnostaa, että jos tilaisuus sattuu kohdalle, niin trialpyörällä voisin testata, pysynkö pystyssä.  Ajaa en enää aio sellaisellakaan.

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2022, 15:48:29 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Heinäkuu 24, 2022, 15:54:02 ip
Vastaus #6

Jukka Toukonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tärisevä ja tärinätön moto tallissa.
Ensin Jukan tekstiin, tai sanan selitykseen.  Kerroit, että pyöräsi on "uitettu" Suomeen.  Minun ikäluokkani ihmiselle sana tuo mieleen, että on ohittanut tietyt velvollisuudet, esimerkiksi tulleihin, veroihin ja viranomaistarkastuksiin liittyneet.  Tätä et ilmeisesti tarkoittanut?  Ja toki voin olla ainut lukija, kenelle sana "uittaa" kytkeytyy lain ja vaatimusten kiertoon...
jaakkovaakko
Kyllä minä sen verran seniori olen, että muistan uittamiselle muitakin merkityksiä kuin kastumiseen liittyvät. Ihan pahuuttani käytin tuota sanaa, kun Brittein saarilta Ruotsiin ei pääse kuivaa maata pitkin ja Ruotsista Suomeenkin tullaan useimmiten veden yli. Englannista en löytänyt mitään tietoja pyörästä alkuperäisellä rekisteri- ja runkonumerolla (service to UK citizens only), mutta svenskit kirjaa kaiken (jopa omistajan kotisoitteen) julkisesti luettavaksi. Suomessa Trafi ei nyt ihan kaikkea sentään kerro, mutta paljon kuitenkin.
Kyllä piti siis varmuuden vuoksi tarkistaa, ettei ollut todellakaan uitettu maasta toiseen. Briteistäkin muistaakseni sai runkonumerolla tiedon, onko kirjattu varastetuksi vai ei. Onneksi edellinen omistaja oli hoitanut maahantuontikatsastuksen onnistuneesti.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2022, 15:57:48 ip kirjoittanut Jukka Toukonen »

Heinäkuu 30, 2022, 14:53:30 ip
Vastaus #7

Simo Puikko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen noilla kahdella, nyt käytössä olevalla, ajopyörällä ajanut. : BMWllä 64 tkm/15 v, eli keskimäärin 4300km/vuosi. Välissä kyllä pari vuotta melkein ajamatta. Ja MZllä 50 tkm / n.23v. Eli reilu 2000 km/v. Onhan siinäkin osa tullut plöräyksinä. Ajopäiväkirjan mukaan ajoin kesällä 2000 Mitsillä n. 9700km, oikeastaan pelkkiä työmatkoja täältä Satakuntaan ja takaisin.
Molempiin on tullut pitkillä Jäämeren ja Keski-Euroopan reissuilla välillä joutuinkin kilometrejä.
Kaikkihan tuossa ei likikään ole. Olen ajanut 2-pyöräisellä v.sta -74. Ja aktiivisemmin v.sta -79. Nuorempana ajoin Triumph twinillä n. 50 000 km, ja  joku vuosi sitten AJS singlellä parina kesänä n. 10 000Km. Lisäksi jonkinverran muilla harrastepyörillä. Joskus koittanut laskeskellakin paljonko yhteensä on tullut mp-kilometrejä.... En silti osaa pitää itseäni kovinkaan merkittävänä moottoripyöräilijänä.

Tuo oikein paljon ajetut pyörät on kans mielenkiintoinen aihe. Onhan Suomessakin aika paljon satoja tuhansia ajettuja pyöriä.

« Viimeksi muokattu: Elokuu 25, 2022, 17:02:58 ip kirjoittanut Simo Puikko »

Elokuu 02, 2022, 11:31:17 ap
Vastaus #8

Marko Mauriala 2

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Mulla oli gsx750 aiemman omistajan öljynvaihtotarrassa lukema about 285 000 km.

Elokuu 02, 2022, 19:37:03 ip
Vastaus #9

Kai Vuori

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Elokuu 17, 2022, 16:29:07 ip
Vastaus #10

Mika T Kyllönen

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Gessun mittariin tuli 3250 km lisää. Tuli kierrettyä Itämeri sotahistorian merkeissä: Ruotsin ilmavoimamuseo, Rugenin saari ja osa siitä Aatun teettämästä 4km pitkästä lomahotellista, Peenemunden museo, Hangar10 Ilmailumuseo, Sudenpesä ja sitä ennen Malborkin linna. Tuli ajettua viidellä eri lautalla vesistöjen yli.
Rasittavaa oli tämä helle: yhden sadekuuron (n 5 min) aikana mittarilukema kävi +22c, mutta muuten huiteli +26 - 33c.... Kyllä tarkeni goretexeissä.

Elokuu 17, 2022, 17:32:15 ip
Vastaus #11

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Juurikin samanlaista reissua suunnittelimme taannoin mutta sitten tuli tämä pahuksen korona ja suunnitelmat muuttuivat kotimaan matkailuksi.Näitä ja muutamaa muuta kohdetta joihin suunnittelimme tutustuvamme oli suunniteltu,yhdelle päivälle max yksi vierailukohde muuten ei matka taitu tai reissuun tulee lisäpäiviä.En tiedä mistä Ruotsista tulitte mutta me ajattelimme tuleavmme Tukholmasta tai ehkä Uumajasta mutta emme olisi Tornion kautta sentäs kiertäneet tosin se olisi ollut täydellinen Itämeren kierros paitsi että Venäjän kautta tuskin monikaan reittiä ainakaan nyt enään tekisi.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Elokuu 17, 2022, 18:58:26 ip
Vastaus #12

Mika T Kyllönen

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Turku-Tukholma, Ystad-Sassnitz oli lautat alkumatkalla. Ja Puolassa mentiin Swinoujciessa ( ?) lautalla joen yli.

Elokuu 18, 2022, 22:12:48 ip
Vastaus #13

Pekka Lankinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Viimeiks kun kävin Sassnitzissa, satamassa oli brittien sukellusvene "Otus" nähtävyytenä...

Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Elokuu 19, 2022, 08:58:58 ap
Vastaus #14

Risto Saastamoinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eilen kävi lääketieteellinen ihme joka korjasi Tuutin kilometrilukemaa 134 kilometrillä. Vielä noin 600 lisää niin tulee sata tonnia täyteen tähän nykyisin paikallaan olevaan mittariin.. toinenkin ihme tapahtui tuolla Matin ja Liisan asemalta poistuissa, nimittäin kaasuranne on nykyisin niin notkia että olin kaataa heti vitostielle lähtiessä. Suora ajolinja ja kaasua kääntäissä lähtee takapyörä alta mitä ei ole koskaan ennen tuutilla käynyt. Auttoiko ne säätelyt ja synkkaukset vai voiko 836 kuutioinen korkeapuristeinen todella olla noin voimakas.