Kirjoittaja Aihe: BMW R50S kaasukahva  (Luettu 712 kertaa)

Elokuu 07, 2022, 21:28:32 ip
Luettu 712 kertaa

Pasi Kaarto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 13
Vaijereita voidellessani selvisi,ettei kaasulle ole ollenkaan palautusjousta. Onko tosiaan niin?Pyörä on vuosimallia 1960.

Elokuu 07, 2022, 22:28:01 ip
Vastaus #1

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 660
Tuntuisi oudolta. Pelaako se kahva/vaijeri/kaasutin systeemi ajaessa? Jos kahva on Maguran luistityyppinen, voisi ajatella, että se työntääkin vaijeria, mutta ei nyt sen kummemmin, kuin normaalikaan kahva. Ja pomppaahan se kuori jommasta kummasta päästä pois paikalta, jos ei ole jousta pitämässä vaijeria kireällä.  En ole kuullut edes puhuttavan kaasuttimista, joissa ei olisi luistin palautusjousta.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 08, 2022, 01:16:18 ap kirjoittanut Simo Puikko »

Elokuu 07, 2022, 23:15:51 ip
Vastaus #2

Pasi Kaarto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 13
Tässä BMW:ssä on kaksi toisiinsa nähden symmetristä Bing 118 -kaasutinta. Leikkauskuvassa näkyy kyllä jousi kaasuttajan sisällä vaijerin päässä – niinkuin arvelit.
Se on tuskin kuoleentunut. Vika taitaa olla pihkottuneissa vaijereissa tai niiden reitissä. Mikä mahtaisi olla kätevin keino niiden öljyämiseen? Olen jo irrottanut ne kahvasta. Aika pieni on holkin reikä, josta pesu- ja voiteluaine pitäisi saada läpi.

Elokuu 08, 2022, 08:09:25 ap
Vastaus #3

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1784
Vajerit saa helposti öljyttyä, kun laittaa kuoren päälle sopivan letkun ja kaataa siihen esim. atf-öljyä.
Öljy valuu yön aikana vaijerista läpi ja voitelu on suoritettu.




Elokuu 08, 2022, 08:12:17 ap
Vastaus #4

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1389
itte tehny niin että esim. minigrip pussista leikkaa nurkan pois ja teippaa sen vaijerin yläpäähän kuoreen ja sinne pussiin  tippakannulla ohutta öljyä, jos teippaus onnistuu hyvin niin seuraavan aamuna öljyt on valunneet kuoren läpi ja saattaa näkyä vaijerin alapäästä
toki yksikin vaijerista  irronnut säie jossain kuoren mutkassa kanittaa aika tehokkaasti


EDIT jaaha oli melkeen sama tullu melkeen samaan aikaan

Elokuu 09, 2022, 11:48:41 ap
Vastaus #5

Pasi Kaarto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 13
Tallista löytyi sopivan kokoista lateksiletkua. Öljyä annostelin lääkeruiskulla. Mielestäni siisti tapa, vaikka kyllä minigrip-kikkakin olisi varmasti toiminut.

Elokuu 09, 2022, 20:52:32 ip
Vastaus #6

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 671
Pistä vielä vaijerin toinen pää akkuporakoneeseen kiinni ja pyöritä vaijeria siten että se "vetää " öljyä kuoren sisään.....

Elokuu 10, 2022, 14:05:03 ip
Vastaus #7

Pasi Kaarto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 13
Kyseessä on kuin onkin ominaisuus eikä vika. Kaasukahva on tarkoitettu sellaiseksi, ettei se palauta. Sen sisällä on jousiteräksestä tehty hidastin, joka estää kahvan itsestäänkääntymisen pienemmille kierroksille. Alkeellinen vakionopeudensäädin. Tällaisa on ollut sodanjälkeisissä R-malleissa vuoteen 1969 asti, jolloin jousi korvattiin kahvan jäykkyyttä säätävällä ruuvilla.

Elokuu 14, 2022, 22:39:41 ip
Vastaus #8

Pasi Kaarto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 13
Kaasuvaijerin kiristysmekanismi on hienosti suunniteltu. Kaasuvaijerin päässä on ketju, joka kiertyy pronssisen kartiohammaspyörällä olevalle kehälle, joka on soikea. Aluksi vaijerin kiristäminen vaatii enemmän kahvan kiertämistä kuin lopuksi. Alakierroksilla kaasun säätö on tällä tavalla tarkempaa, koska vaijeri kiristyy eksponentaalisti.
Ketju kestää paremmin kuin kahvan ympärille kiertyvä vaijeri, joka ajan kuluessa venyy.
Aparaatin avaaminen ja takaisin kokoaminen vaati opettelua, koska rattaiden hampaiden piti osua paikoilleen, jotta kiertokahvan asennon sai oikeaksi.