Kirjoittaja Aihe: Rattaiden koneistusta?  (Luettu 4227 kertaa)

Elokuu 09, 2022, 18:13:08 ip
Luettu 4227 kertaa

Kai Kivekäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 121
Onko kokemusta rattaiden koneistuksesta kotimaisilla koneistamoilla?


Kysyn tätä siksi, että mulla on tuossa yksi 70-luvun crossikawan loppuunajettu alkuperäinen duraaliratas 60-piikkisenä. Siitä saisi aihion hieman pienempään rattaaseen jos löytyisi osaava tekijä. Kawan crossipyörien alkuperäiset 70-luvun duraalirattaat maksavat melkoisesti, jos sellaisen jostain yleensä löytää, joten siinä mielessä asiansa osaavalle koneistajalla voisi tuommoisen teettää. 



YCS 1 '67
MC1B '75
KX125 '74
KX250 '79
YZ125 '88
897 SPW
897 Long Track

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Elokuu 09, 2022, 18:16:24 ip
Vastaus #1

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11363
Mahtaisiko leikkaantua jollain vesileikkauksella.Tai meneekö laserpoltto
myös tuohon aineeseen? Ei ole siitä kokemusta.

Tuon leikkuuradan teko ei kovin kinkkinen ole-ja saattaapa löytyä
jostain netistä valmiinakin sovellettavaksi.

Keskitys voi teettää hiukan hommia kyllä.

t. Markku

Elokuu 09, 2022, 20:21:23 ip
Vastaus #2

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1492
Duellilla on ainakin ollut laaja ratasvalikoima, luettelossa kaikki mitatkin:
https://www.duell.fi/fi/3854-takarattaat#!/orderby:price/orderway:desc/
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Elokuu 12, 2022, 10:54:46 ap
Vastaus #3

Risto Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 194
Vesileikkaus olisi hyvä menetelmä, koska materiaali ei kuumene leikkauksessa. Vesileikkauksen tekijät pystyvät tekemään myös tarvittavan leikkausohjelman.

Levytyökeskuksellakin voisi tehdä ketjupyöriä, mutta voi olla vaikeampi löytää tekijää kuin vesi- tai laserleikkaukseen.

Elokuu 12, 2022, 13:32:41 ip
Vastaus #4

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 921
  • Kawasaki A 1 R
      Jos mie asuisin Tampereella niin kysyisin neuvoa asiassa Hietasen Reijolta hän tuntee tarpeellisen määrän koneistajia
      että jos joku sattuisi olemaan niin epätoivoinen että tekisi mp. rattaita ??

Elokuu 13, 2022, 11:46:31 ap
Vastaus #5

Risto Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 194
Järvensivun Konepaja Oy Pirkkalassa tekee ketjupyöriä. Voisi kannattaa kysyä sieltä.

https://www.jarvensivunkonepaja.fi/tuotteet.html

Elokuu 13, 2022, 12:44:01 ip
Vastaus #6

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 3834
Ei ole työnä edes monimutkainen jos on oikeat työkalut.
Jyrsinkone, jakopää ja sopiva terä.
Pätevä kaveri hammastaa kärkisorvissakin ketjurattaan.


L&K.


PS. en ole enää työelämässä jolloin oli monenlaista konetta käytössä.

Marraskuu 20, 2022, 09:22:59 ap
Vastaus #7

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 350
Ketjun otsikko on rattaiden koneistukseen liittyvä. Koneistukseen liittyvänä asiana kyselen etuhaarukan kolmioiden tekemisestä. Jättökulmaahan voi muuttaa helpoimmin muuttamalla etupään korkeutta suhteessa pyörän takapäähän. Ja onhan sillä visuaalistakin merkitystä.

Marraskuu 20, 2022, 16:31:29 ip
Vastaus #8

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1233
Kaitsun alkuperäsestä kysymyksestä taas muisti tavotti yhen jutun, yli puolen vuossadan takaa.  Naapuruston nuorehko moottorpyöräilijä korjas vastaavan ongelman kätevästi viilalla; sehän kuluneen rattaan piikit korjaa, kun viilaa niitä kuoppia syvemmälle...

Mistä tulikin mieleen tuo etukolmioiden teko; jonniinverran pittää olla ymmärrystä mukana sekä kappaleitten lujuuden suhteen että syntyvän ohjausgeometrian suhteen.  Ei miulla oo mittään syytä eppäillä, etteikö Ilkan pajalla kumpaakin ois, silti muistutin.

Jaakko

Joulukuu 23, 2022, 10:10:13 ap
Vastaus #9

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 350
Kaitsun alkuperäsestä kysymyksestä taas muisti tavotti yhen jutun, yli puolen vuossadan takaa.  Naapuruston nuorehko moottorpyöräilijä korjas vastaavan ongelman kätevästi viilalla; sehän kuluneen rattaan piikit korjaa, kun viilaa niitä kuoppia syvemmälle...

Mistä tulikin mieleen tuo etukolmioiden teko; jonniinverran pittää olla ymmärrystä mukana sekä kappaleitten lujuuden suhteen että syntyvän ohjausgeometrian suhteen.  Ei miulla oo mittään syytä eppäillä, etteikö Ilkan pajalla kumpaakin ois, silti muistutin.Jaakko

Jos viilalla korjaa kulunutta ratasta niin eikös siinä muutu jako samalla. Mitenkäs se ketju sitten asettuu rattaalle?

Joulukuu 23, 2022, 21:49:02 ip
Vastaus #10

Ile Patokoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 40
Moro.

Eikö noita takarattaita oo joskus myyty ihan aihioina? Jos ketjut on standardia niin hommata umpinainen aihio, mihin riittää keskireiän ja pulttikehän koneistus?

-Ile-


Joulukuu 23, 2022, 22:51:17 ip
Vastaus #11

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1233
Kaitsun alkuperäsestä kysymyksestä taas muisti tavotti yhen jutun, yli puolen vuossadan takaa.  Naapuruston nuorehko moottorpyöräilijä korjas vastaavan ongelman kätevästi viilalla; sehän kuluneen rattaan piikit korjaa, kun viilaa niitä kuoppia syvemmälle...

Mistä tulikin mieleen tuo etukolmioiden teko; jonniinverran pittää olla ymmärrystä mukana sekä kappaleitten lujuuden suhteen että syntyvän ohjausgeometrian suhteen.  Ei miulla oo mittään syytä eppäillä, etteikö Ilkan pajalla kumpaakin ois, silti muistutin.Jaakko

Jos viilalla korjaa kulunutta ratasta niin eikös siinä muutu jako samalla. Mitenkäs se ketju sitten asettuu rattaalle?


Ihan ensimmäiseks.  Kun lainaa jonkun muun viestiä, kannattaa ja oikeestaan pittää kirjottaa se oma asia sen lainauslaatikon, eli niitten quote-merkkien ulkopuolelle, eikä sinne lainauksen sissään.  Lukijoitten pittää tietää, mikä on toiselta lainattu osuus, mikä on itse lisättyä.  Jos tätä ei hallitse, ei pidä lainata kenenkään tekstiä.

Toiseks, tuon rattaan viilauksen vitsi oli juuri siinä, ettei innokas motoristipoika oivaltanut ketjun jako-asiaa; ei se ketju sinne kuoppiin mee, se kulkee rattaalla just samassa kohtaa missä ennen viilaamistakin.

Otan tässä vielä kantaa tuohon ratasaihiojuttuun, mistä Ile tuossa eellä kirjotti.  Kaitsuhan alkuperäisessä kysymyksessä haki ratkasua crossikawan kuluneen takarattaan korvaamiseen.  Kyseinen alkuperäinen ratas on duralua, eli karkastua alumiinia, ja sellaisia ratas-aihioita ei ainakaan ennen ollut saatavilla.

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 23, 2022, 22:56:23 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Joulukuu 24, 2022, 09:32:58 ap
Vastaus #12

Ilpo Ikonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 276
  • Yamaha FJR 1300, Honda CB 900F , Yamaha YGS1F
Kaikissa meissä vikaa on itestään vaan ei sitä huomaa.. :angel:

Joulukuu 25, 2022, 10:56:08 ap
Vastaus #13

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 350

 

Elä Jaakko pahoita mieltäsi. Ihan vahingossa sotkin oman postaukseni vastaukseesi. Yritän olla tarkempi vastaisuudessa. Hyvää Joulua Sinullekin.

Joulukuu 26, 2022, 10:08:14 ap
Vastaus #14

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1233
Pahoitin jälkeenpäin mieleni omasta turhan terävästä vastauksesta.  Hyvää Joulun jatkoa Ilkalle!  Kuten kaikille muillekin.