Kaitsun alkuperäsestä kysymyksestä taas muisti tavotti yhen jutun, yli puolen vuossadan takaa. Naapuruston nuorehko moottorpyöräilijä korjas vastaavan ongelman kätevästi viilalla; sehän kuluneen rattaan piikit korjaa, kun viilaa niitä kuoppia syvemmälle...
Mistä tulikin mieleen tuo etukolmioiden teko; jonniinverran pittää olla ymmärrystä mukana sekä kappaleitten lujuuden suhteen että syntyvän ohjausgeometrian suhteen. Ei miulla oo mittään syytä eppäillä, etteikö Ilkan pajalla kumpaakin ois, silti muistutin.Jaakko
Jos viilalla korjaa kulunutta ratasta niin eikös siinä muutu jako samalla. Mitenkäs se ketju sitten asettuu rattaalle?
Ihan ensimmäiseks. Kun lainaa jonkun muun viestiä, kannattaa ja oikeestaan pittää kirjottaa se oma asia sen lainauslaatikon, eli niitten quote-merkkien ulkopuolelle, eikä sinne lainauksen sissään. Lukijoitten pittää tietää, mikä on toiselta lainattu osuus, mikä on itse lisättyä. Jos tätä ei hallitse, ei pidä lainata kenenkään tekstiä.
Toiseks, tuon rattaan viilauksen vitsi oli juuri siinä, ettei innokas motoristipoika oivaltanut ketjun jako-asiaa; ei se ketju sinne kuoppiin mee, se kulkee rattaalla just samassa kohtaa missä ennen viilaamistakin.
Otan tässä vielä kantaa tuohon ratasaihiojuttuun, mistä Ile tuossa eellä kirjotti. Kaitsuhan alkuperäisessä kysymyksessä haki ratkasua crossikawan kuluneen takarattaan korvaamiseen. Kyseinen alkuperäinen ratas on duralua, eli karkastua alumiinia, ja sellaisia ratas-aihioita ei ainakaan ennen ollut saatavilla.
jaakkovaakko